Ο τουρισμός ανέκαθεν ήταν ένας τομέας όπου η δημιουργικότητα έβρισκε πρόσφορο έδαφος. Η πρόκληση κάθε δημιουργικού δεν ήταν τόσο το να φτιάξει μια καμπάνια έξυπνη και ευρηματική, αλλά κυρίως, αποτελεσματική. Η Spot JWT το γνώριζε και επένδυσε στην ουσία. Το πως και το γιατί, μας το είπαν ο Τάκης Λιαρμακόπουλος, Αντιπρόεδρος και Διευθυντής Δημιουργικού και ο Νίκος Ζέρβας, Account Director του λογαριασμού, μέσα από μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε μαζί τους.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον το δημιουργικό εύρημα σύνδεσης συγκεκριμένων ελληνικών εδεσμάτων με οικονομικούς δείκτες, όπως αποτυπώνονται στην έντυπη καμπάνια. Πως προέκυψε ως εύρημα και γιατί;
Τάκης Λιαρμακόπουλος:
Το δημιουργικό ξεκινά από μία πραγματικότητα που την μετατρέπει σε έναν τίτλο – ερώτηση, που καταρχήν φαίνεται λίγο εξωπραγματικός, ίσως και τρελούτσικος, που όμως σε κάνει να σταματήσεις και να σκεφτείς «μα τι στο καλό λέει αυτός ο… Αυτή η πεσκανδρίτσα μπορεί να φέρει 50.000 νέες θέσεις εργασίας; Πλάκα μας κάνετε;». Ε, λοιπόν δεν σας κάνουμε πλάκα. Γιατί αυτό είναι μία πραγματικότητα, όσο απίστευτο κι αν φαίνεται. Το έργο αυτό αποτελεί την πρώτη συντονισμένη και πολύ σοβαρή προσπάθεια καταγραφής, αξιολόγησης και προβολής όλων των αξιόλογων υπηρεσιών και προϊόντων εστίασης στην Ελλάδα, με στόχο τη σύνδεση της γαστρονομίας με τον τουρισμό.

Την ανάπτυξη ενός ελληνικού brand γαστρονομίας με όραμα την ανάδειξη της Ελλάδας σε έναν κορυφαίο γαστρονομικό τουριστικό προορισμό. Αυτό το αποτέλεσμα είναι που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, λεφτά στα ταμεία του κράτους και στην αγορά και φυσικά μεγάλο αριθμό νέων τουριστών και όχι μόνο. Μία τέτοια πραγματικότητα είναι βούτυρο στο ψωμί του δημιουργικού. Μια και σ’ αυτή τη φάση, αυτό που ζητείται είναι η εξεύρεση χορηγών για την ενέργεια, ένας τίτλος λοιπόν που προκαλεί να πας να διαβάσεις το «πως», για να καταλήξουμε στο «ας συμβάλουμε όλοι… μπορούμε»! Νομίζω ότι όποιος συμβάλει με όποιο τρόπο σ’ αυτήν την ενέργεια, πρέπει να είναι πολύ υπερήφανος.

Εκτός από την έντυπη επικοινωνία, ποια άλλα μέσα θα αξιοποιήσει η καμπάνια;
Νίκος Ζέρβας:
Δουλεύουμε το κομμάτι της επικοινωνίας και της δημοσιότητας μαζί με την Advocate/Burson-Marsteller, η οποία ως μέλος του PRC Group εργάζεται pro bono για την υλοποίηση της καμπάνιας αυτής, όπως και εμείς στη Spot JWT άλλωστε. Η Advocate/ Burson-Marsteller έχει έρθει σε επικοινωνία με υποψήφιους χορηγούς επικοινωνίας για να αξιοποιήσουμε δημιουργικά όλα τα κανάλια που διαθέτουν και μας προσφέρουν. Εκτός από τις έντυπες καταχωρίσεις λοιπόν, θα δείτε ακόμα online banners, direct e-mail (newsletter) campaigns, αναφορές στα social media και άλλα. Σε αυτό το σημείο, επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω το Marketing Week, που από την αρχή στήριξε αυτή την πρωτοβουλία με την ιδιότητα του χορηγού κλαδικής επικοινωνίας.

Ποια είναι η βασική φιλοσοφική κατεύθυνση της καμπάνιας και ποιοι οι στόχοι της;
Νίκος Ζέρβας:
Είναι άχαρος ο ρόλος μιας επικοινωνίας που ουσιαστικά αναζητεί χορηγούς. Δεν θελήσαμε σε καμία περίπτωση να μπούμε στη λογική του «δώστε μας», γιατί δεν θεωρούμε ότι η προσπάθεια αυτή του ΣΕΤΕ έχει αυτόν τον σκοπό. Αντίθετα, πιστεύουμε πως πραγματικά αξίζει τον κόπο οι εταιρείες – χορηγοί να επενδύσουν σε αυτή την καμπάνια και στο έργο ευρύτερα, καθώς ουσιαστικά τις δικές τους μάρκες αναδεικνύουν, συμπεριφέρονται «ελληνικά», αν θέλετε, και βέβαια στηρίζουν μια πολύ μεγάλη αγορά, που έχει δυνατότητες ανάπτυξης και χώρο για όλους.

Νομίζω ότι για έναν δημιουργικό αποτελεί σημαντική πρόκληση να δουλεύει μια καμπάνια τουρισμού και μάλιστα με τη φιλοσοφία της καμπάνιας του ΣΕΤΕ. Ποια αισθήματα σας δημιούργησε η δουλειά σας γι’ αυτή την καμπάνια; Πως βιώσατε την όλη εμπειρία;
Τάκης Λιαρμακόπουλος:
Ναι, έχετε δίκιο. Κάθε καμπάνια για τον τουρισμό – που πιστεύω ότι είναι η «βαριά βιομηχανία» για μια χώρα σαν την δικιά μας -, είναι μία ευκαιρία να δημιουργηθεί δουλειά. Οι γωνίες από όπου θα μπορούσε να «πιαστεί» ένας δημιουργικός και να ξετυλίξει την σκέψη του είναι πάρα πολλές. Το θέμα τουρισμός είναι θέμα έμπνευσης έτσι κι αλλιώς, αλλά πρέπει να το δει κανείς έξω από την στερεότυπη ματιά που μας έχει συνηθίσει ο ΕΟΤ. Η καμπάνια του ΣΕΤΕ έχει αυτή τη διαφορετικότητα στη αντίληψη, αλλά και στην εκτέλεση και θα δείτε και την εξέλιξή της. Τώρα, όσον αφορά στα συναισθήματα, η συγκεκριμένη καμπάνια έχει μέσα της πολύ ευαισθητοποίηση, πολύ πατρίδα, πολύ προτροπή για προσφορά, πολύ συστράτευση, άρα και πολύ υπερηφάνεια και προσδοκίες για ένα θεαματικό αποτέλεσμα.

H Spot JWT έχει σχεδιάσει και τον λογότυπο της καμπάνιας. Ποια στοιχεία αξιοποιήσατε για τη δημιουργία του και με ποιους στόχους;
Τάκης Λιαρμακόπουλος:
Μα νομίζω δεν χρειάζεται ιδιαίτερη επεξήγηση. Η λέξη «γαστροτουρισμός» τα λέει όλα. Είναι από την σύνθεση του, γαστρονομία και τουρισμός. Το slogan «τροφή για ανάπτυξη» έχει διπλή έννοια. Η πρώτη είναι ότι χάρη στον γαστροτουρισμό, η χώρα μας μπορεί να αναπτυχθεί και σε τομείς που ως τώρα έχουν μείνει ανεκμετάλλευτοι. Η δεύτερη ανάγνωση αφορά στην χορηγική «τροφή» που είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του σχεδίου. Και τέλος, το σηματάκι είναι καταφανώς ένα κομματάκι τραπεζομάντιλο, αλλά με τα εθνικά χρώματα, όπως βλέπετε. Ο στόχος της δημιουργίας ενός τέτοιου λογοτύπου είναι η εύκολη κατανόηση μέσα από μία λιτή εικαστική φόρμα και αναφορά. «Καλή σας όρεξη» και καλά αποτελέσματα να έχει η ενέργεια. Αυτά…

Η Γαστρονομία εντάσσεται στον Εθνικό Σχεδιασμό Τουριστικού Μάρκετινγκ
Σκοπός της μελέτης «Η Γαστρονομία στο Μάρκετινγκ του Ελληνικού Τουρισμού», η οποία εκπονήθηκε από το ΣΕΤΕ το 2009, ήταν να ενσωματωθεί η γαστρονομία στον εθνικό σχεδιασμό τουριστικού μάρκετινγκ, ώστε στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια να αποτελέσει έναν από τους τρεις πρώτους λόγους για τους οποίους οι τουρίστες, Έλληνες και ξένοι, επιλέγουν την Ελλάδα ως τόπο διακοπών. Σύμφωνα με την μελέτη, προκειμένου να υλοποιήσουμε αυτό το σκοπό, θα πρέπει πρώτα από όλα η γαστρονομία να ενσωματωθεί ως ένα ξεχωριστό προϊόν στο χαρτοφυλάκιο του ελληνικού τουρισμού.

Στη συνέχεια, η προβολή της γαστρονομίας θα πρέπει να βασισθεί σε ένα σχέδιο μάρκετινγκ που έχει τρία στάδια: τη διαμόρφωση ενός γαστρονομικού χαρτοφυλακίου, την ανάπτυξη ενός γαστρονομικού brand και την προώθησή του μέσω του κατάλληλου επικοινωνιακού προγράμματος. Όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Daily Fax, o Γιώργος Δρακόπουλος, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΤΕ, το έργο «Η Γαστρονομία στο Μάρκετινγκ του Ελληνικού Τουρισμού», δεν είναι απλά μια ευρηματική ιδέα, αλλά μια εκτεταμένη και τεκμηριωμένη μελέτη με αρχή, μέση και τέλος και πολύ περισσότερο με συγκεκριμένα σημεία αναφοράς και προόδου.

Το μόνο που λείπει είναι η χρηματοδότηση του πλάνου για την έναρξη της υλοποίησης. Η συμμαχία του ιδιωτικού κλάδου και ο θεσμικός ρόλος του ΣΕΤΕ θα επιτύχουν τον στόχο. Η καμπάνια ανεύρεσης οικονομικών πόρων για την υλοποίηση του έργου υποστηρίζεται ήδη από τους partners του ΣΕΤΕ, Aegean Airlines και Eurobank.