Έρευνα Foretel, Aegis Media Hellas

Και, παρότι πια το cocooning υιοθετείται όλο και περισσότερο χάρη και σε τεχνολογικές εξελίξεις, όπως τα PCs και οι παιχνιδομηχανές, η εφεύρεση του John Logie Baird εξακολουθεί να είναι συνυφασμένη με την εν οίκω ψυχαγωγία.

Η δύναμη της συνήθειας
Πάντως, σε αντίθεση με τη σχεδόν καθολική κυριαρχία της τηλεόρασης σε προηγούμενα κύματα, αυτή τη φορά το internet συγκεντρώνει τα υψηλότερα ποσοστά στις περισσότερες κατηγορίες που αφορούν στην αξιολόγηση των μέσων.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το 34o κύμα της έρευνας Foretel, το internet χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, ως το πιο σοβαρό, πιο αντικειμενικό και πιο ενημερωμένο μέσο και ως αυτό με την πλουσιότερη θεματολογία. Eίναι δε σαφώς περισσότεροι αυτοί που δηλώνουν την προτίμησή τους για ενημέρωση (+8%) και ψυχαγωγία (+6%) α λα διαδικτυακά. Πάντως, έστω και έτσι, το «χαζοκούτι» παραμένει η επίσημη αγαπημένη, αφού, όταν επιθυμεί να ενημερωθεί, το 60% του δείγματος σπεύδει να ανοίξει την τηλεόραση και όχι το PC του.

Η παράδοξη πρωτιά και ο ψηφιακός «ανταγωνισμός»
Ποια είναι η τυπολογία που ενδιαφέρει πιο πολύ το ελληνικό κοινό; Όσο απίθανο και αν φαντάζει, αυτή είναι τα ντοκιμαντέρ. Ό,τι δηλώσουν, αυτό (υποτίθεται ότι) είναι οι τηλεθεατές, συνεπώς δεν προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη η «αγάπη» του δείγματος για τη συγκεκριμένη τυπολογία.

Τουναντίον, δεν περνά απαρατήρητος ο μικρότερος αριθμός εκείνων οι οποίοι απάντησαν ότι «ναι, μας ενδιαφέρει πολύ» κάποια τυπολογία. Γιατί συρρικνώθηκε ο βαθμός υψηλού ενδιαφέροντος; Ίσως επειδή η τηλεοπτική σεζόν 2008-2009 δεν δικαίωσε τις προσδοκίες του κοινού. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, τελικά η απάντηση να κρύβεται στη διάδοση του internet.

Οι προτιμήσεις κάθε κοινού
Μπορεί η στερεότυπη εικόνα να θέλει τη γυναίκα να δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στις αισθηματικές ταινίες και σειρές, ωστόσο η έρευνα αποκαλύπτει μια αρκετά διαφορετική πραγματικότητα. Οι εν λόγω τυπολογίες βρίσκονται μόλις στην 8η και 10η θέση αντίστοιχα, μιας και, όπως δηλώνουν, οι γυναίκες προτιμούν να παρακολουθούν σατιρικές εκπομπές (28%), ντοκιμαντέρ (26%), ξένες κωμωδίες (22%) και ταινίες δράσης (21%).

Από την πλευρά τους, οι άνδρες καθηλώνονται στον καναπέ κυρίως όταν η τηλεόραση μεταδίδει -τι πρωτότυπο- αγώνες ποδοσφαίρου (47%) και μπάσκετ (41%), αθλητικές εκπομπές (37%) και μεταδόσεις Formula 1 (32%), Παρουσιάζουν δε μια ενδιαφέρουσα ομοιότητα με τις γυναίκες τηλεθεάτριες: το μειωμένο ενδιαφέρον για τις ειδήσεις.

Όσο για τις αγαπημένες τυπολογίες κάθε ηλικίας, οι τηλεθεατές ετών 18-24 επιλέγουν τις ξένες κωμικές ταινίες (32%), τη σάτιρα και τις ταινίες τρόμου (27%), ενώ ταινίες (δράσης και κωμωδίες) παρακολουθούν φανατικά και οι ηλικίας 25-34. Τέλος, οι 35-45 «ψηφίζουν» ντοκιμαντέρ (37%) και ειδήσεις (34%).

 Αξιολογώντας την TV και το internet

 Χαρακτηριστικά  TV  Internet
 Σοβαρό  30%  31%
 Αντικειμενικό  31%  33%
 Ενημερωμένο  37%  46%
 Με πλούσια θεματολογία  39%  44%
 Ευχάριστη παρουσίαση  54%  28%
 Σέβεται το κοινό του  28%  24%
 Καλύπτει την ανάγκη για ενημέρωση  42%  38%
 Καλύπτει την ανάγκη για ψυχαγωγία  42%  36%
 Στο μέλλον θα αναπτυχθεί  34%  54%
 Είναι για μένα  36%  39%

 Βαθμός υψηλού ενδιαφέροντος τυπολογιών

 Άνδρες  Γυναίκες
 Αγώνες ποδοσφαίρου  47%  Σατιρικές εκπομπές  28%
 Αγώνες μπάσκετ  41%  Ντοκιμαντέρ  26%
 Αθλητικές εκπομπές  37%  Ξένες κωμικές ταινίες  22%
 Μεταδόσεις Formula 1  32%  Ξένες αστυνομικές ταινίες  21%
 Ξένες αστυνομικές ταινίες  30%  Ειδήσεις  20%