Η αγορά της σοκολάτας χαρακτηρίζεται από τον έντονο ανταγωνισμό, τα συνεχή λανσαρίσματα, την αυξημένη διαφημιστική δαπάνη και την έντονη δραστηριοποίηση στα social media. Οι πρακτικές που ακολουθούν τα brands φαίνεται να αποδίδουν, καθώς αναμένεται ανοδική πορεία διεθνώς για την κατηγορία την επόμενη πενταετία.

Το 2014 αποτέλεσε μια χρονιά συνεχών λανσαρισμάτων για την κατηγορία της σοκολάτας, ιδιαίτερα κατά τους πιο κρύους μήνες του χρόνου, όπως την περίοδο που διανύουμε. Η καινοτομία και η προσφορά νέων, πρωτότυπων, αλλά και πιο κλασικών, γεύσεων χαρακτηρίζουν την κατηγορία, η οποία οφείλει να προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων και να ανανεώνεται διαρκώς. Η Mondelez προχώρησε σε πληθώρα λανσαρισμάτων το 2014, με τα πιο πρόσφατα να είναι η Lacta Sandwich με Cracker, η Lacta Γκοφρέτα, τα Lacta Cakes στις 3 γεύσεις Choco Chips, Triple Choco και Choco Heart, η Lacta Merenda, το νεότερο μέλος Lacta Big Time σε διάφορες γεύσεις και σε μέγεθος 300 γρ.

Παράλληλα, λάνσαρε πρόσφατα τη Σοκολάτα Υγείας Παυλίδη σε δύο νέες γεύσεις, με κρέμα cappuccino και με λεμόνι. Η ΙΟΝ κυκλοφόρησε τη Σοκοφρέτα με λευκή σοκολάτα, την Derby Caramel, τα Derby Caramel mini και τα σοκολατίνια Duetto με διπλή γέμιση σε δύο συνδυασμούς, σοκολάτα γάλακτος με γέμιση καραμέλα και nougat κακάο, και σοκολάτα γάλακτος με κεράσι και nougat κακάο. Η Nestle αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα τη σοκολάτα Crunch σε νέα γεύση, μπισκότο όπως προκύπτει από τη Facebook σελίδα της, ενώ λάνσαρε φέτος τις Kit Kat Chunky Double Caramel και Kit Kat White με λευκή σοκολάτα.

Νέες και υπάρχουσες καμπάνιες
Όπως είναι αναμενόμενο, ο μεγάλος αριθμός νέων λανσαρισμάτων σε μια τόσο ανταγωνιστική αγορά, προϋποθέτει και νέες διαφημιστικές καμπάνιες για την επαρκή προβολή τους στο καταναλωτικό κοινό. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι το σποτ για τη νέα σοκολάτα Lacta Merenda, το οποίο δημιούργησε η Bold Ogilvy & Mather χρησιμοποιώντας το ίδιο ακριβώς concept με αυτό του σποτ για τη Merenda Crunchy. Οι ίδιοι πρωταγωνιστές εμφανίζονται στον ίδιο χώρο ο καθένας, αλλά αυτή τη φορά δοκιμάζουν τη Lacta Merenda και εκφράζουν μελωδικά τον ενθουσιασμό τους.

Τη διαφήμιση για το λανσάρισμα της Derby Caramel της ΙΟΝ υπογράφει η Frank, μεταφέροντάς μας σε ένα κατάμεστο γήπεδο ποδοσφαίρου και καλώντας τους θεατές να παρακολουθήσουν στους δέκτες τους το επικείμενο κορυφαίο ντέρμπι, που δεν είναι άλλο από τις σοκολάτες Derby και τη νέα Derby Caramel. Η Σοκοφρέτα με λευκή σοκολάτα της ΙΟΝ επανέφερε για το λανσάρισμά της το ήδη υπάρχον σποτ που είχε επιμεληθεί η Frank για τη Σοκοφρέτα, με έναν τενόρο να τραγουδά σε μια σκηνή θεάτρου για τη γνωστή σοκολάτα.

Εντυπωσιακή η ανάκαμψη της διαφημιστικής δαπάνης
Η κατηγορία της σοκολάτας εμφάνισε εντυπωσιακή αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης το πρώτο 9μηνο του 2014 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, αφού όπως είναι φυσικό, η εκτεταμένη διαφήμιση απαιτεί και αυξημένη δαπάνη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, καταγράφει φέτος συνολικά αύξηση της τάξης του 43,9%, με 22.740.187 ευρώ έναντι των 15.796.356 του 2013. Τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν οι εφημερίδες με ποσοστό 222%, ακολουθεί το ραδιόφωνο με αύξηση 181% και η τηλεόραση με 44,6%, με μόνο τα περιοδικά να παραμένουν σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με πέρυσι.

Όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη διαφημιστική δαπάνη κατευθύνεται στην τηλεόραση, ακολουθούμενη με μεγάλη διαφορά από τα περιοδικά, το ραδιόφωνο και, τέλος, τις εφημερίδες. Σε γενικές γραμμές, η ανάκαμψη της κατηγορίας, που ξεκίνησε το 2013 μετά από την μεγάλη πτώση του 2012, φαίνεται να συνεχίζεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Άλλωστε, τα διαθέσιμα φετινά στοιχεία φτάνουν μόνο μέχρι τον Σεπτέμβριο, τη στιγμή που οι τελευταίοι μήνες του έτους αποτελούν περίοδο αύξησης της διαφήμισης της σοκολάτας λόγω της σταδιακής πτώσης της θερμοκρασίας.

Διαφηµιστική δαπάνη της κατηγορίας της σοκολάτας
Μέσο 2011 2012 2013 Ιαν-Σεπ 2013 Ιαν-Σεπ 2014
Τηλ/ση 25.582.854 18.350.570 21.554.398 13.028.962 18.845.927
Περ/κά 5.308.489 3.683.289 4.138.541 2.225.763 2.284.220
Εφ/δες 694.048 442.458 480.481 210.450 678.871
Ραδ/νο 1.451.312 503.652 703.238 331.182 931.170
Σύνολο 33.036.703 22.979.969 26.876.658 15.796.356 22.740.187

Ανοδική πορεία διεθνώς την επόμενη πενταετία
Με ρυθμούς ανάπτυξης αναμένεται να κινηθεί η παγκόσμια αγορά κακάο και σοκολάτας τα επόμενα 5 χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη «Cocoa & Chocolate Market – Global Trends & Forecasts to 2019» που εκπόνησε η MarketsandMarkets. Συγκεκριμένα, η αγορά κακάο αναμένεται να καταγράψει ετήσια αύξηση σε όγκο της τάξης του 3,1% από το 2014 έως το 2019, ενώ αυτή της σοκολάτας ετήσια αύξηση 2,3% το ίδιο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με τη μελέτη, η αξία της παγκόσμιας αγοράς της σοκολάτας θα ανέρχεται έως το 2019 στα 105,5 δισ. ευρώ, με την προϊοντική καινοτομία να παίζει ρόλο-κλειδί στην αύξηση των μεριδίων των παικτών της συγκεκριμένης αγοράς.

Τον μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης, περίπου 2,4%, αναμένεται να εμφανίσουν η σοκολάτα γάλακτος και η λευκή σοκολάτα. Τις μεγαλύτερες πωλήσεις σοκολάτας και κακάο σε όγκο καταγράφει παγκοσμίως η Ευρώπη, ακολουθούμενη από τη Βόρειο Αμερική και την Ασία.
Οι χώρες με τη μεγαλύτερη κατανάλωση σοκολάτας παγκοσμίως, σύμφωνα με την κατάταξη που διαμόρφωσε το Confectionarynews.com, είναι η Ελβετία, ακολουθούμενη από τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η συγκεκριμένη κατάταξη βασίστηκε στα στοιχεία της Euromonitor International για την κατά κεφαλήν κατανάλωση μέσα στο 2014.

Έντονη η παρουσία της κατηγορίας στο Facebook
Ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού της σοκολάτας αποτελείται από νέους. Προκειμένου να προσεγγίσουν αυτό το νεότερο ηλικιακά κοινό, τα brands της κατηγορίας δραστηριοποιούνται έντονα στον κόσμο των social media, αυξάνοντας το brand awareness και το engagement των χρηστών τους.
Δημιουργώντας ολοκληρωμένες και δραστήριες κοινότητες, τα brands παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες στους χρήστες και fun content, ενώ στόχος τους είναι και η προσέλκυση νέων καταναλωτών.

Σχεδόν όλα τα brands της κατηγορίας της σοκολάτας διαθέτουν λογαριασμούς στα social media, κυρίως στο Facebook, με περιεχόμενο που ανανεώνεται τακτικά. Οι επίσημες Facebook σελίδες brands και προϊόντων αποτελούν το ιδανικό όχημα επικοινωνίας με τα νεανικά κοινά, παρουσίασης των νέων λανσαρισμάτων, παροχής διατροφικών πληροφοριών, διεξαγωγής διαγωνισμών, επίτευξης engagement, αλληλεπίδρασης μέσα από διασκεδαστικό περιεχόμενο. Μέσα από το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, προβάλλονται, επίσης, τα διαφημιστικά σποτ των προϊόντων, καθώς και videos με σχετικό περιεχόμενο, ή περιεχόμενο που άπτεται των ενδιαφερόντων των χρηστών.

Σοκολάτα: Το δημοφιλέστερο σνακ διεθνώς
Η σοκολάτα ήταν η πιο δημοφιλής απάντηση, με ποσοστό 64%, στην πρώτη παγκόσμια έρευνα της Nielsen σχετικά με την κατανάλωση σνακ, η οποία διεξήχθη μέσα στο 2014. Στην έρευνα συμμετείχαν 30.000 άτομα από 60 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, δίνοντας πληροφορίες για τα σνακ που κατανάλωσαν τις τελευταίες 30 ημέρες. Εξετάζοντας τις επιμέρους περιοχές, η σοκολάτα τερμάτισε πρώτη σε Κίνα-Ιαπωνία με 69%, και δεύτερη σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές με μικρή διαφορά από το εκάστοτε πρώτο σνακ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, διεθνώς, η αμέσως δημοφιλέστερη απάντηση ήταν τα φρούτα, με ποσοστό 62%.