«Τι χρειάζεται η Ελλάδα τώρα;», ήταν το ερώτημα που έθεσε το πρώτο TEDx Academy στην Ελλάδα. Η απάντηση μπορεί ίσως να συμπυκνωθεί στο ξεκάθαρο όραμα, στην επιστροφή στις δικές μας αξίες και στη δράση σε όλους τους τομείς. Πολύ περισσότερη έμπνευση πέρα από τη δική μας συνοπτική αναφορά, υπάρχει στο www.tedxacademy.com, όπου μπορεί κανείς να δει όλα τα video.

Στέλιος Ράμφος -Συγγραφέας & Στοχαστής: Δομικό μας χαρακτηριστικό είναι η… μερικότητα που έχει τις ρίζες της στο ότι είμαστε λαός «συναισθήματος» όπου κυριαρχεί το «ευχάριστο» έναντι του «αναγκαίου», άρα λαός που έχει απουσία ατομικής ευθύνης για τα πράγματα. Αυτό επηρεάζει το δημόσιο βίο όπου μπορεί να έχουμε αρκετές νομικά κατοχυρωμένες δημοκρατικές προδιαγραφές, αλλά δεν έχουμε δημοκρατική κουλτούρα, η έλλειψη της οποίας για δεκαετίες έχει οδηγήσει στη σημερινή κρίση. Έχουμε πολιτισμό δικαιωμάτων, αλλά όχι υποχρεώσεων.

Σήμερα, μέσα από την κρίση, τελειώνει η συμπεριφορά με άγνοια των συνεπειών. Για πρώτη φορά κοιτάμε την κατάσταση κατάματα. Καλούνται οι άνθρωποι να πάρουν την υπόθεση του μέλλοντός τους στα χέρια τους, με μια άλλη λογική.

Αρίστος Δοξιάδης -Επενδυτής, Οικονομικός Κοινωνιολόγος: Για να μπούμε σε τροχιά σταθερής ανάπτυξης, το 10-20% του εργατικού δυναμικού πρέπει να αλλάξει αντικείμενο δραστηριότητας, να μετακινηθεί από τους μη-εμπορεύσιμους στους διεθνώς εμπορεύσιμους κλάδους της οικονομίας. Στην Ελλάδα, το μοντέλο των μεγάλων μονάδων (>250 υπαλλήλων) στους εμπορεύσιμους κλάδους δεν μπορεί να κυριαρχήσει για πολλούς λόγους.

Άρα, για να ορθοποδήσει η οικονομία, η μεγάλη προσαρμογή που έχουμε να κάνουμε είναι η μετατόπιση από τη μεγάλη δεξαμενή των μη-εμπορεύσιμων κλάδων και των ανέργων προς την εμπορεύσιμη, μικρή, εξωστρεφή οικονομία. Πολλά είναι τα εμπόδια στην ανάπτυξη της μικρο-επιχειρηματικότητας, εκ των οποίων ένα από τα κυριότερα είναι τα πρότυπα που έχουμε για το «τι είναι καλή δουλειά».

Και όμως, η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει πολλές δυνατότητες. Αν συνδυάσουμε την ευφυΐα και τις σπουδές με κάποιες τοπικές ιδιομορφίες, θα μπορέσουμε να έχουμε επιτυχία. Δώστε χώρο στη μικρο-επιχειρηματικότητα, αυτή θα μας ξελασπώσει!

Κώστας Μπακούρης – Πρόεδρος, Transparency International Greece: Σε αναφορά ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum η Ελλάδα κατατάχθηκε σε δυσμενέστατη θέση. Είναι κανόνας ότι όσο ανεβαίνει η διαφθορά, τόσο κατεβαίνει η ανταγωνιστικότητα. Πώς φθάσαμε ως εδώ; Από την έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ της πολιτικής και της πολιτείας, από την υπερβολική ανοχή στη διαφθορά, από την πολυνομία, το έλλειμμα ηγεσίας και την έλλειψη αλληλεγγύης.

Ποια είναι λύση; Η επανίδρυση της χώρας όπου η εθνική ακεραιότητα θα είναι το επιστέγασμα του πολιτειακού οικοδομήματος. Να αυξήσουμε τα παραδείγματα καλής συμπεριφοράς, να μην υποτιμούμε τους εαυτούς μας, να κυνηγήσουμε τη διαφθορά, το «καρκίνωμα» που καταστρέφει τη χώρα εκ των έσω. Και να εστιάσουμε στην ανάπτυξη.

Γιάννης Σωτηράκος – Επιχειρηματίας: Ο λεγόμενος «σύγχρονος πολιτισμός» χαρακτηρίζεται από συνεχόμενα αυξανόμενο παγκόσμιο χρέος. Η ανθρωπότητα παίρνει, χωρίς να δίνει κάτι πίσω. Χρειαζόμαστε μια ριζοσπαστική αλλαγή νοοτροπίας. Πρέπει να μεγαλώσουμε τη νέα γενιά με το αντι-παράδειγμά μας και όχι με αυτά που κάναμε εμείς. Μια πράσινη οικονομία προϋποθέτει παιδεία και τον επαναπροσδιορισμό της καινοτομίας.

Πρέπει να κάνουμε την υπέρβαση από το «να έχουμε αυτά που θέλουμε» στο «να θέλουμε αυτά που έχουμε». Μπορούμε! Η Ελλάδα έχει στο DNA της το πνεύμα θαλασσοπόρου και τις αξίες «μέτρο, αρμονία, αυθεντικότητα, εφευρετικότητα, επινοητικότητα». Μην θάβουμε το DNA μας στα σκουπίδια!

Steven van der Kruit – Creative Director, Firmenich, Γενεύη: Οι τρεις αρχές που σηματοδοτούν την επιταχυνόμενη αλλαγή είναι: α) το «καινούργιο» έχει ήδη γεννηθεί στα 12 παγκόσμια κέντρα καινοτομίας, 2) οι αλλαγές έρχονται από τις περιοχές που είναι «edgy», εκεί που βρίσκουμε διασκέδαση, κίνδυνο, πόνο και δράση, όπως Λονδίνο, Τόκιο, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, κ.ά. γ) το «edge» είναι «στο υπόγειο», ποτέ στο κατεστημένο.

Κάνουμε «εξόρυξη έμπνευσης» από εικόνες γκράφιτι, καταστήματα κοντά σε σταθμούς, συμπεριφορές νέων, για να κατανοήσουμε τις αλλαγές. Στις παγκόσμιες τάσεις, συμπεριλαμβάνονται: παροδικότητα, πρωτοτυπία, επιστροφή στις ρίζες, επαναξιολόγηση της αξίας, πολυμορφία, δικτύωση-συνδεσιμότητα, «ζήσε το σήμερα», μαγεία/παραμύθια, νέο-αστικό, το κάλεσμα της φύσης, θαύματα στη τεχνολογία/επιστήμη, κοινότητα, παγκόσμια αφήγηση ιστοριών, κ.ά.


Δημήτρης Τσουκαλάς – Πρόεδρος Κοινότητας Ανάβρας Μαγνησίας: Ένα χωριό όπου συνυπήρχαν 300 βοσκοί με 30.000 ζώα, με προβλήματα υγιεινής, φτώχεια, χωρίς οδική σύνδεση με τον Βόλο και χωρίς δίκτυο ύδρευσης.

Σήμερα, το χωριό έχει χαρακτηριστικά μοναδικά για τα ελληνικά δεδομένα: Αύξηση πληθυσμού, μηδενική ανεργία και εγκληματικότητα, τρία κτηνοτροφικά πάρκα, βιολογική κτηνοτροφία που οδήγησε σε αύξηση εισοδημάτων, σύγχρονο σφαγείο με HAACP & ISO, οδική σύνδεση, σχολείο, αγροτικό ιατρείο με πρόγραμμα «βοήθεια στο σπίτι», ΧΥΤΑ, υδροηλεκτρικό σταθμό, τηλεθέρμανση, εισαγωγή στην ψηφιακή εποχή, σύγχρονο γηροκομείο, μουσείο λαογραφικής κτηνοτροφίας και πολλά άλλα. Η θέληση και η δράση έκανε πραγματικότητα το όραμα.

Στο «τρόπο δουλειάς» που εφαρμόσθηκε συμπεριλαμβάνονται και ο καθορισμός προτεραιοτήτων των αναγκών, η απορρόφηση όλων των κοινοτικών επιχορηγήσεων, η ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον, η σκληρή προσωπική δουλειά, η αποφυγή εμπλοκής των κομμάτων.

Επίλογος
Το TEDxAcademy έδωσε άφθονη έμπνευση. Όπως ανέφερε η Νίκη Συροπούλου, διοργανώτρια-επιμελήτρια, «Σήμερα ζούμε σε μια εποχή ανοιχτής και συμμετοχικής καινοτομίας όπου οι ιδέες διαδίδονται και εξελίσσονται. Η προστιθέμενη αξία μεταμορφώνεται από υλική σε ψηφιακή. Αυτό που χθες το αγοράζαμε, σήμερα μας προσφέρεται δωρεάν. Οι επαγγελματίες του Μάρκετινγκ και της Επικοινωνίας πρέπει να κατανοήσουν τις μετατοπίσεις της αξίας, πώς θα την ενσωματώσουν στη δραστηριότητά τους και πώς θα γίνουν μέρος του “Cloud”».

Συνεπώς, σε μια εποχή που υπάρχει πλέον η απόλυτη διαφάνεια και το σύστημα αξιών είναι σε συνεχή εξέλιξη, έχετε αναθεωρήσει τα προϊόντα-υπηρεσίες σας αναλόγως; Είναι μια εποχή γεμάτη προκλήσεις και ευκαιρίες και χρειάζονται πρωτοβουλίες όπως το TEDxAcademy, για να ανεβάσουμε συλλογικά την ανθρώπινη γνώση σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα.

Το ελληνικό όραμα…
Στο Connectivity Alley, η Wind κατέγραψε σκέψεις των συμμετεχόντων για το ελληνικό όραμα. Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιες: «Τώρα με τη κρίση, εμείς οι Έλληνες έχουμε γίνει λίγο… μίζεροι… το όραμά μου για την Ελλάδα είναι να γίνουμε λίγο πιο… “σπάταλοι”… με τις ιδέες μας, με τη φαντασία μας, στο… να μοιραζόμαστε, …να ρισκάρουμε …να προχωράμε μπροστά με φαρδιά καρδιά …αυτού του είδους η σπατάλη είναι η πρώτη μας προτεραιότητα αυτόn τον καιρό».

(Αγνή Μαριακάκη, Consumer & Innovation Expert)

«Περισσότερο τώρα από ποτέ έχουμε ανάγκη όλοι να αποκτήσουμε συλλογική συνείδηση, να καταλάβουμε ότι το συμφέρον μας είναι να δουλέψουμε μαζί. Με πολλή δουλειά και ορθολογικά κριτήρια, θα μπορέσουμε να κάνουμε την Ελλάδα αυτό που ήταν και τα αρχαία χρόνια».

(Αθηνά Μικροπούλου, VP, Chief Growth Officer, McCann Erickson)

«Βλέπω ότι η Ελλάδα θα πάει καλά, θα ξεπεράσει τηn κρίση σιγά-σιγά, …το TEDx δίνει σε όλους μας να το καταλάβουμε».

(Βασίλης Καλλίτσης, Θεατρικός Σκηνοθέτης)

«…δεν θα πιστεύουμε ότι επειδή είμαστε Έλληνες ότι δεν θα τα καταφέρουμε… Θέλουμε μια Ελλάδα όπου θα πιστεύουμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε εξίσου καλά με τους άλλους λαούς…».

(Μαρίνος Καλλιγάς, εθελοντής TEDxAcademy)