Ο νέος Διευθυντής Μάρκετινγκ του ΟΤΕ έχει σημαντική προϋπηρεσία σε επιτελικές θέσεις Μάρκετινγκ και πωλήσεων, σε μεγάλους και απαιτητικούς διαφημιζόμενους, όπως είναι η Colgate Palmolive, η Sara Lee, τα Multirama, το ηλεκτρονικό πολυκατάστημα Getitnow της Publicworld κ.ά. Η εμπειρία αυτή αποτελεί και το μεγάλο του όπλο στη δύσκολη πορεία που έχει μπροστά του.

Μιλήσαμε μαζί του για τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει, κάνοντας παράλληλα μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης για θέματα του ΟΤΕ. Θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, στην πορεία του Conn-x, στην περίφημη πλέον καμπάνια του 11888, στο ευρύ πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που εντείνει ο οργανισμός, τις νέες του επενδύσεις, αλλά και στο τοπίο των τηλεπικοινωνιών στη μετά κρίση εποχή.

Marketing Week: Η ανάληψη μιας τόσο νευραλγικής θέσης σε ένα σημαντικό οργανισμό, όπως είναι ο ΟΤΕ, ανέκαθεν αποτελούσε πρόκληση. Πόσο μάλλον σήμερα, σε μια δύσκολη από κάθε άποψη εποχή. Πώς «εισπράξατε» εσείς αυτήν την πρόκληση;

Σπύρος Λούρος: Πράγματι η Διεύθυνση Μάρκετινγκ στον ΟΤΕ, αλλά και γενικότερα σε ένα μεγάλο τηλεπικοινωνιακό οργανισμό, αποτελεί πρόκληση, αλλά ακριβώς αυτή είναι η γοητεία της δουλειάς μας. Η δυνατότητα που σου δίνει να σκέφτεσαι, να αναλύεις και να συνθέτεις προσαρμοζόμενος στις διαφορετικές κάθε φορά συνθήκες, στις οποίες θα βρεθείς να λειτουργείς. Κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχουν εύκολες και δύσκολες εποχές. Η κάθε εποχή και η κάθε εταιρεία, έχουν ανά πάσα στιγμή τις προκλήσεις τους με διαφορετικές κάθε φορά διαβαθμίσεις.

Σημασία έχει να εντοπίσεις το ζητούμενο και να βρεις την κατάλληλη επιχειρησιακή πολιτική, το κατάλληλο μίγμα μάρκετινγκ για τις συνθήκες που αντιμετωπίζεις, τόσο τις εξωτερικές, όσο και τις εσωτερικές. Ο βασικός στόχος είναι η αξιοποίηση της κάθε ευκαιρίας την κατάλληλη στιγμή και για το κατάλληλο κοινό. Άλλωστε οι καταναλωτές πάντα θα έχουν ανάγκες και η δουλειά μας είναι να τις αναγνωρίζουμε και να προσπαθούμε να απευθυνθούμε σε αυτές με τον βέλτιστο πλέον τρόπο, επικοινωνιακό και εμπορικό.

Αυτό που τείνει να αλλάζει συνεχώς, ανάλογα με τις συνθήκες, είναι ο τρόπος που αυτές οι ανάγκες εκφράζονται και πρέπει να είσαι σε εγρήγορση για να τις εντοπίζεις και να τις ικανοποιείς με τον καλύτερο για τον καταναλωτή τρόπο. Αυτή ήταν η φιλοσοφία μου σε κάθε θέση στην οποία δούλεψα και φυσικά, θα συνεχίσει να είναι και στον ΟΤΕ.

Marketing Week: Η επιτυχία του marketing plan σε ένα μεγάλο οργανισμό εξαρτάται από την ξεκάθαρη πολιτική του, την όλη φιλοσοφία του και τους στόχους του. Για τον ΟΤΕ, ποιοι είναι αυτοί για το εγγύς μέλλον;

Σπύρος Λούρος: Η φιλοσοφία του ΟΤΕ ήταν και είναι σαφής. Θέλει να οδηγεί τις εξελίξεις στις τηλεπικοινωνίες. Επίσης θέλει να διατηρήσει την ηγετική του θέση στον χώρο των τηλεπικοινωνιών. Σημαντική παράμετρος για την επίτευξη των παραπάνω είναι η συνεχής επένδυση σε νέες τεχνολογίες που κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη. Τεχνολογίες όπως είναι το VDSL -ή αλλιώς το ακόμα πιο γρήγορο Internet με ταχύτητες 50 Mbps-, αλλά και η διάθεση του Conn-x TV μέσω δορυφόρου, που φιλοδοξεί να δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους Έλληνες να αποκτήσουν δορυφορική τηλεόραση.


Marketing Week: Μια ματιά στην εμπορική πολιτική του οργανισμού δείχνει ότι έχει υιοθετηθεί -και πολύ σωστά κατά τη γνώμη μου- μια περισσότερο ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική προς τον τελικό καταναλωτή, με συνδυασμό υπηρεσιών και σημαντικών προσφορών. Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτήν τη στρατηγική και μέχρι πού μπορεί να φθάσει; Αποδίδει;

Σπύρος Λούρος: Ο ΟΤΕ ήταν και είναι συνώνυμο των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα. Χάρη στον ΟΤΕ έφτασε και στο τελευταίο σπίτι, στην άκρη της Ελλάδας, η δυνατότητα της επικοινωνίας. Άρα πάντα βασικός γνώμονας για τα σχέδια και τις αποφάσεις του ΟΤΕ είναι οι πελάτες του. Από την άλλη, μην ξεχνάμε ότι ο ΟΤΕ δεν έχει τη δυνατότητα της ελεύθερης διαμόρφωσης της εμπορικής του πολιτικής, καθώς λειτουργεί υπό το καθεστώς ρυθμιστικού ελέγχου της ΕΕΤΤ.

Επομένως, η ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική που βλέπετε το τελευταίο χρονικό διάστημα, αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ότι ο ΟΤΕ παρά τους έντονους περιορισμούς που έχει από την ΕΕΤΤ, προσπαθεί να δώσει στους πελάτες του οικονομικότερες λύσεις ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην υπάρχουσα δύσκολη οικονομική κατάσταση. Όσον αφορά στην απόδοση της συγκεκριμένης στρατηγικής, η πεποίθησή μας είναι ότι οτιδήποτε μπορούμε να κάνουμε για τους πελάτες μας σήμερα, σίγουρα αποτελεί επένδυση για το μέλλον του ΟΤΕ.

Marketing Week: Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της αγοράς, ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το ιδανικότερο επικοινωνιακό μίγμα για τον ΟΤΕ αυτήν την περίοδο; Υποθέτω ότι η Τηλεόραση θα παραμείνει βασικό Μέσο, αλλά από εκεί και πέρα, αναρωτιέμαι τι βαρύτητα θα έχουν στο marketing mix σας Μέσα όπως π.χ, το διαδίκτυο.

Σπύρος Λούρος: Όλα τα προϊόντα του ΟΤΕ απευθύνονται σε όλους τους Έλληνες και σε όλη την Ελλάδα, άρα είναι λογικό η Τηλεόραση να αποτελεί το βασικό Μέσο. Από την άλλη, οι συνθήκες αλλάζουν. Το Διαδίκτυο που αναφέρατε είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, καθώς αποτελεί μια σημαντική πηγή πληροφόρησης, αλλά και διασκέδασης. O ΟΤΕ, που θεωρείται συνώνυμο της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα, δεν μπορεί παρά να έχει σημαντική παρουσία σε αυτό το Μέσο.

Γενικά θεωρώ ότι ένα τόσο αγαπητό και μαζικό brand, όπως ο ΟΤΕ και οι υπηρεσίες του, πρέπει να βρίσκει ευκαιρίες να επικοινωνεί συνεχώς με τους καταναλωτές του τόσο με κλασικούς, όσο και με πιο πρωτότυπους τρόπους, που θα τον κάνουν να χαμογελάσει ή, γιατί όχι, και να ξεφύγει από την καθημερινότητά του.

Λαμβάνοντας υπόψη μας επίσης, ότι οι ανάγκες και οι συνθήκες αλλάζουν συνεχώς και πλέον όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες δεν αφορούν σε όλους, αλλά προχωράμε σε μια εποχή εξατομίκευσης, η προσπάθειά μας θα είναι να επικοινωνούμε με τους πελάτες μας στοχευμένα, ανάλογα με τις συνήθειες και τους αγαπημένους τρόπους επικοινωνίας τους. Με μία πρόταση, θα δείτε από τον ΟΤΕ όλο και πιο έντονα μια 360 μοιρών στρατηγική στοχευμένης επικοινωνίας με χρήση όλων των Μέσων.

Marketing Week: Η άκρως επιτυχημένη καμπάνια του 11888 υποθέτω ότι έδωσε ώθηση στη συγκεκριμένη υπηρεσία. Θα ήθελα ένα σχόλιο.

Σπύρος Λούρος: Το «Τυχαίο; Δεν νομίζω» έγινε και παραμένει σύνθημα στα στόματα όλων. Τόσο η ευρηματικότητα του ίδιου του δημιουργικού και η υλοποίηση, όσο και η σύνδεσή του με την καθημερινότητα, το έκανε δημοφιλές ταχύτατα. Άλλωστε ταιριάζει απόλυτα στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα και στον τρόπο που αυτός εκφράζεται. Ξέρετε, εκείνο το πονηρό βλέμμα, με μία δόση χιούμορ, που όλοι χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας. Και όπως ήταν φυσικό, η επιτυχημένη αυτή καμπάνια έχει δώσει σημαντική ώθηση στο 11888 που, ούτως η άλλως, είναι ο ηγέτης στις τηλεφωνικές υπηρεσίες πληροφοριών.

Marketing Week: Να περάσουμε όμως και στην πορεία του Conn-x. Η επένδυση στα αθλητικά προγράμματα έχει αποδώσει; Θα συνεχιστεί η ίδια πολιτική και τους προσεχείς μήνες;

Σπύρος Λούρος: Ο ΟΤΕ ως πρωτοπόρος στον τομέα της ευρυζωνικής ανάπτυξης, αλλά και κατέχοντας την ηγετική θέση στην συγκεκριμένη αγορά με το Conn-x, έχει ως στόχο να αναπτύσσει και να διευρύνει συνέχεια την αγορά του ADSL. Στο πλαίσιο αυτό, το Conn-x, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, αλλά και τους ρυθμιστικούς περιορισμούς, έχει μια σταθερή πορεία. Το τελευταίο διάστημα, ακολουθώντας τη γενικότερη νέα ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική του οργανισμού, δίνει τη δυνατότητα σε όλους του πελάτες του ΟΤΕ να αποκτήσουν ευρυζωνική σύνδεση σε πολύ προσιτές τιμές.

Πέρα όμως από την προσιτή τιμολογιακή πολιτική, ο επόμενος στόχος μας είναι η επένδυση σε υπηρεσίες που προσδίδουν αξία στην ευρυζωνικότητα, όπως το IPTV και οι υπηρεσίες περιεχομένου, αλλά και τα αθλητικά προγράμματα, που αποτελούν μόνο ένα τμήμα του πλούσιου προγράμματος του Conn-x TV. Η συγκεκριμένη πολιτική θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες και θα ενισχυθεί με το λανσάρισμα της δορυφορικής τηλεόρασης, που θα αυξήσει τη διείσδυση των υπηρεσιών ΟΤΕ στο ευρύ κοινό.


Marketing Week: Ο ΟΤΕ εξακολουθεί να επενδύει σε ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Η στήριξη του Προγράμματος Εταιρικών Υιοθεσιών των προστατευόμενων ειδών που περιθάλπει η ΑΝΙΜΑ, ο Σύλλογος Προστασίας και Περίθαλψης της Άγριας Ζωής είναι το πλέον πρόσφατο. Θα συνεχίσετε με την ίδια ένταση;

Σπύρος Λούρος: Ο ΟΤΕ αναγνωρίζει τη δική του ευθύνη και στοχεύει στην ενεργή συνεισφορά στην αντιμετώπιση παγκόσμιων περιβαλλοντικών θεμάτων, όπως η κλιματική αλλαγή και η διαφύλαξη των φυσικών πόρων. Σε αυτό το πλαίσιο, αναπτύσσει μία σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις, σύμφωνα πάντα με διεθνείς κανόνες και πρακτικές, με ποιοτικούς, αλλά και ποσοτικούς στόχους. Αν και οι τηλεπικοινωνίες είναι από τις λιγότερο επιβαρυντικές για το περιβάλλον βιομηχανίες, ο ΟΤΕ στοχεύει να μειώσει τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τη λειτουργία του.

Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, έχει αναπτυχθεί μία ολοκληρωμένη περιβαλλοντική πολιτική, με καθορισμένα σημεία προόδου ανά έτος. Να θυμίσω ότι το καλοκαίρι του 2009, ΟΤΕ, ΑΝΙΜΑ και Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία είχαν συνεργαστεί πάλι, με αφορμή τη μετακίνηση μιας φωλιάς νεοσσών γερακιών βραχοκιρκίνεζων, τα οποία έχουν «εγκατασταθεί» στο κτίριο του ΟΤΕ εδώ και χρόνια, αποδεικνύοντας ότι η άγρια ζωή μπορεί να προσαρμόζεται στο αστικό περιβάλλον.

Marketing Week: Η δημιουργία του νέου Δικτύου Πρόσβασης Οπτικών Ινών Νέας Γενιάς, το οποίο θα παρέχει στους τελικούς χρήστες ευρυζωνικές υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων, 30 Mbps και 50 Mbps, είναι ένα σημαντικό στοίχημα. Τι προσδοκάτε από αυτήν την επένδυση;

Σπύρος Λούρος: Όντως η δημιουργία του Δικτύου Πρόσβασης Οπτικών Ινών Νέας Γενιάς αποτελεί για τον ΟΤΕ ένα μεγάλο στοίχημα, αλλά και μια επένδυση που έχει ως στόχο την επέκταση και αναβάθμιση της ευρυζωνικότητας. Ο οργανισμός, ως ο βασικός φορέας ανάπτυξης των τηλεπικοινωνιακών εξελίξεων στην Ελλάδα, δεν μπορεί παρά να προχωρήσει ενεργά σε επενδύσεις που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιών. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα του ΟΤΕ.

Στην Ελλάδα έχουμε δείξει ακραίες τάσεις όσον αφορά στο αγκάλιασμα των νέων τεχνολογιών. Υπάρχουν παραδείγματα όπως είναι η κινητή τηλεφωνία, που έγιναν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των πολιτών. Υπάρχουν όμως και παραδείγματα τεχνοφοβίας, που κάνουν τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες στην Ελλάδα μία πρόκληση για αυτόν που επενδύει.

Για αυτό, ως ΟΤΕ, ζητάμε η πολιτεία να μην δημιουργήσει εμπόδια στην προσπάθειά μας. Ως Διεύθυνση Μάρκετινγκ και όταν ξεκινήσει η εμπορική διάθεση, θα κληθούμε να εξηγήσουμε στους πολίτες γιατί τα 30 και τα 50 Mbps είναι πλέον απαραίτητα για κάθε σπίτι.

Marketing Week: Η κρίση έχει επηρεάσει τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών σε μεγάλο βαθμό και εκτιμάται ότι θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές σε κάθε επίπεδο. Ποια εκτιμάτε ότι θα είναι η εικόνα του στη μετά κρίση εποχή;

Σπύρος Λούρος: Η κρίση θεωρώ ότι απλώς θα επισπεύσει τις αλλαγές και εξελίξεις που εδώ και καιρό έχουν ξεκινήσει στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στα νέα εμπορικά σχήματα σταθερής, κινητής, internet, που έχουν διαμορφωθεί τον τελευταίο χρόνο. Αναπόφευκτα η σύγκλιση των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών αποτελεί το μέλλον στον κλάδο μας και σίγουρα θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο όχι μόνο στις τωρινές εξελίξεις, αλλά και στη μετά την οικονομική κρίση εποχή. Τον πρώτο λόγο θα έχουν τα εμπορικά σχήματα που θα καταφέρουν να συγκροτηθούν πιο αποτελεσματικά και προλάβουν να εδραιώσουν τη θέση τους στην αγορά.