Social media & e-learning, στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος

Από τότε, τα πράγματα έχουν εξελιχθεί, οι επιχειρήσεις έχουν αναπτυχθεί και σήμερα πια η αξία ενός ΜΒΑ και η έμμεση συμβολή του στην επιτυχία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων –ανεξαρτήτου μεγέθους, αναγνωρίζεται παγκοσμίως.

Η κατοχή ενός πτυχίου ΜΒΑ προσφέρει στους επιχειρηματίες ένα σύνολο εκλεπτυσμένων εργαλείων Management, που μπορεί να συνεισφέρει στην υπερπήδηση δυσκολιών και προκλήσεων μιας επιχείρησης, σε καλύτερη οικονομική ανάλυση, σε βαθύτερη γνώση της αγοράς Marketing, σε πιο στοχευμένο στρατηγικό πλάνο δράσης, στην αναγνώριση τάσεων και πληρέστερη «εκμετάλλευσή» τους κ.ά.

Ελληνική πραγματικότητα
Τι συμβαίνει όμως στη χώρα μας; Και κατά πόσο τα στελέχη αποζητούν προγράμματα ΜΒΑ για τη βέλτιστη αξιοποίησή τους;

Τι αναζητά η αγορά και πόσο χρήσιμα είναι τελικά; Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από το Τμήμα Εφαρμοσμένης Έρευνας & Καινοτομίας του Alba Graduate Business School με τίτλο «Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας», κατά το χρονικό διάστημα Μάιος – Ιούνιος 2011, καταγράφεται πτώση και στασιμότητα στις δραστηριότητες των εταιρειών που αφορούν στην προσέλκυση και επιλογή νέων στελεχών για το 2ο εξάμηνο του 2011.

Πιο συγκεκριμένα, και όπως διαφαίνεται και από το διάγραμμα 1 μόλις το 13,8% των ερωτηθέντων συμφωνεί απόλυτα στην ερώτηση «Η ύπαρξη μεταπτυχιακού τίτλου παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή προσωπικού;», ενώ ένα ποσοστό 2,8% δεν συμφωνεί καθόλου με την εν λόγω ερώτηση.

Επιπλέον, η έρευνα αποκαλύπτει μια ακόμα ενδιαφέρουσα πτυχή αναφορικά με τις τάσεις αναζήτησης στελεχών ανά τομέα, οι οποίες αναμένονται χαμηλές σχεδόν σε όλους τους κλάδους, με εξαίρεση τον κλάδο των πωλήσεων. Ο κλάδος αγορών από την άλλη, αναμένεται να υποστεί τη μικρότερη ζήτηση, με τον κλάδο των διανομών-logistics να ακολουθεί (διάγραμμα 2).

Στην έρευνα έγινε επίσης αναφορά στη σημαντικότητα ύπαρξης πιστοποίησης των πρόσθετων προσόντων (Η/Υ, αγγλικά, κ.ά.), με τους ερωτηθέντες να μοιράζονται ποσοστιαία ανάμεσα στις απαντήσεις «Ναι είναι πρόσθετο προσόν» και «Μερικές φορές», ενώ ένα μικρότερο ποσοστό απάντησε πως είναι «Αδιάφορο» στην τελική επιλογή νέων στελεχών (διαγραμμα 3). Στην ερώτηση «Η εταιρεία επενδύει στην προσωπική ανάπτυξη εργαζομένων χρηματοδοτώντας μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών» μόλις το 15,4% των ερωτηθέντων «συμφωνεί απόλυτα», την ίδια στιγμή που το 13,1% απαντάει στην ίδια ερώτηση «δεν συμφωνώ καθόλου» (διάγραμμα 4).

Η άποψη της αγοράς
Ποιες τακτικές όμως, ακολουθούνται στην επιχειρηματική εκπαίδευση των κλάδων της Επικοινωνίας, ώστε οι εκπαιδευόμενοι να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που δημιουργούνται στη σημερινή αγορά, μέσα από το νέο μοντέλο εταιρείας επικοινωνίας που αναδεικνύεται αυτήν την εποχή;

Η Μάρθα Μυλωνά, Hr Director SouthEastern Europe DDB, εξηγεί πως «πέρα από την κλασική εκπαίδευση σε θέματα team building, presentation skills, negotiation skills, creative writing, κ.λπ. η εκπαίδευση που θα πρέπει να κυριαρχεί σε όλες τις εταιρείες που ασχολούνται με τα θέματα επικοινωνίας είναι γύρω από τον άγνωστο –γνωστό κόσμο του digital, των social media και του e-learning. Όλα αλλάζουν, όποιος εκπαιδευτεί στις αλλαγές αυτές θα είναι από τους κερδισμένους, όποιος μείνει πίσω θα ενταχθεί πολύ γρήγορα στους “χαμένους”».

Άρα ποιο είναι το επόμενο βήμα; Δικαιούται η αγορά να αισιοδοξεί; Οφείλουν οι εταιρείες να στηρίζουν τέτοιου είδους κινήσεις; Η Μ. Μυλωνά τονίζει ότι «το επόμενο βήμα είναι το e-learning κάθε στιγμή για θέματα της καθημερινότητας, κάθε χρόνο, συνεχώς και για πάντα αν θέλει κανείς να είναι επίκαιρος» και συνεχίζει δηλώνοντας πως «η εκπαίδευση πρέπει να είναι υπόθεση του καθενός ανεξαρτήτως αν την καλύπτει η εταιρεία ή όχι.

Φυσικά οι εταιρείες έχουν υποχρέωση να δημιουργούν εκείνα τα εκπαιδευτικά προγράμματα που κάνουν τους εργαζόμενούς τους να είναι ενήμεροι, επίκαιροι και τυχεροί που δουλεύουν σε αυτές. Ένα ΜΒΑ από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα αν δεν βρει το αντίστοιχο έδαφος να αξιοποιηθεί. Άρα οι εταιρείες έχουν την υποχρέωση να αξιοποιούν όλα τα τεχνικά εφόδια και τα ταλέντα των ανθρώπων τους.

Στη σημερινή εποχή που σχεδόν τα πάντα μπορούμε να τα μάθουμε από το Ιnternet, δεν υπάρχει “δεν ξέρω”, υπάρχει “δεν θέλω να ξέρω”. Ας αποφασίσει ο καθένας και η κάθε εταιρεία πού θέλει να τοποθετηθεί», καταλήγει.

Ταυτότητα έρευνας
Από το σύνολο των 208 εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 51,1% είναι ελληνικές, ενώ το 48,9% πολυεθνικές. Η πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος είναι ιδιωτικές και δραστηριοποιούνται στην Αττική. Το 18,3% προέρχεται από τον κλάδο της Βιομηχανίας, το 19,7% δραστηριοποιούνται στον κλάδο της παροχής Υπηρεσιών, ενώ το 20,6% των επιχειρήσεων δραστηριοποιούνται στον κλάδο του Εμπορίου.

Αναφορικά με το μέγεθος των επιχειρήσεων που πήραν μέρος στην έρευνα, το 39,9% είναι εταιρείες με λιγότερους από 100 εργαζομένους, το 34,4% είναι μεγάλες επιχειρήσεις (100-499 άτομα), και ακολουθούν σε ποσοστό 25.7% εταιρείες με προσωπικό άνω των 500 εργαζομένων.