Ναι, απαντούν οι έρευνες, καθώς τα tablets και οι λοιπές φορητές έξυπνες συσκευές έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μικρών και μεγάλων. Η μικρή μου κόρη ξέρει εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου ποια κουμπιά πρέπει να πατήσει για να δει τον εξάδελφό της στο Skype, να μπει στο YouTube για να κατεβάσει το αγαπημένο της video «με τις κοπελίτσες», ενώ όταν τη ρώτησα τι δώρο ήθελε τα Χριστούγεννα από τον Άγιο Βασίλη μου απάντησε «το μπόιγκ μπόιγκ». Μου πήρε 10 μέρες για να καταλάβω ότι «το μπόιγκ μπόιγκ» ήταν ένας ψηφιακός κλόουν που έβγαινε μέσα από ένα μουσικό κουτί, από το σάκο του ψηφιακού Άγιου Βασίλη με τον οποίο έπαιζε σε ένα παιδικό app.

Σύμφωνα με έρευνα της FreeDeliveryLand.co.uk, στην οποία συμμετείχαν γονείς με παιδιά ηλικίας μεταξύ 5 και 11 ετών, το 78% των ερωτηθέντων, ανέφερε πως τα παιδιά ηλικίας από 5 ετών και άνω ζήτησαν φέτος τα Χριστούγεννα το δικό τους tablet. Έρευνα του BlogHer/Parenting.com από τις ΗΠΑ, μας πληροφορεί πως σύντομα σχεδόν το 25% των νηπίων ηλικίας 2 ετών και άνω θα έχει τη δική του συσκευή smartphone. Σύμφωνα με μια άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία LifeProof, οι περισσότεροι γονείς (70%) χρησιμοποιούν πλέον κάποιο tablet για να διαβάζουν στα παιδιά τους παραμύθια. Μιλάμε για μια γενιά παιδιών που μεγαλώνει ψηφιακά.

Καλό θα ήταν λοιπόν να προετοιμαστούμε άμεσα ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στα αιτήματα της νέας ψηφιακής εποχής – και στο σημείο αυτό εκπαιδευτικοί οργανισμοί, αλλά και brands ή media που απευθύνονται σε παιδιά και γονείς έχουν μια μοναδική ευκαιρία να βγουν μπροστά. Γιατί φαίνεται πως η εποχή της γιαγιάς που μεγάλωνε τα παιδιά μας με την ωραία πεταλούδα μας τελείωσε – εκτός αν τα παιδιά μπορούν να χρωματίσουν αυτή την πεταλούδα ψηφιακά, μέσα από ένα κατάλληλο για την ηλικία τους application.

Φοβάμαι πως τα παιδιά μας θα πρέπει πολύ σύντομα να μάθουν να συνομιλούν στα social media, στα blogs και να λειτουργούν μόνα τους στο ακόμα αχαρτογράφητο ψηφιακό περιβάλλον του μέλλοντος. Ελπίζω πως εμείς οι γονείς θα είμαστε σε θέση να τους βοηθήσουμε να το κάνουν αυτό με τον καλύτερο τρόπο, ώστε το περιεχόμενο και τα μηνύματα που θα λάβουν από τον κόσμο αυτό να είναι τα κατάλληλα για την ηλικία και την ανάπτυξή τους. Γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς: σε έναν οικογενειακό καναπέ όπου και οι δυο γονείς είναι απορροφημένοι με τα smartphones τους, τι πιθανότητες έχουν τα παιδιά να παίζουν με πλαστελίνες;