Με τη δυναμική της αγοράς να ωθεί τις εταιρείες να επανεξετάσουν το σύνολο της λειτουργίας και της προσφοράς τους υπό το πρίσμα της βιωσιμότητας, ο παγκόσμιος διάλογος γύρω από το εταιρικό αποτύπωμα στην κοινωνία και το περιβάλλον αναδεικνύει την υπευθυνότητα ως νέα πηγή ευκαιριών για τη δημιουργία αξίας για ολόκληρο το οικοσύστημα.
Ο CEO της BlackRock Larry Fink δήλωσε πρόσφατα: «Εστιάζουμε στη βιωσιμότητα όχι επειδή είμαστε οικολόγοι, αλλά επειδή είμαστε καπιταλιστές». Αν και η θέση αυτή μπορεί να εκφράζει λιγότερο ή περισσότερο κάθε brand, γεγονός παραμένει ότι η υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών αναφορικά με το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση εξελίσσεται σταδιακά από παράγοντας διαφοροποίησης σε προϋπόθεση επιβίωσης. Πρόκειται για ένα «κύκλωμα» αλληλένδετων μεταβλητών, με επενδυτές και καταναλωτές να αποδίδουν όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στη διαχείριση των ζητημάτων ESG από τον εταιρικό κόσμο. Οικονομικοί κύκλοι και φορείς αξιολόγησης, διαμορφωτές πολιτικής, καταναλωτές και εταιρείες από κάθε κλάδο, συμπεριλαμβανομένου του marketing, επιβραβεύουν την υπευθυνότητα, διαστέλλοντας έτσι το σύμπαν των ευκαιριών που δημιουργεί: Υπερβαίνοντας το φάσμα της φιλανθρωπίας, οι δεσμεύσεις εδράζονται στην ίδια την επιχειρηματική στρατηγική, η οποία εγκολπώνει στη λογική της, σε δομικό πλέον επίπεδο, το ESG. Η αυθεντικότητα αυτής της προσέγγισης και η εγγενής συνύφανση αναπτυξιακών πρακτικών και υπεύθυνης εταιρικής πολιτειότητας είναι που καλλιεργεί εμπιστοσύνη προς επενδυτές και καταναλωτές.
Το ESG γίνεται mainstream
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η διάχυση του ενδιαφέροντος για το ESG στο ευρύ κοινό, το οποίο βαθμιαία εξοικειώνεται, τόσο με την ορολογία, όσο και με την ουσιαστική του σημασία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με μελέτη της Kantar, ο όρος ESG αναζητείται πάνω από 1,35 εκατ. φορές μηνιαίως από το 2017, ενώ καταγράφει αύξηση 260% τα τελευταία 2 χρόνια. Η συγκεκριμένη έρευνα ανέλυσε 7,6 δισ. data points, σχετιζόμενα με τη βιωσιμότητα, τα οποία προέκυψαν από τις αναζητήσεις των καταναλωτών στο Google, σε περισσότερες από 90 χώρες, σε μια περίοδο πέντε ετών (Μάρτιος 2017-Μάρτιος 2022), αναφορικά με τρεις τομείς: τρόφιμα και ποτά, retail και finance.
Παγκοσμίως, η υπερκατανάλωση και η σπατάλη έχουν αναζητηθεί στο Google κατά μέσο όρο 246 εκατ. φορές μηνιαίως, τα τελευταία 5 χρόνια. Οι αναζητήσεις αυτές αφορούν το retail, ενώ, σύμφωνα με την Kantar, παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον τομέα των τροφίμων, κάτι που υποδεικνύει μια μεταστροφή στην καταναλωτική συμπεριφορά. Οι συγκεκριμένες αναζητήσεις φτάνουν κατά μέσο όρο τα 3 εκατ. μηνιαίως, σημειώνοντας αύξηση 27% τα τελευταία δύο χρόνια. Μάλιστα, ο αριθμός των αναζητήσεων για το fast fashion έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα σε 5 χρόνια, ενώ οι αναζητήσεις για την κυκλική οικονομία έχουν ενισχυθεί κατά 15% την τελευταία διετία.
Το (μειούμενο) χάσμα των γενεών
Σε αυτό το περιβάλλον, η Gen Z αποτελεί ρυθμιστή των αλυσιδωτών αντιδράσεων, χάρη στη δύναμη επιρροής της στις προηγούμενες γενιές. Στοιχεία που επικαλείται το Forbes για τη διεθνή αγορά δείχνουν ότι τρεις στους τέσσερις της συγκεκριμένης δημογραφικής ομάδας δηλώνουν ότι η βιωσιμότητα είναι πιο σημαντική από το brand name όταν πρόκειται να λάβουν μια απόφαση «μπροστά στο ράφι».
Οι αναλυτές αποδίδουν στη δική της επίδραση την αύξηση κατά 24% στην προτίμηση βιώσιμων brands και από την πλευρά των «γονέων» τους, της Gen X δηλαδή, καθώς και την ενίσχυση της πρόθεσής τους να πληρώσουν περισσότερο για βιώσιμα προϊόντα κατά 42% σε σχέση με το 2019. Στην πραγματικότητα, στην έρευνα οι καταναλωτές από όλα τα ηλικιακά groups -από τους baby boomers μέχρι την GenZ- εμφανίζονται περισσότερο διατεθειμένοι να δαπανήσουν μεγαλύτερα χρηματικά ποσά για βιώσιμες εναλλακτικές, με το 90% της GenX να υποστηρίζει ότι δεν θα δίσταζε να ξοδέψει 10% ή και παραπάνω επιπλέον για αειφόρες επιλογές, ποσοστό που βρισκόταν μόλις στο 34% πριν από δύο χρόνια.
Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον
Στην άλλη πλευρά της εξίσωσης, το ενδιαφέρον των επενδυτών κορυφώνεται με τα παγκόσμια κεφάλαια ESG να μπαίνουν σε τροχιά υπέρβασης των 53 τρισ. δολαρίων μέχρι το 2025, αποτελώντας πάνω από το ένα τρίτο των υπό διαχείριση κεφαλαίων αξίας 140,5 τρισ., σύμφωνα με το Bloomberg. Με την Ευρώπη να πρωτοστατεί, αντιπροσωπεύοντας το ήμισυ των assets, οι ΗΠΑ επέδειξαν την ισχυρότερη ανάπτυξη το προηγούμενο έτος. Αξιοσημείωτη ήταν και η κινητικότητα όσον αφορά την περιβαλλοντική τεχνολογία, την τελευταία διετία. Σύμφωνα με την έρευνα «State of Climate Tech 2021», την οποία διεξήγαγε η PwC, σημειώθηκε έντονη εισροή επενδύσεων από επιχειρησιακά και ιδιωτικά κεφάλαια σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες κατά το β’ εξάμηνο του 2020 και το α’ εξάμηνο του 2021. Το ύψος των επενδύσεων αυτών ανήλθε σε 87,5 δισ. δολάρια, με περισσότερα από 60 δισ. δολάρια να καταγράφονται μόνο στο α΄ ήμισυ του 2021. Πρόκειται, όπως αναφέρεται, για μια αύξηση 210% σε σύγκριση με τα 28,4 δισ. δολάρια, τα οποία επενδύθηκαν το προηγούμενο δωδεκάμηνο, ενώ, σταδιακά διαμορφώνεται η τάση για κατεύθυνση 14 cents από κάθε δολάριο επενδυτικού κεφαλαίου στο climate tech.
Η οπτική της ηγεσίας
Η διαφάνεια, η λογοδοσία της ηγεσίας και η ευέλικτη αναπροσαρμογή των επιχειρηματικών μοντέλων αναδύονται, σύμφωνα με ανάλυση της Deloitte, ως κεντρικοί άξονες για αποτελεσματική προσέγγιση του ESG. Αν και ο ρόλος του C-suite και ιδιαίτερα των CEOs είναι καταλυτικός, μελέτη της Research and Markets υποστηρίζει ότι πολλοί επικεφαλής αρνούνται να δώσουν τη δέουσα βαρύτητα στο ESG, λόγω παρωχημένων και αποδεδειγμένα εσφαλμένων πεποιθήσεων ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την κερδοφορία.
Στον αντίποδα, όπως φαίνεται από στοιχεία της KPMG, το 30% των διευθυνόντων συμβούλων διεθνώς σχεδιάζει τα επόμενα 3 χρόνια να επενδύσει περισσότερο από το 10% των εσόδων στη βιωσιμότητα. Όσον αφορά τον προσδιορισμό των βασικών τομέων επενδύσεων, η έρευνα παρουσιάζει μια στενή σύνδεση μεταξύ των πρωτοβουλιών ESG και του ψηφιακού μετασχηματισμού, με το 75% των CEOs να αναφέρει ότι οι επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό και το ESG είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Τέλος, το 33% των CEOs δήλωσε ότι η μη επίτευξη των κλιματικών στόχων θα μειώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εταιρειών.
Τα Agencies ως μοχλός πίεσης
Σε επιταχυντή των εξελίξεων μετασχηματίζονται τα agencies, τα οποία παίρνουν θέση και αξιοποιούν τον στρατηγικό τους ρόλο στο οικοσύστημα, ως πόλος σύζευξης της αγοράς με το κοινό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Edelman, η οποία, υφιστάμενη πιέσεις από ομάδες ακτιβιστών όπως η οργάνωση Clean Creatives, ανακοίνωσε την απόφαση να σταματήσει τη συνεργασία με πελάτες που δεν ευθυγραμμίζονται με τα νέα της κριτήρια ESG. Η δέσμευση του κολοσσού των PR εντάσσεται σε μια εν εξελίξει στρατηγική βιωσιμότητας που περιλαμβάνει πρωτοβουλίες, όπως η θέσπιση λειτουργικών αρχών που θα πρέπει να υιοθετούνται τόσο εσωτερικά, όσο και από τις εταιρείες που την επιλέγουν. Αν και δεν έχει διασκεδάσει πλήρως τη δυσπιστία, το agency δήλωσε ότι πρόκειται να καθοδηγήσει τους πελάτες του που εμφανίζουν κενά αναφορικά με την εφαρμογή των κριτηρίων ESG. Επιπλέον, τα agencies διευρύνουν το offering τους, εστιάζοντας στην προσβασιμότητα φυσικών και ψηφιακών εμπειριών, στοχεύοντας στην εξάλειψη των αποκλεισμών. Μεταξύ άλλων η AMV BBDO λάνσαρε το AMVxOpen, μια συνεργασία με experts στη βιωσιμότητα και την καινοτομία, με στόχο να συνδράμει τα brands να αναπτύξουν λύσεις που κλείνουν το χάσμα της προσβασιμότητας.
H εγχώρια αγορά
Με εντεινόμενους ρυθμούς κινούνται και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, με κατεύθυνση την ευθυγράμμιση με τα πλαίσια ESG. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE), η οποία υλοποιείται από το Παρατηρητήριο Εκθέσεων Βιώσιμης Ανάπτυξης με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης (CRI), οι εισηγμένες επιχειρήσεις έσπευσαν, τον τελευταίο χρόνο, να εναρμονιστούν με συγκεκριμένα κριτήρια ESG. Αν και η πλειοψηφία των εισηγμένων χρησιμοποιούν ήδη πρότυπα αξιολόγησης, οι αξιολογήσεις που λαμβάνουν από ESG rating agencies παραμένουν σε χαμηλό επίπεδο. Επίσης, βρέθηκε ότι αυξήθηκαν οι ελληνικές εισηγμένες οι οποίες αξιολογούνται από διεθνή ESG ratings σε σχέση με το 2020, ενώ από τις 110 εταιρείες που εξέδωσαν έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης για το 2019-2020, 32 έχουν παρουσία σε ένα ή περισσότερα ESG ratings με την πλειοψηφία να έχει χαμηλές έως μεσαίες αξιολογήσεις. Εξ αυτών, 75% είναι μέρος του νέου δείκτη ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Παράλληλα, 21% των εκθέσεων περιλαμβάνει ποσοτικούς στόχους που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα αποτελέσματα της έρευνας που διενήργησε η Grant Thornton σε 118 ελληνικές εταιρείες που εκδίδουν Απολογισμό Εταιρικής Υπευθυνότητας/Βιώσιμης Ανάπτυξης (ESG) προκειμένου να καταγράψει το γενικότερο πλαίσιο των πρακτικών δημοσίευσης Απολογισμών στην Ελλάδα. Οι Απολογισμοί ESG που μελετήθηκαν είναι όσοι δημοσιεύθηκαν από τον Ιούλιο του 2020 έως και τον Νοέμβριο του 2021 και η ανάλυση κατέληξε στο ότι η δημοσίευση ESG reports στη χώρα μας έχει να επιδείξει πολύ υψηλό ποσοστό συμμόρφωσης με διεθνή πρότυπα και οδηγίες. Όπως προέκυψε, το 75% των Εκθέσεων που συνολικά δημοσιεύθηκαν έως τον Νοέμβριο του 2021 δήλωσε πως έχουν εφαρμοστεί τα διεθνή πρότυπα GRI standards, ενώ το 34% αυτών επιβεβαιώνεται από τρίτο ανεξάρτητο φορέα (εξωτερική επαλήθευση/διασφάλιση). Σύμφωνα με την έρευνα, το 46% των εταιρειών που δημοσίευσαν Απολογισμό για τα έτη 2019-2020 είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, 54% δεν είναι, ενώ το 22% είναι μικρομεσαίες εταιρείες. Όσον αφορά την περιοδικότητα της δημοσίευσης, το 81% των εταιρειών εκδίδει σε ετήσια βάση Απολογισμό Εταιρικής Υπευθυνότητας/Βιώσιμης Ανάπτυξης, ενώ το υπόλοιπο 19% προτιμά να εκδίδει ανά διετία ή και τριετία. Τέλος, από το σύνολο των εισηγμένων εταιρειών στο χρηματιστήριο Αθηνών μόνο το 42% αυτών δημοσιεύει ετήσιο Απολογισμό ESG.
Νέες πρωτοβουλίες
Αξιόλογες είναι και οι νέες πρωτοβουλίες που λαμβάνουν φορείς της εγχώριας αγοράς, με ορίζοντα την προώθηση της υπεύθυνης επιχειρηματικής δραστηριότητας και τη στήριξη των εταιρειών, ανεξαρτήτως μεγέθους. Ενδεικτικά, το CSR Hellas παρουσίασε στο 2ο Athens ESG Forum το Ελληνικό Σύμφωνο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας, για την ανάδειξη των μελών του στην ενσωμάτωση της βιωσιμότητας και για την ενίσχυση του επιπέδου ωριμότητας των εφοδιαστικών τους αλυσίδων και των φορέων εκπροσώπησής τους. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, οι ΜμΕ σχεδόν στο σύνολό τους (97%), καταγράφονται ως εξοικειωμένες με την κοινωνική υπευθυνότητα/βιωσιμότητα. Αρκετές μελέτες υπογραμμίζουν τον κίνδυνο αποκλεισμού και άνισης μεταχείρισης των ΜμΕ σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα πρόσβασης στη χρηματοδότηση της μετάβασης, αλλά και τον κίνδυνο της άμεσης και σημαντικής οικονομικής επιβάρυνσης των ΜμΕ για την κάλυψη απαιτήσεων που αφορούν κυρίως τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Ικανότητα προσαρμογής στις προκλήσεις
Αυτό που ξεκίνησε είτε ως μόδα είτε ως εναλλακτική εταιρική επικοινωνία σήμερα είναι φιλοσοφία ύπαρξης για κάθε σύγχρονη εταιρεία. Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι πλέον προϋπόθεση εξέλιξης και όχι απλώς ένας νέος συμπληρωματικός ρόλος. Ουσιαστικά, το βιώσιμο αποτύπωμα μιας εταιρείας γίνεται η ταυτότητά της όχι μόνο στην αγορά, αλλά στο σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας. Η επικοινωνία των επιδόσεων ενός brand στους πυλώνες του ESG, δηλαδή στο περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση, προδιαγράφει την ικανότητά του να προσαρμόζεται στις προκλήσεις της εποχής. Να δείχνει αντοχή αλλά και δυνατότητα παραγωγής πρόσθετης αξίας για όλους τους stakeholders της, σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, ισχυροποιεί τις αξίες, την εικόνα και τη συνοχή της εταιρείας στα εσωτερικά και τα εξωτερικά κοινά. Από τη διαφάνεια και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την καινοτομία στη διαχείριση φυσικών πόρων και την κυκλική οικονομία μέχρι τα ατομικά δικαιώματα, τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα, η συνεπής εφαρμογή σχετικών πρακτικών διασφαλίζουν ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Αναδεικνύουν την επιχειρηματική ευθύνη και σφραγίζουν τη βιώσιμη πορεία προς το μέλλον.
Περισσότερο ευαισθητοποιημένες οι νεότερες γενιές
Παρατηρώντας τα σύγχρονα trends της αγοράς, οι νεότερες γενιές βλέπουμε πως είναι πιο ευαισθητοποιημένες σχετικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα γενικότερα. Αναγνωρίζοντας τον ρόλο που μπορεί να παίξει ο καθένας μας στην αντιμετώπισή τους, προσπαθούν να ακολουθούν έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής και κατανάλωσης, σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές. Γι’ αυτό άλλωστε, και δεν είναι τυχαία η στροφή σε προϊόντα με λιγότερο ή και καθόλου αλκοόλ, με προσεχτικά επιλεγμένες πρώτες ύλες και με έμπρακτες αποδείξεις για το ότι υπηρετούν έναν συγκεκριμένο σκοπό και δίνουν προστιθέμενη αξία πίσω στην κοινωνία. Στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία, έχοντας υιοθετήσει χρόνια τώρα το ολιστικό πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης «Μαζί προς το Μηδέν», στοχεύουμε στη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος, στη διαφύλαξη των υδάτινων πόρων, στην προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης και στην εδραίωση μιας κουλτούρας ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος. Ο δρόμος σίγουρα δεν είναι εύκολος και απαιτείται προσήλωση στον στόχο και εντατική προσπάθεια. Με συνοδοιπόρους μας όμως τους πελάτες, τους προμηθευτές, τους συνεργάτες και τους καταναλωτές, επιλέγουμε να παραμένουμε ρεαλιστικά αισιόδοξοι, συνεχίζοντας να «ζυθοποιούμε για ένα καλύτερο σήμερα και αύριο».
Προάγοντας την κυκλική οικονομία
Ο όμιλος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη, με τις εταιρείες Uni-Pharma, Intermed, PharmabelLE και τη νεοσύστατη Uniherbo έχει υιοθετήσει τα κριτήρια ESG (Envrinoment, Social, Governance) και τα πρότυπα Βιώσιμης Ανάπτυξης ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής του λειτουργίας, ενώ είναι υπό έκδοση ο νέος Απολογισμός Βιωσιμότητας. Τα πιο πρόσφατα επιτεύγματα σχετικά με τα υλικά συσκευασίας που ενθαρρύνουν την κυκλική οικονομία στην Ευρώπη, είναι ότι στο πλαίσιο των στόχων του ομίλου, περιλαμβάνεται η μείωση της χρήσης πρωτογενούς πλαστικού στις συσκευασίες κατά 50% και η επίτευξη 100% ανακυκλώσιμων ή επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών ως το 2030. Ειδικότερα, στους στόχους του ομίλου είναι η ανάπτυξη προϊόντων με συσκευασίες βελτιωμένης απόδοσης βιωσιμότητας, με δυνατότητα ανακύκλωσης κατά τουλάχιστον 80%, περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα υλικά κατά τουλάχιστον 30%, χρήση εναλλακτικών υλικών και εξοικονόμηση όγκου ή βάρους υλικών συσκευασίας κατά τουλάχιστον 10%.
Ξεκάθαρες πολίτικες end-to-end
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια αυξανόμενη μερίδα καταναλωτών η οποία δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα βιωσιμότητας και θα λέγαμε πως περιμένουν από ένα brand πλέον να ακολουθεί ξεκάθαρες πολιτικές βιωσιμότητας και αειφορίας. Περιμένουν, τόσο το προϊόν που θα αγοράσουν να είναι βιώσιμο, όσο και η αλυσίδα παραγωγής του προϊόντος, καθώς επίσης και η λειτουργία της εταιρείας που θα δημιουργήσει το προϊόν. Η Schneider Electric τοποθετείται μοναδικά σε αυτό το πλαίσιο, επειδή δρα και στις δύο πλευρές της εξίσωσης: Ως ειδικός στον ψηφιακό μετασχηματισμό της διαχείρισης ενέργειας και του αυτοματισμού, για παράδειγμα, προσφέρει στους πελάτες της και τους συνεργάτες της λύσεις όπως τα προϊόντα Green Premium, που βελτιστοποιούν τη διαχείριση των πόρων και τους βοηθούν να πετύχουν τους δικούς τους στόχους βιωσιμότητας. Ταυτόχρονα, όμως, δεσμεύεται να μειώσει το αποτύπωμα CO2 από άκρο σε άκρο, στοχεύοντας σε μια καθαρή μηδενική από CO2 αλυσίδα εφοδιασμού έως το 2050, με συγκεκριμένους στόχους για το 2025, το 2030 και το 2040.
Εργαλεία βιωσιμότητας για ολόκληρο το οικοσύστημα
Οι τεχνολογίες που δημιουργούμε και προσφέρουμε αποτελούν εργαλεία στα χέρια των πελατών μας για να επιτύχουν οι ίδιοι με τη σειρά τους τη βιώσιμη ανάπτυξή τους και τον μετασχηματισμό των αγορών στις οποίες δραστηριοποιούνται. Συνεπώς, θέτοντας ξεκάθαρους και φιλόδοξους στόχους ESG, διασφαλίζουμε τη βιωσιμότητα των πελατών μας, των προμηθευτών, των επενδυτών, των ανθρώπων μας και κατ’ επέκταση των κοινωνιών και του πλανήτη. Το πλαίσιο DEGREE είναι η στρατηγική απάντηση της Siemens που «κλειδώνει» αυτήν τη δέσμευση και τη θέτει στη βάση ακόμη πιο συγκεκριμένων στόχων που διέπουν τη νοοτροπία των ανθρώπων μας και δίνουν σκοπό στις τεχνολογίες μας, όπως: Decarbonization, Ethics, Governance, Resource efficiency, Equity και Employability. Όταν εμείς στη Siemens αναφερόμαστε σε βιωσιμότητα και ESG, αναφερόμαστε στις τεχνολογίες μας και στις δυνατότητες που παρέχουν στο οικοσύστημα των πελατών και συνεργατών μας για τη δημιουργία ενός συλλογικού, καλύτερου αύριο, ξεκινώντας από σήμερα. Αυτήν την επικοινωνία τη θεωρούμε χρέος μας για να αναγνωρίζονται από αυτούς που τις χρειάζονται οι τεχνολογίες που έχουν νόημα και συμβάλλουν σε ένα βιώσιμο μέλλον, αλλά και για να αποδεικνύονται μετρήσιμα και με διαφάνεια όσα υποσχόμαστε και πετυχαίνουμε.
Το ESG ως παράγοντας ανάπτυξης
Καθώς η τάση για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα εξελίσσεται και μια σειρά δράσεων συμμόρφωσης έχουν γίνει ήδη υποχρεωτικές για τις επιχειρήσεις, από τον Ιανουάριο του 2022, έγινε αναγκαία η εφαρμογή και τήρηση κριτηρίων ESG, με εστίαση στα περιβαλλοντικά κριτήρια, όπου υπάρχει υστέρηση, με στόχο την επίτευξη αειφόρων στόχων. Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η αποτελεσματική ενσωμάτωση κριτηρίων ESG στη στρατηγική των εταιρειών συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξή τους με προστιθέμενη αξία και στην εξασφάλιση βιώσιμης χρηματοδότησης από τράπεζες αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία, με τη στρατηγική της για την ταξινομία έχει επιβάλει κριτήρια, όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας των επιχειρήσεων προκειμένου να αξιολογηθούν και να χρηματοδοτηθούν. Όλα αυτά προκειμένου να συμβάλλουν και οι επιχειρήσεις στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και σε τυχόν πανδημίες, στην οικονομική κρίση, στις διάφορες συγκυρίες, αλλά και να γίνουν αξιόπιστες και ελκυστικές προς τους καταναλωτές, που περισσότερο από ποτέ επιλέγουν υπηρεσίες και προϊόντα βάσει κοινωνικών και περιβαλλοντικών αξιών, ενώ επιπλέον αξιολογούν τους κινδύνους και αξιοποιούν τις ευκαιρίες μέσω των κριτηρίων ESG.
Αυθεντικότητα για αποτελεσματική επικοινωνία
Η άνοδος των κριτηρίων ESG ως σύνολο προτύπων βρίσκεται στο επίκεντρο, όχι μόνο για τους επενδυτές και τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους καταναλωτές, ειδικά τους millennials και Gen-Zers. Πλέον το ESG ενσωματώνεται στην ευρύτερη επιχειρηματική στρατηγική, δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, που αυξάνει την πίστη και την αξία της επωνυμίας και συμβάλλει στην επιχειρηματική επιτυχία. Οι ESG επικοινωνίες για να είναι αποτελεσματικές πρέπει να είναι αυθεντικές, περιεκτικές και να υποστηρίζονται πλήρως από αποδεικτικά στοιχεία. Βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ελκυστικού περιεχόμενου είναι το brand να γνωρίζει τα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders) και τη στάση που έχουν απέναντί του, και να έχει επιλέξει τα ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης που να ενσωματώνονται στις αξίες, τους στόχους και στον κλάδο του. Καθώς το τοπίο ESG εξελίσσεται, είναι σημαντικό τα brands να συμβαδίζουν με τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των ενδιαφερομένων μερών, ώστε να δημιουργούν δράσεις που να δημιουργούν αξία για την κοινωνία και παράλληλα αυθεντικό περιεχόμενο για τα ίδια.
5 tips για ολιστική ESG προσέγγιση
- Ενσωματώστε το ESG στη στρατηγική σας: Προσδιορίστε τις προτεραιότητές σας στο ESG, συνδέοντάς τες με σαφείς στόχους, δεσμευτικές χρονικές προθεσμίες και KPIs για τη μέτρηση της απόδοσης. Στη συνέχεια, ενσωματώστε τις προτεραιότητες του ESG στην εταιρική στρατηγική σας.
- Υιοθετήστε μια άρτια στρατηγική διαχείρισης data: Αν τα data είναι σε silos ή κατακερματισμένα σε ένα εκτεταμένο εταιρικό οικοσύστημα είναι δύσκολο να διαθέτετε μια ενιαία εικόνα για τις δράσεις και τις επιδόσεις. Προωθήστε τη συνεργασία και απλοποιήστε τη συγκέντρωση, τη σύνθεση και το reporting.
- Επιλέξτε συνετά τους συνεργάτες σας: Η ευθυγράμμιση με την ESG στρατηγική σας θα πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες κατά την επιλογή συνεργατών (π.χ. το να λαμβάνετε υπόψη εταιρείες με ιδιοκτήτες-μέλη μειονοτήτων και περιβαλλοντικά υπεύθυνους εταίρους). Αξιολογήστε ολιστικά το πώς νέες και υπάρχουσες συνεργασίες επηρεάζουν τις ESG δεσμεύσεις σας.
- Μοιραστείτε την ιστορία σας: Επικοινωνήστε το όραμά σας σχετικά με τις αρχές ESG ξεκάθαρα και αναπτύξτε μια μέθοδο για να παρακολουθείτε τα σχετικά ζητήματα με βάση ένα συνεπές πλαίσιο που ευνοεί τη διαφάνεια, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να παρακολουθήσουν την πορεία σας.
- Καινοτομήστε: Προκειμένου να προσφέρουν αξία στη net-zero οικονομία του μέλλοντος, οι οργανισμοί θα πρέπει να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες που εισάγουν βιώσιμες πρακτικές. Οφείλουν επίσης να αναζητήσουν τρόπους μετασχηματισμού των επιχειρηματικών μοντέλων και να καινοτομήσουν στη διαμόρφωση των αγορών προς αυτή την κατεύθυνση.
Πηγή: Deloitte