Με αιχμή του δόρατος την υψηλή διατροφική αξία και όχημα λανσαρίσματα με λιγότερη ζάχαρη και πρόσθετα, η αγορά των spreads εξελίσσεται ποιοτικά επενδύοντας στη φυσικότητα και τη γεύση και διευρύνεται προϊοντικά με νέες επιλογές που απαντούν στις ανάγκες του σύγχρονου, wellness-oriented lifestyle.

Έχοντας μετατραπεί σε αναπόσπαστο κομμάτι του πρωινού για πολλούς, αλλά και δημοφιλή επιλογή για τη σύνθεση μικρότερων και μεγαλύτερων γευμάτων μέσα στην ημέρα, η κατηγορία των spreads διατηρεί την ανοδική της τροχιά, τόσο διεθνώς, όσο και στην ελληνική αγορά, εξελίσσοντας τις προτάσεις και την επικοινωνία της. Σύμφωνα με στοιχεία της Mordor Intelligence, η παγκόσμια αγορά των spreads -μέλι, μαρμελάδες, βούτυρα και αλείμματα σοκολάτας, φρούτων, σπόρων, ξηρών καρπών- αναμένεται να κινηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3,5% μέχρι το 2027, «χτίζοντας» επάνω στη συνεχιζόμενη διάχυση της φιλοσοφίας της ευεξίας και της υιοθέτησης περισσότερο ισορροπημένων διαιτολογίων. Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, η πανδημία επηρέασε θετικά το πεδίο, παρά την πτώση που καταγράφηκε το πρώτο διάστημα, με την εντεινόμενη προτεραιοποίηση της υγείας να αποβαίνει τελικά ευνοϊκή. Η κατανάλωση θρεπτικών spreads, χωρίς πρόσθετα και συντηρητικά, γλουτένη ή trans-λιπαρά αυξήθηκε, οδηγώντας σε ενίσχυση της προσφοράς εναλλακτικών με «καθαρές» ετικέτες και φυσικό προσανατολισμό, καθώς και σε περισσότερες vegan επιλογές, ως απάντηση στη δυναμική αυτή παγκόσμια τάση. Από την άλλη, οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη, βάζοντας «φρένο» στη ζήτηση.

Η εγχώρια αγορά
Θετικά είναι τα σημάδια και στην εγχώρια αγορά, με τα γλυκά spreads να εκτιμάται πως θα παραμείνουν στην ανοδική τους πορεία και για την επόμενη πενταετία, όπως προκύπτει από στοιχεία της Euromonitor International. Το μέλι αναμένεται να παραμείνει στην πρώτη θέση, με τα brands να αφουγκράζονται τη στροφή στα οργανικά προϊόντα και να διαμορφώνουν ανάλογα το portfolio τους. Δυναμική ανάπτυξη προβλέπεται και για τα spreads με βάση τους σπόρους και τους ξηρούς καρπούς, καθώς καλύπτουν το δίπτυχο γεύση και λειτουργικότητα. Το φυστικοβούτυρο διεκδικεί την κορυφή της λίστας αγορών, καθώς, συγκριτικά, έχει τη χαμηλότερη τιμή, ενώ η τάση του βιγκανισμού αφήνει το αποτύπωμά της και σε αυτήν την κατηγορία, με τα απολύτως φυτικά λανσαρίσματα να αυξάνουν την παρουσία τους στο ράφι, αλλά και το καλάθι. Τη σταδιακή μετάβαση σε προτάσεις με κύριο γνώρισμα τη φυσικότητα και τη διατροφική ισορροπία παρατηρεί και ο Τάσος Μπαμπούρας, Διευθυντής Marketing της Φωτόνι ΑΕΕ: «Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε ότι ο καταναλωτής προβληματίζεται όλο και περισσότερο για τη διατροφή του. Υπάρχει μια σημαντική αύξηση στα προϊόντα με σήμανση vegan, καθώς και σε προϊόντα χωρίς ζάχαρη».

Απαντώντας στις σύγχρονες τάσεις
Σε αυτό το περιβάλλον, οι νέες προτάσεις των brands καθοδηγούνται από τις κυρίαρχες τάσεις της φυτικής διατροφής και της θρεπτικότητας, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην απολαυστική γεύση. Με αυτές τις συντεταγμένες, η Φωτόνι ΑΕΕ λάνσαρε φέτος ένα νέο προϊόν στην κατηγορία των spreads, το Lotus Biscoff Spread, το οποίο, σύμφωνα με τον Τάσο Μπαμπούρα, αποτελεί το spread με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παγκοσμίως την τελευταία πενταετία, μεταφέροντας το Speculoos Μπισκότο για καφέ Lotus Biscoff σε Spread. Είναι vegan, νηστήσιμο, χωρίς ξηρούς καρπούς (κατάλληλο για αλλεργικούς) και με γεύση που, όπως έδειξαν σχετικές έρευνες καταναλωτών, ξεπερνάει ακόμη και τις κλασικές φουντουκόπαστες με κακάο. Παράλληλα, στην κατηγορία μαρμελάδες η εταιρεία παρουσίασε στην ελληνική αγορά μια νέα γεύση, τη St. Dalfour Μήλο με Κανέλα, η οποία παραπέμπει σε αναμνήσεις των παιδικών χρόνων και το παραδοσιακό ψημένο μήλο με κανέλα, αλλά και τα αρώματα της μηλόπιτας.

Από την πλευρά της, η ελληνική εταιρεία Citrus συστήνει τρία νέα προϊόντα χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Ακολουθώντας τη σύγχρονη τάση για ισορροπημένη διατροφή και με βασικό στόχο την ανάδειξη των ελληνικών, φρέσκων φρούτων, η Citrus αντικατέστησε τη ζάχαρη με συμπυκνωμένο χυμό σταφυλιού, δημιουργώντας τρεις νέες γλυκές γευστικές προτάσεις, το Άλειμμα Κεράσι, το Άλειμμα Ρόδι και το Άλειμμα Ροδάκινο. Αξίζει να σημειωθεί πως η περιεκτικότητα του πρωταρχικού φρούτου που υπάρχει στα νέα προϊόντα Citrus ξεπερνά το 80%, με το άλειμμα Ρόδι να αγγίζει το 85%. Οι νέες γεύσεις είναι κατάλληλες για vegan διατροφή και διατίθενται σε γυάλινη συσκευασία 225γρ. που φέρει και τη νέα εταιρική ταυτότητα της Citrus. Τα νέα προϊόντα παρασκευάζονται με φρούτα ελληνικής προέλευσης και περιέχουν μόνο τα φυσικά σάκχαρα των φρούτων που αποτελούν τα βασικά τους συστατικά (φρούτο, συμπυκνωμένος χυμός σταφυλιού, χυμός λεμονιού).


Τάσος Μπαμπούρας, Διευθυντής Marketing, Φωτόνι AEE

Διεύρυνση portfolios με ισορροπία γεύσης-ποιότητας
«Η εταιρεία Φωτόνι ΑΕΕ αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα δυο παγκόσμια brands στην κατηγορία spreads, τη St. Dalfour και τη Lotus Bakeries. Στόχος μας για το προσεχές μέλλον είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της St. Dalfour στην κατηγορία μαρμελάδες, αλλά και η είσοδος ενός νέου, πρωτοποριακού προϊόντος από τη Lotus Bakeries στην ίδια κατηγορία.

Η Φωτόνι ΑΕΕ, από το 1957, έχει επιλέξει να αντιπροσωπεύει στην ελληνική αγορά brands μεγάλων ευρωπαϊκών οίκων με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, με αγνές, φυσικές πρώτες ύλες και πιστοποιημένες μεθόδους παραγωγής, που συνδυάζουν την ποιότητα και την ξεχωριστή γευστική απόλαυση. Μέσω της επικοινωνίας μας με τον καταναλωτή, επιδιώκουμε να αναδεικνύουμε αυτήν την ποιότητα και υπεροχή των προϊόντων, καλύπτοντας τις σύγχρονες ανάγκες ακόμα και του πιο απαιτητικού καταναλωτή».


Τα βασικότερα trends

  • Χάρη στην ικανότητά τους να προσδώσουν γεύση σε πολλά είδη συνταγών και να συνδυαστούν με διαφορετικά τρόφιμα, τα spreads αυξάνουν διαρκώς την απήχησή τους. Ιδιαίτερα τα vegan προϊόντα διευρύνουν σταθερά την καταναλωτική τους βάση, λόγω της ευρείας διάχυσης της plant-based διατροφής.
  • Στην πλειοψηφία τους, οι καταναλωτές σε χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ αναζητούν spreads χωρίς τεχνητά πρόσθετα, όπως συντηρητικά και γλυκαντικά, λόγω των επιπτώσεών τους στην υγεία. Ως απάντηση, μεγάλα και μικρότερα brands λανσάρουν κωδικούς «free-from», με λιγότερα κορεσμένα λιπαρά, λιγότερη ζάχαρη και χωρίς GMOs.
  • Οι προτάσεις με υψηλή περιεκτικότητα σε φρούτα γίνονται επίσης όλο και πιο δημοφιλείς, με τις μάρκες να καινοτομούν προκειμένου να αναπτύξουν προϊόντα με απολαυστική γεύση και υψηλή θρεπτική αξία. Το γεγονός ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνταγές για smoothies, επιδόρπια, dressings, σαλάτες κ.ά. δίνει περαιτέρω ώθηση στη ζήτηση.
Πηγή: Transparency Market Research

Η επικοινωνία στο επίκεντρο
Μέλι Φίνο: Η καμπάνια για το rebranding του Μέλι Φίνο της Αττικής Μελισσοκομικής Εταιρείας – Αλέξανδρος Πίττας ΑΕΒΕ δημιουργήθηκε από τη Magnet και παρουσιάζει τις νέες συσκευασίες, υιοθετώντας τη retro αισθητική των τελευταίων. Η επικοινωνία περιλαμβάνει τηλεοπτικά και ψηφιακά υλικά. Την παραγωγή του σποτ ανέλαβε η CandyshopVFX.

Φυστικοβούτυρο Χαΐτογλου: Το Φυστικοβούτυρο Χαΐτογλου επανήλθε με τηλεοπτικό σποτ που εμπλουτίζει την καμπάνια με μήνυμα «Τι να λέμε τώρα;» και «δίνει τον πρώτο λόγο στην απόλαυση». Στο τρίτο στη σειρά σποτ, μια νεαρή γυναίκα προσπαθεί, με δικά της λόγια, να εξηγήσει τη γεύση του Φυστικοβούτυρου Χαΐτογλου με ένα κουτάλι στο στόμα, το οποίο δεν δέχεται να αποχωριστεί. Η ταινία, που λαμβάνει χώρα κάτω από μια ισχυρή καλοκαιρινή καταιγίδα, συνοδεύεται από υπότιτλους, σε μια προσπάθεια να εξηγήσει όσα δεν μπορεί να μας μεταφέρει η, «παραδομένη στη Φυστική Απόλαυση», πρωταγωνίστρια. Την καμπάνια υπογράφει η Trabaho, ενώ την παραγωγή επιμελήθηκε η Stefi & Lynx Productions.


In the news
Η εταιρεία Evlogia αποτελεί το νέο μέλος της πρωτοβουλίας Ελλα-Δικά Μας. Πρόκειται για μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση, η οποία ανήκει στην οικογένεια Ποταμίτη και διαθέτει πολυετή εμπειρία στην παραγωγή και διάθεση ελληνικών καταναλωτικών προϊόντων.Εδρεύει στο Αγρόκτημα Πινακάδες Ναυπακτίας και δραστηριοποιείται στον τομέα της παραγωγής χειροποίητης μαρμελάδας, χωρίς ζάχαρη και συντηρητικά, από φρέσκα φρούτα συνεργαζόμενων Ελλήνων παραγωγών, καθώς και τυποποίησης μελιού, ταχινιού και φυστικοβούτυρου.