Όχι για να δημιουργήσει έναν σύγχρονο παραγωγικό ιστό, αλλά για να εξαγοράζει ψηφοφόρους και να διογκώνει τον κρατισμό. Για όλα αυτά έφταιγαν οι κακές νοοτροπίες. Είναι εκείνες που αλλάζουν δύσκολα και απαιτούν χρόνο, ο οποίος όμως δεν υπάρχει. Αν αναγάγουμε το πρόβλημα στο χώρο των επιχειρήσεων, μεγάλο μερίδιο στις δυσκολίες που περνούν αυτές έχουν μεταξύ άλλων και οι λανθασμένες νοοτροπίες των ηγετών τους. Λανθασμένες νοοτροπίες που οδηγούσαν σε κακές επιχειρηματικές πρακτικές, όπως στον ανεξέλεγκτο τραπεζικό δανεισμό, στις μη πληρωμές των οφειλών προς το κράτος κ.α. Και εδώ, πίσω από όλα, κρύβεται η νοοτροπία του «νάρκισσου ηγέτη», που τα ξέρει όλα και δεν ακούει κανέναν.

Ποιος είναι όμως ο νάρκισσος ηγέτης; Τον περιέγραψε εξαιρετικά ο διακεκριμένος καθηγητής management στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ, Mark Stein, στην πρόσφατη ομιλία του στο 25ο Συνέδριο Ηγεσίας της ΕΑΣΕ: «Ο νάρκισσος ηγέτης έχει την αίσθηση ότι είναι μοναδικός, εξαιρετικά χαρισματικός και αλάνθαστος. Πιστεύει ότι έχει τα πάντα υπό έλεγχο, ότι μπορεί να ελέγξει τους πάντες, ακόμα και τους πελάτες και τους προμηθευτές. Νομίζει ότι γνωρίζει τα πάντα και ότι μπορεί να προβλέψει το μέλλον», σημείωσε.

Παρουσίασε δε, δύο κατηγορίες ναρκισσισμού, τον εποικοδομητικό ναρκισσισμό, ο οποίος μέσα σε ένα κατάλληλο οργανωσιακό πλαίσιο μπορεί να τροφοδοτεί τον ηγέτη με ενέργεια, αυτοπεποίθηση και κουράγιο και τον αντιδραστικό ναρκισσισμό, ο οποίος μπορεί να αποβεί καταστροφικός, καθώς στερεί τους ηγέτες από την απαραίτητη αυτογνωσία και την επαφή με την πραγματικότητα, υποσκάπτοντας έτσι την κρίση τους. (Περισσότερα στο σχετικό ρεπορτάζ του Marketing Week). Ήρθε η ώρα οι επιχειρήσεις και οι ηγέτες τους να στραφούν στον εποικοδομητικό ναρκισσισμό και να τον καλλιεργήσουν. Θα είναι προς όφελος όλων….