Θα περίμενε κανείς ότι τα μειωμένα εισοδήματα των καταναλωτών και η τάση συρρίκνωσης των δαπανών τους δεν θα άφηναν πολλά περιθώρια στις συνδρομητικές πλατφόρμες να αναπτύξουν το πελατολόγιό τους, αξιοποιώντας έτσι την τεχνολογία αιχμής που φέρνουν το διαδίκτυο, τα digital media και η κινητή τηλεφωνία. Στην πράξη όμως, φαίνεται ότι η συνδρομητική τηλεόραση κερδίζει έδαφος μέσα στην κρίση. Παράλογο; Κάθε άλλο. Οι λόγοι πολλοί και απολύτως λογικοί.

Ο πρώτος είναι…οικονομικός. Κι αυτό διότι μια μηνιαία συνδρομή σε κάποια συνδρομητική πλατφόρμα είναι πολύ πιο οικονομική λύση για ψυχαγωγία από μια βραδινή έξοδο. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την υψηλή ποιότητα των τηλεοπτικών προγραμμάτων που προσφέρουν τα συνδρομητικά κανάλια, την οποία δεν μπορεί αυτή την περίοδο να ακολουθήσει ούτε η ιδιωτική ελεύθερη τηλεόραση, πόσο μάλλον η δημόσια.

Τα ιδιωτικά κανάλια ελεύθερης λήψης αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να προσφέρουν τηλεοπτικά προγράμματα υψηλού κόστους. Ο τρίτος, αλλά εξίσου σημαντικός λόγος, είναι η ανάπτυξη της τάσης που θέλει τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών να προσφέρουν συνδυαστικά πακέτα υπηρεσιών τηλεφωνίας, διαδικτύου και τηλεόρασης, όπως π.χ το πακέτο Νοva 3Play της Forthnet, το οποίο προσφέρει τηλεφωνία, internet και τηλεοπτικά προγράμματα της Nova.

Η πορεία της συνδρομητικής στην Ελλάδα
Η συνδρομητική τηλεόραση εμφανίστηκε στην Ελλάδα το 1994 από το Filmnet, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, αφού π.χ. στις ΗΠΑ είχε εμφανιστεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 με τη μορφή της καλωδιακής τηλεόρασης. Σήμερα η ύπαρξη της Nova και το λανσάρισμα του ΟΤΕ TV «άνοιξαν» σε μεγάλο ποσοστό την αγορά, με τους συνδρομητές και των δύο πλατφορμών να αγγίζουν τους 470.000, 290.000 – 300.000 για τη Nova, 170.000 για τον ΟΤΕ ΤV.

Μεγάλη ώθηση ωστόσο έδωσε στην αγορά και το λανσάρισμα της υπηρεσίας HOL Video Club της Hellas Online, η οποία εστιάζει στο video on demand. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδρομητές της υπηρεσίας αυτής είναι περίπου 23.000. Παρά την ανάπτυξη της αγοράς ωστόσο, τα περιθώρια παραμένουν πολύ μεγάλα, όσο ο ανταγωνισμός εντείνεται, τα προγράμματα εμπλουτίζονται, οι ψηφιακές εφαρμογές και δυνατότητες επεκτείνονται και η τιμολογιακή πολιτική γίνεται ολοένα και πιο προσιτή για τον μέσο καταναλωτή.

Vermantia: Ποιοτική έρευνα για το συνδρομητικό περιεχόμενο
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ποιοτική έρευνα για το περιεχόμενο των συνδρομητικών τηλεοπτικών καναλιών διεξήγαγε η Qed για λογαριασμό της εταιρείας δημιουργίας και διαχείρισης ψηφιακού περιεχομένου Vermantia. Η έρευνα διεξήχθη στην Αθήνα, σε δείγμα 55 ατόμων, ηλικίας 18-44 ετών την περίοδο 29-30 Απριλίου και 15 -16 Μαϊου. To δείγμα ανήκε σε 5 focus groups, εκ των οποίων τα 4 αφορούσαν συνδρομητές και το ένα μη συνδρομητές. Σύμφωνα με την έρευνα, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι τηλεθεατές/καταναλωτές θεωρούν τη συνδρομητική τηλεόραση ως μια «προσιτή πολυτέλεια», με το βασικό κίνητρο αγοράς της να είναι τα αθλητικά προγράμματα και οι κινηματογραφικές ταινίες.

Τελευταία δε, μεγάλο ενδιαφέρον δείχνουν οι συνδρομητές τόσο για τα ντοκιμαντέρ πολιτισμού, όσο και για τα παιδικά προγράμματα. Η αίσθηση που προκύπτει από την παρακολούθηση συνδρομητικής τηλεόρασης συνδυάζεται με την ευχαρίστηση, τη χαλάρωση, την ψυχαγωγία και την ελευθερία επιλογής, μέσα από μια μεγάλη γκάμα διαθέσιμων προγραμμάτων. Όσον αφορά στις στάσεις και στις απόψεις σχετικά με τη συνδρομητική τηλεόραση, η τιμή αγοράς και η ένταξη του ετήσιου κόστους του πακέτου συνδρομητικής στον οικογενειακό προϋπολογισμό είναι οι λόγοι που αναφέρθηκαν ως κυρίαρχοι και καθοριστικοί για την αγορά της.

Η εσωστρέφεια και οι συγκεντρώσεις στο σπίτι ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης συμβάλλουν θετικά στην αγορά συνδρομητικού πακέτου, ενώ στοιχεία που δεν ενισχύουν την προδιάθεση αγοράς του είναι η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, η μικρή σχέση με την τηλεόραση γενικά, η εξοικείωση με το internet (download, gaming, social media), η ρουτίνα στην καθημερινότητα και η όχι και τόσο δυνατή σχέση με τον αθλητισμό και τα αθλητικά γεγονότα. Κυρίαρχο κίνητρο ωστόσο για την αγορά συνδρομητικού πακέτου είναι τα αθλητικά κανάλια με τους αγώνες –κυρίως- ποδοσφαίρου και μπάσκετ.

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ωστόσο εύρημα της έρευνας της Qed είναι το γεγονός ότι η διαδραστικότητα της παρακολούθησης αθλητικής συνδρομητικής με τα social media, βρέθηκε ελάχιστη και σε επίπεδο πρακτικής, όσο και ενδιαφέροντος συνολικότερα. Όσον αφορά στην ιδανική συνδρομητική αθλητική πλατφόρμα, τα τρία βασικότερα στοιχεία που τη συνθέτουν, όπως έδειξε η έρευνα, είναι η τιμή της συνδρομής, το ποια πρωταθλήματα και αγώνες προβάλλει, καθώς και το συμπληρωματικό υλικό (ρεπορτάζ, αφιερώματα κ.α.) από όλα τα αθλήματα.

H εικόνα των «παικτών» της αγοράς
Ο ΟΤΕ TV προσφέρει ένα μπουκέτο καναλιών με περισσότερα από 70 ψηφιακά κανάλια, από τα οποία τα 17 σε υψηλή ευκρίνεια (HD) με 19,90 ευρώ/μήνα (Full pack). Έμφαση δίνεται τόσο στο κινηματογραφικό όσο και το αθλητικό περιεχόμενο, αλλά και στα προγράμματα για όλη την οικογένεια. Σήμερα ο ΟΤΕ TV προσφέρει 9 αθλητικά, 6 κινηματογραφικά, 32 θεματικά κανάλια με σειρές, ντοκιμαντέρ, παιδικά προγράμματα, μουσική, εκπομπές lifestyle και ενημέρωση από όλον τον κόσμο, καθώς επίσης όλα τα μεγάλα ελληνικά κανάλια και επιλεγμένα κανάλια από την ελληνική περιφέρεια.


Ο ΟΤΕ TV διατίθεται σε όλη την Ελλάδα μέσω δορυφόρου καθώς και μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης Conn-x. Επίσης, προσφέρει τη δυνατότητα ενοικίασης ταινιών σε πρώτη προβολή μέσω της υπηρεσίας OTE Cinema on Demand, η οποία διατίθεται στον OTE TV μέσω Conn-x αλλά και μέσω δορυφόρου. Επιπλέον, η υπηρεσία Replay TV στην ευρυζωνική πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στους συνδρομητές του OTE TV να παρακολουθήσουν προγράμματα που έχασαν.

Από την πλευρά της η Nova έχει ως στρατηγική επιλογή την επένδυση σε περιεχόμενο με ελληνική συμμετοχή. Το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της Superleague αποτελεί την βάση της στρατηγικής αυτής στο αθλητικό περιεχόμενο, το οποίο συμπληρώνεται με αγώνες Champions League και Europa League, αλλά και της Euroleague στο μπάσκετ. Η πλατφόρμα παράλληλα μεταδίδει αγώνες από ποδηλασία, μηχανοκίνητα, στίβο και γκολφ.

Στον τομέα του κινηματογραφικού περιεχομένου ωστόσο, η Nova κατέχει τα δικαιώματα προβολής των ταινιών των μεγαλύτερων studios του Hollywood, μέσα από 6 εξειδικευμένα κανάλια ταινιών και σειρών, καθώς και ντοκιμαντέρ. Παράλληλα, τα εξειδικευμένα παιδικά κανάλια Disney Channel και Disney XD, για διαφορετικές ηλικίες, προσφέρουν ασφαλές παιδικό πρόγραμμα. Πρόσφατα δε, η Nova παρουσίασε και το Novalifε, το νέο της ψυχαγωγικό κανάλι, το οποίο περιλαμβάνει ταινίες, σειρές, ψυχαγωγικά μαγκαζίνο και talk show, έχοντας ως απώτερο στόχο να εμπλουτίσει τόσο το περιεχόμενο της νέας υπηρεσίας Nova 3Play, όσο και όλων των υπολοίπων υπηρεσιών της πλατφόρμας.

Όσον αφορά στην Hellas Online, η εταιρεία εστιάζει στον τομέα του video-on-demand με το hol video club. Το 2012 ενισχύθηκε η παρεχόμενη αξία προς τους συνδρομητές, μέσα από νέες συνεργασίες με διανομείς και παραγωγούς τηλεοπτικών προγραμμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διεύρυνση του Video on Demand, τόσο μέσα από συνεργασίες με διανομείς και παραγωγούς παγκοσμίου βεληνεκούς (The Walt Disney Company, Warner Bros., 20th Century Fox, Universal, Paramount, Sony Pictures International, Miramax, MGM), όσο και μέσα από συνεργασίες με εγχώριους διανομείς και παραγωγούς οπτικοακουστικού περιεχομένου. Το hol video club εμπλουτίζεται και με 28 τηλεοπτικά κανάλια που παρέχονται ψηφιακά.

Επίσης, η Hellas Online ανέπτυξε interactive TV applications, όπως το hol my tv, την αυτοματοποίηση εξατομικευμένων προτάσεων ενοικίασης περιεχομένου, την άμεση ενημέρωση προσφορών περιορισμένης διάρκειας, αλλά και τη δυνατότητα επιλογής και ενεργοποίησης συνδρομητικών καναλιών της αρεσκείας του πελάτη (ενεργοποίηση a la Carte καναλιών).

Τέλος, ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στο Fοx International Channels Greece, η πορεία του οποίου ξεπέρασε κάθε προσδοκία, όπως ανέφερε πρόσφατα ο Senior Vice President της Fox International Channels Southeast Europe, Adam Theiler, o oποίος ήρθε στη χώρα μας για την παρουσίαση του νέου προγράμματος του Fox. Το Fox συνεχίζει την επένδυση στην ελληνική αγορά σε θέματα περιεχομένου, τεχνολογιών, HD μετάδοσης και μελλοντικά σε τοπικές παραγωγές, ενώ το νέο του πρόγραμμα περιλαμβάνει αποκλειστικές παγκόσμιες πρεμιέρες όπως το JO με το Jean Reno, νέα επεισόδια βραβευμένων σειρών όπως Grey’s Anatomy, Homeland, Glee, The Walking Dead και Modern Family μεταξύ άλλων, αλλά και ενδιαφέροντα αφιερώματα του National Geographic Channel.

Οι απόψεις της αγοράς
Μιλούν οι Μιχάλης Αναγνωστάκος, Διευθυντής Marketing, Hellas online, Φίλιππος Αντωνόπουλος, CEO της Vermantia, Νάντια Δεμίρη, Εμπορική Διευθύντρια Fox International Channels Greece, Βασίλης Ηλιόπουλος, Deputy General Manager Fοx International Channels Greece

Παρά την οικονομική κρίση, τα στοιχεία δείχνουν ότι η συνδρομητική τηλεόραση αυξάνει τη διείσδυσή της στα ελληνικά νοικοκυριά. Ποιους θεωρείτε τους σημαντικότερους λόγους αυτής της εξέλιξης;
Μιχάλης Αναγνωστάκος:
Η ανάγκη για «κατ’ οίκον» ψυχαγωγία έχει σίγουρα αυξηθεί λόγω της οικονομικής κρίσης και οι συνδρομητικές υπηρεσίες τηλεόρασης παρέχουν την απαραίτητη ποικιλία επιλογών σε τηλεοπτικά προγράμματα για να καλύψουν την ανάγκη αυτή σε αντίθεση με την ελεύθερη τηλεόραση το πρόγραμμα της οποίας κατά κοινή ομολογία έχει μειωθεί σε πληρότητα και ποιότητα.

Βάσει των στοιχείων χρήσης της υπηρεσίας hol video club της hellas online για παράδειγμα, οι συνδρομητές εκτιμούν τόσο την ευρεία γκάμα επιλογών που περιλαμβάνει περισσότερα από 3.500 τηλεοπτικά προγράμματα, όσο και το γεγονός ότι στο σύνολό τους είναι διαθέσιμα «κατ’ απαίτηση» ανά πάσα στιγμή. Επίσης, οι συνδυαστικές προσφορές τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και συνδρομητικής τηλεόρασης έχουν οδηγήσει σε πλήρη επαναπροσδιορισμό των τιμών και μια πιο ελκυστική για τους συνδρομητές σχέση τιμής-αξίας για την συνδρομητική τηλεόραση.

Φίλιππος Αντωνόπουλος: H οικονομική κρίση είναι καταλύτης για την ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διεθνών αλλαγών στον κλάδο που την επηρεάζει. Επέφερε τη ραγδαία πτώση της ποιότητας και του πλούτου περιεχομένου (ελληνικού και ξένου) στην ελεύθερη τηλεόραση, αλλά δεν είναι από μόνη της αίτιο. Η ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης είναι προϊόν της αλλαγής που συντελείται διεθνώς και σηματοδοτεί την μετάβαση από το παραδοσιακό μοντέλο θέασης του περιεχομένου σε ένα εντελώς νέο.


Πλέον αναφερόμαστε στους όρους “Mobility” και “TV everywhere” όπου ο θεατής θέλει να παρακολουθεί – καταναλώνει το περιεχόμενο που επιλέγει, οποιαδήποτε ώρα και σε οποιοδήποτε σημείο βρίσκεται. Επομένως, συντελείται μια αλλαγή τοπίου που συμπεριλαμβάνει τόσο την τεχνολογική πρόοδο όσο και την καταναλωτική μετεξέλιξη της αναζητούμενης εμπειρίας από τον χρήστη στον 21ο αιώνα. Η σύγκλιση όμως της χώρας μας με αυτά τα διεθνή trends συγχρονίστηκε με την περίοδο της κρίσης. Η ελληνική αγορά αρχίζει σιγά-σιγά να συμπεριφέρεται με τους όρους και τους κανόνες που διέπουν τις μεγάλες αγορές σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η συνδρομητική τηλεόραση πλέον αποτελεί μια προσιτή πολυτέλεια για τον Έλληνα καταναλωτή ο οποίος αναζητεί πλούσιο περιεχόμενο για τη οικιακή ψυχαγωγία του. Το premium αθλητικό περιεχόμενο, η προβολή επιτυχημένων ξένων σειρών και ταινιών, η παραγωγή ελληνικού περιεχομένου και το Video On Demand αποτελούν τους σημαντικότερους λόγους για την εξέλιξή της.

Βασίλης Ηλιόπουλος: Η μετάβαση σε μία νέα τηλεοπτική πραγματικότητα έχει ξεκινήσει και θεωρούμε πως η συνδρομητική τηλεόραση θα έχει κυρίαρχο ρόλο στα επόμενα έτη. Αναμφίβολα, οι ιδιαίτερες οικονομικές συνθήκες της αγοράς και η άμεση προσαρμογή των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών σε αυτές, με την επανατοποθέτησή τους και τη διάθεση νέων, ελκυστικών πακέτων ανοίγει την αγορά με γρήγορους ρυθμούς. Η συνδρομητική τηλεόραση πλέον έγινε προσιτή για πολλά από τα ελληνικά νοικοκυριά, που σε συνδυασμό με τις πολλαπλές δυνατότητες επιλογής προϊόντος και τιμής, μπορούν να επιτύχουν τον ιδανικό και φυσικά οικονομικότερο συνδυασμό.

Υπάρχουν ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στα οποία επενδύει η συνδρομητική τηλεόραση;
Μιχάλης Αναγνωστάκος:
Εκτός από την ποικιλία επιλογών, η ψηφιακή ποιότητα εικόνας και ήχου είναι ένα σαφές και αντικειμενικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδιαιτέρως σε ότι αφορά το περιεχόμενο υψηλής ευκρίνειας (High Definition). Οι συνδρομητικές υπηρεσίες εκμεταλλεύονται τις υψηλές προδιαγραφές και αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων τηλεοπτικών συσκευών, αλλάζοντας δραματικά την εμπειρία του τηλεθεατή.

Η εμπειρία αυτή εμπλουτίζεται περισσότερο μέσω της διαδραστικότητας και του video on-demand, που ουσιαστικά καταργεί το παραδοσιακό «ραντεβού» των τηλεθεατών με συγκεκριμένα προγράμματα σε συγκεκριμένη ώρα προβολής. Σε επίπεδο περιεχομένου, θεωρώ πως η διάθεση καθετοποιημένων θεματικά καναλιών συνεχούς ροής αποτελεί επίσης ένα συγκριτικό πλεονέκτημα των συνδρομητικών υπηρεσιών, σε σχέση με την παραδοσιακή συνταγή ενός καναλιού «ποικίλης ύλης» χωρισμένο σε θεματικές «ζώνες» προβολής.

Φίλιππος Αντωνόπουλος: Η συνδρομητική τηλεόραση επενδύει στις νέες τεχνολογίες και προσφέρει στον τηλεθεατή εναλλακτικές μορφές ψυχαγωγίας. Ο τηλεθεατής πλέον μπορεί να βλέπει τα αγαπημένα του προγράμματα σε HD, να επιλέγει την ώρα που θέλει να τα δει και να κάνει επιλογή σε πάνω από 60 τηλεοπτικά κανάλια και έναν μεγάλο αριθμό ταινιών. Επίσης, η τεχνολογία των κατασκευαστών με τις Connected TVs προσφέρεται για δημιουργία διαδραστικού περιεχομένου που μπορεί να προσφέρει μια 360ο εμπειρία για τον θεατή και τον χρήστη ταυτόχρονα.

Βασίλης Ηλιόπουλος: Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα αφορούν ποιότητα περιεχομένου και νέες τεχνολογίες. Η πλούσια και αποκλειστική διάθεση ψυχαγωγικού, αθλητικού, ενημερωτικού και μουσικού περιεχομένου από κανάλια με παραγωγές υψηλού ποιοτικού επιπέδου, προσφέρουν στον τηλεθεατή μία ολοκληρωμένη πρόταση ψυχαγωγίας και καλύπτουν τις ανάγκες όλης της οικογένειας.
 
Η διαφορά με την ελεύθερη τηλεόραση είναι ότι το τηλεοπτικό μπουκέτο της συνδρομητικής τηλεόρασης ανανεώνεται συνεχώς με νέες και ακριβές παραγωγές φέρνοντας σε κάθε τηλεοπτική σεζόν μία νότα φρεσκάδας. Ακριβώς αυτή την πολιτική ακολουθεί και η Fοx, προσφέροντας στο κοινό Ελλάδας και Κύπρου νέες παραγωγές, αποκλειστικά στα κανάλια μας. Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσα από τεχνολογικές δυνατότητες εκπομπής του περιεχομένου σε HD, 3D αλλά και VOD προσφέρει μία ανεπανάληπτη εμπειρία τηλεθέασης.

Πώς αντιμετωπίζουν διαφημιστές και διαφημιζόμενοι την αύξηση της επιρροής της συνδρομητικής τηλεόρασης;
Μιχάλης Αναγνωστάκος:
Πέραν της κάλυψης αθλητικών γεγονότων ευρείας απήχησης και ενδιαφέροντος, είναι λογικό οι διαφημιστές και διαφημιζόμενοι να είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά στην επένδυσή τους σε συνδρομητικές τηλεοπτικές υπηρεσίες. Παρόλη την αυξητική τάση των τελευταίων ετών, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στα ελληνικά νοικοκυριά παραμένει αρκετά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γεγονός αποτρεπτικό για την αγορά της τηλεοπτικής διαφήμισης που λειτουργεί ακόμα με γνώμονα το εύρος του κοινού και τα νούμερα τηλεθέασης των προγραμμάτων.

Ωστόσο, η σταδιακή αύξηση της επένδυσης διαφημιστών και διαφημιζόμενων σε συνδρομητικές πλατφόρμες είναι μια άποψη ευρέως αποδεκτή και προσωπικά τη θεωρώ δεδομένη. Όχι μόνο λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης και επιρροής της συνδρομητικής τηλεόρασης, αλλά και λόγω του καινοτομικού τρόπου απόδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων στο άμεσο μέλλον, μέσα από τη διαδραστικότητα και τις διαφορετικές συσκευές πρόσβασης στο τηλεοπτικό περιεχόμενο.

Φίλιππος Αντωνόπουλος: Θεωρώ πως οι ίδιοι οι καταναλωτές με τις επιλογές τους θα οδηγήσουν τον διαφημιστικό κλάδο στην ανάπτυξη της επένδυσης στην συνδρομητική τηλεόραση. Ένα καλό παράδειγμα είναι η αύξηση της χρήσης του internet και των social media. Πριν λίγα χρόνια, οι διαφημιστές και οι διαφημιζόμενοι επένδυαν σε μικρά κονδύλια για την προβολή τους στο διαδίκτυο. Τώρα πλέον αποτελεί βασική τους προτεραιότητα για τα media plans.


Όταν σχεδόν 1.000.000 Έλληνες συνδρομητές, έχουν επιλέξει το μοντέλο της συνδρομητικής τηλεόρασης δεν θα αφήσουν αδιάφορη τη διαφημιστική αγορά. Παράλληλα, παρακολουθώντας τις εξελίξεις, σε διεθνές επίπεδο, το Pay TV market συμπεριλαμβανομένων των Over The Top Video Services, αναπτύσσεται και ταυτόχρονα αναπτύσσεται και η διαφημιστική δαπάνη.

Νάντια Δεμίρη: Μετρώντας ήδη 5 χρόνια στην ελληνική και κυπριακή αγορά, η Fοx International Channels φαίνεται να κερδίζει τους διαφημιζόμενους ολοένα και περισσότερο. Σε αυτό βοηθά η υψηλή ποιότητα τηλεοπτικού περιεχομένου, οι έξυπνες εμπορικές προτάσεις above και below the line, αλλά και η αυξημένη διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης που μεγαλώνει τη βάση των συνδρομητών-τηλεθεατών. Επιμένουμε να διατηρούμε την αισιοδοξία μας και πιστεύουμε πως υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης στη διαφημιστική αγορά.

Σύμμαχοί μας πάντα οι διαφημιστές που αναγνωρίζουν τις προσπάθειές μας και προσδοκούν νέες, φρέσκιες δημιουργικές προτάσεις που θα δώσουν added value στο πλάνο των πελατών τους.

Μπορούμε να μιλήσουμε για ένα νέο μοντέλο τηλεθεατή, όπως το διαμόρφωσε η κρίση;
Μιχάλης Αναγνωστάκος:
Οι συνήθειες των τηλεθεατών σίγουρα αλλάζουν και εξελίσσονται. Η διαδικασία αυτή όμως παίρνει χρόνο και δεν πραγματοποιείται από τη μια στιγμή στην άλλη, ιδίως όταν μιλάμε για το πιο ισχυρό μέσο μαζικής επικοινωνίας στον αιώνα μας. Η σταδιακή αυτή αλλαγή έχει ξεκινήσει ουσιαστικά την τελευταία δεκαετία με την ραγδαία αύξηση των ευρυζωνικών συνδέσεων στο internet και εντείνεται λόγω της ευρείας διάθεσης (και αποδοχής) οπτικοακουστικού περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Με αυτά τα δεδομένα, η οικονομική κρίση έρχεται να επιταχύνει τις αλλαγές στις τηλεοπτικές συνήθειες, όχι όμως να καθορίσει τις τηλεοπτικές προτιμήσεις του κοινού. Θα μας κάνει επιλεκτικούς και προσεκτικούς, όπως σε κάθε άλλη συναλλαγή, συνδρομή και αγορά μας. Ως εκ τούτου, θα επηρεάσει σημαντικά στη συνείδηση του καταναλωτή τόσο την «εκτιμώμενη» αξία του τηλεοπτικού περιεχομένου, όσο και το ύψος της μηνιαίας ή ανά θέαση οικονομικής επιβάρυνσής του. Στο πλαίσιο αυτό, η ευελιξία του να «επιλέγω αυτό που θέλω να δω», «την ώρα που θέλω να το δω», με μεμονωμένη χρέωση ή σε ανταγωνιστική τιμή συνδρομής, αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά του σύγχρονου μοντέλου τηλεθεατή.

Φίλιππος Αντωνόπουλος: Η οικονομική κρίση μας έχει οδηγήσει να μένουμε περισσότερο χρόνο στα σπίτια μας και ο τηλεθεατής αναζητεί την απόλυτη ψυχαγωγική εμπειρία. Το ψυχαγωγικό μοντέλο της συνδρομητικής διαμορφώνεται πλέον από το νέο προφίλ του τηλεθεατή που θέλει να βλέπει premium σειρές και ταινίες, μεγάλα αθλητικά γεγονότα, διαδραστικές εκπομπές με έμπειρους παρουσιαστές που να συνδυάζει τα ενδιαφέροντά του στο μέγιστο βαθμό.

Βασίλης Ηλιόπουλος: Οπωσδήποτε, η οικονομική κρίση διαμόρφωσε έναν ενημερωμένο και απαιτητικό τηλεθεατή που απαιτεί προσιτή και ποιοτική τηλεοπτική ψυχαγωγία για όλη την οικογένεια. Η ταχύτατη εξοικείωση του τηλεθεατή με τις αμέτρητες επιλογές της συνδρομητικής τηλεόρασης σε επίπεδο περιεχομένου και τεχνολογίας, διαμορφώνουν πλέον έναν ενεργητικό τηλεθεατή που όχι μόνο γνωρίζει αλλά διαμορφώνει τις νέες τάσεις της αγοράς.

Ο τηλεθεατής ορίζει πλέον τη ψυχαγωγία του μέσα από το tele-control και προσθέτει νέες εμπειρίες τηλεθέασης, όπως HD, 3D και SVOD υπηρεσίες. Σε αυτές τις νέες τάσεις επενδύει και η Fοx, με στόχο να εξασφαλίσουμε στους συνεργάτες μας και το τηλεοπτικό κοινό τα ποιοτικότερα κανάλια με τον καλύτερο προγραμματισμό, είτε πρόκειται για θεματική ψυχαγωγία στα Fox και Foxlife, είτε για συναρπαστικά ντοκιμαντέρ στα κανάλια του National Geographic. Σημαντικό στοιχείο είναι ότι τα κανάλια μας κτίστηκαν αποκλειστικά για το ελληνικό κοινό και υποστηρίζονται από τοπικό γραφείο.

Η κυριαρχία της οθόνης ενισχύεται και επεκτείνεται. Εκτός από την τηλεόραση, τηλεοπτικά προγράμματα προβάλλονται στην οθόνη του υπολογιστή, του tablet, του smartphone. Πιστεύετε ότι η σύγκλιση των μέσων οθόνης μπορεί να αναδείξει νέες προκλήσεις για τη συνδρομητική τηλεόραση;
Μιχάλης Αναγνωστάκος:
Αναμφίβολα οι πολλαπλές οθόνες που έχουν μπει στην καθημερινότητά μας τα τελευταία χρόνια μέσω των φορητών «έξυπνων» συσκευών, αποτελούν την «επόμενη μέρα» για τους παρόχους συνδρομητικής τηλεόρασης και ταυτόχρονα την πλέον συμβατή πλατφόρμα επέκτασης της συνδρομητικής τους βάσης. Πρόσφατες εκτιμήσεις αναλυτών σε ευρωπαϊκό επίπεδο επιβεβαιώνουν την ιδιαίτερα αυξημένη χρήση εναλλακτικών συσκευών (εκτός της τηλεοπτικής συσκευής) για την πρόσβαση σε οπτικοακουστικό περιεχόμενο.
 
Το ενδιαφέρον όμως σε αυτή την ανερχόμενη αγορά, είναι ότι αναμένεται να δημιουργηθεί σε ένα σημαντικό ποσοστό από τους υφιστάμενους παρόχους συνδρομητικής τηλεόρασης, ως «προστιθέμενη αξία» στους υφιστάμενους συνδρομητές και κίνητρο για νέους. Αντιμετωπίζεται ως «ευκαιρία» και λογική εξέλιξη, παρά ως παράγοντας κανιβαλισμού των υφιστάμενων συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών. Η προσέγγιση αυτή με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί από εμπορικής άποψης, είναι το μοντέλο με το οποίο η σύγκλιση των μέσων οθόνης θα φτάσει τελικά ως ολοκληρωμένο προϊόν στον συνδρομητή.

Αυτή κατά τη γνώμη μου είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τους παρόχους συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς επιβάλλει την αναγκαιότητα δύο ανελαστικών προϋποθέσεων: αφενός την εκπαίδευση του κοινού στους νέους τρόπους και μέσα πρόσβασης σε τηλεοπτικό περιεχόμενο και αφετέρου τον επαναπροσδιορισμό των επιχειρηματικών μοντέλων συνεργασίας με τους παραγωγούς, διανομείς και κατόχους δικαιωμάτων περιεχομένου προς εμπορική διάθεση.


Φίλιππος Αντωνόπουλος: Η Vermantia συμμετείχε ενεργά σε δυο μεγάλα συνέδρια, το Dive into Media και Dive into Mobile της Wall Street Journal, όπου είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της τηλεόρασης και των second screen apps σε tablets, smartphones και connected TVs. Το συνδρομητικό περιβάλλον και η εξέλιξη της τεχνολογίας σε συνδυασμό με τις ανάγκες των τηλεθεατών έχουν δημιουργήσει έναν υγιή ανταγωνισμό όπου τα studios, οι εταιρείες τεχνολογίας και οι content aggregators αναπτύσσουν εργαλεία για την απόλυτη ψυχαγωγία στο σπίτι και όχι μόνο.

Θα σας φέρω ένα παράδειγμα. Ο συνδρομητής πλέον στην Αμερική, έχει τη δυνατότητα να βλέπει την αγαπημένη του σειρά στην Connected Tv, στο smartphone και στο tablet του οποιαδήποτε στιγμή και όπου και εάν βρίσκεται. Επίσης, με second screen apps μπορεί να πάρει οποιαδήποτε πληροφορία για τους ήρωες της αγαπημένης τους σειράς και πρόσθετο περιεχόμενο από τα making of και συνεντεύξεις των ηθοποιών.

Bασίλης Ηλιόπουλος: Ασφαλώς, η ανάδειξη και καθολική υπεροχή των φορητών συσκευών την τελευταία 5ετία ορίζουν ένα νέο δυναμικό πλαίσιο. Οι χρήστες χρησιμοποιούν ευρέως τις φορητές συσκευές στην καθημερινότητά τους και είναι ήδη εξοικειωμένοι με την εμπειρία της προβολής μέσω smartphone ή tablet, αλλά και πάλι πιάνουν το tele-control για τη τηλεόραση. Έχουμε παρατηρήσει ότι η συνήθης χρήση των smartphones και tablets γίνεται εντός του σπιτιού, με την τηλεόραση όμως να αποτελεί την προτιμότερη οθόνη για τηλεθέαση και τις φορητές συσκευές να αποτελούν το μέσο πλοήγησης σε σχετικές πρόσθετες υπηρεσίες αλλά και τελικής επιλογής του περιεχομένου.

Παράλληλα, η νέα τεχνολογία στις τηλεοράσεις επιτρέπει και ενισχύει τη σχέση της με τις φορητές συσκευές. Σε αυτή τη κατεύθυνση και με δεδομένη την εμπειρία μας σε πιο ώριμες αγορές, δουλεύουμε στενά με τους συνεργάτες μας στην ελληνική αγορά, ώστε να εξασφαλίσουμε σύντομα στον τηλεθεατή νέα θεματικά κανάλια όπως το 24Kitchen, που θα επιτρέπουν την πρόσβαση στο περιεχόμενό τους και μέσω των φορητών συσκευών. Η εμπειρία αυτή δεν θα περιορίζεται μόνο εντός του σπιτιού, αλλά παντού.