Η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στα ελληνικά νοικοκυριά συνεχίζεται. Τη χρονιά που διανύουμε οι συνδέσεις της αναμένεται να φθάσουν το 1.000.000, με το ποσοστό διείσδυσης να ξεπερνά το 25%. Το 2014 υπήρχαν 900.000 συνδέσεις και το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 23%. Το 2011 δε, το ποσοστό διείσδυσης ήταν μόλις 9%, ενώ το 2013 έφτασε το 18%. Η συνδρομητική βάση της Nova του ομίλου Forthnet ξεπέρασε τους 500.000 συνδρομητές, του ΟΤΕ TV τους 400.000, ενώ HOL, Cyta και On Telecom έχουν συνολικά περίπου 100.000 συνδρομητές. Η Cyta Ελλάδος είναι ο πλέον πρόσφατος «παίκτης» στο χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης, προσφέροντας στους πελάτες της πακέτο 3play (internet, σταθερή και συνδρομητική τηλεόραση). Η υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης με την εμπορική επωνυμία Cytavision, ξεκίνησε την πιλοτική λειτουργία της στις 4 Δεκεμβρίου 2013, με πολύ ανταγωνιστικές τιμές.

Από την άλλη, η Fox International Channels (FIC) δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2008 και διαθέτει σήμερα στην Ελλάδα τα κανάλια Fox, Fox Life, National Geographic Channel, National Geographic HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD και Baby TV. Τα κανάλια της FIC Greece είναι διαθέσιμα μέσω Nova, ΟΤΕ TV, HOL MY TV και Cyta Hellas, τα οποία με την προσθήκη των Fox Sports HD και Nat Geo People HD, εκπέμπουν παράλληλα στην Κύπρο και τη Μάλτα μέσω των τοπικών συνδρομητικών πλατφορμών. Καθοριστικό για την εξέλιξη της συνδρομητικής τηλεόρασης ήταν το 3play, που συνδυάζει τηλεφωνία, internet και τηλεόραση, το οποίο οι εταιρείες προσφέρουν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά πακέτα. Στην Ευρώπη βέβαια, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης φθάνει το 35-40%, ωστόσο δεδομένης της οικονομικής κρίσης που έχει τόσο επηρεάσει την Ελλάδα, το 25% σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί κακό.

Ο ανταγωνισμός στο segment της συνδρομητικής βαίνει εντεινόμενος, ωθούμενος από την είσοδο νέων παικτών (όπως της Cyta), την ενίσχυση των υπαρχόντων καναλιών (όπως ενισχύεται η HOL μετά την εξαγορά της από την Vodafone), αλλά και τις κινήσεις των «μεγάλων παικτών», της Nova και του ΟΤΕ TV. Οι κινήσεις στο επιχειρηματικό πεδίο μπορεί να έχουν «παγώσει», σίγουρα όμως δεν έχουν ολοκληρωθεί, αφού εξακολουθούν να είναι «στο τραπέζι». Ο ΟΤΕ έχει καταθέσει μη δεσμευτική πρόταση για την απόκτηση της Nova, ενώ Vodafone και Wind έχουν επίσης καταθέσει από κοινού μη δεσμευτική πρόταση για την απόκτηση του συνόλου της Forthnet, συμπεριλαμβανομένης και της Nova. Είναι σαφές ότι ανάλογα των εξελίξεων, η αγορά ενδέχεται να αλλάξει εκ βάθρων.

Αθλητικό περιεχόμενο και ταινίες κάνουν την διαφορά
Οι αθλητικές μεταδόσεις αλλά και η προβολή ποιοτικών ταινιών πρώτης προβολής είναι οι δύο βασικοί άξονες του περιεχομένου, που κάνουν την διαφορά στις συνδρομητικές πλατφόρμες. Π.χ. αίσθηση προκάλεσε το γεγονός της απόκτησης από τον ΟΤΕ TV των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Champions League και του Europa League για τα επόμενα τρία χρόνια, γεγονός που αναμένεται να αποτελέσει «ισχυρό χαρτί» του ΟΤΕ TV στην προσπάθεια περαιτέρω διείσδυσης στο χώρο της συνδρομητικής. Tην ίδια στιγμή, ο ΟΤΕ ΤV ανανέωσε τα αποκλειστικά δικαιώματα μετάδοσης του γερμανικού και του ιταλικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, της Formula 1, του ΝΒΑ, των εντός έδρας αγώνων των ομάδων μπάσκετ του Ολυμπιακού και της ΑΕΚ κ.α.

Για τη Nova βέβαια, το ισχυρό όπλο στις αθλητικές μεταδόσεις αποτελούν τα αποκλειστικά δικαιώματα μετάδοσης της Super League, ξένων πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου (όπως π.χ. η League 1 Γαλλίας), των ελληνικών πρωταθλημάτων μπάσκετ, βόλεϊ, υδατοσφαίρισης, των ευρωπαϊκών διοργανώσεων μπάσκετ Euroleague και Eurocap κ.α. Στο κομμάτι των ταινιών, η Nova προχώρησε στις αρχές του χρόνου σε συνεργασία με την Village Roadshow Pictures για την αποκλειστική μετάδοση κινηματογραφικών ταινιών του συγκεκριμένου στούντιο του Hollywood, οι οποίες σημειώνουν μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δε παρουσιάζει η πορεία των εφαρμογών Nova GO και ΟΤΕ ΤV Go, που επιτρέπει στους συνδρομητές να παρακολουθούν τα προγράμματα των δύο πλατφορμών από κινητά τηλέφωνα, tablets και laptops.

Η πρόκληση του «διαφημιστικού μέσου»
Πέρα από την αύξηση των συνδρομητών της ωστόσο, η συνδρομητική τηλεόραση βρίσκεται αντιμέτωπη με μια ακόμα μεγάλη πρόκληση, αυτή του να ενισχύσει περαιτέρω τον ρόλο της ως διαφημιστικό μέσο. Κάτι που μόνο αυτονόητο δεν είναι, δεδομένης της έλλειψης μετρήσεων και ερευνών της αποτελεσματικότητάς της. Παράγοντες της διαφημιστικής αγοράς μιλώντας στο Marketing Week, τονίζουν ότι «όσο η συνδρομητική τηλεόραση ταμπουρώνεται πίσω από τη λογική ότι το κοινό της είναι by default ποιοτικότερο από τον μέσο τηλεθεατή της ελεύθερης τηλεόρασης και δεν αποδέχεται τη λογική με την οποία κινείται η αγορά –ότι πρέπει να πληρωθεί για τα «ζευγάρια μάτια» που «παραδίδει» σε κάθε πλάνο, με ένα CPR που θα επιβραβεύει για το ποιοτικό της περιβάλλον- θα παραμείνει να απορροφά κονδύλια μόνο από τους μεγάλους “θεσμικούς” διαφημιζόμενους».

Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι η διαφήμιση θα ακολουθήσει τους καταναλωτές με πολύ πιο στοχευμένο ενδιαφέρον για το ίδιους και, εν τέλει, αποδοτικό για τον διαφημιζόμενο τρόπο. Αρχικά με narrowcasting αντί για broadcasting και, όσο πηγαίνουμε όλο και περισσότερο σε internet connected TV viewing, η στόχευση θα γίνεται αξιοποιώντας και χαρακτηριστικά συμπεριφοράς (behavioral targeting). Παράλληλα, θα αυτοματοποιηθεί και η διαδικασία αγοράς και πώλησης του διαφημιστικού χρόνου (ΤV Programmatic Trading). «Η δυνατότητα των brands να ενδυναμώσουν τους δεσμούς με τους καταναλωτές, δημιουργώντας μία εμπειρία σε πολλαπλές οθόνες και σε πραγματικό χρόνο, με συνδετικό ιστό τα δεδομένα που έχουν για αυτούς, είναι το τελικό αποτέλεσμα αυτής της τάσης» καταλήγουν.



Monitor: Η Forthnet-Nova τις περισσότερες αναφορές στο διαδίκτυο

Εταιρείες/Brands: Nova, OTE TV, Cyta TV, HOL TV, Fox International Channels
Πηγές:  Facebook, twitter, ειδησεογραφικά sites, blogs, forums
Χρονικό διάστημα: 1/1-31/8/2015
Η αναζήτηση των δημοσιευμάτων στο Monitor έδειξε ότι η εταιρεία συνδρομητικής τηλεόρασης, με τις περισσότερες αναφορές στο internet είναι η Forthnet-Nova, καθώς στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έγιναν περισσότερες από 102.000 αναφορές. Δεύτερος έρχεται ο OTE TV με 50.000 αναφορές. Τρίτο σε αναφορές το Fox International Channels, που προβάλλεται από ελληνικά συνδρομητικά κανάλια, με 8.600 δημοσιεύσεις. Η Cyta TV συγκεντρώνει 5.500 αναφορές και η HOL TV 3.100. Συνολικά, για το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα, οι αναφορές στις παραπάνω εταιρίες άγγιξαν τις 170.000.

Αναφορές στο διαδίκτυο για τις συνδροµητικές πλατφόρµες –
Από 1/1-31/8/15
Πλατφόρµα/κανάλι Αριθµός αναφορών Ποσοστά
Nova/Forthnet 102.630 60%
OTE TV 49.991 29%
Fox International Channels 8.602 5%
Cyta TV 5.500 3%
HOL TV 3.127 2%
Σύνολο αναφορών 169.850 100%

Πηγή: Monitor, Sidebar

Στο μερίδιο αναφορών της κάθε εταιρείας, η Forthnet-Nova καταλαμβάνει ποσοστό 60% και ο OTE TV 29%. O μήνας με τις περισσότερες αναφορές σε όλα τα brands συνολικά ήταν ο Μάιος (27.000 αναφορές). Ακολουθούν ο Απρίλιος (25.500), ο Αύγουστος (23.000) και ο Μάρτιος (22.700). Όσον αφορά στα μέσα στα οποία έγιναν οι περισσότερες αναφορές για τα brands, προηγείται το Facebook με 36% και ακολουθούν τα blogs με 27%, τα news sites (20%), το Twitter (14%), ενώ τελευταία είναι τα forums με 2%. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor (http://monitor.sidebar.gr) αποκλειστικά για την BOUSSIAS. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αναζήτησης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από το ελληνικό internet και έλληνες χρήστες social media (facebook, twitter, news sites, blogs, instagram, forums & YouTube). Έχει αναπτυχθεί ειδικά για την ελληνική αγορά, από τη Sidebar (http://sidebar.gr).

Οι άνθρωποι της συνδρμητικής…
Στο πλαίσιο του αφιερώματος είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους Δημήτρη Βάγια, Εμπορικό Διευθυντή Διαφήμισης
και Media της Forthnet και Χρήστο Κολιτσίδα, Τομεάρχη Προϊόντων και Υπηρεσιών της Cyta Ελλάδος.

Μπορεί η συνδρομητική τηλεόραση να δημιουργήσει ένα περισσότερο ποιοτικό διαφημιστικό περιβάλλον σε σχέση με τα κανάλια ελεύθερης πρόσβασης;

Δημήτρης Βάγιας: Η συνδρομητική τηλεόραση με την διαρκώς αυξανόμενη διείσδυση που παρουσιάζει στη χώρα μας, έχει εδραιωθεί πλέον ως ένα πολύ ισχυρό διαφημιστικό μέσο που προσφέρει πολλές ευκαιρίες και δυνατότητες. Η Nova μπαίνει πλέον σε περισσότερα από 500.000 σπίτια. Αν σε αυτά συνυπολογίσουμε και τη δημόσια θέαση του περιεχομένου μας σε πάνω από 25.000 σημεία εστίασης (bar, cafe, εστιατόρια), 4.100 πρακτορεία ΟΠΑΠ, 17.500 δωμάτια ξενοδοχείων και νοσοκομείων και σχεδόν σε όλη την ελληνική επιβατηγό ναυτιλία, καταλαβαίνετε ότι το συνολικό κοινό που εκτίθεται ένα μέσο μήνα στο τηλεοπτικό μας περιεχόμενο και τη διαφημιστική του αξιοποίηση, ξεπερνά τα 3,5 εκατ. άτομα.

Αν, σε όλα αυτά προσθέσετε και τους περισσότερους από 2 εκατομμύρια χρήστες που επισκέπτονται κάθε μήνα το Novasports.gr και τις mobile & Smart TV εφαρμογές του, μπορείτε να συμπεράνετε ότι μιλάμε για διείσδυση επιπέδου mass media. Επίσης, η ποικιλία και η ποιότητα του τηλεοπτικού περιεχομένου των καναλιών Novasports και Novacinema, δίνουν πάρα πολλές ευκαιρίες σύνδεσης των διαφημιζόμενων προϊόντων με το καλύτερο περιεχόμενο, καθώς και ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες επιλογής και στόχευσης στο ήδη εξαιρετικά διευρυμένο ποσοτικά κοινό μας.

Χρήστος Κολιτσίδας: Η συνδρομητική τηλεόραση δέχεται εντονότερες πιέσεις διατήρησης του προγράμματός της  σε ένα ποιοτικά, υψηλό επίπεδο, λόγω της συνδρομής των πελατών οι οποίοι αυτόματα έχουν περισσότερες απαιτήσεις και, κατ’ επέκταση, περισσότερη καταναλωτική δύναμη. Με αυτό τον τρόπο διαμορφώνουν ένα πιο στοχευμένο κοινό για το διαφημιστικό προϊόν. Παρά το ότι η Cyta Τηλεόραση, η τηλεοπτική πλατφόρμα της Cyta Ελλάδος, δεν λειτουργεί στην παρούσα φάση ως διαφημιστικός φορέας, πιστεύουμε ότι η διαφήμιση των συνδρομητικών καναλιών αναπόφευκτα ακολουθεί την αντίστοιχη λογική των υψηλών προδιαγραφών για απαιτητικούς πελάτες, δηλαδή ποιοτικά διαφημιστικά μηνύματα, ώστε να είναι πιο «φιλικά» προς τους συνδρομητές και φυσικά να καταλαμβάνουν περιορισμένο διαφημιστικό χρόνο, χωρίς συχνές διακοπές του προγράμματος ροής.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η συνδρομητική τηλεόραση μέσω IP (IPTV) παρέχει νέες δυνατότητες οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν  πλήρως μόνο μαζί με την εξέλιξη και εξάπλωση των δικτύων νέας γενιάς υψηλών ταχυτήτων, όπως π.χ. η δυνατότητα προσαρμογής του περιεχομένου στο εκάστοτε προφίλ του χρήστη. Αυτή η εξέλιξη θα επηρεάσει και τη διαφήμιση η οποία αντίστοιχα θα μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με το τι θα  θέλει να δει ο  χρήστης, αλλά και με το να κάνει αγορές κατευθείαν από την οθόνη του. 


Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι παρά την κρίση, η συνδρομητική τηλεόραση κερδίζει διαρκώς έδαφος; 

Δημήτρης Βάγιας: Η κρίση και η κάθετη πτώση της διαφημιστικής δαπάνης οδήγησαν τα ελεύθερης λήψης κανάλια σε αναζήτηση φτηνότερων λύσεων προγράμματος. Αντίθετα, η συνδρομητική τηλεόραση, αποτελεί πλέον τη βασική επιλογή ποιοτικής οικιακής ψυχαγωγίας, που είναι μία ανάγκη η οποία διαρκώς αυξάνεται. Επίσης, η στρατηγική επιλογή της εταιρείας μας για συνδυαστικές υπηρεσίες με το λανσάρισμα του Nova 3Play, μας έδωσε τη δυνατότητα να παρέχουμε στους συνδρομητές μας πολύ πιο προσιτές τιμές, γεγονός που αποτέλεσε τον κύριο άξονα ανάπτυξης της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα. Δεδομένου ότι το ποσοστό διείσδυσης στη χώρα μας, συγκρινόμενο με αυτό των αντίστοιχων ευρωπαϊκών χωρών, είναι ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, θεωρούμε ότι υπάρχουν ακόμα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου.

Χρήστος Κολιτσίδας: Ο οξυμένος ανταγωνισμός, η μείωση του κόστους συνδρομής και παράλληλα η ανάγκη των καταναλωτών για οικονομική ψυχαγωγία, ακριβώς λόγω της κρίσης, αποτελούν παράγοντες που έχουν ενισχύσει την αύξηση της διείσδυσης στα ελληνικά νοικοκυριά. Ναι, πιστεύουμε ότι θα συνεχιστεί η αυξητική τάση, υπό την προϋπόθεση να διατηρηθούν τα χαμηλά κόστη και η ποιότητα του περιεχομένου. Θα θέλαμε να σας θυμίσουμε ότι η Cyta Τηλεόραση διατίθεται στα 6€/μήνα και παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον από τους πελάτες μας, καθώς συνδυάζει χαμηλό κόστος, ποιοτικό περιεχόμενο που ανταποκρίνεται σε πολλά και διαφορετικά γούστα από τα πιο δημοφιλή κανάλια του κόσμου, καθώς και IP τεχνολογία που δεν απαιτεί πολυπλοκότητα και κόστη εγκατάστασης.

Η περαιτέρω ενίσχυση του διαδικτύου και των ψηφιακών εφαρμογών του, καθώς και τα mobile apps που αφορούν στην τηλεόραση, πιστεύετε ότι θα διαμορφώσουν νέα ταυτότητα για τη συνδρομητική τηλεόραση;

Δημήτρης Βάγιας: Παραδοσιακά η συνδρομητική τηλεόραση είναι αυτή που φέρνει τις εξελίξεις στην τηλεόραση, είτε πρόκειται για τεχνολογικές, εμπορικές ή περιεχομένου. Και είναι εύλογο, καθώς η συνδρομητική από τη φύση της, για να προσελκύσει θεατές έναντι αντιτίμου, πρέπει να προσφέρει το καλύτερο περιεχόμενο με τον καλύτερο τρόπο. Και αυτή ακριβώς είναι η στρατηγική μας στα 20 και πλέον χρόνια παρουσίας μας στη συνδρομητική τηλεόραση. Παρέχουμε στο θεατή ποιοτικό περιεχόμενο, με πληθώρα επιλογών και διαφορετικούς τρόπους θέασης, online και offline, σε μία οθόνη ή περισσότερες. Σε αυτό το κομμάτι, η Forthnet ήταν πάντα πρωτοπόρος και το όνομα της είναι πλέον συνυφασμένο με την καινοτομία.

Από τον εξελιγμένο αποκωδικοποιητή Novabox+ και τη βραβευμένη υπηρεσία Nova GO, έως το νέο λογισμικό που σιγά σιγά θα είναι διαθέσιμο σε όλη τη συνδρομητική μας βάση και το οποίο θα προσφέρει αναβαθμισμένες δυνατότητες θέασης αλλά και στοχευμένης διαφήμισης. Δηλαδή, ο διαφημιζόμενος θα έχει αντίστοιχα ευρεία επιλογή περιεχομένου με το οποίο μπορεί να συσχετιστεί, και τρόπους προβολής και διαφήμισης. Ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής σύγκλισης των Μέσων, θα μπορούμε να προσφέρουμε στους διαφημιζόμενους, κοινό με τα χαρακτηριστικά που επιθυμεί, ανεξάρτητα από το αν θα το βρει σε κάποιο τηλεοπτικό κανάλι μας ή σε κάποιο website μας ή στις εφαρμογές μας για κινητά, tablets & smart τηλεοράσεις, αυτό που δηλαδή αποκαλούμε cross-media κοινό.

Χρήστος Κολιτσίδας: Τα mobile apps των καναλιών και η παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω των ατομικών, κινητών συσκευών με τη χρήση του διαδικτύου, αποτελεί μία γρήγορα αυξανόμενη τάση των χρηστών, που μετατρέπει την παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου σε διαδραστική και εξατομικευμένη, ενώ παράλληλα την μεταλλάσει σε μέσο στοχευμένης και προσωποποιημένης διαφήμισης. Επομένως, όπως είναι αναμενόμενο, η τάση των παρόχων είναι να υλοποιήσουν υποδομές που θα καλύψουν αυτή τη, σχετικά, νέα ανάγκη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι η μητρική μας, ένας από τους πρώτους παρόχους συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ευρώπη και ο μεγαλύτερος πάροχος στην Κύπρο, αξιοποιώντας τις κυριότερες τεχνολογικές τάσεις αναπτύσσει mobile apps, όπως το liveSports, μέσω των οποίων οι πελάτες μπορούν να παρακολουθήσουν από το κινητό τους τα highlights του Κυπριακού Πρωταθλήματος και άλλων δημοφιλών αθλητικών θεσμών όπως το UEFA Champions League και το Europa League. Επίσης, προγραμματίζει την υλοποίηση υποδομών που θα έχουν τη δυνατότητα μετάδοσης περιεχομένου σε οποιαδήποτε συσκευή, από απλές τηλεοράσεις με Set Top Box μέχρι Game Consoles και κινητές συσκευές παντός είδους, φτάνει αυτή να είναι συνδεδεμένη σε κάποιο ευρυζωνικό δίκτυο.

Οι απόψεις της αγοράς

Αντώνης Πασσάς, Country Chairman, Publicis Group
«Aδόκιμο σήμερα, στην ψηφιακή εποχή, να διαχωρίζουμε συνδρομητική και ελεύθερη τηλεόραση»
«Σίγουρα το Μέσο ενδυναμώνεται και μπορεί να δημιουργήσει ένα περισσότερο ποιοτικό περιβάλλον. Όμως η μεγάλη διαφορά θα προκύψει από τις τεχνολογικές δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η συνδρομητική TV. Τα νούμερα της συνδρομητικής τηλεόρασης στην πραγματικότητα τα ανεβάζουν τα πακέτα 3play (Internet, τηλέφωνο, τηλεόραση) στα οποία έχουν στραφεί οι χρήστες. Φαίνεται πως ο ανταγωνισμός των παικτών της συνδρομητικής τηλεόρασης αποβαίνει υπέρ των καταναλωτών, αφού προσφέρουν συνδυαστικά πακέτα μαζί με παροχή διαδικτύου και τηλεφωνικής γραμμής σε ανταγωνιστικές τιμές. Φυσικά και τα αθλητικά γεγονότα που αποτελούν βασικό κομμάτι τους περιεχομένου της συνδρομητικής τηλεόρασης συμβάλουν και αυτά στην ανάπτυξη. Πιστεύω ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί, δεδομένου ότι σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης έχουμε ακόμα περιθώρια ανάπτυξης, καθώς η συνδρομητική τηλεόραση αποτελεί μία δυναμική αγορά που μπορεί να προσφέρει καινοτόμα προϊόντα. 


Η επικοινωνία σήμερα έχει αλλάξει και σίγουρα υπάρχει το potentialιty της προσωποποιημένης επικοινωνίας. Επίσης θεωρώ ότι η ανάγκη για περαιτέρω έσοδα θα αναγκάσει τους παρόχους να επισπεύσουν την περαιτέρω ενίσχυση των ψηφιακών εφαρμογών του διαδικτύου. Δεν νομίζω ότι μιλάμε για νέα ταυτότητα της συνδρομητικής τηλεόρασης, αλλά για νέες δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία, είτε μιλάμε για συνδρομητική τηλεόραση, είτε για ελεύθερη. Φυσικά η συνδρομητική θα αναπτύξει και θα προσφέρει πολύ συντομότερα αυτές τις δυνατότητες. Η επικοινωνία σήμερα γίνεται πιο στοχευμένη, λαμβάνει υπ’ όψη τα ενδιαφέροντα των καταναλωτών, τις πλατφόρμες που επιλέγουν να καταναλώσουν το περιεχόμενο (… mobile, tablet), και πλέον δεν πρέπει να μιλάμε για συνδρομητική ή ελεύθερη τηλεόραση, αλλά για δυνατότητες που μας δίνει η ψηφιακή εποχή».

Πάνος Ρήγας, Creative Partner, Aia Relate
«Πιο στοχευμένη η διαφήμιση στη συνδρομητική τηλεόραση»
«Η συνδρομητική τηλεόραση έχει το πλεονέκτημα που λέει το όνομα της, διαθέτει δηλαδή συνδρομητές, δηλαδή θεατές, οι οποίοι συνειδητά παρακολουθούν το συγκεκριμένο κανάλι επειδή το πληρώνουν. Έχοντας λοιπόν αφοσιωμένο κοινό, μιας καλής οικονομικής επιφάνειας – αφού πληρώνουν συνδρομή -, είναι λογικό να έχουν πιο αξιόλογα διαφημιστικά πακέτα. Βέβαια, επειδή η τηλεόραση αυτή κινείται με συνδρομητές, ένα από τα πλεονεκτήματά της είναι ότι δεν έχει διαφήμιση, την οποία δεν την χρειάζεται για να επιβιώσει. Οπότε δεν μπορεί να κάνει τις υπερβολές των ελεύθερων καναλιών, τα οποία έχουν τρομερές καθυστερήσεις στο πρόγραμμα λόγω υπερβολικού όγκου διαφημίσω, πράγμα το οποίο δεν είναι καλό ούτε για το κανάλι, ούτε για τους τηλεθεατές, ωστόσο είναι αναγκαίο κακό λόγω ανταγωνισμού. Σε ένα συνδρομητικό κανάλι οι διαφημίσεις είναι λίγες και καλές. Άρα και πιο στοχευμένες, διότι ο θεατής δεν εκνευρίζεται με συνεχείς διακοπές και αναμονές.

Από την μια οι συνδρομές έχουν πέσει δραματικά από τα 55 ευρώ το μήνα που ήταν το κόστος της συνδρομής στη Nova κάποτε. Τώρα είναι 17-18 εύρω το μήνα. Παράλληλα, τα συνδρομητικά κανάλια έχουν και τις αποκλειστικότητες στα αθλητικά, νέες παράγωγες, πρεμιέρες, αλλά και κινηματογραφικές ταινίες σχετικά κοντά με την προβολή στις αίθουσες. Σκεφθείτε λοιπόν πως με 18 ευρώ το μήνα «γλιτώνεις» εισιτήριο σινεμά, γηπέδου, ενοικίαση ταινιών κ.α. Επίσης, οι έξοδοι έχουν μειωθεί άρα κάτι πρέπει να κάνεις μέσα στο σπίτι. Τέλος, δεν είναι όλοι γνώστες του πώς να «κατεβάζουν» ταινίες από το internet ή δεν έχουν τον χρόνο να το κάνουν.  Τώρα που και η τηλεόραση χάνει θεατές, τα ΥΕΒ έχουν δυσκολέψει, ενώ βαριές αναμένονται και οι επιπτώσεις του επικείμενου νόμου για την αγορά χρόνου, σίγουρα ένα νέο είδος τηλεοπτικής – digital διαφήμισης ανατέλλει. Σίγουρα θα μπορείς να βλέπεις μια διαφήμιση στο κανάλι και να συνεχίζεις στο mobile device, ή με το mobile device ο τηλεθεατής θα μπορεί να συμμετέχει διαδραστικά σε προσφορές.

Όπως στο διαδίκτυο, όπου η διαφήμιση είναι στοχευμένη με ακρίβεια στα κοινά στόχους, έτσι και στην συνδρομητική σε λίγο θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Επίσης, λόγω των εξειδικευμένων εκπομπών που προβάλλουν τα συνδρομητικά κανάλια (με θέμα ταξίδια, ψάρεμα, συλλεκτικές κ.α.), εκπομπές που έχουν φανατικά προσηλωμένο κοινό, δίνεται πλέον η δυνατότητα σε επιχειρήσεις που δεν είχαν λόγο να προβληθούν στα ελεύθερα κανάλια, να το κάνουν μέσα από τα συνδρομητικά. Έτσι, τώρα πια θα έχουν τη δυνατότητα να προβάλλονται σε εκπομπές που όλοι οι θεατές αποτελούν το κοινό-στόχο τους».

Γιώργος Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, Socialab
«Μη βιώσιμο το σημερινό μοντέλο συνδρομητικής τηλεόρασης»
«Η αγορά της τηλεόρασης έχει πολλές ομοιότητες με την αγορά της διαφήμισης. Όλη η αγορά έχει ολοένα μικρότερη δυναμική από παλιά, ενώ την ίδια στιγμή ένα μικρό κομμάτι της, το digital (και αντίστοιχα στην τηλεόραση, η συνδρομητική) αυξάνεται χρόνο με το χρόνο. Γιατί; Επειδή απλά είναι καινούριο; Απλά επειδή είναι μόδα; Όχι. Αντίθετα, συμβαίνει επειδή έρχεται κάτι καινούριο να προσφέρει, το οποίο είναι καλύτερο από το παλιό μοντέλο. Όταν βγήκε το δορυφορικό ραδιόφωνο στις ΗΠΑ, είχε τεχνολογικό πλεονέκτημα από το παραδοσιακό ραδιόφωνο, αλλά οι έρευνες έδειχναν πως δε θα είχε ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση λόγω του κόστους του. Τι έκαναν λοιπόν τότε οι marketers; Χάλασαν το παραδοσιακό ραδιόφωνο με το να κάνουν αποκλειστικά συμβόλαια με τις καλύτερες εκπομπές ώστε αυτές να είναι μόνο διαθέσιμες στο δορυφορικό.

Κάθε εκπομπή είχε το δικό της κοινό και το κοινό μεταφέρθηκε σε ένα βαθμό στο επί πληρωμή μέσο, φεύγοντας από το ελεύθερο. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την συνδρομητική τηλεόραση, η οποία έχει πάρει το No 1 περιεχόμενο της τηλεόρασης, τα σπορ. Όταν ο τηλεθεατής θέλει να δει αθλητικό περιεχόμενο δεν έχει και πολλές επιλογές από το να έχει κάποιο πακέτο που τα περιλαμβάνει. Στα πλεονεκτήματα της συνδρομητικής σε σχέση με την ελεύθερη, καταλογίζω φυσικά το ότι ο τηλεθεατής έχει μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα, κάτι που φυσικά ισχύει και για το digital. Η αυξητική τάση της συνδρομητικής θα συνεχιστεί όσο συνεχίζονται οι προσφορές σε αυτήν, αλλά μην ξεχνάμε ότι η αγορά αυτή είναι ήδη ζημιογόνα για τους παρόχους, οπότε το υπάρχον μοντέλο δε φαίνεται πολύ βιώσιμο.

Η μεγάλη ελπίδα της τηλεόρασης (συνδρομητικής και ελεύθερης) είναι πως ο καταναλωτής θα χρησιμοποιήσει το second screen και για κάτι άλλο, πέρα από το οργανικό της περιεχόμενο.  Σε μια άτυπη έρευνα σε όσους έχουν Shazam, ρώτησα πρόσφατα αν το έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ σε περιεχόμενο που βλέπουν στην τηλεόρασή τους. Δεν πήρα καμία θετική απάντηση και επιπλέον ελάχιστοι γνώριζαν πως μπορούσαν να το κάνουν αυτό. Αλλά εφόσον δεν ανταποκρίνεται σε κάποια ανάγκη, οι καταναλωτές δε το χρησιμοποιούν. Δεν είμαι σίγουρος για το κατά πόσον αυτό είναι κάτι που θα μπορέσει ο τηλεθεατής να το κάνει φυσικά, χωρίς κάποιο κίνητρο, είτε αυτό είναι κάποιο πολύ ιδιαίτερο δημιουργικό, είτε κάποιο πολύ αξιόλογη προσφορά, είτε κάποιος διαγωνισμός, είτε κάτι που έχει sex appeal από μόνο του, ανεξαρτήτως του μέσου από το οποίο δημοσιεύεται. Η δεύτερη οθόνη παραμένει πολύ ισχυρό εργαλείο για social networking, ανάρτηση και κατανάλωση περιεχομένου (σχετικού ή άσχετο με το περιεχόμενο της τηλεόρασης) και για αναζήτηση πληροφοριών.

Αυτό όμως δε σημαίνει πως ο καταναλωτής ξαφνικά βρίσκει ενδιαφέρον τον κάθε διαφημιζόμενο που προβάλλεται στην τηλεόραση. Άλλωστε, στις ΗΠΑ όπου έχουν την πιο ανεπτυγμένη συνδρομητική (ψηφιακή) τηλεόραση, το media spending μεταξύ τηλεόρασης και digital είναι 50-50 στους μεγάλους διαφημιζόμενους. Δεν είναι τυχαίο. Στην Ελλάδα, νομίζω πως λόγω και της μη βιωσιμότητας της συνδρομητικής τηλεόρασης, θα αργήσουμε να δούμε πραγματικά digital τηλεόραση».