Πριν σχεδόν δυο χρόνια ανακάλυψα στα ράφια του σούπερ μάρκετ ένα προϊόν που με εξέπληξε θετικά, σε μια κατηγορία προϊόντων χαμηλού involvement για μένα: τα υγρά σαπούνια χεριών. Αρχικά τράβηξε την προσοχή μου η πολύ ξεχωριστή, ρετρό συσκευασία του προϊόντος, σε σχήμα κύβου που προσομοιάζει πλάκας πράσινου σαπουνιού. Κατόπιν, αυτό που διάβασα πάνω της, ότι κατασκευάζεται από ανακυκλωμένα δίχτυα και σχοινιά ψαράδων που μαζεύονται από την θάλασσα. Αλλά κυρίως, ότι αυτό το ιδιαίτερο προϊόν προήλθε από ένα ιστορικό «παραδοσιακό» brand που αποφάσισε να καινοτομήσει. Δοκιμάζοντάς το διαπίστωσα ότι τα προϊοντικά χαρακτηριστικά του δικαίωσαν πλήρως την αγορά μου και κατάφεραν να κερδίσουν την προσοχή και την προτίμηση όχι μόνο όλης της οικογένειας, αλλά και επισκεπτών του σπιτιού μας που είχαν την ευκαιρία να το δοκιμάσουν. Δεν γνωρίζω αν οι πωλήσεις του προϊόντος είναι αντίστοιχες της αποδοχής που χαίρει στον κύκλο μου, αλλά εδώ έχουμε ένα παράδειγμα εξαιρετικού branding.

Πρόκειται για το Αρκάδι, τη γνωστή μάρκα πράσινου σαπουνιού που οι περισσότεροι από εμάς γνωρίσαμε όταν γίναμε γονείς ως απορρυπαντικό μωρουδιακών ρούχων και από τότε πιθανότατα δεν συναντήσαμε ξανά. Η νέα πρόταση στην κατηγορία των υγρών σαπουνιών έχει καταφέρει να φέρει το brand στο σήμερα με τρόπο που συνάδει με την προσωπικότητα και τις αξίες που περιμένεις από ένα τέτοιο «αγνό», «αυθεντικό», «παραδοσιακό» ελληνικό brand πράσινου σαπουνιού. Σε μια τόσο «πυκνοκατοικημένη» κατηγορία, το Αρκάδι κατάφερε να δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα, πραγματικά διακριτή πρόταση. Μόνο η ετικέτα θα μπορούσε να είναι ελαφρώς διαφορετική, αλλά η μικρή παραφωνία «συγχωρείται» γρήγορα λόγω της αρτιότητας των υπόλοιπων συστατικών της πρότασης.

Διαβάζω ότι η Σαπωνοποιία Αρκάδι εξαγοράστηκε πρόσφατα από την Παπουτσάνης. «Δύο από τις παλαιότερες και ιστορικές σαπωνοποιίες της χώρας με κοινές αρχές ενώνουν τις δυνάμεις τους» αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου. Στην αρθρογραφία μου αναφέρομαι συχνά στο μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς ως περιοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη διεθνών brands. Και προτρέπω τις ελληνικές επιχειρήσεις να βρουν εκείνη την ενδιαφέρουσα, πειστική και διακριτή πρόταση που θα κάνει τα brands τους να ξεχωρίσουν στο εξωτερικό, αξιοποιώντας την ελληνική τους «κληρονομιά». Εδώ έχουμε μια περίπτωση που δυο brands με ελληνική ταυτότητα και μακρά ιστορία, έχουν την ευκαιρία να το δοκιμάσουν. Οι παραγωγικές υποδομές και η εξαγωγική δραστηριότητα της Παπουτσάνης αποτελούν πρόσθετα εφόδια. Εύχομαι να το πετύχουν και να δημιουργήσουν νέα παραδείγματα brands που διαπρέπουν στη διεθνή αγορά. Καλή τους επιτυχία!