Η Epson, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο χώρο της εκτύπωσης, χαρακτηρίζεται από ένα πολύ σταθερό brand, με τη δυνατότητα διαχείρισης δύσκολων καταστάσεων -όπως είναι η οικονομική ύφεση-, καθώς «ανοίγεται» και επεκτείνει τη δραστηριοποίησή της σε περισσότερες κάθετες αγορές. Ο Sander Bosman, Head of Marketing Benelux, Nordics, Central/East and Southern East Europe, Epson Europe B.V. αναλύει τη στρατηγική μάρκετινγκ της εταιρείας του και μιλάει για τις προσδοκίες που έχει από την ελληνική αγορά.

Marketing Week: Η Epson αποτελεί μια εταιρεία low profile brand, όσον αφορά στις ισχυρές, above the line (Τύπος, ραδιόφωνο και τηλεόραση), επικοινωνιακές της δράσεις. Αυτό σημαίνει ότι έχει άλλους τρόπους για να περάσει τα μηνύματά της στους πελάτες της;
Sander Bosman:
Η Epson είναι ένα πολύ αναγνωρίσιμο brand στις περιοχές και στις αγορές που δραστηριοποιείται, απολαμβάνοντας πολύ υψηλά μερίδια – ιδιαίτερα σε ότι αφορά επιχειρηματικές λύσεις εκτυπώσεων, εκτυπώσεις μεγάλου format και σε βιντεοπροβολείς οικιακής και επαγγελματικής χρήσης. Προτεραιότητα για την Epson είναι η ανάπτυξη τεχνολογιών που οδηγούν στην διάθεση των πιο αξιόπιστων προϊόντων. Η Εpson επενδύει το 6% των ετήσιων πωλήσεων σε Έρευνα & Ανάπτυξη, ήτοι 1,34 εκατ. δολάρια την ημέρα!

Έχει καταταχθεί, επίσης, από το Reuters στις 100 κορυφαίες καινοτόμες εταιρείες στον κόσμο και κατοχυρώνει περισσότερες από 5.000 πατέντες ετησίως. Στην Ιαπωνία κατέχει τις περισσότερες πατέντες από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στους εκτυπωτές, στις τεχνολογίες inkjet, στους βιντεοπροβολείς και στο e-paper. Στο πλαίσιο αυτό μπορεί κάποιος να πει ότι η έμφαση για την Epson δεν δίνεται στην ATL επικοινωνία, αλλά στο «χτίσιμο» του brand name μέσα από καινοτόμα και διαφοροποιημένα προϊόντα που με την αξιοπιστία τους καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στις επιλογές των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.

Για παράδειγμα, επενδύσαμε πρόσφατα στη νέα τεχνολογία εκτύπωσης με ενσωματωμένα δοχεία μελάνης (Ink Tank System), προσφέροντας μεγάλη εξοικονόμηση σε μικρές επιχειρήσεις και καταναλωτές, ενώ μόλις ανακοινώσαμε την είσοδό μας στην αγορά Υπηρεσιών Διαχειριζόμενης Εκτύπωσης (Managed Print Services), ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις της επαγγελματικής εκτύπωσης, ιδιαίτερα στη μικρομεσαία εταιρεία, χάρη στην τεχνολογία Replaceable Ink Pack System (RIPS), η οποία διασφαλίζει εκτυπώσεις εξαιρετικά υψηλής απόδοσης, χρησιμοποιώντας μονάδες παροχής μελανιών για την απρόσκοπτη εκτύπωση έως και 75.000 σελίδων. Οι Work Force Pro RIPS μειώνουν αισθητά τη σπατάλη έως 99%, το κόστος εκτύπωσης και την κατανάλωση ενέργειας έως 95%, ελαττώνοντας, ταυτόχρονα, το χρόνο παρεμβάσεων συντήρησης ή άλλων έως 98%.

Η επένδυση στη μάρκα Epson πραγματοποιείται, όμως, και μέσω των χορηγιών της εταιρείας, με την ανακοίνωση της ανανέωσης της παγκόσμιας συμφωνίας συνεργασίας με την Manchester United, την ποδοσφαιρική ομάδα θρύλο, για το 2015. Αυτή η χορηγική συμφωνία επισημοποιεί εκ νέου την Epson, ως τον επίσημο προμηθευτή Εξοπλισμού Γραφείου του συλλόγου μέχρι το τέλος της σεζόν 2017/18. Η επιτυχής αυτή συνεργασία προσφέρει στην Epson την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τους πελάτες της σε βασικές αγορές και να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα της εταιρείας. Επιχειρώντας, πλέον, να αξιοποιήσει τις μοναδικές τεχνολογίες της στο γραφείο, το εμπόριο, την υγειονομική περίθαλψη, τον αθλητισμό, αλλά και άλλες αγορές, η Epson πιστεύει ότι η σχέση αυτή θα συνεχίσει να διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ενίσχυση του παγκόσμιου image της.

Στο ίδιο πνεύμα, η ενίσχυση της παγκόσμιας εταιρικής εικόνας της Epson επιτυγχάνεται με τη επίσημη συνεργασία με την ομάδα Mercedes AMG Petronas Formula One, η οποία ενώνει τις δυο παγκοσμίου φήμης «πρωταθλήτριες» εταιρείες που είναι αφοσιωμένες στην αδιάκοπη αναζήτηση της καινοτομίας, τη διατήρηση της ηγετικής τους θέσης παγκοσμίως και τη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που συνεχίζουν να ξεπερνούν τις προσδοκίες και να εμπλέκουν συναισθηματικά όλους τους ενδιαφερόμενους, ανά τον κόσμο.

Πιστεύετε ότι θα πρέπει να περιμένουμε μια μετατόπιση στη στρατηγική επικοινωνίας της Epson, λαμβάνοντας υπόψη την 40η επέτειο του brand της;
Όπως προανέφερα, οι επενδύσεις μας σε νέες τεχνολογίες και καινοτομίες είναι απρόσκοπτες και η επικοινωνιακή μας στρατηγική αφορά κυρίως αυτή μας τη δραστηριότητα, ενώ δεν περιορίζεται στον εορτασμό της 40ης επετείου του brand. Επιμένουμε στην επικοινωνία της έμφασης που δίνουμε στην παροχή λύσεων στις λεγόμενες B2B αγορές. Στην Ελλάδα, αυτή η αλλαγή κατεύθυνσης μας έδωσε περισσότερα προϊόντα να διαθέσουμε σε περισσότερα, διαφορετικά κανάλια. Νέες κατηγορίες προϊόντων, όπως οι εκτυπωτές Ink Tank System και WorkForce Pro, οι σαρωτές WorkForce, η σειρά εκτυπωτών μεγάλου format SureColor, οι SureLab εκτυπωτές παραγωγής, η ειδική κατηγορία εκτυπωτών ColorWorks για εκτύπωση ετικετών υψηλής ποιότητας, αλλά και οι εκτυπωτές σημείων πώλησης (POS) είναι προϊόντα και τεχνολογίες που εφαρμόζονται επιτυχημένα σε επαγγελματικά περιβάλλοντα, διευρύνοντας το φάσμα έκθεσης των καταναλωτών και επιχειρήσεων στη μάρκα Epson.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τη σχέση ανάμεσα στους καταναλωτές και στις εταιρείες που έχουν καθιερώσει στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού ένα brand τεχνολογικής καινοτομίας; Ποιες είναι οι ευκαιρίες και ποιες οι πιθανές δυσκολίες γι’ αυτά τα brands;
Όλοι παρατηρούμε την ταχεία ανάπτυξη των τεχνολογιών σήμερα. Για παράδειγμα, το iPad έχει δημιουργήσει ανάγκες για ανάπτυξη εφαρμογών από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη λογισμικού, ενώ η ίδια η ύπαρξη του Internet έχει φέρει τις εταιρείες πιο κοντά στον καταναλωτή και στην αναγνώριση των αναγκών του, π.χ. διαβάζουμε έρευνες, παρακολουθούμε online panels κ.λπ.

Ο τρόπος που η Epson «συνδιαλέγεται» με τον καταναλωτή της είναι, καταρχάς, η αναγνώριση των αναγκών του. Απαντώντας σε αυτές τις ανάγκες, όπως στην περίπτωση της ανάπτυξης τεχνολογιών (Ink Tank System) για τη μείωση του κόστους των εκτυπώσεων ή στο χώρο των επιχειρήσεων και η ανάγκη τους για ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, η Epson οδηγήθηκε στην ανάπτυξη των Work Force Pro RIPS που μειώνουν αισθητά τη σπατάλη έως 99%, το κόστος εκτύπωσης και την κατανάλωση ενέργειας έως 95%. Γενικότερα, και οι δύο τεχνολογίες της Epson βασίζονται στην εκτύπωση inkjet, η οποία σε σύγκριση με τις εκτυπώσεις laser είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον.

Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την ελληνική αγορά; Έχετε εκτίμηση για το πώς η κρίση στη χώρα μας επηρέασε τον τζίρο σας; Ποιες είναι οι προσδοκίες που έχετε για το μέλλον;
Εντός της περιόδου 2010-2015, η ελληνική αγορά εκτυπωτών και βιντεοπροβολέων παρουσίασε πτώση, αν και τα δύο τελευταία χρόνια φάνηκε να υπάρχει μια μικρή ανάκαμψη. Θα έλεγα, πάντως, ότι ο συνολικός τζίρος της Epson δεν επηρεάστηκε αρνητικά από την κρίση. Κλείσαμε το οικονομικό έτος 2014 με αύξηση 9%, σε σχέση με το 2013. Η Epson είναι μια πολύ σταθερή μάρκα που μπορεί να ανταποκριθεί σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις, ανατρέποντας τις πτωτικές τάσεις, καθώς «ανοίγεται» και επεκτείνει τη δραστηριοποίησή της σε περισσότερες κάθετες αγορές. Πρόκειται για μια συνειδητή αλλαγή κατεύθυνσης, που την υποστηρίζει με καινοτομίες και προϊόντα, απευθυνόμενη στο κανάλι B2B, προσφέροντας εξοικονόμηση και αξιοπιστία.

Η εταιρεία δίνει έμφαση στο διαρκή εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου της με προϊόντα και λύσεις που προσφέρουν εξοικονόμηση για τις επιχειρήσεις σε κόστος, χρόνο και ενέργεια. Με τεχνολογίες εκτύπωσης inkjet επομένης γενιάς, η εταιρεία αυξάνει την ανταγωνιστικότητά της, υιοθετώντας ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο που έρχεται να προσφέρει αξία και να καλύψει από τους μεμονωμένους επαγγελματικούς χρήστες μέχρι και τις εκτυπώσεις μεγάλου όγκου των επιχειρήσεων, αντικαθιστώντας επάξια ακόμη και τους εκτυπωτές laser.

Στις σημαντικότερες κατηγορίες προϊόντων μας περιλαμβάνονται οι εκτυπωτές Ink Tank System και WorkForce Pro, με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος εκτύπωσης, καθώς και οι σαρωτές WorkForce που διευκολύνουν την αρχειοθέτηση. Επιπλέον, η σειρά εκτυπωτών μεγάλου format SureColor παρέχει λύσεις για εκτύπωση σε ύφασμα, επιφάνειες εξωτερικού χώρου και εφαρμογές CAD, ενώ οι SureLab εκτυπωτές παραγωγής διευκολύνουν τον κλάδο των φωτογράφων. Μια σημαντική, επίσης, κατηγορία εκτυπωτών αποτελούν οι ColorWorks, για εκτύπωση ετικετών υψηλής ποιότητας και αντοχής, αλλά και οι εκτυπωτές σημείων πώλησης POS που διευκολύνουν το λιανεμπόριο και την εστίαση.