Η διαδικασία κατάρτισης των στελεχών αποτελεί κρίσιμο μέρος της στρατηγικής των επιχειρήσεων, καθώς δημιουργεί ανθρώπινο δυναμικό με ισχυρές, σύγχρονες γνώσεις, πιο αποδοτικό και ενήμερο για τις νέες τάσεις και ικανό να εφαρμόσει τις εξελίξεις στην τεχνολογία στην καθημερινή του εργασία.

Το 2019 καταβλήθηκαν σε εκπαιδευτικά ιδρύματα διεθνώς για την κατάρτιση στελεχών, σύμφωνα με στοιχεία του Trainingindustry.com, 370,3 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 169,4 δισ. στη Βόρεια Αμερική, ενώ τα υπόλοιπα 200,9 δισ. στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες της υφηλίου.

Εξάλλου, μεγάλες εταιρείες διαθέτουν, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, παραρτήματα σε διαφορετικές τοποθεσίες του κόσμου και εργαζομένους, οι οποίοι καλούνται να εργαστούν μακριά από τα κεντρικά τους ή και από απόσταση. Παράλληλα, οι συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης καθιστούν τον εκσυγχρονισμό της κατάρτισής τους ακόμη πιο επιβεβλημένο σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.

Ειδικά στους κλάδους του marketing, της διαφήμισης, του digital marketing και της επικοινωνίας, όπου οι εξελίξεις «τρέχουν» και από τεχνολογικής πλευράς, η προσαρμογή στις νέες τάσεις εκπαίδευσης και e-learning δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρη.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ SOFT SKILLS
Οι τεχνολογικές εξελίξεις, σε διεθνές επίπεδο, μεταξύ των οποίων το digitalization, το Internet of Things, τα big data και η τεχνητή νοημοσύνη, επηρεάζουν διαρκώς τον τρόπο, με τον οποίο οι εταιρείες δημιουργούν αξία για τους πελάτες τους, σημειώνεται στο Business Because, ενώ οι απόφοιτοι με πλήρη κατανόησή τους είναι περιζήτητοι.

Επιπλέον, υποστηρίζεται ότι ο αντίκτυπος θα είναι πιο έντονος στις αναπτυγμένες οικονομίες, όπου ο ανταγωνισμός επιβάλλει στις εταιρείες να είναι πιο καινοτόμες, προκειμένου να διαφοροποιηθούν από τις άλλες σε επίπεδο value, ωστόσο δεν παραβλέπουν τη σημασία των soft skills, όπως leadership, δεξιότητες επικοινωνίας, δημιουργικότητα και καινοτομία.

Παράλληλα, η ακαδημαϊκή κοινότητα εστιάζει και στην παράμετρο Covid-19, ο οποίος επέβαλλε νέες συνθήκες και στην κατάρτιση. «Η υγειονομική κρίση μας έφερε αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις και μεταφέραμε το 100% της διδασκαλίας σε virtual learning περιβάλλον.

Αξιοποιήσαμε εργαλεία σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, ενώ, με τη χρήση ψηφιακών κόμβων ομαδικής συνεργασίας και επικοινωνίας, οι φοιτητές μας είχαν απομακρυσμένη πρόσβαση σε εμπλουτισμένο εκπαιδευτικό υλικό, με ηχογραφημένες παρουσιάσεις, videos και tutorials, καθώς και σε πηγές μελέτης και έρευνας», δηλώνει η Διευθύντρια του Mediterranean College στην Ελλάδα, Κατερίνα Ξυνή.

Σε digital μετέτρεψε τις δραστηριότητές του η ηγετική ομάδα του IST College, καθώς αυτό έκανε εφικτή την επικοινωνία με τους φοιτητές, την τηλεκπαίδευση και την τηλεργασία, κατά τη διάρκεια του lockdown. «Οδηγούμαστε στην εξατομικευμένη επιλογή του περιεχομένου και του χρόνου που κάποιος θα έχει για να παρακολουθεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της επιλογής του, κάνοντας την εκπαίδευση à la carte», παρατηρεί η Δάφνη Φουντουκάκου, Managing Director του IST College.

Σημειώνει δε ότι η αλλαγή αυτή απαιτεί καθηγητές που ενθαρρύνουν τη διάδραση και αντιλαμβάνονται τις γρήγορες εναλλαγές, ώστε να προσαρμόζονται οι ίδιοι και να προσαρμόζουν και το περιεχόμενο των μαθημάτων τους.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ E-LEARNING ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΑ ΜΕ ΑΙ ΤΟ 2020
Η ένταση του digitalization αποτελεί τάση στον εκπαιδευτικό τομέα διεθνώς, ενώ τα business schools προσαρμόζουν ήδη το έργο τους στις νέες ανάγκες, χάρη στις νέες τεχνολογικές δυνατότητες, αναφέρεται σε άρθρο του Business Because.

Υπογραμμίζεται ότι τα MBA προγράμματα που ξεκινούν βασίζονται σε ένα μείγμα in-class και εξ αποστάσεως εκμάθησης ή είναι πλήρως ψηφιοποιημένα. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία του Global Industry Analysis, η αγορά e-learning εκτιμάται ότι θα φτάσει, έως το 2025, τα 325 δισ. δολάρια παγκοσμίως.

Οι learning experience platforms, δηλαδή πλατφόρμες για μία συνολική εμπειρία εκμάθησης με την παροχή digital υλικού, η χρήση λογισμικού, το οποίο, μέσω των big data και της τεχνητής νοημοσύνης, θα μπορεί να αναλύει τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του χρήστη και να δημιουργεί αναφορές για την πρόοδο και την αποτελεσματικότητά του, χωρίς την εμπλοκή του ανθρώπινου παράγοντα, νέα e-learning προγράμματα ενισχυμένα με ΑΙ διαδικασίες, όπου η επεξεργασία των πληροφοριών προόδου των εκπαιδευόμενων θα πραγματοποιείται αυτόματα, αλλά και τα προγράμματα που προσαρμόζονται στη διαθεσιμότητα και στα γνωστικά αντικείμενα προτίμησης των εργαζομένων, ώστε να παρακολουθούν οι ίδιοι την πρόοδό τους και να προσαρμόζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, αποτελούν, σύμφωνα με το elearningindustry.com, τις σημαντικότερες τάσεις στο e-learning για το 2020.

Αν σκεφτεί κανείς δε τον περιορισμένο χρόνο που διαθέτουν οι εργαζόμενοι, η νέα τάση του micro-learning, η οποία εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί περαιτέρω μέσα στο 2020, ίσως αποτελεί μία νέα, σύντομη σε διάρκεια, εκδοχή του. Ο μέσος εργαζόμενος μπορεί να αφιερώσει στην εκμάθηση μόλις 1% του εργασιακού χρόνου του ημερησίως, δηλαδή 24΄ κάθε ημέρα, αναφέρεται σε άρθρο του Training Journal.

Επομένως, το micro-learning -ένα σύστημα που προσφέρει στους εργαζομένους μικρές «δόσεις» πληροφοριών, διάρκειας 2-3΄- μπορεί να ενσωματωθεί στην εργασιακή ρουτίνα του εργαζομένου καθημερινά, αυξάνοντας την αφομοίωσή τους. Έτσι, οι εργαζόμενοι μπορούν να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους στην εργασία, χωρίς να θυσιάζουν πολύ από τον χρόνο τους σε καθημερινή βάση.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΚΥΡΟΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
Όσον αφορά στους κλάδους του marketing, του advertising, του digital marketing, της επικοινωνίας και της εξυπηρέτησης, επεκτείνονται και εξειδικεύονται, με τη Δάφνη Φουντουκάκου να επισημαίνει ότι «το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των στελεχών σήμερα προσελκύουν το Digital Marketing, οι Εξαγωγές-Beyond Exports, τα Logistics και το Food and Beverage Management, το Hospitality and Tourism Management, αλλά και πιο εναλλακτικές ειδικότητες, όπως το fashion management, το visual merchandise και interior design, ο ιατρικός επισκέπτης, και το pharmacy management».

Από την πλευρά της, η Κατερίνα Ξυνή, αναφέρει ότι, για την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους, «οι επαγγελματίες προσανατολίζονται στα προγράμματα MBA Global, Digital Marketing & Social Media, Big Data Analytics, Shipping και Human Resources Management, ενώ μεγάλη ζήτηση έχουν οι επαγγελματικές εξειδικεύσεις σε Logistics και Sports Management».

Εξάλλου, στα κριτήρια που «σφραγίζουν» την επιλογή, η Κατερίνα Ξυνή συγκαταλέγει την ποιότητα του προγράμματος και των εισηγητών, την ύλη, τη μεθοδολογία, το κύρος του εκπαιδευτικού φορέα και, κυρίως, την πιστοποίησή τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος, και η Δάφνη Φουντουκάκου, η οποία προσθέτει στα παραπάνω κριτήρια «την ευελιξία παρακολούθησης του προγράμματος και το προφίλ των φοιτητών και του διδακτικού προσωπικού, καθώς οι καθηγητές είναι σημαντικό να έχουν πλούσια επαγγελματική και διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση στελεχών και η πλειοψηφία των φοιτητών να είναι στελέχη επιχειρήσεων, με στόχο την ενίσχυση του networking».

Η ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ, ΑΤΟΥ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μία ακόμη τάση, η οποία έχει εξελιχθεί διαχρονικά σε ζητούμενο και εκτιμάται ότι θα κερδίσει έδαφος μέσα στο 2020, είναι η δια βίου μάθηση. Οι σχολές οφείλουν να ανταποκριθούν σε όλα τα στάδια της καριέρας των εκπαιδευομένων, σχολιάζει στο Business Because το Imperial College Business School, ενώ θεωρεί δέσμευση ζωής την ακαδημαϊκή υποστήριξη στην επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων των εργαζομένων.

Εξάλλου, σύμφωνα με το Linkedin Learning, το οποίο επικαλείται το elearningindustry.com, οι εταιρείες δεν πρέπει να καλλιεργούν μονοδιάστατες δεξιότητες στο προσωπικό τους, αλλά εκείνες που βελτιώνουν όλες τις πτυχές που σχετίζονται τόσο με την εργασία, όσο και τη ζωή τους. «Σε αυτές τις δεξιότητες εντάσσονται το leadership, η δημιουργικότητα, η διαχείριση χρόνου, η επικοινωνία και η επίλυση προβλημάτων, δηλαδή τα λεγόμενα work-life skills -και όχι τυχαία, καθώς είναι σημαντικές και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, επιτρέποντάς τους να προσαρμοστούν στις αλλαγές και να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις προκλήσεις», αναφέρεται.

Εξάλλου, σύμφωνα με τη Δάφνη Φουντουκάκου, «όλα τα προγράμματα που ενισχύουν τις ήπιες δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη διαχείριση της γνώσης, τη δικτύωση, την επικοινωνία, την ομαδικότητα, είναι ιδιαίτερα σημαντικά, γιατί συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία ολοκληρωμένου επαγγελματικού, αλλά και προσωπικού προφίλ».

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΗΓΕΤΗ, ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ
Προγράμματα κατάρτισης απαιτούνται και στις ηγετικές θέσεις των εταιρειών, καθώς ο ηγέτης ξεφεύγει από τα στενά όρια του γραφείου του. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι ηγέτες καλούνται να διοικήσουν ανθρώπους, η καλλιέργεια, από την πλευρά τους, σχέσεων αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συνεργατικού κλίματος και η συμμετοχή σε προγράμματα ομαδικού coaching, προκειμένου να «εκδημοκρατιστεί» το leadership development και να εμπνεύσει τη δέσμευση των εργαζομένων στο πρόσωπο και το όραμά τους, αποτελούν τις κύριες τάσεις για το 2020, σύμφωνα με το Forbes.

Τέλος, ο ηγέτης οφείλει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, να καλλιεργεί το ανθρώπινο κεφάλαιο της επιχείρησης, ώστε, παρά την αυξανόμενη εφαρμογή στην εργασία νέων τεχνολογιών, η επικοινωνία του οράματός του top-to-bottom να είναι ικανή να κερδίσει το engagement των εργαζομένων.

ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ, BLENDED LEARNING ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Τα ψηφιακά εργαλεία μάθησης και η δυνατότητα blended learning είναι καινοτομίες που, εδώ και αρκετά χρόνια, χρησιμοποιεί το Mediterranean College και οι οποίες «πρωταγωνίστησαν» κατά τη δύσκολη περίοδο του lockdown. Προσθέτουμε καινοτόμα προγράμματα στο portfolio μας, τα οποία ακολουθούν τις τάσεις της αγοράς εργασίας.

Προσφέρουμε αναγνωρισμένα πτυχία από το No1 βρετανικό Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, το University of Derby (Top26 Guardian University Guide 2020), και διεθνείς πιστοποιήσεις, από κορυφαίους ευρωπαϊκούς φορείς, όπως το European International University και ο Pearson. Τα προγράμματά μας φροντίζουμε να πιστοποιούνται από σημαντικούς βρετανικούς επαγγελματικούς φορείς (CMI, CIM, CIPD, Institute of Hospitality) και τα σχεδιάζουμε σε συνεργασία με top εταιρείες του εκάστοτε κλάδου.
Κατερίνα Ξυνή, Διευθύντρια, Mediterranean College Ελλάδας

LIVE ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ, ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ E-TESTS
Η βασικότερη καινοτομία μας είναι ότι τα προγράμματα θα προσφέρονται και με online σύγχρονη (live) παρακολούθηση μέσα από την τάξη, με δυνατότητα συμμετοχής στο μάθημα, όπως ακριβώς στο κολέγιο, ενώ, παράλληλα, με τη χρήση διαφόρων εργαλείων που διαθέτει η πλατφόρμα, το μάθημα θα γίνεται απολύτως διαδραστικό.

Με τη λήξη του μαθήματος, οι σπουδαστές θα έχουν το μάθημα διαθέσιμο και βιντεοσκοπημένο, κάτι που τους δίνει την δυνατότητα να επανέλθουν και να παρακολουθήσουν όσες φορές θέλουν είτε συγκεκριμένη ενότητα, είτε ολόκληρο το μάθημα. Ακόμη, έχουν δημιουργηθεί e-tests, που βοηθούν τους σπουδαστές να αφομοιώσουν την ύλη, ενώ δίνεται και η δυνατότητα να επικοινωνούν με τους εισηγητές μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και με chat, ακόμα και μετά από την ώρα διεξαγωγής του μαθήματος.
Δάφνη Φουντουκάκου, Managing Director, IST College

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ
Τα νέα τους προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στελεχών στους κλάδους του marketing, του digital marketing, των social media και της επικοινωνίας παρουσιάζουν εκπαιδευτικοί φορείς και σχολές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα εξής:

  • KNOWCRUNCH

Η KnowCrunch πραγματοποιεί για έκτη συνεχή χρονιά το επαγγελματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Professional Diploma in Digital & Social Media, διάρκειας 136 ωρών, το οποίο θα ξεκινήσει σε τάξεις στις 16/9/2020 στην Αθήνα και στις 21/9/2020 στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με το Deree-The American College of Greece. Εξάλλου, δίνεται η δυνατότηρα εκπαίδευσης μέσω live webinar, ενώ οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στην ύλη, σε bonus files, σε Facebook group, δυνατότητα επίσκεψης σε επόμενα in-class courses και δωρεάν 4 μήνες στο αυτόνομο video-on-demand e-learning Masterclass Digital & Social Media Marketing 110 ωρών.

  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προσφέρει εκπαιδευτικό πρόγραμμα Digital Marketing για επαγγελματίες marketing, διαφήμισης, ΙΤ και επιχειρηματικότητας. Έχει διάρκεια 81 ώρες και ολοκληρώνεται με την εκπόνηση πραγματικού project. Προσφέρονται workshops και συμπληρωματικό υλικό μελέτης, ενώ τα μαθήματα πραγματοποιούνται εκτός ωρών εργασίας, έξι ώρες την εβδομάδα για τρεις μήνες. Η εκπαίδευση προσφέρεται και μέσω τηλεκπαίδευσης, με εξ αποστάσεως σύγχρονη σύνδεση (live) των εκπαιδευόμενων από το χώρο τους, τις ημέρες και ώρες των μαθημάτων.

  • ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ

Η Ελληνοαμερικανική Ένωση προσφέρει σεμινάρια Digital Marketing για όλα τα επίπεδα, τόσο για φοιτητές, όσο και για επαγγελματίες, τα οποία πραγματοποιούνται και online σε live virtual sessions. Στις 16/9/2020 ξεκινά πρόγραμμα 138+ ωρών για αρχάριους στο Digital Marketing, ενώ την 1/10/2020 στο Growth Hacking Marketing. Επίσης, θα ξεκινήσουν προγράμματα για προχωρημένους σεκατευθύνσεις, όπως: SEO, Performance Marketing, Social Media, Content Marketing, Retention & Omnichannel marketing, Influencers Marketing κ.ά..

  • ALBA GRADUATE BUSINESS SCHOOL

Πρόγραμμα για διευθυντικά στελέχη, με τίτλο Alba Executive MBA, ξεκινά τον Σεπτέμβριο το Alba Graduate Business School για την κατάρτιση σε θέματα Στρατηγικής, Ηγεσίας και Εταιρικής Ανανέωσης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε θεματικές ενότητες και, συγκεκριμένα, Προκλήσεις του Διεθνούς Περιβάλλοντος, Θεμελιώδεις Αρχές της Επιχείρησης, Ανάπτυξη Προσωπικών Ικανοτήτων και Οργανωσιακών Ικανοτήτων και Ανανέωση της Επιχείρησης. Επίσης, δίνεται έμφαση σε μαθήματα Ηγεσίας και Καινοτομίας, ενώ coaches του Alba παρακολουθούν τους συμμετέχοντες και την εξέλιξή τους.