"Οι ψηφιακοί εκδότες έχουν αντιληφθεί ότι οι ποιοτικές αλλαγές συνιστούν μονόδρομο". "Chat bots, messaging platforms και mobile κερδίζουν έδαφος". "Τα Μέσα που παρέχουν ποιοτικές, εξειδικευμένες και στοχευμένες προτάσεις θα καταφέρουν να καταγράψουν μια θετική χρονιά". "Σημαντική επιρροή στα ψηφιακά Μέσα θα έχουν οι εξελίξεις σε ομίλους «συμβατικών» Μέσων". Πρόκειται για ορισμένες μόνο από τις βασικές τάσεις που η αγορά αναμένει να εξελιχθούν το 2017, τάσεις που αποτυπώνονται μέσα από τις απόψεις κορυφαίων ανωτάτων στελεχών της αγοράς

Σταύρος Δρακουλαράκος, CEO, Όμιλος 24Media
«Ο κλάδος θα κινηθεί συγκρατημένα θετικά»

Η εκτίμηση μας είναι πως για το 2017 ο κλάδος μας θα κινηθεί συγκρατημένα θετικά με τη μετάβαση στις ψηφιακές πλατφόρμες και τις τεχνολογίες που σε αυτές ευδοκιμούν να παίζει κομβικό ρόλο στην εξέλιξη προς τα εμπρός.

Επιστροφή στην εμπιστοσύνη
Ραγδαία επιτάχυνση όσον αφορά στο σχηματισμό νέων σταθερών στον χώρο τον media, αποδυνάμωση των κοινωνικών δικτύων όσο αυτά μαστίζονται από ψευδείς ειδήσεις, επιστροφή στην εμπιστοσύνη. Όλα τα παραπάνω έχοντας πάντα ως σταθερά την περαιτέρω εδραίωση του smartphone ως άξονα της κατανάλωσης πληροφορίας και την έμφαση στην ταχύτητα πρόσβασης σε αυτή.

Θωράκιση κατά των κυβερνοεπιθέσεων
Να αυξηθούν τα κρούσματα κυβερνοεπιθέσεων με αποτέλεσμα να εξαπλωθούν σε λιγότερο εμφανείς στόχους και πλέον κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται σοβαρά στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών να επενδύει σοβαρά στη θωράκισή της.

Νικόλας Χατζής, Managing Director, Webjar & Brainband
«Εκτός απροόπτου, μπορούμε να ελπίζουμε σε μια ελαφρώς καλύτερη χρονιά»

Το γεγονός ότι το digital γενικά βρίσκεται σε μια συνεχή ανάπτυξη και άνοδο την τελευταία πενταετία, νομίζω θα βοηθήσει ώστε και το 2017 να δούμε τα νούμερα του να μεγαλώνουν. Υπάρχουν δύο διαφορετικές περιπτώσεις. Υπάρχουν περιπτώσεις brand που βρίσκονται ήδη στο digital και θα επενδύσουν αναγκαστικά περισσότερο budget σε αυτό και στην δυναμική του, και brands που δεν βρίσκονται καν σε αυτό και θα πρέπει πλέον να επενδύσουν δυναμικά. Οι πρώτες ενδείξεις του 2017 δείχνουν μια κεκτημένη ταχύτητα από το τέλος του 2016. Αν βοηθήσουν οι πολιτικές εξελίξεις και δεν έχουμε πάλι κάποιο γεγονός όπως τα capital control τότε μπορούμε να ελπίζουμε σε μια ελαφρώς καλύτερη χρονιά από το 2016.

Μετακινήσεις στελεχών και αναδιοργάνωση σχημάτων
Είναι μια χρονιά που θεωρώ ότι θα σημαδευτεί τόσο από αρκετές μετακινήσεις στελεχών, αλλά και από την αναδιοργάνωση σχημάτων που υπάρχουν στην αγορά ώστε να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες των brands για επικοινωνία με πιο καινοτόμους τρόπους. Ταυτόχρονα θα δούμε νέες τεχνολογίες και νέες τεχνικές να μπαίνουν ακόμα πιο δυναμικά στο κομμάτι της επικοινωνίας. Programmatic, artificial intelligence, VR, chat bots, native advertising, είναι μερικά από τα trends που θα απασχολήσουν τόσο τα agencies όσο και τα brands. Είναι η στιγμή που το marketing και η τεχνολογία θα πρέπει να συνεργαστούν αρμονικά για να βοηθήσουν τα brands να φτάσουν στα κοινά που στοχεύουν και να δημιουργήσουν ακόμα μεγαλύτερο engagement.

Μένει να φανεί πως θα εξελιχθεί το Programmatic Adverting
Η μεγαλύτερη έκπληξη της χρονιάς νομίζω θα είναι να σκάσει η φούσκα του Programmatic advertising στην χώρα μας. Μέχρι στιγμής δεν έχει δουλέψει πραγματικά. Οι publishers στην Ελλάδα δεν έχουν την τεχνογνωσία και τα resources για να μπορέσουν να διαχειριστούν την πληθώρα από πλατφόρμες που υπάρχουν ήδη στην αγορά και αμφιβάλλω για τον όγκο της ζήτησης. Επίσης είναι μεγάλο το ερώτημα κατά πόσο οι εγχώριες πλατφόρμες programmatic θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να εξυπηρετήσουν και τεχνολογικά. Γενικά έχουμε το κακό συνήθειο να ασπαζόμαστε εύκολα ένα νέο trend δίχως όμως να έχουμε έτοιμες τις υποδομές για να το εντάξουμε στην καθημερινότητα τόσο των brands, όσο και των publishers και των agencies.

Γιάννης Καποδίστριας, Διευθύνων Σύμβουλος, Liquid Media
«Ακόμη δεν έχει κατακτηθεί πλήρως η απαραίτητη εμπιστοσύνη των διαφημιζομένων»

Αυτό που είναι βέβαιο κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες είναι η αβεβαιότητα για το αύριο. Είναι πολύ δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις για την τρέχουσα χρονιά, ακόμη κι αν αυτή μπαίνει σύντομα στο 2ο μήνα της. Παρόλο που οι πρώτες ενδείξεις δεν είναι ενθαρρυντικές, αυτό σίγουρα δεν μπορεί να αποτελέσει προάγγελο για όλη την επερχόμενη περίοδο. Έχω την πεποίθηση ότι τα Μέσα που κάνουν σοβαρή και συστηματική δουλειά, παρέχοντας ποιοτικές, εξειδικευμένες και στοχευμένες προτάσεις στους πελάτες τους, θα καταφέρουν να καταγράψουν μια θετική χρονιά και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν.
 
Βελτιώσεις στην ποιότητα και αξιοπιστία των μετρήσεων
Πλέον, τα κοινά χρησιμοποιούν, κατά κύριο λόγο, τα ψηφιακά Μέσα για να «καταναλώσουν» ενημέρωση αλλά και ψυχαγωγία. Είναι δεδομένο ότι το μερίδιο που απορροφά η ψηφιακή διαφήμιση από τη συνολική διαφημιστική δαπάνη δεν ανταποκρίνεται σε αυτό το γεγονός. Η αιτία είναι ότι ακόμη δεν έχει κατακτηθεί πλήρως η απαραίτητη εμπιστοσύνη των διαφημιζομένων ή όχι στο βαθμό που απαιτείται ώστε τα ψηφιακά Μέσα να καταλάβουν πρωταρχική – αντί για συμπληρωματική – θέση στην στρατηγική των περισσότερων πελατών. Οι απαραίτητες βελτιώσεις στην ποιότητα και την αξιοπιστία των μετρήσεων καθώς και η εξέλιξη στους τρόπους, μεθόδους, formats, δυνατότητες στόχευσης των campaigns, είναι εξελίξεις που θα συμβάλλουν στην επιτάχυνση της μετακίνησης διαφημιστικών κονδυλίων στα ψηφιακά Μέσα.
 
Οι εξελίξεις στα παραδοσιακά ΜΜΕ επηρεάζουν τα ψηφιακά Μέσα
Πέρα από τις εξελίξεις στα ίδια τα ψηφιακά Μέσα που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των διαφημιστικών εσόδων του κλάδου, σημαντική επιρροή θα έχουν οι εξελίξεις σε ομίλους «συμβατικών» Μέσων. Οικονομικές δυσκολίες που ενδεχομένως παρουσιαστούν, ανακατατάξεις, αλλά και η γενικότερη αβεβαιότητα γύρω από αυτά, πιθανόν να οδηγήσει μεγαλύτερα μερίδια στα ψηφιακά Μέσα, τα οποία, σε γενικές γραμμές, παρουσιάζονται λιγότερο επηρεασμένα από το δυσχερές οικονομικό κλίμα και δεν μεταφέρουν «βαριές αποσκευές» από το παρελθόν.

Τίνα Φερεντίνου, επικεφαλής Γενικής Διεύθυνσης, DPG Digital
«Η διαφημιστική αγορά κινείται μάλλον διστακτικά»

Η εμπειρία από τις προηγούμενες χρονιές αλλά κυρίως η ένταση των συνεπειών της κρίσης με τη μείωση της κατανάλωσης και την πτώση της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης, καταδεικνύουν ότι οι σχετικές προβλέψεις τη δεδομένη χρονική στιγμή συνιστούν μάλλον ασκήσεις επί χάρτου. Η διαφημιστική αγορά κινείται μάλλον διστακτικά, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να εκπονήσει μακρόπνοα σχέδια. Ενθαρρυντικό στοιχείο για τον κλάδο μας βεβαίως συνιστά το γεγονός ότι το 2016 το (ελληνικό) Διαδίκτυο εμφανίζει αυξητική τάση διαφημιστικής απορρόφησης έναντι του 2015 (πηγή: ΙΑΒ Hellas).

Δεσπόζουσα θέση θα συνεχίσει να κατέχει το πρωτογενές περιεχόμενο
Ποιοτικές και δομικές αλλαγές στο Διαδίκτυο έχουν δρομολογηθεί ήδη από το 2016. Οι ψηφιακοί εκδότες έχουν αντιληφθεί ότι οι ποιοτικές αλλαγές συνιστούν μονόδρομο, μελετούν συνεχώς τις τάσεις από το εξωτερικό, λειτουργώντας πλέον με μεγαλύτερη τόλμη, δημιουργικότητα και πρόθεση υγιούς ανταγωνισμού. Σε στρατηγικό επίπεδο θεωρώ πως δεσπόζουσα θέση θα συνεχίσει να κατέχει το πρωτογενές περιεχόμενο, η περαιτέρω εξέλιξη του video, η τόνωση της διαδραστικότητας με τους χρήστες μέσα από νέα κανάλια διανομής περιεχομένου, καθώς chat bots και messaging platforms κερδίζουν έδαφος και η συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση του mobile.

Η αρνητική επίδραση του αιφνιδιασμού…
Τολμώ να πω πως η αγορά δεν αντέχει άλλες εκπλήξεις καθώς η εμπειρία έχει δείξει ότι τις περισσότερες φορές οι αιφνιδιασμοί έχουν αρνητικό effect.