Σε ένα από τα επεισόδια της εκπομπής «Last Week Tonight» στο αμερικανικό δίκτυο HBO, ο κωμικός John Oliver χρησιμοποιεί τόνους καυστικού βρετανικού χιούμορ για να στηλιτεύσει μια καθόλου ιλαρή πραγματικότητα: Τη «δύση» της αξιόπιστης, ερευνητικής δημοσιογραφίας.

Και ειδικότερα, την καταστροφή της τροφικής αλυσίδας των media -στη βάση της οποίας βρίσκονται οι εφημερίδες- από την «ασθένεια» των clicks. Αξίζει να αναζητήσετε και να δείτε το επεισόδιο τόσο για την τρομακτική πραγματικότητα που αναδεικνύει, όσο βέβαια και για το εγγυημένο γέλιο. Η μετονομασία του εκδοτικού ομίλου Tribune Publishing σε… Tronc (Tribune Online Content) για τη μετάβασή του στην ψηφιακή εποχή, θα μπορούσε να είναι ένα επεισόδιο από μόνο του…

Το τι έφταιξε για να φθάσουμε σε ένα σημείο όπου τα videos με κουτάβια είναι «must have» και το πρωτογενές ρεπορτάζ για ένα κυβερνητικό σκάνδαλο «nice to have», είναι λίγο-πολύ γνωστό. Το θέμα είναι τι γίνεται από εδώ και πέρα. Υπάρχει σήμερα κάποια «κρυμμένη» ευκαιρία για τους publishers στο αξιόπιστο δημοσιογραφικό προϊόν, ώστε να το υποστηρίξουν;

Τα πρόσφατα, μεγάλα γεγονότα της επικαιρότητας (τρομοκρατία, Brexit, εκλογή Τραμπ), έφεραν στην επιφάνεια πιο έντονα από ποτέ το ζήτημα των «fake news», με τις έρευνες να καταγράφουν διεθνώς την καχυποψία των καταναλωτών online περιεχομένου απέναντι στη θάλασσα της πληροφόρησης που δεν φέρει έγκυρη υπογραφή και δεν ελέγχεται από κανέναν. Σε πρόσφατη έρευνα της Network Research για λογαριασμό του βρετανικού Marketing Week σε πάνω από 1.000 ενήλικες ηλικίας 18-74, τα 3/4 δεν εμπιστεύονται όλα όσα διαβάζουν σε ένα άρθρο επικαιρότητας, ενώ το 63% (!), πιστεύει ότι η αγορά των Media χρειάζεται εντονότερη ρυθμιστική επίβλεψη…

Ο Keith Grossman της Bloomberg Media αναφέρει στο βρετανικό Marketing Week: «Η προσδοκία του καταναλωτή είναι να διαβάζει αληθινά νέα. Κανείς δεν ξεκινά να διαβάσει ψέματα. Το βάρος λοιπόν πέφτει στα media brands, τα οποία οφείλουν να έχουν την κατάλληλη υποδομή -με καλούς δημοσιογράφους και αδιάσειστα στοιχεία- ώστε να προσφέρουν πραγματική ενημέρωση στους αναγνώστες τους».

Η συγκυρία είναι πραγματικά καλή. Οι αναγνώστες θέλουν αληθινή ενημέρωση και οι διαφημιζόμενοι ένα ασφαλές και ποιοτικό περιβάλλον για να προβληθούν. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε, εάν μετά από σχεδόν μία δεκαετία συστηματικής υποβάθμισης του ποιοτικού ενημερωτικού περιεχομένου, έχει έρθει η ώρα να περάσουμε από το… «Stoplight» στο «Spotlight», όπως λέει ο Oliver παραφράζοντας τη γνωστή κινηματογραφική ταινία που έχει ως θέμα την ερευνητική δημοσιογραφία.

Δείτε το (εκτενές) βίντεο: