Για τη νέα αυτή υπηρεσία και τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα μίλησε στο Daily Fax ο Ηλίας Γενιάς, Managing Director της ComVest ΙΚΕ.

Daily Fax: Πώς ξεκίνησε η σκέψη για ένα εργαλείο μέτρησης αποκλειστικά για ραδιόφωνο και από ποια στάδια πέρασε η δημιουργία του;
Ηλίας Γενιάς:
Ξεκίνησε σαν εσωτερική ανάγκη, για την πιστοποίηση της ορθής μετάδοσης των διαφημιστικών spot των πελατών μας στο ραδιόφωνο. Πριν το Spot Monitor, υπήρχε μία μόνο εταιρεία μέτρησης ραδιοφώνου, που κάλυπτε περίπου 10 αθηναϊκά ραδιόφωνα μόνο και αυτά κατά δήλωση των ιδίων των σταθμών. Δεν υπήρχαν στοιχεία για την Θεσσαλονίκη ή την περιφέρεια, που ήταν και το κύριο ενδιαφέρων των πελατών μας τότε.

Έτσι, τον Οκτώβριο του 2010, ξεκινήσαμε πιλοτικά, καλύπτοντας κάποια ραδιόφωνα της περιφέρειας, επεκτεινόμενοι σταδιακά σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Τότε – θυμάμαι – παρακολουθούσαμε περίπου 90 ραδιοφωνικούς σταθμούς. Από τις αρχές του 2012 μας ζητήθηκε να παρέχουμε την υπηρεσία της πιστοποίησης σε ένα από τα μεγαλύτερα media specialists της Ελλάδας, ενώ, από το 2014, πελάτες μας είναι πλέον σχεδόν όλα τα media specialists, τα μεγαλύτερα αθηναϊκά ραδιόφωνα, media auditors και μερικοί απ’ ευθείας πελάτες. Σήμερα καλύπτουμε περισσότερα από 300 ραδιόφωνα στην Ελλάδα.

Ποια θεωρείτε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του spot monitor σε σχέση με άλλα ερευνητικά εργαλεία; Πόσο βαθύτερα πηγαίνει στις μετρήσεις του;
Θα σας απαντήσω παραθέτοντας κάποιες από τις μοναδικότητες του εργαλείου, δεδομένου ότι είναι το πρώτο –  και το μόνο – που προσφέρει:

Α) Άμεσα Αποτελέσματα:
Οι μετρήσεις γίνονται σε πραγματικό χρόνο (real time). Έτσι οι συνδρομητές έχουν την πληροφορία άμεσα, ώστε να μπορούν να δράσουν έγκαιρα ελέγχοντας, διαμορφώνοντας ή τροποποιώντας τη στρατηγική τους.

Β)
Πανελλαδική Κάλυψη: Καλύπτονται όλα τα ραδιόφωνα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα μεγαλύτερα της περιφέρειας, δίνοντας – για πρώτη φορά – μια εικόνα του τοπίου του ραδιοφώνου για όλη την Επικράτεια.

Γ)
On-line διαδραστικό reporting: Μέσα από μία Web-based εφαρμογή, οι συνδρομητές μπορούν να έχουν πρόσβαση στα αποτελέσματα των μετρήσεων 24Χ7 και να δημιουργούν μόνοι τους τα reports που τους ενδιαφέρουν.
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θα έλεγα ότι πηγαίνουμε βαθύτερα, πολύ απλά γιατί έχουμε και προσφέρουμε ολόκληρη την εικόνα στην ελληνική επικράτεια και όχι μόνο μερικά αθηναϊκά ραδιόφωνα, ενώ παράλληλα προσφέρουμε καινοτομίες που επιτρέπουν στο συνδρομητή να δώσει πρακτικές λύσεις σε καθημερινά προβλήματα (Spot Alert, Spot Analytics, Retransmitters κ.λπ.).

Το ζήτημα της αξιοπιστίας των μετρήσεων είναι πολύ σημαντική παράμετρος για τους διαφημιζόμενους σε κάθε έρευνα. Πώς την εξασφαλίζετε αυτή μέσα από το Spot Monitor;
Ασφαλώς και είναι. Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιεί το εργαλείο για την πιστοποίηση των μεταδόσεων εγγυώνται ακρίβεια που αγγίζει το 100%. Στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη παρακολουθούμε το free-to-air σήμα των σταθμών, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές, το audio-stream των σταθμών. Εφ’ όσον το σήμα που παρακολουθούμε είναι αδιάλειπτο, οι μετρήσεις είναι απόλυτα ασφαλείς. Επικουρικά, υπάρχουν πρωτόκολλα signal-recovery, όπου, αν π.χ. το audio-stream σταθμού διακοπεί, στέλνεται SMS και e-mail στον διαχειριστή του σταθμού για αποκατάσταση της διακοπής.

Το εργαλείο λειτουργεί ακόμα στην Κύπρο και στην Πολωνία. Μιλήστε μας λίγο για την πορεία του σε αυτές τις αγορές.
Η Κύπρος ήρθε σαν τελείως φυσική επέκταση, ακολουθώντας τις ανάγκες Ελλήνων διαφημιζομένων εκεί. Πρόσφατα, ξεκινήσαμε συνεργασία και με κυπριακές διαφημιστικές, καλύπτοντας πλέον όλους τους σταθμούς με παγκύπρια εμβέλεια. Η Πολωνία ήταν «συνοικέσιο». Έλληνας Media Auditor και φίλος, μας «προξένεψε» σε συνεργάτη του εκεί και ο «γάμος» έγινε το 2015. Καλύπτουμε ήδη τα περισσότερα ραδιόφωνα εθνικής εμβέλειας στην Πολωνία, καθώς και κάποια τοπικά στρατηγικής σημασίας.

Έχοντας καθημερινή και άμεση τριβή με το ραδιόφωνο ως μέσο, πώς βλέπετε την εξέλιξή του, σε συνάρτηση και με την επέλαση των ψηφιακών μέσων και του διαδικτύου; Θα εξακολουθήσει να έχει το δικό του χώρο στο media & marketing mix; Υπό ποιες προϋποθέσεις;
Ξεχάσατε να αναφέρετε και την οικονομική κρίση. Τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, δείχνουν ότι, σε απόλυτα νούμερα τουλάχιστον, το ραδιόφωνο είχε άνοδο το 2015 σε σχέση με το 2014. Και αυτό, παρά την απίστευτη οικονομική και πολιτική αστάθεια του β’ εξαμήνου του έτους. Σε κάθε περίπτωση, οι ραδιοφωνικές επιχειρήσεις είναι πιο εύκολο να αντέξουν την κρίση, ή την επέλαση της ψηφιακής εποχής – της οποίας, πολύ σύντομα, θα κληθούν να γίνουν μέρος – σε σχέση με τα άλλα «συμβατικά Μέσα». Κι αυτό διότι έχουν κάνει μικρότερες, σχετικά επενδύσεις και έχουν και μικρότερα πάγια. Μοναδική – ίσως – προϋπόθεση είναι, να σταματήσουν οι κυβερνώντες (οι όποιοι – γιατί δεν είναι τωρινό φαινόμενο φυσικά), να παρεμβαίνουν στην ισορροπία της αγοράς και, ακόμη περισσότερο, να αρχίσουν πάλι να δημιουργούνται οι συνθήκες ανάπτυξης στη διαφημιστική αγορά.