Σταθερή «διατροφική» αξία για τον τύπο

Η μόδα έγινε τάση και τα περιοδικά που ασχολούνται με τον τομέα της μαγειρικής, γεύσης και γαστρονομίας έχουν αποκτήσει φανατικό κοινό και δατηρούν τη θέση τους στον δοκιμαζόμενο στίβο των περιοδικών εκδόσεων.

«Φουλ της γεύσης» στα ένθετα
Την «κούρσα» όσον αφορά στα περιοδικά γεύσης και γαστρονομίας φαίνεται να κερδίζουν τα έντυπα που κυκλοφορούν ως ένθετα εφημερίδων, καθώς γίνονται αγαπημένη συνήθεια του σαββατιάτικου ή κυριακάτικου ξεφυλλίσματος του Τύπου, προσφέροντας από την πλευρά τους τόνωση των κυκλοφοριών των εφημερίδων: Γαστρονόμος με την Καθημερινή, Gourmet με το Βήμα, Olive στο Πρώτο Θέμα, Cook Book στο Έθνος, Real Taste & Style με τη Real News, I Cook Greek με τον Ελεύθερο Τύπο, Sunday Cooking στον Αγγελιοφόρο.

 Κυκλοφορίες μηνιαίων περιοδικών μαγειρικής – Πρακτορείο Άργος

 Τίτλος  Μάιος 2010  Απρίλιος 2010  Μάρτιος 2010  Φεβρουάριος 2010  Ιανουάριος 2010
 Olive  13.690  20.780  17.714  17.412  18.428
 Real Food  12.148  10.630  13.654  11.799  14.408
 Τίτλος  Μάιος 2011  Απρίλιος 2011  Μάρτιος 2011  Φεβρουάριος 2011  Ιανουάριος 2011
 Olive          16.118
 Real Food  7.670  9.850  9.540  10.131  8.279
 Γλυκές Ιστορίες  54.790  63.070  68.577  66.674  

Παράλληλα υπάρχουν και προσπάθειες περιοδικών που κυκλοφορούν αυτόνομα, όπως το Real Food της Αλεξίας Αλεξιάδου, το Γεύση Κουζίνα των Τεχνικών Εκδόσεων και η πιο πρόσφατη επιτυχία Γλυκές Ιστορίες του Στέλιου Παρλιάρου.

Πρόσφατα, κυκλοφόρησε και το Umami από το Αθηνόραμα, το οποίο τοποθετήθηκε ως ένα περιοδικό απόλαυσης, με κοινωνικές διαστάσεις. Γενικά, τα έντυπα του χώρου χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη αισθητική και πλούσια θεματολογία, θέλοντας έτσι να ανταποκριθούν σε μια τάση που γίνεται όλο και πιο ισχυρή. Η μαγειρική και η ενασχόληση με τη γαστρονομία και τη γεύση εν γένει, εξελίσσεται σε μια προσιτή μορφή ψυχαγωγίας και δημιουργικότητας για ανθρώπους όλων των τάξεων και ηλικιών.

Η κρίση μπαίνει στο «μενού» των περιοδικών γεύσης
Φυσικά, τα εν λόγω περιοδικά δεν θα μπορούσαν να έχουν μείνει ανεπηρέαστα από την κρίση, η οποία έχει χτυπήσει ιδιαίτερα το σύνολο του Τύπου. Παρόλο όμως που παρουσιάζουν απώλειες, ωστόσο η εικόνα διαμορφώνεται λιγότερο δραματική σε σχέση με άλλες κατηγορίες εντύπων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία διαφημιστικής δαπάνης της Media Services, η διαφημιστική δαπάνη για τα ένθετα περιοδικά γεύσης (σύνολο 5 τίτλων), ανήλθε το 2010 σε 13.282.429 ευρώ, σημειώνοντας οριακή κάμψη σε σχέση με το 2009: 13.333.685 (σύνολο 6 τίτλων). Για το πεντάμηνο του 2011, η συνολική διαφημιστική δαπάνη για 8 τίτλους-ένθετα εφημερίδων, ανήλθε σε 8.684.739 ευρώ.

Στο διάστημα αυτό, ο Γαστρονόμος της Καθημερινής βρίσκεται μπροστά με 1.834.585 ευρώ, ακολουθούμενος από τα Gourmet με 1.466.602 ευρώ, ΒΗΜΑ Gourmet 1.371.006 ευρώ και Olive Πρώτο Θέμα 1.100.547 ευρώ. Κάτω από το 1 εκατ. ευρώ βρίσκονται τα Real Taste & Style, Cook Book, I Cook Greek και Sunday Cooking.

 Διαφημιστική δαπάνη Ιανουάριος – Μάιος 2011

 Τίτλος  Αριθμός τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Ειδικά περιοδικά
 Γλυκές Ιστορίες  4  413.683
 Ένθετα εφημερίδων
 Γαστρονόμος Καθημερινή  5  1.834.585
 Gourmet  5  1.466.602
 ΒΗΜΑGourmet ΒΗΜΑ Κυριακής  5  .371.006
 Olive Πρώτο θέμα  5  1.100.547
 Real Taste & Style  5  925.344
 Cook Book Έθνος  5  809.336
 I Cook Greek Ελεύθερος Τύπος  4  629.937
 Sunday Cooking  5  547.382

 Διαφημιστική δαπάνη 2010

 Τίτλος  Αριθμός τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Ειδικά περιοδικά
 Olive  12  1.084.558
 Γλυκές Ιστορίες  6  499.187
 Ένθετα εφημερίδων    
 Gourmet  12  3.692.077
 ΒΗΜΑgourmet ΒΗΜΑ Κυριακής  12  3.465.391
 Γαστρονόμος Καθημερινή  12  2.959.513
 Cook Book Έθνος  11  1.889.698
 Real Taste & Style  12  1.275.750

 Διαφημιστική δαπάνη 2009

 Τίτλος  Αριθμός τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Ειδικά περιοδικά
 Olive  12  1.325.079
 Ένθετα εφημερίδων
 Gourmet  12  4.190.811
 ΒΗΜΑGourmet ΒΗΜΑΚυριακής  12  3.591.718
 Γαστρονόμος Καθημερινή  12  2.561.819
 Cook Book Έθνος  12  2.121.827
 Real Taste & Style  4  528.444
 Αληθινές Γεύσεις Real News  11  339.066


Ανάγνωσμα για όλους
Από το σύνολο των 1.324.000 αναγνωστών που διαβάζουν τουλάχιστον ένα ένθετο περιοδικό γεύσης σύμφωνα με την Bari Focus (με εξεταζόμενους τίτλους τα BHMΑ Gourmet, Gourmet, Γαστρονόμος) στο Μέσο Τεύχος, οι 408.000 είναι άνδρες (12,5% των ανδρών) και οι 906.000 (26,9% των γυναικών) είναι γυναίκες. Στα group ηλικιών η εικόνα διαμορφώνεται ως εξής: Στις ηλικίες 13-17, 43.000 διαβάζουν περιοδικά γεύσης, δηλαδή το  8,4%  του συγκεκριμένου πληθυσμού.

Στο group 18-24 122.000 διαβάζουν περιοδικά γεύσης  (13,2%) και στους 25-34 ο αριθμός ανεβαίνει στους 271.000 (19,7%).

Το κυριότερο target group όμως φαίνεται πως είναι οι ηλικίες 35-44 με 301.000 αναγνώστες (24%  του συγκεκριμένου πληθυσμού), ενώ το αναγνωστικό κοινό μειώνεται ελαφρά στις αμέσως μεγαλύτερες ηλικίες: 286.000 στους 45-54 και 291.000 στους 55-70.

Όσον αφορά στο μορφωτικό επίπεδο και πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari, το 50,8% ανήκει στην κατηγορία ανώτερης-ανώτατης μόρφωσης, το 31,3% στη μέση μόρφωση και το 17,9% στην κατώτερη.

Η δύναμη της τηλεόρασης…στον Τύπο
Μελετώντας τις κυκλοφορίες των περιοδικών του συγκεκριμένου εκδοτικού segment, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η τηλεόραση μπορεί να κάνει τη διαφορά και στον Τύπο.

Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το περιοδικό «Γλυκές Ιστορίες», του Στέλιου Παρλιάρου, το οποίο κυκλοφορεί αυτόνομο στα περίπτερα από τις Εκδόσεις της Καθημερινής και σημειώνει εξαιρετικές κυκλοφορίες, που κατά μέσο όρο ξεπερνούν τις 55.000 -60.000 αντίτυπα κάθε μήνα.

Όπως είναι γνωστό, ο Στέλιος Παρλιάρος έχει τη δική του εκπομπή ζαχαροπλαστικής στο Mega, με τίτλο «Γλυκές Αλχημείες», η οποία έχει εξαιρετική πορεία, έχοντας παράλληλα δημιουργήσει το δικό της πιστό κοινό. Η αναγνωρισιμότητα του Στέλιου Παρλιάρου, σε συνδυασμό με την αναμφισβήτητη υψηλή ποιότητα των δημιουργιών του, συνέβαλαν στο να αποκτήσει το περιοδικό «Γλυκές Αλχημείες» μια πολύ καλή κυκλοφορία και ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.