Μετά από μια ενδιαφέρουσα πορεία στο χώρο των media, τον Σεπτέμβριο του 2004 ο Τάσος Δούσης αποφασίζει να δημιουργήσει μια νέα εκδοτική εταιρεία, μαζί με την γνωστή δημοσιογράφο Κατερίνα Δημοπούλου. Η επωνυμία της είναι Story και ξεκίνησε με το μηνιαίο ταξιδιωτικό περιοδικό Icons Traveller’s, για να ακολουθήσουν αργότερα και άλλοι τίτλοι, με έμφαση στον τουρισμό και στην περιήγηση. Τον περασμένο Μάιο η εταιρεία λάνσαρε το γυναικείο περιοδικό You Weekly Magazine και τον Ιούλιο το περιοδικό των celebrities, Yes! Star magazine. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία ενισχύει την παρουσία της και στο χώρο του διαδικτύου με μια σειρά σημαντικών, συναφών με τα έντυπα, web sites. Η «τριβή» του Τάσου Δούση με το χώρο των εντύπων τα τελευταία, δύσκολα χρόνια, ήταν η αφορμή για τη συζήτηση που ακολουθεί.

MarketingWeek: Τα περιοδικά κ. Δούση έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες από κάθε άλλο κύριο μέσο, τόσο από πλευράς διαφημιστικής δαπάνης, όσο και κυκλοφοριών. Σίγουρα, οι λόγοι είναι πολλοί. Ωστόσο, ποιοι εκτιμάτε ότι είναι οι πλέον σημαντικοί;
Τάσος Δούσης:
Οι απώλειες των περιοδικών είναι τραγικές και ο σημαντικότερος λόγος είναι διότι έχει φθηνύνει τραγικά η διαφήμιση στην τηλεόραση, όπου ακόμα και η «κουτσή Μαρία» πλέον θέλει να διαφημίζεται στην prime time των καναλιών. Αυτό βεβαίως έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει budget για διαφήμιση, αλλά να μην ενισχύεται η καταναλωτική δαπάνη.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι πολύ απλά, τηλεόραση σήμερα βλέπουν κυρίως οι άνεργοι, δηλαδή το 50% των νέων μέχρι 30 ετών, καθώς και νοικοκυρές και οι ηλικιωμένοι, σε συγκεκριμένα προγράμματα. Έτσι έχουμε το φαινόμενο εκεί που διαφημίζεται μία ακριβή κολόνια ή ένα αυτοκίνητο, ακριβώς μετά να διαφημίζονται οι περίφημες… ανοιγοκλεινόμενες σήτες. Τώρα ή οι σήτες διαφημίζονται σε λάθος πρόγραμμα ή τα αυτοκίνητα και οι κολόνιες. Πάντως εγώ από ό,τι ξέρω οι σήτες ξεπουλήσανε…

Η συνολική διαφημιστική δαπάνη – έστω και τεκμαρτή – δείχνει να ανακάμπτει σε ένα βαθμό, ωστόσο τα περιοδικά εξακολουθούν να έχουν τις μεγαλύτερες απώλειες. Βλέπετε να σταματάει κάπου αυτό;
Οι απώλειες στα περιοδικά θα σταματήσουν όταν καταλάβουν όλοι ότι το φθηνό δεν είναι πάντα το καλύτερο. Η «αιμορραγία» της διαφημιστικής δαπάνης θα σταματήσει όταν συνειδητοποιήσουν αυτοί που πρέπει ότι σήμερα τη δύναμη την οικονομική και την καταναλωτική την κρατάει εκείνος ο άνθρωπος που έχει την πολυτέλεια να πάει στο περίπτερο και να αγοράσει ένα περιοδικό ή μία εφημερίδα. Ακόμα πιο δυνατός είναι εκείνος ο καταναλωτής που αγοράζει το περιοδικό εκείνο το οποίο δεν συνοδεύεται ούτε από δώρα ούτε από προσφορές, εκείνος δηλαδή που αγοράζει ύλη.

Άρα, είναι σκεπτόμενος, έχει να καταναλώσει, σκέφτεται θετικά, έχει προοπτικές, ελπίδες και όνειρα. Αυτός ο άνθρωπος μπορεί να είναι εκείνος ο οποίος θα αγοράσει προϊόν που θα του κάνει τη ζωή καλύτερη. Όσο κάποιοι δεν συνειδητοποιούν αυτά τα δεδομένα, τα προϊόντα τους θα πωλούνται μεν, αλλά όχι με τη δυναμική που πρέπει. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν περιοδικά που ακόμα και σήμερα καταγράφουν άνοδο στη διαφημιστική τους δαπάνη.

Η ανάπτυξη του διαδικτύου και των ψηφιακών εφαρμογών εξελίσσουν τους αναγνώστες σε χρήστες και τους οδηγούν στις «αγκάλες» των sites και της ηλεκτρονικής ενημέρωσης. Πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση αυτή τα περιοδικά;
Την ανάπτυξη του διαδικτύου και των ψηφιακών εφαρμογών πρέπει να τη δούμε εμείς οι άνθρωποι των περιοδικών ως εξέλιξη και όχι ως κατάρα. Πρέπει να προσαρμόσουμε τα περιοδικά μας στα νέα δεδομένα, εκείνα της διαδικτυακής «επανάστασης». Πρέπει να κάνουμε τα περιοδικά μας φιλικά σε όλες αυτές τις νέες τεχνολογίες και να αναπτύξουμε παράλληλα τη διαδικτυακή διείσδυση του ίδιου του περιοδικού στους χρήστες.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Εμείς ξεκινήσαμε το Athens Magazine, έναν μηνιαίο οδηγό πόλης που ποτέ δεν κατάφερε να ξεπεράσει τις 15.000 πωλήσεις ανά μήνα. Το διαδικτυακό Athensmagazine.gr, που έχει ακριβώς την ίδια ύλη με το Athens Magazine, εμπλουτισμένη, έχει φτάσει σήμερα τους 50.000 unique χρήστες ημερησίως. Να λοιπόν πως μπορούν τα ίδια τα περιοδικά να υποστηρίξουν δυναμικά τις διαδικτυακές τους εφαρμογές και να πάνε κι ένα βήμα παραπάνω.


Πέρα από τα ζητήματα που επέφερε η οικονομική κρίση, θεωρείτε ότι τα περιοδικά στη χώρα μας είχαν μειονεκτήματα;
Τα ελληνικά περιοδικά είναι από τα πιο ποιοτικά σε όλο τον κόσμο, όσον αφορά στην εκτύπωση και στο χαρτί. Οι παραδοσιακοί εκδότες που υπήρξαν πριν από εμάς και που δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχουν, όπως οι Λυμπέρης και Κωστόπουλος, είχαν φοβερή ποιότητα ύλης και χαρτιού στα περιοδικά τους. Ήταν παράδειγμα προς μίμηση η δουλειά που έκαναν αυτοί οι άνθρωποι στη χώρα μας, σε σχέση με τα περιοδικά που κυκλοφορούσαν στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Στη σημερινή εποχή, παρά το γεγονός ότι τραβάμε μεγάλο ζόρι με την οικονομική κρίση, οι Έλληνες εκδότες προσπαθούμε να διατηρούμε ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας προς όφελος του αναγνώστη. Άλλωστε δεν μπορούμε να κάνουμε και διαφορετικά. Τώρα πλέον ο πελάτης του περιπτέρου είναι περισσότερο ποιοτικός και περισσότερο απαιτητικός από ποτέ, άρα αν δεν τον ακολουθήσεις έχασες.

Υπήρχαν τελικά περισσότερα περιοδικά από όσα μπορούσε να συντηρήσει η ελληνική αγορά; Θεωρείτε ότι έγινε ξεκαθάρισμα ή όχι;
Αυτό το ερώτημα θα μας τυραννά για τα επόμενα 80 χρόνια. Ναι, αν έβλεπες πόσα περιοδικά κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα πριν το 2009 θα έλεγες ότι είναι πολλά. Αν έριχνες όμως μια «πονηρή ματιά» στους τίτλους περιοδικών στην Αγγλία και στις ΗΠΑ θα έλεγες ότι κυκλοφορούν λίγα. Σημασία τελικά δεν έχει πόσα περιοδικά κυκλοφορούν, σημασία έχει τα περιοδικά να έχουν το κοινό τους, να ζουν από την πώληση και τις διαφημίσεις και όχι από τα θαλασσοδάνεια και τις κρατικές επιχορηγήσεις. Τι πάει να πει «πολλά ή λίγα περιοδικά»; Αυτό θα το κρίνει η αγορά.

Κι εγώ όταν λάνσαρα το TV24 και το TiVi Σίριαλ μέσα στην κρίση, όλοι υποστήριζαν ότι η αγορά είναι κορεσμένη και ότι θα φάω τα μούτρα μου. Να όμως που δεν έγινε έτσι και τα περιοδικά κάλυψαν ένα κενό που τελικά υπήρχε στην αγορά. Τώρα όσο για το ξεκαθάρισμα, πιστεύω ότι δεν έχει τελειώσει. Θεωρώ ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν εκδότες που λειτουργούν στο περιθώριο, υπό τη σκέπη κυβερνητικών κονδυλίων και παράνομου χρηματισμού, είτε από δάνεια κρατικών τραπεζών, είτε από επιχορηγήσεις κρατικών οργανισμών που λειτουργούν με δήθεν ιδιωτικά κριτήρια. Που θα πάει, θα τελειώσουν κι αυτά.

Η δική σας εταιρεία ξεκίνησε το 2004 και στην πορεία εξελίχθηκε σταθερά και διακριτικά. Ποια ήταν η βασική της φιλοσοφία;
Η φιλοσοφία είναι ότι για να έχεις μια επιτυχημένη εταιρεία, πρέπει να είσαι εσύ φτωχός, ο επιχειρηματίας δηλαδή, και πλούσια η εταιρεία. Επίσης, επειδή ζούμε στην Ελλάδα, θα πρέπει να έχεις πάντα δίπλα σου ένα κομπιουτεράκι και ένα λευκό χαρτί για να κάνεις τον μπακάλη. Πρέπει να ελέγχεις την εικόνα της εταιρείας σου σε οικονομικό επίπεδο κάθε ώρα, κάθε μέρα, κάθε λεπτό. Ό,τι και να σου λένε οι λογιστές και τα στελέχη, πρέπει να έχεις προσωπική γνώμη γιατί πάντα οι περισσότεροι προσπαθούν να σου χρυσώσουν το χάπι.

Και τέλος, το πιο βασικό από όλα είναι η εταιρεία να τα βγάζει πέρα με αυτά που έχει. Δηλαδή να μην παίρνει δάνεια για να συντηρεί ζημιές, να έχει τη γενναιότητα όταν κάτι δεν πάει καλά να το κλείνει. Η Dousis Com και η Power People είναι ίσως από τις μοναδικές εταιρείες στην Ελλάδα που δεν έχουν πάρει δάνεια από τράπεζα ούτε ένα ευρώ. Δεν χρωστάμε σε δημόσιο και ταμεία ούτε σεντ, δεν χρωστάμε σε εργαζόμενο, προμηθευτή και συνεργάτη μας ούτε ευρώ. Με άλλα λόγια η φιλοσοφία έχει μόνο μία λέξη: «νοικοκύρεμα».

Ποιο είναι το μυστικό να εισέρχεσαι σε αγορές που θεωρητικά είναι κορεσμένες, αλλά στην πράξη αποδεικνύεται ότι, τελικά, δεν είναι;
Όπως σας είπα και παραπάνω, δεν έχουμε κανένα μυστικό ραβδάκι που φέρνει επιτυχία. Πίσω από την επιτυχία των δύο εταιρειών κρύβεται σκληρή δουλειά και επιμονή της διοίκησης, των στελεχών και των εργαζομένων τους. Με τα πάνω και τα κάτω μας έχουμε καταφέρει να παρουσιάζουμε για 8 ολόκληρα χρόνια κερδοφόρες χρονιές. Σχεδόν κάθε χρόνο διπλασιάζουμε τον τζίρο μας. Για να το πετύχουμε όμως αυτό έχουμε καταναλώσει χιλιάδες ώρες δουλειάς και επιμονής κόντρα σε οποιοδήποτε σύστημα. Το μυστικό της επιτυχίας είναι ότι εκεί που οι άλλοι είδαν κρίση, εμείς είδαμε ευκαιρία.

Κάναμε τούμπα μια ολόκληρη εταιρεία και στραφήκαμε από τη διαφημιστική αγορά στο περίπτερο, μέσα σε δύο χρόνια. Μιλάμε για στροφή 180 μοιρών. Δεν ήταν εύκολο και πολλοί ήταν εκείνοι που πίστευαν ότι δεν θα αντέξουμε και θα κλείσουμε. Η πικρή αλήθεια είναι ότι από τότε που ξεκίνησα την εταιρεία, ακούω κάθε χρόνο ότι θα κλείσουμε. Ευτυχώς για εμάς, κλείσανε όλοι οι άλλοι. Τώρα όταν λέτε για αγορές που φαίνονται κορεσμένες, υποθέτω θα εννοείτε την επιτυχία του περιοδικού You που είναι πρώτο στα γυναικεία εβδομαδιαία και μάλιστα με διαφορά.

Προφανώς είδαμε κάτι που η αγορά δεν έβλεπε. Δημιουργήσαμε ένα περιοδικό που όχι μόνο δεν υπάρχει στην Ελλάδα, αλλά oύτε καν στον υπόλοιπο κόσμο. Σχεδιάσαμε ένα ποικίλης ύλης εβδομαδιαίο έντυπο που δεν στηρίζεται μόνο στο κουτσομπολιό. Τα δώσαμε όλα σε ένα περιοδικό και ο κόσμος το αγάπησε. Σκύψε πάνω από την ανάγκη του αναγνώστη κι εκεί θα δεις τις ευκαιρίες για νέα περιοδικά. Εκεί υπάρχουν κρυμμένες οι επιτυχίες ή οι μεγάλες αποτυχίες.