Αν παρακολουθούσε κάποιος τις εξελίξεις στα κανάλια το καλοκαίρι που πέρασε, ίσως σχημάτιζε την εντύπωση ότι…η κρίση πέρασε. Τα πολλά και ηχηρά ονόματα ανθρώπων της τηλεόρασης που μετακινήθηκαν από το ένα κανάλι στο άλλο, αλλά και οι αρκετές νέες ελληνικές σειρές που ετοιμάζονταν – σειρές που σπάνιζαν τα τελευταία 3 χρόνια και έλειψαν από τους Έλληνες τηλεθεατές, σε συνδυασμό με την αύξηση της τεκμαρτής διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση, δημιούργησαν την προσδοκία (ή μήπως την ψευδαίσθηση;) ότι κάτι αρχίζει και πάλι να κινείται στα τηλεοπτικά δρώμενα.
Χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι τα μεγάλα προβλήματα των καναλιών ξεπεράστηκαν, τη στιγμή μάλιστα που από το 2008 μέχρι και σήμερα το μερίδιο της τηλεοπτικής πίτας μειώθηκε σε ποσοστό άνω του 40%, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς. Οι δανειακές υποχρεώσεις των καναλιών παραμένουν μεγάλες, οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου τους παραμένουν επικίνδυνες αποστολές με αβέβαιη κατάληξη (θα καλυφθεί ή αύξηση ή όχι;), ενώ οι στρατηγικές μείωσης του κόστους λειτουργίας τους παραμένουν στην πρώτη γραμμή, δημιουργώντας εντάσεις. Ωστόσο, η διαφημιστική αγορά εκτιμά ότι η νέα τηλεοπτική σεζόν θα είναι μάλλον αμφίρροπη, με ΑΝΤ1, Star και Alpha να διεκδικούν μεγαλύτερα μερίδια τηλεθέασης και διαφημιστικών εσόδων από το Mega.
Η τηλεόραση οδηγεί την ανάκαμψη της διαφημιστικής δαπάνης
Συνεχίστηκε και τον Αύγουστο η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στα κύρια μέσα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Media Services. Σύμφωνα με αυτά, η μεταβολή έφτασε το +2,91% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2012, ενώ εκτός από την τηλεόραση που παρέμεινε για άλλο έναν μήνα σε θετική τροχιά (+17,02%), ανοδικά κινήθηκε για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια και η δαπάνη στα περιοδικά. Η άνοδος έφτασε το 18,64%. Η ανοδική τροχιά της διαφημιστικής δαπάνης τους τελευταίους 3 μήνες είχε σαν αποτέλεσμα να γυρίσει σε θετικό πρόσημο αυτή, για το 8μηνο Ιανουάριος-Αύγουστος 2013, η οποία έφτασε το 1,17% από 1,04% που ήταν το 7μηνο.
Έτσι, επενδύθηκαν το διάστημα αυτό 736.673.142 ευρώ σε διαφήμιση από 728.157.158 ευρώ το ίδιο διάστημα του 2012. Η τηλεόραση είναι και πάλι το μόνο μέσο που έχει θετικό πρόσημο ανάπτυξης (+22,52%), ενώ στις εφημερίδες είναι οριακά πλέον αρνητικό, μόλις -0,14. Η τηλεόραση λοιπόν οδηγεί την ανάκαμψη της διαφημιστικής δαπάνης κι αυτό ακριβώς είναι που έχει κινητοποιήσει τα επιτελεία των καναλιών ώστε να διαμορφώσουν ένα ποιοτικό διαφημιστικό περιβάλλον τη νέα σεζόν, ώστε να περιορίσουν τις απώλειες των τελευταίων 5 χρόνων.
Οι σημαντικότερες κινήσεις των καναλιών
Απο πλευράς τουλάχιστον εντυπώσεων, ο ΑΝΤ1 φαίνεται να είναι ο νικητής των μεταγραφών, αφού ξεκίνησε συνεργασία με έμπειρα και καταξιωμένα τηλεοπτικά πρόσωπα όπως η Ναταλία Γερμανού, ο Γρηγόρης Αρναούτογλου, ο Γιώργος Λιάγκας, η Φαίη Σκορδά, τα οποία αναμένεται να ενισχύσουν την ψυχαγωγική ζώνη του καναλιού. Το κανάλι του Αμαρουσίου μάλιστα, μετά από καιρό αποφάσισε να επενδύσει και σε ελληνικές σειρές, όπως την ιδιαίτερα ακριβή και ποιοτική παραγωγή «Μπρούσκο», η οποία εντάχθηκε ήδη στο πρόγραμμα του καναλιού, με σημαντική επιτυχία τόσο στο σύνολο του κοινού, όσο και στο κοινό 15-44.
Πολύ δυνατό ωστόσο αναμένεται να παρουσιαστεί και το Star, με την στρατηγική απόφαση να ενισχύσει τον ενημερωτικό του χαρακτήρα, απόφαση που εκφράζεται κυρίως με το ανανεωμένο δελτίο ειδήσεων που ετοίμασε, το οποίο παρουσιάζει η Μάρα Ζαχαρέα, ενώ την γενική του εποπτεία έχει ο Νίκος Χατζηνικολάου, ο οποίος επανακάμπτει στην τηλεόραση μετά από καιρό. Το νέο δελτίο ειδήσεων συνδράμουν ακόμα δημοσιογράφοι όπως η Κάτια Μακρή, ο Σταύρος Λυγερός κ.α. Σημαντικές δε, θεωρούνται και οι μετακινήσεις στο Star της Πόπης Τσαπανίδου και του Τάσου Τέλλογλου, οι οποίοι αποχώρησαν από τον Σκάι. Με περισσότερο στοχευμένες κινήσεις εξάλλου, ο Alpha του Δημήτρη Κοντομηνά προσπαθεί να ενισχύσει τη θέση του.
Η τελευταία συνεργασία του καναλιού με τον Σπύρο Παπαδόπουλο και την επιτυχημένη εκπομπή του «Στην υγεία μας», αλλά και η επένδυση σε νέες ελληνικές σειρές, όπως είναι π.χ. η σειρά «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα» είναι ενδεικτικές κινήσεις των προθέσεων του καναλιού της Κάντζας. Ακόμα δε περισσότερο, η ανάληψη της Γενικής Διεύθυνσης του σταθμού από τον έμπειρο Τζώνη Καλημέρη. Όσον αφορά στον Σκάι, η «αντεπίθεση» του καναλιού αποτυπώνεται στη συνεργασία του με τον Σταμάτη Μαλέλη, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα Γενικού Διευθυντή Ειδήσεων και Ενημέρωσης του Ομίλου. Από την άλλη πλευρά, το μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η νέα Δημόσια Τηλεόραση, η οποία βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο.
Σε όλα αυτά βέβαια, δεν θα πρέπει κανείς να υποτιμήσει τον «leader» της αγοράς, το Mega, το οποίο σχεδιάζει την αντεπίθεσή του διακριτικά και χωρίς βαρύγδουπες ανακοινώσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Μεγάλο Κανάλι αναμένεται να εντάξει στο πρόγραμμά του νέες ελληνικές σειρές, ποιοτικό ξένο πρόγραμμα, 4 νέα ψυχαγωγικά προγράμματα, αλλά και την παιδική ζώνη. Η τελευταία εντάσσεται στο πρόγραμμα του καναλιού για πρώτη φορά στην ιστορία του, ξεκίνησε στις 14 Σεπτεμβρίου και βγαίνει «στον αέρα» κάθε Σάββατο και Κυριακή από τις 10 το πρωί μέχρι τις 1 το μεσημέρι. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ακόμα ότι το Mega ετοιμάζεται να λανσάρει κάτι πολύ σημαντικό σε ιντερνετική πλατφόρμα, χωρίς όμως να έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες. Το Μεγάλο Κανάλι εξάλλου, προχώρησε στην ανάθεση της πρωινής ζώνης στον Πέτρο Κωστόπουλο, μια κίνηση που σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως από την αγορά.
Το παζλ συμπληρώνουν οι κινήσεις των μικρότερων καναλιών, όπως του Action24 (που επαναλανσάρεται με νέα στελέχη και αιχμή ζωντανές μεταδόσεις ποδοσφαιρικών αγώνων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων), του Ε-Channel (πρώην 902, επικεφαλής του ανέλαβε ο Σεραφείμ Φυντανίδης), του Ζοοm TV, του Kontra Channel, του SBC κ.α. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι παραπάνω εξελίξεις προδιαθέτουν για μια σεζόν που σίγουρα δεν θα οδηγήσει σε πλήξη ούτε τους τηλεθεατές, ούτε τη διαφημιστική αγορά. Το μεγάλο στοίχημα ωστόσο για τα κανάλια παραμένει εάν η τελευταία μπορεί να «στηρίξει» τις νέες επενδύσεις των καναλιών και σε ποιο βαθμό. Αν το στοίχημα χαθεί, είναι αμφίβολο κατά πόσο τα κανάλια θα μπορέσουν να συνεχίσουν στο ίδιο επιθετικό tempo και τις επόμενες τηλεοπτικές σεζόν.
Συνδρομητική: Στο 16% η διείσδυσή της στην Ελλάδα
Τον δικό της, ξεχωριστό, ρόλο στο τηλεοπτικό σκηνικό θα έχει και τη νέα σεζόν η συνδρομητική τηλεόραση. Οι τάσεις που και πάλι θα επικρατήσουν σε αυτή είναι η online θέαση video και η κατανάλωση οπτικοακουστικού περιεχομένου μέσω ευρυζωνικών συνδέσεων. ΟΤΕ ΤV, Nova, HOL, Fox κ.α. ενισχύουν το πρόγραμμά τους σε ψυχαγωγικό και αθλητικό περιεχόμενο, ενώ ακολουθώντας ευέλικτες εμπορικές πολιτικές προσπαθούν να διευρύνουν τους συνδρομητές τους. Παρά την οικονομική κρίση, τα στοιχεία δείχνουν ότι το καταφέρνουν, αφού η αμφιλεγόμενη – για κάποιους – ποιότητα των προγραμμάτων των ελεύθερων καναλιών έστρεψε πολλούς τηλεθεατές προς αυτά.
Η ύπαρξη της Nova και το λανσάρισμα του ΟΤΕ TV «άνοιξαν» σε μεγάλο ποσοστό την αγορά, με τους συνδρομητές και των δύο πλατφορμών να αγγίζουν τους 500.000, 300.000 για τη Nova, 200.000 για τον ΟΤΕ ΤV. Μεγάλη ώθηση ωστόσο έδωσε στην αγορά και το λανσάρισμα της υπηρεσίας HOL Video Club της Hellas Online, η οποία εστιάζει στο video on demand. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδρομητές της υπηρεσίας αυτής είναι περίπου 23.000. Τέλος, ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στο Fοx International Channels Greece, η πορεία του οποίου ξεπέρασε κάθε προσδοκία, όπως ανέφερε ο Senior Vice President της Fox International Channels Southeast Europe, Adam Theiler. Το Fox συνεχίζει την επένδυση στην ελληνική αγορά σε θέματα περιεχομένου, τεχνολογιών, HD μετάδοσης και μελλοντικά σε τοπικές παραγωγές, ενώ το νέο του πρόγραμμα περιλαμβάνει αποκλειστικές παγκόσμιες πρεμιέρες.
Μαριάννα Ψωμιάδου, ΟΤΕ TV: «Ιδιαίτερα στοχευμένο διαφημιστικό εργαλείο η συνδρομητική TV»
Η Μαριάννα Ψωμιάδου, Υποδιευθύντρια Marketing Communication, Business Unit OTE TV, επισήμανε ότι σε μια περίοδο που η ελεύθερη τηλεόραση έχει μεγάλες απώλειες, η συνδρομητική τηλεόραση, σε μία αγορά με παραδοσιακά χαμηλά -σημαντικά χαμηλότερα από την υπόλοιπη Ευρώπη- ποσοστά διείσδυσης, έκανε άλμα από το 11% στο 16%.
«Οι Έλληνες τηλεθεατές έδειξαν ότι έχουν ανάγκη από ποιοτική ψυχαγωγία στο σπίτι και πλούσιο περιεχόμενο, σε προσιτές τιμές. Αυτή η πάγια, όπως αποδείχθηκε, ανάγκη είναι που πρέπει να κινεί τους παίκτες της αγοράς, οι οποίοι καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα προκειμένου να διασφαλίσουν ποιοτικό πρόγραμμα για τους τηλεθεατές τους» τονίζει, εκτιμώντας ότι «η τηλεόραση στην Ελλάδα ανακαλύπτει και πάλι τον εαυτό της, μέσα από τις πιέσεις του περιβάλλοντος σε τοπικό, αλλά και τη δυναμική των νέων τάσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αλλαγή αυτή εν τέλει θα ωφελήσει τόσο την ίδια την αγορά όσο και τους τηλεθεατές, που γίνονται πιο απαιτητικοί».
Η Μ. Ψωμιάδου εκτιμά ότι η ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης θα συνεχιστεί και τη νέα σεζόν, με κύριους άξονες τη σχέση ποιότητας-τιμής, την ποικιλία περιεχόμενου και τις νέες υπηρεσίες. «Η συνδρομητική τηλεόραση, με την έλευση του OTE TV, δεν θεωρείται πλέον είδος πολυτελείας. Έγινε προσιτή επιλογή για ποιοτική διασκέδαση στο σπίτι για όλη την οικογένεια. Είναι ενδεικτικό ότι από τις αρχές του 2012, ο OTE TV προσέλκυσε πάνω από 150.000 νέους συνδρομητές και συνεχίζει σταθερά να κερδίζει έδαφος στην αγορά».
Απαντώντας σε ερώτηση του Marketing Week για τις νέες τηλεοπτικές συνθήκες που διαμορφώνει η ανάπτυξη web και mobile TV, ανακοίνωσε ότι ο OTE TV ετοιμάζει multi-screen υπηρεσίες και νέες εφαρμογές, που θα ενισχύσουν σημαντικά την τηλεοπτική εμπειρία και θα προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία στους συνδρομητές της πλατφόρμας. «Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, πιστεύω ότι στην Ελλάδα έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας μέχρι να δούμε ουσιαστικές αλλαγές στην ίδια τη διαφημιστική αγορά από την web/mobile TV. Το σημαντικό είναι ότι η συνδρομητική τηλεόραση είναι από τη φύση της ένα ιδιαίτερα στοχευμένο διαφημιστικό εργαλείο, με δυνατότητα αξιοποίησης εξατομικευμένων διαφημιστικών οχημάτων, που ο OTE TV διαθέτει πλέον στην αγορά» κατέληξε.
Δημήτρης Βάγιας: «Καταλύτης το περιεχόμενο και όχι το μέσο»
Με την άποψη ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά το πρόγραμμα των τηλεοπτικών καναλιών ελεύθερης μετάδοσης συμφωνεί και ο Δημήτρης Βάγιας, Εμπορικός Διευθυντής Διαφήμισης & Media της Forthnet, στην οποία ανήκει η Nova. Αντίθετα, εκτιμά ότι η κρίση έχει λειτουργήσει υπέρ της συνδρομητικής τηλεόρασης, «καθώς το μειωμένο εισόδημα του μέσου νοικοκυριού έχει οδηγήσει σε αλλαγή της καταναλωτικής κουλτούρας των Ελλήνων». Όπως λέει, από τη στιγμή που οι ψυχαγωγικές δραστηριότητες εκτός σπιτιού έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο, ο Έλληνας καταναλωτής στρέφεται στη συνδρομητική τηλεόραση και στο Internet για ποιοτική οικιακή ψυχαγωγία.
«Αυτός είναι και ο λόγος της μεγάλης απήχησης της υπηρεσίας Nova 3Play που λάνσαρε η Forthnet στις αρχές του 2013 και προσφέρει οικιακή ποιοτική ψυχαγωγία και αξιόπιστη επικοινωνία σε προσιτή τιμή. Φυσικά, η προστιθέμενη αξία της υπηρεσίας Nova 3Play είναι το πλούσιο τηλεοπτικό θέαμα υψηλής ποιότητας και ενδιαφέροντος που διαθέτει». Ο Δ. Βάγιας επισημαίνει ότι η διεθνής ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης δεν έχει να κάνει μόνο με την ποιότητα των προγραμμάτων της, όσο και με το γεγονός ότι επενδύει στα εξειδικευμένα θεματικά κανάλια, με δυνατότητα on demand τηλεθέασης. «Το 3Play είναι μία διεθνής τάση που αναπτύσσεται πανευρωπαϊκά κι αν κρίνουμε από την θετική ανταπόκριση της υπηρεσίας Nova 3Play, αυτή η τάση θα καταστεί κυρίαρχη και στον ελλαδικό χώρο» τονίζει.
Σχολιάζοντας την πορεία των web TV και mobile TV, εκτιμά ότι θα συνεχιστεί, «ωστόσο αυτό που θα κρίνει τις νέες συνθήκες τηλεθέασης θα είναι το περιεχόμενο καθώς το μέσο από μόνο του δεν μπορεί να έχει αξία αν δεν δίνει πρόσβαση σε περιεχόμενο και μάλιστα υψηλής ποιότητας και ενδιαφέροντος». Και ο Εμπορικός Διευθυντής της Forthnet καταλήγει: «Όσον αφορά στη διαφήμιση, τα νέα μέσα παρουσιάζουν ενδιαφέρον και πιστεύουμε ότι μέρος των διαφημιστικών κονδυλίων θα επενδυθεί σε αυτά για τους ίδιους λόγους που σήμερα οι διαφημιστές επιλέγουν τη συνδρομητική τηλεόραση: επειδή προσφέρει στοχευμένη και εξειδικευμένη επικοινωνία. Ο διαφημιζόμενος θα μπορεί πλέον να βρει εύκολα το ιδανικό media mix για το δικό του κοινό. Και πάλι, όμως, ο καταλύτης που πολλαπλασιάζει την αξία είναι και σε αυτή την περίπτωση το περιεχόμενο».
Βαγγέλης Γεωργιάδης, FOX International Channels Greece: «Νέο trend στην τηλεθέαση το multi-screen viewing»
Η μάχη θα δοθεί στο πεδίο του περιεχομένου και όποιο κανάλι καταφέρει να προσφέρει το καλύτερο τηλεοπτικό μίγμα θα είναι και αυτό που θα κερδίσει το κοινό, εκτιμά από την πλευρά του ο Βαγγέλης Γεωργιάδης, Marketing & PR Manager, FOX International Channels Greece, ο οποίος επισημαίνει παράλληλα ότι η συνδρομητική τηλεόραση αποτελεί λύση πρόσθετης αξίας για το απαιτητικό κοινό. «Οι τηλεοπτικές μεταγραφές, οι προσθήκες νέων προγραμμάτων είτε πρόκειται για τοπικές παραγωγές είτε για ξένο περιεχόμενο, καθώς και το νέο καθεστώς της δημόσιας τηλεόρασης, έχουν επηρεάσει το τηλεοπτικό τοπίο και σίγουρα έχουν δημιουργήσει προσδοκίες στο ελληνικό κοινό για τη νέα σεζόν.
Μένει να δούμε αν τα κανάλια, ελεύθερα και συνδρομητικά, θα μπορέσουν να διατηρήσουν το ενδιαφέρον του κοινού ψηλά» τονίζει. Ο Β. Γεωργιάδης εκτιμά ότι η συνδρομητική τηλεόραση μπορεί να απαντήσει στα ζητούμενα του σύγχρονου καταναλωτή, καθώς «παρέχει μεγάλη ποικιλία στο περιεχόμενο, θεματικά κανάλια υψηλού επιπέδου, προγράμματα για όλα τα γούστα και βέβαια τις περισσότερες αθλητικές διοργανώσεις». Και συνεχίζει: «Λαμβάνοντας υπόψη δε, τις προσφορές που είναι διαθέσιμες από τις πλατφόρμες, πιστεύω ότι η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης θα συνεχίσει να αυξάνεται.
Βασική προϋπόθεση για να συνεχίσει έτσι η νέα σεζόν είναι η συνεχής επένδυση σε περιεχόμενο, το οποίο είναι το ουσιαστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ένα μεγάλο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσει η συνδρομητική τηλεόραση είναι το free internet streaming. Μεγάλο μέρος του περιεχομένου μπορεί να γίνει διαθέσιμο online, με παράνομο τρόπο. Τα κανάλια και οι πλατφόρμες της συνδρομητικής οφείλουν να οχυρωθούν απέναντι στον πλέον άμεσο “online” ανταγωνιστή. Αυτό μπορεί να γίνει με τη συνεχή προβολή νέου περιεχομένου αμέσως μετά την πρώτη προβολή του, με προγραμματισμό στοχευμένων επαναλήψεων καθώς και την παροχή του περιεχομένου σε εναλλακτικές πλατφόρμες (VOD, web TV, mobile TV). Ο τελικός καταναλωτής που επιλέγει την πρόσθετη αξία της συνδρομητικής, εκτός από αποκλειστικότητα σε αθλητικά, ταινίες και σειρές, περιμένει τηλεοπτικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Μία τάση είναι η στροφή προς τo HD, καθώς οι τηλεοράσεις HD είναι πιο προσιτές σε σχέση με το παρελθόν. To video on demand είναι μία ακόμα σημαντική παροχή, καθώς το internet έχει αλλάξει τα δεδομένα παρακολούθησης.
Το λεγόμενο ease-of-access στο πρόγραμμα, όταν και όπως το θέλει ο καταναλωτής, θα παίξει σημαντικό ρόλο». Συνεχίζοντας την αναφορά του στις νέες τάσεις τηλεθέασης, ο Β. Γεωργιάδης τόνισε ότι το νέο trend στην τηλεθέαση είναι το multi-screen viewing: «Η παροχή τηλεοπτικού περιεχομένου online αλλά και στο κινητό ή το tablet, καθώς και η αμφίδρομη επικοινωνία μέσω social media είναι μόνο η αρχή της νέας τηλεοπτικής πραγματικότητας». Όπως ανέφερε, η FOX εισέρχεται στη νέα αυτή εποχή με το επικείμενο λανσάρισμα δύο νέων applications, των FOX Fan και NatGeo Play, καθώς και την παροχή περιεχομένου μέσω νέων μέσων π.χ. Nat Geo Channel στο Youtube. Και καταλήγει: «Θεωρώ πως το συγκεκριμένο trend μπορεί να αξιοποιηθεί από τη διαφημιστική αγορά καθώς ο τηλεθεατής/καταναλωτής είναι εκπαιδευμένος στο να δέχεται παραπάνω από ένα μήνυμα ταυτόχρονα. Η τηλεόραση παραμένει στην κυρίαρχη θέση των μέσων, αλλά η στοχευμένη επικοινωνία, σε καλά επιλεγμένα σημεία «επαφής» με τον καταναλωτή, μπορεί να αποκαλύψει ευκαιρίες».
Διονύσης Παναγιωτάκης, Action24: «Η αγορά έφτασε στον πάτο»
Το Action24 είναι ένα από τα κανάλια που έχει τη δική του, ξεχωριστή θέση στο τηλεοπτικά δρώμενα, ενώ συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, με αιχμή το αθλητικό πρόγραμμα, τις ζωντανές μεταδόσεις μεγάλων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου (ολλανδικού, βελγικού, ρωσικού, ελβετικού, ουκρανικού και δανέζικου πρωταθλήματος), αλλά και των αθλητικών εκπομπών λόγου (Sports Sunday, με τον Χάρη Αλευρόπουλο κ.α.). Ο Διονύσης Παναγιωτάκης, ιδιοκτήτης και επικεφαλής του σταθμού, εκτιμά ότι «η αγορά έχει δει τον πάτο», αφού η δαπάνη στην τηλεόραση σταθεροποιείται και αυξάνεται.
Μιλώντας ξεχωριστά για τα κανάλια, εκτιμά ότι το Mega θα έχει και φέτος το προβάδισμα στη μυθοπλασία και στις ειδήσεις, ενώ ο ΑΝΤ1 στα ψυχαγωγικά shows. Για το Star εκτιμά ότι έχει δημιουργήσει ένα σοβαρό δελτίο ειδήσεων, το οποίο όμως θέλει υπομονή, ενώ επισημαίνει την εμπειρία του Σταμάτη Μαλέλη – ο οποίος ανέλαβε Γενικός Διευθυντής Ειδήσεων και Ενημέρωσης του Σκάι -, ιδέες του οποίου έχουν υιοθετήσει σήμερα πολλά δελτία ειδήσεων.
Όσον αφορά στη Δημόσια Τηλεόραση, θεωρεί ότι θα περάσει πολύς καιρός για να απασχολήσει και να διαμορφώσει την αγορά, ενώ όπως λέει, «το κλείσιμό της έκανε καλό στους υπόλοιπους παίκτες». Όπως λέει, η φετινή σεζόν θα είναι περισσότερο μια χρονιά για παρατηρήσεις και μελλοντικές συνεργασίες. Σχολιάζοντας τις επιχειρηματικές εξελίξεις στα κανάλια, ο Διονύσης Παναγιωτάκης εκτιμά ότι δεν έγιναν οι συγχωνεύσεις που ανέμενε η αγορά. «Τελικά η Ελλάδα έχει περισσότερα θέατρα από ότι χρειάζεται, περισσότερες εφημερίδες από ότι χρειάζεται και γενικότερα περισσότερα ΜΜΕ από ότι χρειάζεται. Αυτό έχει να κάνει και με την ιδιοσυγκρασία του Έλληνα. Είναι δύσκολο να αποδεχθεί συνεταιρισμούς σε δουλειές που έχουν δημοσιότητα.
Νομίζω ότι αφού δεν έγινε τώρα, δε θα γίνει. Απλώς θα συρρικνωθούν σε μέγεθος τα κανάλια ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν. Όσοι μπορέσουν θα μείνουν πρωταγωνιστές, κάποιοι άλλοι απλά θα παίζουν και κάποιοι θα είναι κομπάρσοι. Το καλό είναι για να επιβιώσουν περισσότεροι, να φτιάξουμε και να διαλέξουμε ρόλους που μας ταιριάζουν» ανέφερε μεταξύ άλλων. Ο ίδιος θεωρεί ότι δεν υπάρχουν ουρανοκατέβατοι στο χώρο της τηλεόρασης, ενώ αναφερόμενος στο Action24 τόνισε ότι δεν νιώθει μικρό κανάλι. «Κάνουμε κάτι που είναι στοχευμένο και έχουμε μια στρατηγική ώστε να είμαστε μια σοβαρή, ποιοτική επιλογή του τηλεθεατή.
Ο τεχνικός εξοπλισμός μας είναι από τους καλύτερους στην Ελλάδα, όλα λειτουργούν ψηφιακά, ενώ δημιουργούμε περιεχόμενο για κινητά, tablet, pc, εκτός από το ότι εκπέμπουμε ψηφιακά στην Digea και στην πλατφόρμα της Nova. Η διοίκηση αναπτύσσει καινούργιες ποιοτικές συνεργασίες τόσο σε περιεχόμενο εκπομπών, όσο και σε συνεργασίες επώνυμων παρουσιαστών. Επεκτείνει την δικτύωσή του με συνεργασίες περιφερειακών καναλιών ανά την Ελλάδα και ακολουθεί δυναμικά τις ψηφιακές εξελίξεις» τονίζει. Αναφερόμενος δε στο θέμα του web & mobile TV, ο Διονύσης Παναγιωτάκης τόνισε: «Βρισκόμαστε σε ένα διαρκές και συνεχόμενο περιβάλλον τεχνολογικών αλλαγών που θα καθορίσουν σε διαδραστικό ρυθμό την περαιτέρω εξέλιξη της διαφημιστικής αγοράς, αλλά και τις τηλεοπτικές συνήθειες πρόσβασης στην πληροφορία της τηλεόρασης.
Το WebTV και το Μobile TV εξαπλώθηκαν και διαμορφώνουν νέες συνήθειες επικοινωνίας, καθώς και εξαρτήσεις από επιχειρήσεις και χρήστες νέας γενιάς. Τα social media αποτελούν πλέον απαραίτητο εργαλείο δικτύωσης και αναζητούν έσοδα. Η ψηφιακή εποχή σε συνάρτηση με τις στρατηγικές κινήσεις μικρών και μεγάλων καναλιών στην εσωτερική δομή τους (πρόγραμμα, στελέχη, δημοσιογραφικό δυναμικό, τεχνολογία) θα δημιουργήσουν το νέο τηλεοπτικό χάρτη που σίγουρα θα είναι πολύ διαφορετικός έως και αγνώριστος στα περισσότερα χαρακτηριστικά του».
TV & Video Conference από το Marketing Week
Η νέα εποχή στην τηλεόραση και στο video απαιτεί διαρκή, ολοκληρωμένη και ουσιαστική παρακολούθηση των εξελίξεων, οι οποίες είναι ταχύτατες τόσο όσον αφορά στην «παραδοσιακή» τηλεόραση, όσο και στις άλλες μορφές της (web TV, mobile TV κ.α.). Πάντα κοντά στις εξελίξεις, το Marketing Week διοργανώνει ΤV & Video Conference, την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου, στο Αμφιθέατρο Maroussi Plaza, όπου κορυφαίοι ξένοι ομιλητές από διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα (Fox, IP Deutschland, TV3 Spain, Channel 4 κ.α.) θα συζητήσουν ζητήματα όπως την καινοτομία στην τηλεοπτική διαφήμιση (branded content, product placement, web TV, mobile marketing, social media), το ιδιαίτερα «ρευστό» ψηφιακό περιβάλλον (ανταγωνισμός, δημιουργικότητα, εμπορική πολιτική), αλλά και ζητήματα multiscreen broadcasting/distribution (μετρήσεις, απαραίτητες δεξιότητες, τεχνολογική υποδομή κ.α.).
Πίνακας 1: συγκεντρωτική διαφημιστική δαπάνη ανα μέσο – Αύγουστος 2013 | |||||
Mέσο | Αύγουστος 2012 | Ποσοστά (%) | Αύγουστος 2013 | Ποσοστά (%) | Μεταβολή (%) |
Τηλεόραση | 14.568.877 | 30,15 | 17.048.635 | 34,29 | 17,02 |
Περιοδικά | 18.137.851 | 37,54 | 15.029.451 | 30,23 | -17,14 |
Εφημερίδες | 12.213.295 | 25,28 | 14.489.876 | 29,14 | 18,64 |
Ραδιόφωνο | 3.393.845 | 7,02 | 3.152.709 | 6,34 | -7,11 |
Σύνολο | 48.313.868 | 100,00 | 49.720.672 | 100,00 | 2,91 |
Mέσο | Ιανουάριος- Αύγουστος 2012 | Ποσοστά (%) | Ιανουάριος- Αύγουστος 2013 | Ποσοστά (%) | Μεταβολή (%) |
Τηλεόραση | 289.130.643 | 39,71 | 354.244.773 | 48,09 | 22,52 |
Περιοδικά | 236.223.550 | 32,44 | 182.097.760 | 24,72 | -22,91 |
Εφημερίδες | 161.925.251 | 22,24 | 161.694.403 | 21,95 | -0,14 |
Ραδιόφωνο | 40.877.714 | 5,61 | 38.636.207 | 5,24 | -5,48 |
Σύνολο | 728.157.158 | 100,00 | 736.673.142 | 100,00 | 1,17 |
Πίνακας 2: Διαφημιστική δαπάνη τηλεόρασης περιόδου 2008-2013 | ||||||
Κανάλι | Ιανουάριος-Αύγουστος 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
Mega | 117.969.824 | 153.260.671 | 178.426.713 | 175.134.699 | 226.209.213 | 270.867.115 |
ANT1 | 111.954.882 | 134.387.441 | 161.862.417 | 150.822.993 | 154.602.370 | 167.659.255 |
Alpha | 63.141.532 | 89.355.533 | 96.414.854 | 89.717.021 | 104.237.264 | 137.841.325 |
Star | 56.142.368 | 78.885.948 | 84.096.710 | 80.120.902 | 118.803.121 | 141.706.362 |
Μακεδονία TV | 282.305 | 862.598 | 1.292.262 | 1.600.107 | 1.744.797 | 1.334.892 |
Alter | – | – | 32.939.993 | 58.266.765 | 78.733.355 | 88.893.439 |
ΕΤ-1 | – | 6.285.279 | 2.300.463 | 5.270.541 | 8.025.661 | 9.857.955 |
ΕΤ-3 | – | 213.666 | 296.379 | 398.802 | 463.371 | 624.017 |
ΝΕΤ | – | 6.164.097 | 8.673.623 | 21.830.058 | 21.964.475 | 43.256.328 |
Σύνολο μέσου | 349.490.911 | 469.415.234 | 566.303.741 | 583.161.818 | 714.783.627 | 862.041.386 |