Η οικονομική κρίση έχει «χτυπήσει» αλύπητα τον κλάδο των περιοδικών. Κορυφαίοι εκδοτικοί οργανισμοί όπως η ΙΜΑΚΟ και οι Εκδόσεις Λυμπέρη ανέστειλαν τη λειτουργία τους, ενώ ακόμα και «βαριά» ονόματα περιοδικών αποτελούν ήδη ιστορία. Ο κλάδος του lifestyle έχει κατατροπωθεί, αφού σε εποχές ένδειας, το lifestyle μάλλον ως…ύβρη μπορεί να θεωρηθεί από την πλειοψηφία των καταναλωτών και κατ’ επέκταση των αναγνωστών. Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ίδια στο διαδίκτυο, αφού έχουν εμφανιστεί δεκάδες sites που εστιάζουν σε αυτό.

Παράγοντες της αγοράς των media agencies, σχολιάζοντας στο Marketing Week την υπάρχουσα κατάσταση εκτιμούν ότι σε ένα βαθμό το lifestyle έχει «περάσει» πλέον στα τηλεοπτικά περιοδικά. Τα τελευταία δεν προσφέρουν μόνο αναλυτικό τηλεοπτικό πρόγραμμα, αλλά πλούσια ειδησεογραφία lifestyle και μια σειρά ποικίλων προσφορών που ξεκινούν από ειδικές εκδόσεις μαγειρικής και καταλήγουν σε DVD με τηλεοπτικές σειρές που προβάλλονται στην ελληνική τηλεόραση. Την ίδια στιγμή, τα περιοδικά αυτά ενισχύουν τις σελίδες της «κοινωνικής ενημέρωσης», κάτι που φαίνεται να εκτιμάται από το αναγνωστικό κοινό, που τους χαρίζει πολύ υψηλές κυκλοφορίες.

Στον ενδεικτικό πίνακα κυκλοφοριών που ακολουθεί, ο Τηλεθεατής των Αττικών Εκδόσεων παρουσιάζει κυκλοφορία άνω των 50.000 τευχών, πολύ υψηλή για τα δεδομένα της εποχής, ενώ ακόμα και η Ραδιοτηλεόραση εμφανίζεται με πωλήσεις περίπου 14.000 τευχών, κυκλοφορία που για κάποιες άλλες κατηγορίες περιοδικών αποτελεί…ταβάνι και για άλλες «όνειρο θερινής νυκτός». Όπως δείχνει η μελέτη των στοιχείων κυκλοφορίας, οι δύο πρώτες θέσεις δεν διαφοροποιούνται, με τον Τηλεθεατή να παραμένει σταθερά πρώτος και το Τηλέραμα να ακολουθεί. Φυσικά, από εβδομάδα σε εβδομάδα, οι κυκλοφορίες μεταβάλλονται, αλλά όχι σε βαθμό που να αλλάζει η κατάταξη.

Ωστόσο, από την 3η θέση και κάτω, οι διαφοροποιήσεις είναι πολύ συχνές και το τοπίο ευμετάβλητο. Τα καθιερωμένα 7 Μέρες TV και TV Ζάπινγκ, μαζί με τα νέα Τi Vi Σίριαλ και ΤV 24 των Εκδόσεων Dousis Com είναι οι τίτλοι που κυρίως εναλλάσσονται στις θέσεις 3 έως 6. Υπάρχει ωστόσο και άλλη μια διάσταση που ενισχύει τη δυναμική των τηλεοπτικών περιοδικών. Κι αυτή είναι η αύξηση της τηλεθέασης, η οποία έρχεται ως αποτέλεσμα του γεγονότος ότι οι Έλληνες παραμένουν περισσότερη ώρα στο σπίτι τους, λόγω κρίσης και βλέπουν περισσότερη τηλεόραση. Και όσο αυξάνεται το ενδιαφέρον τους για την τηλεόραση (ελεύθερη και συνδρομητική), τόσο αυξάνεται η ανάγκη να ενημερώνονται για τα τηλεοπτικά δρώμενα.

Πανελλαδικό δελτίο κυκλοφορίας τηλεοπτικών περιοδικών εβδομάδας 7-13 Ιανουαρίου
Τίτλος Κυκλοφορία Προηγούμενη κυκλοφορία Διαφορά
Τηλεθεατής 56.030 76.420 -20.390
Τηλέραμα 40.700 39.840 860
7 Μέρες ΤV 35.570 28.900 6.670
Ti Vi Σίριαλ 32.250 29.450 2.800
ΤV Ζάπινγκ 31.680 32.040 -360
ΤV 24 29.450 30.640 -1.190
TV Box & Stars 19.530 17.810 1.720
Super TV 18.200 15.410 2.790
Τηλεκοντρόλ 14.860 14.720 140
Ραδιοτηλεόραση 13.600 13.340 260
Σύνολο 291.870 298.570 -6.700

Ποιοτικοί οι νέοι τίτλοι
Η πλέον πρόσφατη έκδοση τηλεοπτικού περιοδικού αφορά στο περιοδικό  TV Plus, το οποίο κυκλοφόρησε στις 14 Δεκεμβρίου 2012 από την εταιρεία Lithographix Εκδοτική, ενώ σχετικά πρόσφατες είναι και οι κυκλοφορίες των περιοδικών TV 24 και Super TV. Όσον αφορά δε στα περιοδικά 7 Μέρες TV και Τηλεκοντρόλ που εκδίδονταν από τις Εκδόσεις Λυμπέρη, έχουν περάσει πλέον στην Alpha Editions, τη νέα εκδοτική εταιρεία του Ομίλου Κοντομηνά, σε συνεργασία με τον Θεοχάρη Φιλιππόπολο, των Αττικών Εκδόσεων. Μάλιστα το Τηλεκοντρόλ έχει μετονομαστεί σε Νέο Τηλεκοντρόλ και μετράει τα τεύχη του ως «Β΄ Περίοδο Έκδοσης».


Από τις δυναμικές νέες εκδόσεις είναι και το ΤV BOX & Stars που κυκλοφόρησε πριν μερικούς μήνες από τις Εκδόσεις της Καθημερινής και του Σκάι. Tέλος, ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στα περιοδικά TV 24 και Ti Vi Σίριαλ, τα οποία εκδίδονται από την Dousis Com, εταιρεία που δημιούργησαν οι δημοσιογράφοι Τάσος Δούσης και Κατερίνα Δημοπούλου. Τα περιοδικά αυτά, αργά, σταθερά και διακριτικά κατάφεραν να αποκτήσουν το δικό τους μερίδιο και κοινό στο χώρο των τηλεοπτικών εκδόσεων, χωρίς να έχουν τη «δύναμη» των μεγάλων εκδοτικών συγκροτημάτων.

Διαφημιστική δαπάνη τηλεοπτικών περιοδικών – Περίοδος 2008-2012
Έτος Διαφημιστική δαπάνη Αριθμός καταχωρίσεων Μεταβολή δαπάνης (%)
2008 56.298.477 9.314  
2009 45.598.716 7.099 -19
2010 43.619.395 6.460 -4,3
2011 33.735.401 4.688 -22,6
2012 26.192.805 4.076 -22,3

Διαφήμιση υπό το μηδέν…
Όσον αφορά στη διαφημιστική απορρόφηση των περιοδικών αυτών, η εικόνα είναι και εδώ απογοητευτική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης τους από το 2008 μέχρι και το 2012 ήταν 53,4%. Ωστόσο πρόκειται για τεκμαρτή δαπάνη, ενώ η πραγματική πτώση εκτιμάται ότι φθάνει το 60%.

Η πτώση της τεκμαρτής δαπάνης το 2012 διατηρήθηκε σχεδόν σταθερή από το 2011, αφού ήταν 22,3%, ενώ η αντίστοιχη πτώση το 2011 σε σχέση με το 2010 ήταν 22,6%. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: Το 2008 η τεκμαρτή δαπάνη των τηλεοπτικών περιοδικών – που μάλιστα ήταν και λιγότερα – ήταν 56.298.477 ευρώ, ενώ το 2012 καταποντίστηκε στα 26.192.805 ευρώ, ποσό που μοιράστηκαν περισσότεροι τίτλοι. Οι καταχωρίσεις που «έτρεξαν» στα περιοδικά αυτά το 2008 ήταν 9.314, ενώ το 2012 ήταν μόλις 4.076.

Βαri Focus: Αναγνωσιμότητα μέσου τεύχους τηλεοπτικών περιοδικών Α’ 2012 (έκθεση Ιουνίου 2012)
Α/Α Περιοδικά Σύνολο Άνδρες Γυναίκες
1 Τηλεθεατής 471.000 121.000 349.000
2 7 Μέρες TV 407.000 131.000 275.000
3 Tηλέραμα 267.000 81.000 185.000
4 Τηλεκοντρόλ 86.000 29.000 57.000

Υψηλή αναγνωσιμότητα
Μπορεί η διαφήμιση να φθίνει διαρκώς, ωστόσο η αναγνωσιμότητα των τηλεοπτικών περιοδικών διατηρείται σε πολύ υψηλά επίπεδα για τα σημερινά δεδομένα του κλάδου των περιοδικών. Κι αυτό γιατί μέση αναγνωσιμότητα ύψους 400.000 και 500.000 αναγνωστών ελάχιστα περιοδικά «απολαμβάνουν» πια στη χώρα μας, αλλά κι αυτό αφορά κυρίως περιοδικά που διανέμονται και ως ένθετα σε μεγάλες κυριακάτικες εφημερίδες. Σύμφωνα με την τελευταία Bari Focus για το Α’ 6μηνο του 2012 (Ιούνιος 2012), το τηλεοπτικό περιοδικό με τη μεγαλύτερη μέση αναγνωσιμότητα είναι ο Τηλεθεατής, με 471.000 αναγνώστες και ακολουθούν το 7 Μέρες TV, με 407.000, το Τηλέραμα, με 267.000 και το Τηλεκοντρόλ, με 86.000.

Επισημαίνεται ότι αυτοί είναι οι μόνοι τίτλοι τηλεοπτικών περιοδικών που μετριούνται από την Bari Focus. H ποιοτική ανάλυση των αναγνωστών δείχνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία και των 4 τίτλων είναι γυναίκες. Όσον αφορά δε στην ποιοτική ανάλυση ανά ηλικιακά γκρουπ, το 7 Μέρες ΤV έχει περισσότερους αναγνώστες στο νεανικό κοινό 25-34 (89.000), ενώ οι άλλοι τρεις τίτλοι διαβάζονται περισσότερο από αναγνώστες του κοινού 55-70: Ο Τηλεθεατής από 111.000 αναγνώστες του κοινού αυτού, το Τηλέραμα από 67.000 και το Τηλεκοντρόλ από 26.000.