Συνεχίζονται οι διεθνείς αντιδράσεις από brands και agencies, καθώς κλιμακώνονται οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Η WPP ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τη Ρωσία, καθώς η συνέχιση της λειτουργίας της στη χώρα θα ήταν «ασύμβατη με τις αρχές» της. Σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι «λυπάται για τις συνέπειες της απόφασης για τους ρώσους συναδέλφους» και ότι «θα τους υποστηρίξει και θα συνεργαστεί με πελάτες και συνεργάτες, καθώς θα διακόπτει τις εργασίες της στη χώρα». Ο Mark Read τόνισε πως η απόφαση θα υλοποιηθεί με τρόπους που θα επιτρέπουν στο υπάρχον προσωπικό να μην χάσει τη θέση του. Την ίδια στιγμή, η διοργανώτρια εταιρεία του Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών Ascential απαγόρευσε την υποβολή συμμετοχών από ρωσικούς οργανισμούς για τη φετινή διοργάνωση, δηλώνοντας ότι συντάσσεται «με τους φίλους μας στην Ουκρανία και τους πολλούς συνεργάτες μας στη Ρωσία που αντιτίθενται σθεναρά στις ενέργειες της ρωσικής κυβέρνησης». Επιπλέον, η Ascential προσφέρει δωρεάν συμμετοχές σε ουκρανούς δημιουργικούς, οι οποίοι μπορούν να παρευρεθούν στο φετινό event.
Οι αντιδράσεις των brands
Παράλληλα, όλο και περισσότερα brands προστίθενται στη λίστα όσων αναστέλλουν τη δραστηριότητά τους στη Ρωσία. Η Inditex, ιδιοκτήτρια εταιρεία των Zara, έκλεισε τα 502 καταστήματα που διαθέτει στη χώρα και για τα 8 της brands. Η απόφαση αναμένεται να πλήξει περισσότερους από 9.000 υπαλλήλους, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι επεξεργάζεται σχέδιο υποστήριξής τους. Η&Μ και M&S είχαν ήδη προβεί σε ανάλογες κινήσεις, ενώ μεγάλα ονόματα της πολυτέλειας, όπως οι LVMH, Hermes, Kering, Chanel και Burberry επίσης προχώρησαν σε προσωρινό κλείσιμο των καταστημάτων τους στη Ρωσία. Visa, Mastercard και PayPal πέρασαν και αυτές σε καθεστώς αναστολής στη χώρα, η Samsung σταματά τις εξαγωγές στη Ρωσία, ενώ η Activision Blizzard «παγώνει» τις πωλήσεις των παιχνιδιών της, αλλά και μέσα σε αυτά. Apple, Ikea, Netflix, General Motors και Jaguar Land Rover έχουν ήδη διακόψει τις εμπορικές τους σχέσεις με τη ρωσική αγορά, ενώ από την πλευρά της, η Procter & Gamble παύει κάθε είδους επικοινωνία στη χώρα, ενώ έχει αναστείλει τη λειτουργία της στην Ουκρανία για την προστασία των εργαζομένων της.
Πίεση σε Coca-Cola και McDonald’s
Ισχυρή κριτική για την παραμονή τους στη Ρωσία δέχονται Coca-Cola και McDonald’s. Τα hashtags #BoycottMcDonalds και #BoycottCocaCola έχουν γίνει trending στο Twitter με πολλούς να ζητούν από τα μεγαθήρια να σταματήσουν την εκεί λειτουργία τους. KFC, Pepsi, Starbucks και Burger King επίσης δέχονται ανάλογες πιέσεις.
(Πηγές: TheDrum, Campaign, Marketingweek.com)