Με διψήφια αύξηση έως και 30% μπήκε η νέα χρονιά στην TV. Θετικά αποτιμάται ότι το 2020 έκλεισε στα ίδια επίπεδα και χωρίς μείωση την ίδια στιγμή που τα κόστη προγράμματος στα έξι πανελλαδικά κανάλια εκτοξεύονται στα ύψη λόγω σφοδρού ανταγωνισμού. Μπλόκο στο Μακεδονία TV επιχειρούν ο Σκάι, το Open και το Mega. Στα χέρια του ΕΣΡ η τελική απόφαση.

Με θετικό πρόσημο σε επίπεδο διαφημιστικής δαπάνης μπήκε το νέο έτος, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ήδη για διψήφια αύξηση που αποτελεί ένα σημαντικό δείγμα για το πώς θα «τρέξει» διαφημιστικά η υπόλοιπη χρονιά. Πληροφορίες από την αγορά των media συγκλίνουν στο ότι το πρώτο 20ήμερο του Ιανουαρίου σημειώθηκε σημαντική αύξηση η οποία σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις αγγίζει ακόμα και το 30%, ενώ οι πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το θετικό ισοζύγιο του Ιανουαρίου αυξήθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι κατά 15-20%.

Σε κάθε περίπτωση ο πρώτος μήνας του έτους που θεωρείται κατά κανόνα «νεκρός», η διαφημιστική αγορά έδειξε ότι έχει παλμό και διάθεση για επένδυση, ενώ μεγάλοι διαφημιζόμενοι αύξησαν τη δαπάνη τους, με στόχο να ανεβάσουν το share of voice της καμπάνιας τους.

«ΒΛΕΠΟΥΝ» ΑΥΞΗΣΗ 20% ΓΙΑ ΤΟ 2021
Στον απόηχο του Δεκεμβρίου, οπότε σημειώθηκε σημαντική αύξηση του CPR και με τη νέα συνθήκη του ανοίγματος πλέον στο λιανεμπόριο, η τηλεοπτική αγορά αναμένει περαιτέρω άνοδο. H αύξηση δικαιολογείται από γεγονότα, καθώς μπήκαν δυνατά με μεγάλης κλίμακας καμπάνιες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που λανσάρουν το 5G, ενώ δυναμικά συνεχίζουν οι φαρμακευτικές και οι στοιχηματικές εταιρείες. Με βάση αυτές τις ενδείξεις για τον κατά κανόνα «στεγνό» Ιανουάριο και αν δεν προκύψει νέα ανατροπή, εκτιμάται ότι το 2021 έχει τις προϋποθέσεις για να φέρει συνολικά αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης κατά τουλάχιστον 20%.

ΤΟ 2020 ΕΚΛΕΙΣΕ ΣΤΟ… 0
Ανάμεσα στα «συν» που μετρά η τηλεοπτική αγορά είναι ότι το πολύπαθο 2020 έκλεισε τελικά στο… 0, κάτι που για πολλούς ήταν άπιαστος στόχος. Οι τελευταίοι μήνες του 2020 επέφεραν μια σημαντική διόρθωση στο «καταστροφικό» πρώτο εξάμηνο του έτους, όπου η μείωση της διαφημιστικής δαπάνης άγγιξε ακόμα και το 40% στην καρδιά του πρώτου lockdown τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.

Οι εκτιμήσεις για την τελική επίδοση του 2020 κυμαίνονται από μείον 1% έως συν 0,03%, στα όρια δηλαδή του στατιστικού λάθους. «Ενώ πολλοί ανέμεναν να κλείσει το έτος με μείωση 10%, οι τελευταίοι τρεις μήνες πήγαν καλά και τελικά η δαπάνη σε σχέση με το 2019, έκλεισε σε επίπεδα “μία η άλλη”» αναφέρει υψηλόβαθμη τηλεοπτική πηγή και προσθέτει ότι «η διαφημιστική δαπάνη στο δεύτερο κύμα του ιού που έφερε και νέο lockdown δείχνει υγεία».

ΣΤΑ ΥΨΗ ΤΑ ΚΟΣΤΗ ΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Η αποφυγή του καταστροφικού σεναρίου για το 2020 σίγουρα δεν είναι λόγος για πανηγυρισμούς, αλλά αποτελεί μερικό αντιστάθμισμα για την υπερεπένδυση των καναλιών σε περιεχόμενο. «Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το προηγούμενο έτος έκλεισε στα ίδια επίπεδα με το 2019 και όχι χαμηλότερα γιατί παράλληλα αυξάνονται τρελά τα κόστη στα προγράμματα, καθώς όλα τα κανάλια επενδύουν σε περιεχόμενο για να σταθούν στον ανταγωνισμό», αναφέρει στο MW έμπειρό τηλεοπτικό στέλεχος.

Όσο για την αύξηση της δαπάνης για τον μήνα Ιανουάριο, αυτή δεν αποτελεί κάποιου είδους «επιβράβευση» για την πρόωρη έναρξη νέων προγραμμάτων όπως το Survivor που έκανε πρεμιέρα στις 27 Δεκεμβρίου ή την εσπευσμένη επαναφορά των «Άγριων Μελισσών» στις 4 Ιανουαρίου. «Η περαιτέρω προσφορά σε προγράμματα δε δημιουργεί μεγαλύτερη ζήτηση για διαφήμιση. Η πρόωρη έναρξη εκπομπών και ριάλιτι δεν επηρέασε ούτε παρέσυρε τους διαφημιζόμενους. Η αγορά επενδύει στη διαφήμιση όταν έχει να ξοδέψει χρήματα για αυτό τον σκοπό».

ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΕΞΙ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΙΤΑ»
Ακόμα και με αύξηση της δαπάνης, το υπάρχον μοντέλο με 6 ιδιωτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας να πλειοδοτούν με επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων σε περιεχόμενο, δεν βγαίνει οικονομικά όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές. Η διαφημιστική πίτα διαφυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού, καθώς ότι κόβει ένας το στερούνται οι άλλοι, και ο ανταγωνισμός εξελίσσεται σε «πόλεμο» εναντίον κάθε προσπάθειας εισόδου ή ενεργοποίησης νέων παικτών. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η προσφυγή τριών καναλιών (του Σκάι, του Open και του Mega) κατά του Μακεδονία TV στο ΕΣΡ.

ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV
Αντικείμενο της προσφυγής στάθηκε η ανακοίνωση του καναλιού του ομίλου ΑΝΤ1 για την πρεμιέρα ζωντανής εκπομπής μαγκαζίνο με τη Χριστίνα Λαμπίρη στις 25 Ιανουαρίου. Με την προσφυγή τους στο ΕΣΡ, τα τρία κανάλια καταγγέλλουν ότι η έναρξη εκπομπής που παρουσιάζει δημοσιογράφος μέλος της ΕΣΗΕΑ παραβιάζει τη νομοθεσία, καθώς ο σταθμός εκπέμπει ως «μη ενημερωτικός». Υπενθυμίζεται ότι το Μακεδονία TV επέλεξε να εξαιρεθεί από την πρώτη αδειοδότηση για τις τηλεοπτικές άδειες ενημερωτικού περιεχομένου γενικής στόχευσης, καταθέτοντας σχετική αίτηση στο ΕΣΡ.

Με την υπ’ αριθμ. 11/2018 απόφαση από το ΕΣΡ, ορίστηκε πως από τις 30/6/2016 το Μακεδονία TV «θα μετέβαλε τον χαρακτήρα του προγράμματός του από ενημερωτικό σε εθνικής εμβέλειας, μη ενημερωτικό γενικής στόχευσης». Με τον τρόπο αυτό συνέχισε να εκπέμπει πρόγραμμα ως μη ενημερωτικός (εξαιρούμενος ως εκ τούτου των διατάξεων που προέβλεπαν τρίμηνη εκπομπή και μετά διακοπή μετάδοσης σήματος για όσους σταθμούς δεν έλαβαν μέρος στην αδειοδότηση). Το τελευταίο διάστημα, οι πληροφορίες για ενεργοποίηση του καναλιού με ενίσχυση του προγράμματός του, με ζωντανές εκπομπές και ριάλιτι κινητοποίησε τα αντίπαλα κανάλια να μπλοκάρουν την αναβάθμιση του, ως μη αδειοδοτημένο.

ΑΝΑΒΟΛΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ
Τα τρία κανάλια που προσέφυγαν κατά του Μακεδονία TV επικαλούνται αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς το «αδελφό» κανάλι του ΑΝΤ1, σε αντίθεση με τα 6 αδειοδοτημένα κανάλια εθνικής εμβέλειας γενικής στόχευσης, δεν καταβάλλει κόστος για άδεια με ετήσια δόση 3,5 εκατομμύρια ευρώ και δεν έχει θεσμική υποχρέωση να απασχολεί συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων, δηλαδή 400 όπως ισχύει τουλάχιστον έως τώρα για τους αδειοδοτημένους τηλεοπτικούς σταθμούς.

Η πρεμιέρα της εκπομπής που έγινε αφορμή για την προσφυγή κατά του Μακεδονία TV αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Από την πλευρά του, το κανάλι ισχυρίζεται ότι παραμένει εντός των ορίων και της περιγραφής του χαρακτήρα προγράμματος το οποίο μετέβαλλε με αίτηση στο ΕΣΡ το 2016, ενώ παράλληλα, τελεί εν αναμονή της προκήρυξης διαγωνισμού για τις θεματικές άδειες, κάτι που αποτελεί ευθύνη του κράτους.

ΤΟ ΕΣΡ ΣΕ ΡΟΛΟ ΔΙΑΙΤΗΤΗ
Τον γόρδιο δεσμό καλείται τώρα να λύσει το ΕΣΡ. Το Συμβούλιο πρέπει να αποφανθεί τι ορίζεται ως ενημερωτικό πρόγραμμα και τι όχι, και αν ένα μαγκαζίνο με θέματα lifestyle και κοινωνικά συνιστά παραβίαση του «μη ενημερωτικού χαρακτήρα» του Μακεδονία TV. Αν ένα κανάλι είναι ψυχαγωγικό μπορεί να έχει ζωντανές εκπομπές και αν ναι, για ποια θέματα επιτρέπεται να καταπιάνεται για να μην θεωρηθεί ενημερωτικό; Το κουβάρι με τον ορισμό του τι συνιστά ενημέρωση και τι όχι –κάτι που πάσχει από τότε που ψηφίστηκε και έγινε διαχωρισμός ανάμεσα στα είδη προγράμματος-, εναπόκειται τώρα στο ΕΣΡ να το ξεμπλέξει.

ΕΚ ΝΕΟΥ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΜΜΕ
Εκκρεμεί, παράλληλα, η υπόθεση των θεματικών αδειών και το πώς θα ορίζονται στον νόμο για τα ΜΜΕ που αναμένεται να φέρει εκ νέου ο νέος υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιος για τα ΜΜΕ, Θεόδωρος Λιβάνιος. Η υπόθεση «Μακεδονία TV» ήταν άλλωστε στο επίκεντρο των αντιδράσεων που εκδηλώθηκαν από τον όμιλο Σκάι και τον όμιλο Άλτερ Έγκο, σχετικά με την αναφορά περί θεματικών αδειών «γενικής στόχευσης» στο σχέδιο του «νόμου Πέτσα» το οποίο αποσύρθηκε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο νόμος θα κατατεθεί εκ νέου τις προσεχείς ημέρες από τον Θ. Λιβάνιο, ωστόσο, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα αν θα υπάρχουν αλλαγές στη διάταξη περί θεματικών αδειών.

«ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΘΕΜΑ» ΑΝ ΕΝΙΣΧΥΘΕΙ ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV
Το μείζον ζήτημα για τα αντίπαλα κανάλια δεν αφορά φυσικά τη μία εκπομπή, αλλά το προηγούμενο που δημιουργείται και ο δρόμος που ανοίγει αν επιτραπεί στο 7ο πανελλαδικό κανάλι, να εκπέμπει πρόγραμμα γενικής στόχευσης, χωρίς να επιβαρύνεται από τις υποχρεώσεις των αδειοδοτημένων σταθμών. Με τα 6 κανάλια να μοιράζονται πλέον το 66% της τηλεθέασης (αν αφαιρεθεί το ποσοστό των others και των καναλιών της ΕΡΤ), η τυχόν ενίσχυση του Μακεδονία TV σε επίπεδο τηλεθέασης άρα και διαφήμισης, που θα «κοπεί» από κάποιον άλλο, συνιστά… αιτία σύρραξης.

«Αν ένα κανάλι του 2% σαν το Μακεδονία TV ενισχυθεί και ανέβει για παράδειγμα στο 4 ή 5%, αυτό θα αποτελέσει τεράστιο θέμα για τους υπόλοιπους τηλεοπτικούς σταθμούς που παλεύουν να διεκδικήσουν το περίπου 11% (σ.σ. από το 66%) που αναλογεί στον καθένα», αναφέρει έμπειρη τηλεοπτική πηγή. Από την απάντηση του ΕΣΡ στο σχεδόν… υπαρξιακό ερώτημα για το τι συνιστά ενημέρωση και τι όχι και από την εκ νέου κατάθεση του νόμου για τα media, αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα να κριθεί ο πρώτος και κρισιμότερος γύρος του μπρα-ντε-φερ ανάμεσα σε ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα του τηλεοπτικού χώρου.