Marketing & νέα γρίπη

Οι ευκαιρίες που έχει το σύγχρονο marketing να ανακαλύψει νέες αγορές δεν είναι ανεξάντλητες. Επιπλέον, οι ευκαιρίες αυτές κρύβουν πάντα κινδύνους ιδιαίτερα σε ευμετάβλητες και δύσκολες οικονομικά συγκυρίες, όπως αυτή που διανύουμε. Αυτό οδηγεί τις επιχειρήσεις στο να μειώνουν το ρίσκο σε αχαρτογράφητες αγορές και να εστιάζουν σε segments που δείχνουν να έχουν περιθώρια ανάπτυξης, αλλά και μικρότερο ρίσκο. Μια τέτοια αγορά εκτιμάται ότι είναι σήμερα η αγορά προϊόντων που προσφέρουν απολυμαντική προστασία στους καταναλωτές.

Η διεθνής ανησυχία για την εξάπλωση της νέας γρίπης -γνωστής ως γρίπη των χοίρων ή ιός Η1Ν1- αναμένεται να οδηγήσει τους καταναλωτές στο να αγοράζουν προϊόντα που εκτιμούν ότι μπορούν να τους βοηθήσουν στην αντιμετώπισή της. Κυρίως στη χώρα μας το εν λόγω «φαινόμενο» αναμένεται να εμφανιστεί έντονο τους προσεχείς μήνες. Τέτοιου είδους προϊόντα είναι τα είδη ατομικής υγιεινής (όπως π.χ. τα αντιβακτηριδιακά σαπούνια τύπου Dettol της Reckit Benckiser ή τα υγρά μαντήλια με οινόπνευμα της Μέγα), τα υγρά καθαριστικά και απολυμαντικά (όπως η Χλωρίνη Klinex της Unilever), OTC’s, αξεσουάρ προστασίας εργαζόμενων (όπως μάσκες, ειδικά ρούχα προστασίας, γάντια) κ.ά.

Είναι σαφές ότι οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί την ευκαιρία και έχουν προετοιμαστεί να την αξιοποιήσουν. Εντείνουν την επικοινωνία των προϊόντων τους, ενώ δεν διστάζουν να τα συνδέσουν άμεσα με την καταπολέμηση ιών όπως της νέας γρίπης ή της ηπατίτιδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί πρόσφατη καμπάνια της Χλωρίνης Klinex, με κεντρικό μήνυμα «Εδώ ζουν ιοί και μικρόβια. Εδώ σκοτώνονται».

Η συγκεκριμένη καμπάνια -την είδαμε σε τηλεοπτικό σποτ και καταχώριση επιμέλειας Lowe Athens- τόνιζε ότι η Χλωρίνη Klinex «απολυμαίνει από ιούς, όπως ιοί της γρίπης (π.χ. Η1Ν1-Η5Ν1), ΗΙV, ηπατίτιδας, SARS και από βακτήρια όπως Salmonela, E.Coli, MRSA». Είχε μάλιστα την υποστήριξη του Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής.

Ένα άλλο παράδειγμα αφορά στην JohnsonDiversey Ελλάδας, εταιρεία παροχής ολοκληρωμένων λύσεων καθαρισμού και υγιεινής στην επαγγελματική αγορά, η οποία δημιούργησε ειδικό link στο web site της (www.johnsondiversey.com), μέσα από το οποίο προτείνει συγκεκριμένα προϊόντα της, τα οποία καταπολεμούν τον ιό της γρίπης.

Σε επιφυλακή
Στελέχη της αγοράς τόνισαν στο Marketing Week ότι αυτήν τη στιγμή τα τμήματα R&D πολλών εταιρειών ειδών ατομικής υγιεινής, είτε ανανεώνουν τα σχετικά προϊόντα που διαθέτουν στο portfolio τους, είτε σχεδιάζουν το λανσάρισμα νέων. Παράλληλα, κάποια από αυτά τα προϊόντα αναμένεται στην επικοινωνία τους να κάνουν έμμεση -ή και άμεση- αναφορά στο θέμα της νέας γρίπης. Ωστόσο, η τελική μορφή της επικοινωνίας, αλλά και η έντασή της θα εξαρτηθούν από την πορεία της γρίπης. Εάν εξελιχθεί σε πανδημία, η επικοινωνία των εν λόγω προϊόντων θα είναι έντονη, εάν όχι, θα κινηθεί περισσότερο διακριτικά.

Στην ίδια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν και προϊόντα διατροφής που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου, όπως βιταμινούχα συμπληρώματα διατροφής, χυμοί, λειτουργικά τρόφιμα. Ο ιός της νέας γρίπης πριν… προσβάλει τους ανθρώπους, «πρόσβαλε» το χώρο του marketing. To αποτέλεσμα θα το δούμε τους προσεχείς μήνες.

Brains on Fire: 3 διδάγματα για το marketing από τη γρίπη των χοίρων
Ένα ενδιαφέρον σχόλιο για το ρόλο του marketing στη νέα γρίπη δημοσίευσε πριν μερικές εβδομάδες το Brains on Fire. Πρόκειται για 3 πολύ ενδιαφέροντα tips που δίνουν στους marketers να καταλάβουν την ψυχολογία του καταναλωτή εν μέσω πανικού πανδημίας:

1. Στον πανικό τους οι καταναλωτές συμπεριφέρονται περίεργα και σχεδόν αλλοπρόσαλλα. Δεν σκέφτονται όπως πρέπει. Σε αυτήν την περίπτωση κάθε πρόβλεψη καταναλωτικής συμπεριφοράς είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

2. Οι πληροφορίες διαδίδονται γρήγορα. Το ίδιο και οι ανακρίβειες. Το λάθος word of mouth διαδίδεται γρηγορότερα από το καλό. Ποιος θα αναλάβει να υπερασπιστεί την εταιρεία σας στο κακό ή να προωθήσει το καλό; Είναι σαφές ότι αν το κάνετε μόνοι σας, λίγες πιθανότητες έχετε να γίνετε πιστευτός.

3. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να πιστεύουν τα πάντα, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα. Σίγουρα, όχι για πάντα.