Το αναπόφευκτο ερώτημα και η επόμενη μέρα

Μάλιστα, η ανταπόκριση του κόσμου ήταν τόσο εντυπωσιακή, ώστε μόνο στις Η.Π.Α. και στη Μεγάλη Βρετανία πουλήθηκαν την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του περισσότερα από 5,6 εκατ. αντίτυπα. Και η μανία των απανταχού videogamers κάθε άλλο παρά μετριάστηκε. Το Call of Duty: Black Ops έκανε παγκόσμιο ρεκόρ πωλήσεων 5ημέρου, ξεπερνώντας την αντίστοιχη επίδοση κάθε άλλου παιχνιδιού, βιβλίου και ταινίας.

Τι αποδεικνύουν όλα αυτά; Μα φυσικά τη ραγδαία ανάπτυξη της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών, τα έσοδα της οποίας αναμένεται να ξεπεράσουν φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο τα 65 δισ. δολάρια.

Οι επιδόσεις των περιοδικών και οι κυρίαρχες τάσεις
Είναι άραγε πολυπληθές και στην Ελλάδα το κοινό που αφιερώνει χρόνο και χρήματα στα βιντεοπαιχνίδια; Κρίνοντας, μεταξύ άλλων, με βάση τον αριθμό των τίτλων γύρω από το gaming και την τεχνολογία που κυκλοφορούν σήμερα στα περίπτερα, η απάντηση είναι σίγουρα καταφατική. Αυτό που είναι, ωστόσο, λιγότερο βέβαιο είναι κατά πόσο όλα αυτά τα έντυπα είναι κερδοφόρα σε μία πολύ δύσκολη περίοδο για τον επιχειρηματικό κόσμο και τη χώρα γενικότερα.

Κυκλοφορίες

 Τίτλος  Μαι.11  Απρ.11  Μαρ.11  Φεβ.11  Ιαν.11  Μέσος όρος
 Computer Active  6.880  7.517  7.751  7.827  9.135  7.822
 Hi-Tech  3.000  2.993  3.058  3.585  3.736  3.274
 PC Magazine  5.450  6.714  9.302  6.152  9.574  7.438
 PC World  3.010  3.749  3.499  3.828  4.798  3.777
 Playstation  3.530  3.170  3.284  3.105  4.203  3.458
 RAM  3.860  6.987  7.752  3.677  5.096  5.474
 RAM Kid  –  2.460  2.982  –  –  2.721
 T3  5.430  5.757  6.282  5.366  7.228  6.013
 Ήχος-Εικόνα  4.660  4.250  4.139  4.443  4.576  4.414

 Πηγή: Πρακτορείο Άργος

Και αυτό γιατί η κρίση η οποία μαστίζει τον Τύπο, σε συνδυασμό με τη σφοδρή ύφεση που διανύει η χώρα, θέτουν δύσκολους γρίφους στα περιοδικά της κατηγορίας. Ήδη κάποια έντυπα δεν άντεξαν και αναγκάστηκαν να πατήσουν «delete». Όπως το Games που ανέστειλε την κυκλοφορία του έπειτα από 157 τεύχη και το Computer Active, το οποίο, αρχής γενομένης από τον Ιούλιο, κυκλοφορεί πια ως «εσωτερικό ένθετο» του PC World.

Αναφερόμενος στα νέα δεδομένα της αγοράς, ο Νατ Κυριάκης, Marketing Manager της CD Media, σημειώνει ότι «τα τελευταία χρόνια, τόσο η κρίση όσο και οι εξελίξεις στον τρόπο με τον οποίο το κοινό καταναλώνει τα media, έφεραν μεγάλες ανατροπές στον χώρο των περιοδικών gaming και τεχνολογίας. Μία περίοδος εξορθολογισμού ήταν αναπόφευκτη και εκτιμώ ότι ο κύκλος αυτός δεν έχει τελειώσει».

Όπως προσθέτει δε, παρατηρεί «τρεις τάσεις στα περιοδικά: πρώτον, υπάρχει ακόμα χώρος φαίνεται για πολύ στοχευμένα περιοδικά με niche περιεχόμενο, περιορισμένο αλλά αφοσιωμένο κοινό και χαμηλά λειτουργικά έξοδα. Δεύτερον, οι ελληνικές εκδόσεις τίτλων του εξωτερικού που ανήκουν σε μεγάλους εκδοτικούς ομίλους, παρότι έχουν χτυπηθεί και αυτά από την κρίση, παρουσιάζουν κάποιες αντοχές. Τρίτον, υπάρχουν έντυπα που μεταπήδησαν προς το μοντέλο free press, το οποίο όμως εμφανίζει έντονα σημάδια κορεσμού.

Πάντως καμμία από τις εκδοτικές προσπάθειες δεν έχει βρει την απάντηση στις προκλήσεις της εποχής και τον ανταγωνισμό του Internet, όπου πληθαίνουν τα ελληνικά sites αλλά και όπου το αγγλόφωνο περιεχόμενο δεν αποτελεί εμπόδιο για το κοινό».

Η παράμετρος «Διαδίκτυο»
Πράγματι, οι κυκλοφορίες των περιοδικών της συγκεκριμένης κατηγορίας δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρακτορείου Άργος, στο διάστημα Ιανουάριος-Μάιος του 2011, πρώτο σε πωλήσεις ήταν το… Computer Active με 7.822 τεύχη, ενώ ακολούθησαν το PC Magazine με 7.438 και το T3 με 6.013.

Τα περιοδικά gaming και τεχνολογίας έχουν να αντιμετωπίσουν κατά κάποιον τρόπο αυτά με τα οποία καταπιάνονται και πρεσβεύουν: την εξέλιξη, δηλαδή, και διάδοση της τεχνολογίας.

Διότι δεν απευθύνονται σε… λουδίτες, αλλά σε αναγνώστες που είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και το Internet, στις σελίδες του οποίου μπορούν να βρουν αμέτρητα άρθρα και πηγές για τα θέματα που τους ενδιαφέρουν. Άρα δεν θα είναι εύκολο για τους ιθύνοντες των περιοδικών να πείσουν το δυνητικό αναγνωστικό κοινό να προτιμήσει το «χαρτί» έναντι του Διαδικτύου, ειδικότερα σε μία εποχή κατά την οποία η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών συρρικνώνεται όλο και περισσότερο.


Οι διαφημιζόμενοι
Και το ίδιο ισχύει και με τους διαφημιζόμενους, ένα άλλο κοινό καθοριστικής σημασίας για τη βιωσιμότητα των εντύπων.

Στο ερώτημα εάν προτιμούν ακόμα τα περιοδικά για την προβολή των προϊόντων τους, ο Ν. Κυριάκης απαντάει με ειλικρίνεια: «Η σχέση μας με τον ειδικό Τύπο πηγαίνει πίσω πάρα πολλά χρόνια και αφορά όχι μόνο στην απλή διαφημιστική προβολή αλλά και το ίδιο το περιεχόμενο (επικαιρότητα, κριτικές παιχνιδιών, ειδικές εκδηλώσεις, κάλυψη events και εκθέσεων στο εξωτερικό, κ.ά.).

 Διαφημιστική απορρόφηση

 Τίτλος  Τεύχη  Αριθμός καταχωρίσεων  Σύνολο
 Computer Active  6  41  208.883
 Computer για όλους  7  78  343.602
 Hi-Tech  7  122  746.966
 PC Magazine  7  142  961.292
 PC World  7  116  756.151
 Playstation  7  82  336.911
 RAM  7  96  667.472
 RAM Kid  3  3  11.227
 Τ3  7  120  885.087
 Ήχος-Εικόνα  7  193  643.829

 Πηγή: Media Services

Συνυπολογίζοντας αυτούς τους παράγοντες, συνεχίζουμε να προβάλλουμε τα προϊόντα μας στις σελίδες τους. Ωστόσο, είναι σαφές ότι τα τελευταία χρόνια προσανατολιζόμαστε ολοένα και περισσότερο προς την online επικοινωνία, αλλά και προς πιο mainstream ή lifestyle έντυπα. Διότι τα video games αποκτούν σταδιακά στη χώρα μας χαρακτηριστικά προϊόντος ευρείας κατανάλωσης».

Πάντως, όπως σπεύδει να διευκρινίσει ο ίδιος, «σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις μας για το media mix παίζει η καλοδεχούμενη προσγείωση των τιμοκαταλόγων Μέσων που μέχρι πρόσφατα ήταν απλησίαστα για τα δεδομένα μας».

… και η ανάγκη εξέλιξης των εντύπων
Τι θα μπορούσαν να κάνουν, λοιπόν, τα περιοδικά gaming και τεχνολογίας προκειμένου να εξελιχτούν σε μία ακόμα πιο ελκυστική επιλογή ως Μέσα προβολής και να αυξήσουν τη διαφημιστική απορρόφησή τους;

Ο Ν. Κυριάκης θεωρεί ότι «το μεγάλο στοίχημα για τα περιοδικά είναι να καταφέρουν να κερδίσουν νέους αναγνώστες. Αυτό είναι το κυριότερο κριτήριο ελκυστικότητας ενός Μέσου ως όχημα διαφήμισης και επικοινωνίας». Εκτιμά, ωστόσο, ότι «θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιστραφεί η πτωτική τάση στην αναγνωσιμότητά τους».

Και επειδή «μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, θα πρέπει να διερευνηθούν νέες στρατηγικές, όπως, για παράδειγμα, η επέκταση των εντύπων προς νέες μορφές media (π.χ. e-magazines για tablets), ή η σταδιακή εγκατάλειψη του περιεχομένου χαμηλής αξίας και μικρής διάρκειας ζωής –π.χ. νέα του χώρου και “μπαγιάτικα” reviews- προς όφελος αφιερωμάτων, αναλύσεων, θεματικών συγκριτικών δοκιμών».

Τέλος, επισημαίνει ότι θα «πρέπει να προσφερθεί στο κοινό η δυνατότητα επιλογής μεταξύ δωρεάν περιεχομένου με Διαφήμιση και επί πληρωμής, premium περιεχομένου. Βέβαια, τέτοιες στρατηγικές προϋποθέτουν επενδύσεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και οικονομικά μεγέθη που δύσκολα θα βρεθούν στη χώρα μας, τουλάχιστον αυτήν τη στιγμή.

Ωστόσο πιστεύω ότι η ριζική αναμόρφωση και εξέλιξη των περιοδικών αποτελεί μονόδρομο αν θέλουν να συνεχίσουν να υπάρχουν και στο μέλλον».