Κατηγορία που βίωσε απρόσμενη αύξηση στη ζήτηση, ειδικότερα τους πρώτους μήνες της πανδημίας, καθώς το κοινό στράφηκε στην αγορά μεγάλων ποσοτήτων ρυζιού και οσπρίων, όχι μόνο για άμεση κατανάλωση, αλλά για μακροπρόθεσμη ενδεχόμενη ανάγκη. Παράλληλα, είναι άμεσα εξαρτώμενη από την εντεινόμενη τάση για υγιεινή διατροφή και ευ ζην. Τα brands ρυζιού και οσπρίων τείνουν να στοχεύουν όλο και περισσότερο στην ποικιλία γεύσεων, στην καινοτομία και στο χρηστικό packaging.

Η παγκόσμια αγορά ρυζιού αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 1,2% από το 2021 έως το 2026 σύμφωνα με έρευνα της Mordor Intelligence, ενώ τα όσπρια ακολούθησαν παγκοσμίως ανοδική πορεία και αναμένεται να αγγίξουν τα 75,8 δισ. δολάρια μέχρι το 2025, μια αύξηση της τάξεως του 6,77% από το 2017. Όπως αναφέρει η Hexa Research, η κατηγορία ακολουθεί ανοδική πορεία διότι αποτελεί ιδανική διατροφή για αθλητές και για όσους θέλουν να ακολουθήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής, ενώ παράλληλα ανερχόμενη είναι και η τάση κατανάλωσης των οσπρίων ως snack.

Ποια είναι, όμως, τα κυριότερα insights που κυριάρχησαν τη χρονιά που πέρασε; Η Όλγα Κωνσταντακοπούλου, Marketing Manager της Ωμέγα, ξεχωρίζει τα εξής: «1. Έμφαση στην υψηλή διαθρεπτική αξία των οσπρίων στην καθημερινή διατροφή με έμφαση σε εναλλακτικές συνταγές όπως χούμους ή σε σαλάτες. Στόχος μας είναι η προώθηση του “ευ ζην” μέσα από την plant base διατροφή. 2. Αύξηση Vegan – αντικατάσταση κρέατος με όσπρια. Μέρος της περιβαλλοντικής ευσυνειδησίας είναι και η αντικατάσταση του κρέατος με τα όσπρια και τις φυτικές τροφές.

Η Ωμέγα διαθέτει μεγάλη ποικιλία εξειδικευμένων οσπρίων όπως τα φασόλια χορόζια, οι κόκκινες φακές, τα φασόλια μπαρμπούνια κ.ά. τα οποία αποτελούν εξαιρετικές εναλλακτικές στη διατροφή και είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. 3. Έμφαση στην ελληνικότητα και τις τοπικές ποικιλίες. Παράδειγμα αποτελεί η μεσσηνιακή ροβίτσα δηλ. το πράσινο φασολάκι, η οποία αποτελεί ένα προϊόν της Ωμέγα που μας δίνει ένα επιπλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς παράγεται στην έδρα της εταιρείας, στην Καλαμάτα».

Η γενικότερη στροφή του καταναλωτικού κοινού προς την υγιεινή διατροφή, και ιδιαιτέρως τις φυτικές πρωτεΐνες, συνδυασμένη με τις ειδικές συνθήκες της πανδημίας, επέφεραν σημαντική ανάπτυξη στις κατηγορίες του ρυζιού και των οσπρίων κατά το προηγούμενο έτος, επιβεβαιώνει με τη σειρά της και η Σοφία Παΐζη, Marketing Manager της Agrino.

ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΜΕ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ REBRANDING
Τα λανσαρίσματα της κατηγορίας ρύζι-όσπρια έρχονται να εμπλουτίσουν τις επιλογές των καταναλωτών, καθώς και να προσφέρουν άμεσες λύσεις για εύκολο και γρήγορο μαγείρεμα.

Η εταιρεία 3άλφα λάνσαρε τη σειρά οσπρίων μαγειρεμένων στον ατμό, «Έτοιμα Φυσικά!». Πρόκειται για μια νέα προϊοντική κατηγορία, όπως σημειώνει ο Τάσος Πετρόπουλος, Διευθυντής Marketing της 3αλφα, επισημαίνοντας: «Ανταποκρινόμενη στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή παρουσιάστηκε η νέα ready2eat σειρά οσπρίων μαγειρεμένων στον ατμό για την καλύτερη διατήρηση των βιταμινών και ιχνοστοιχείων, συσκευασμένων χωρίς νερό ώστε να διατηρούν όλη τη θρεπτική τους αξία με 100% φυσικό τρόπο παρασκευής χωρίς συντηρητικά και χρωστικές ουσίες.

Για το λανσάρισμα αυτό δημιουργήθηκε ένα 360ο πλάνο επικοινωνίας με το οποίο η 3αλφα κατάφερε όχι μόνο να τα καταστήσει ευρέως γνωστά, αλλά και να ανανεώσει την παραδοσιακή εικόνα των οσπρίων». Συγκεκριμένα, το λανσάρισμα επικοινωνήθηκε με καμπάνια στην τηλεόραση, στο ΥοuTube και στα social media του brand (Instagram και Facebook).

Σημαντική κίνηση για την Ωμέγα αποτέλεσε, σύμφωνα με την Όλγα Κωνσταντακοπούλου, το λανσάρισμα της νέας ταυτότητας της μάρκας με το αγγλικό λογότυπο Ωmega, καθώς και η μεγάλη outdoor καμπάνια που πραγματοποιήθηκε την περίοδο της Σαρακοστής με μήνυμα «Η γεύση και παράδοση γράφονται με Ω».

HOME COOKING, ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ενέργειες όπως διαγωνισμοί, καμπάνιες κατά τη διάρκεια της πανδημίας που προωθήσαν την τάση του home cooking και στρατηγικές συνεργασίες που προέβαλαν την αξία της υγιεινής διατροφής, αποτέλεσαν «εργαλεία» στην επικοινωνία της κατηγορίας.

Όσον αφορά στην ενίσχυση της επικοινωνίας με το κοινό, η Σοφία Παΐζη υπογραμμίζει: «Eν μέσω πανδημίας, δημιουργήσαμε μια διαδικτυακή καμπάνια με θέμα “Μένουμε σπίτι, Δημιουργούμε με Agrino” σε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε τους καταναλωτές στη νέα τους καθημερινότητα και να αξιοποιήσουν δημιουργικά το στοκ σε ρύζι και όσπρια που ήδη είχαν σπίτι, εμπνέοντάς τους με τις απολαυστικές συνταγές που είχαμε αναρτημένες στο site μας».

Η Ωμέγα εγκαινίασε τη στρατηγική της συνεργασία με τη Chef και πρέσβειρα της Μεσογειακής Διατροφής στην Αμερική, Μαρία Λόη, με τη συμμετοχή της στη διοργάνωση Mediterranean Round Table (MDR), η οποία έλαβε χώρα τον Ιούνιο στη Νέα Υόρκη. Το MDR Connect είναι μια σειρά εκδηλώσεων ειδικά σχεδιασμένη για την ενημέρωση και την προώθηση των συστατικών και της αξίας της Μεσογειακής Διατροφής στις ΗΠΑ. Με αυτή τη κίνηση, η εταιρεία Ωμέγα πραγματοποίησε ένα στρατηγικό βήμα επέκτασής της στην αμερικανική αγορά. Επιπλέον, η εταιρεία διοργάνωσε και καλοκαιρινό διαγωνισμό social media με θέμα τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Διαγωνισμό στο Instagram διοργάνωσε η 3αλφα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οσπρίων, τον Φεβρουάριο. Συγκεκριμένα, προσκάλεσε τους ακολούθους της στην πλατφόρμα και τους λάτρεις της μεσογειακής διατροφής να δημιουργήσουν συνταγές οσπρίων, να τις φωτογραφίσουν και να τις ανεβάσουν ως story στο Instagram με hashtag #3alfaOspria και tag @3alfa_gr. Μετά από κλήρωση, αναδείχθηκαν δέκα νικητές, οι οποίοι κέρδισαν από ένα κουτί με προϊόντα της εταιρείας.

Σχετικά με την επικοινωνία της 3άλφα, ο Τάσος Πετρόπουλος αναφέρει: «Φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε όλα τα κανάλια επικοινωνίας, τόσο τα παραδοσιακά όσο και τα social media, δημιουργώντας πάντα 360ο πλάνα με σκοπό να καλύψουμε το κάθε target group, να φτάσουμε την “πληροφορία” σε κάθε καταναλωτή με τον τρόπο που τον ενδιαφέρει και τον αφορά.

Γιατί για όλους εμάς στην 3αλφα, ο στόχος μας δεν είναι απλά η αναγνωσιμότητα και η αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων μας, αλλά η ένταξη της υγιεινής διατροφής στην καθημερινότητα του κάθε καταναλωτή, η ένταξη των οσπρίων και των ρυζιών στο εβδομαδιαίο διατροφολόγιο με όποιο τρόπο το επιθυμεί».

ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
Πλούσια είναι η δράση κοινωνικής ευθύνης των εταιρειών της κατηγορίας, οι οποίες στρέφονται σε βιωσιμότητα αλλά και στα θέματα διακρίσεων που όλο και περισσότερο απασχολούν την κοινωνία.

Η 3αλφα, στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου της με στόχο την ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και εξοικονόμησης των φυσικών πόρων, ολοκλήρωσε την επένδυσή της που ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ για την επέκταση δυναμικότητας της υφιστάμενης μονάδας της, με μία νέα υπερσύγχρονη μηχανή συσκευασίας. Η νέα αυτή επένδυση έρχεται να προστεθεί στον μηχανολογικό εξοπλισμό του εργοστασίου παραγωγής της 3αλφα, αυξάνοντας τη δυναμικότητα στις retail συσκευασίες κατά 40%.

Η πλήρως αυτοματοποιημένη γραμμή περιλαμβάνει επεξεργασία, συσκευασία και εγκιβωτισμό με δυναμικότητα 2500kg/h, αντικαθιστώντας τη πλαστική δευτερογενή συσκευασία από πλαστικό σε χαρτοκιβώτιο από ανακυκλωμένο υλικό, με αποτέλεσμα τη μείωση της χρήσης του πλαστικού κατά 14 τόνους τον χρόνο. Η 3αλφα ανταποκρίθηκε, επίσης, και στο αίτημα δωρεάς του Δήμου Ελασσόνας και προσέφερε 2.000 συσκευασίες ρύζι και 2.000 συσκευασίες φακές για τη στήριξη των πληγέντων από τον σεισμό.

Η Agrino ανταποκρίθηκε άμεσα στις ανάγκες των δοκιμαζόμενων περιοχών, λόγω των πρόσφατων πυρκαγιών, προσφέροντας 2 τόνους οσπρίων και ρυζιών στους πληγέντες κατοίκους. Ειδικότερα, η εταιρεία έχει ήδη προσφέρει 720 κιλά ρύζι, 1000 κιλά φακές και 260 κιλά φασόλια. Η Agrino έχει αποστείλει τις παραπάνω ποσότητες σε Πελοπόννησο, Αττική και, κυρίως, Εύβοια, σε συνεργασία με τον Ερυθρό Σταυρό αλλά και μέσω λιανεμπορικών αλυσίδων που διαθέτουν καταστήματα στις πληγείσες περιοχές.

Επίσης η Agrino βραβεύτηκε με το «Πρότυπο Ethos» Gold για τη συμμόρφωσή της στις απαιτήσεις του πρωτόκολλου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, το οποίο έχει εκπονηθεί από τον ελληνικό φορέα πιστοποίησης Eurocert σε συνεργασία με το δίκτυο CSR Hellas, και σχετίζεται με τους 17 κεντρικούς στόχους του ΟΗΕ, όπως έχουν χαρακτηριστεί στο UN Global Compact.

Από την πλευρά της, η Ωμέγα Ρύζια & Όσπρια βρίσκεται στο πλευρό της ΜΚΟ «Κιβωτός του Κόσμου» για το 2021, καλύπτοντας τις ετήσιες ανάγκες σε ρύζι των παιδιών και των μητέρων που στηρίζει ο οργανισμός.

«ΟΡΘΗ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΙΧΝΗΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑ»
«Η Agrino παράγει ελληνικό ρύζι και όσπρια, καλλιεργημένα σε στενή συνεργασία με ντόπιους παραγωγούς σύμφωνα με τις αρχές της Ορθής Γεωργικής Πρακτικής (ΟΓΠ), συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ενίσχυση των καλλιεργειών τους, ενώ πρωτοπορεί, αφού σε παγκόσμια πρώτη αναγράφει το όνομά τους καθώς και την περιοχή καλλιέργειας πάνω στη συσκευασία, παραμένοντας η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που έχει πλήρη ιχνηλασιμότητα στα προϊόντα εγχώριας παραγωγής και μία από τις ελάχιστες παγκοσμίως».
Σοφία Παΐζη, Marketing Manager, Agrino

«ΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ PLANT BASED ΠΡΟΪΟΝΤΑ» 
«H χρονιά που πέρασε, λόγω της πανδημίας οδήγησε τους καταναλωτές στο να στραφούν ακόμα περισσότερο στην υγιεινή διατροφή και στα plant based προϊόντα. Αυτό το οποίο παρατηρήθηκε, όχι μόνο από τις πωλήσεις αλλά και από τα trends που καταγράφηκαν, είναι ότι υπήρξε άνοδος στην κατηγορίες μας, με την είσοδο πολλών και νέων διαφορετικών προφίλ καταναλωτών. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες, οι καταναλωτές επηρεάζονται κατά 70% από άλλους παράγοντες όπως η υγεία και η κοινωνική στάση μίας εταιρείας ή ενός brand και κατά 30% μόνο από την τιμή των προϊόντων που επιλέγουν για την διατροφή τους».
Τάσος Πετρόπουλος, Διευθυντής Marketing, 3αλφα – Αφοί Κ. Καραγεωργίου ΑΕΒΕ

REBRANDING ΓΙΑ ΤΟ UNCLE BEN’S
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, το Uncle Ben’s ανακοίνωσε το rebranding του σε Ben’s Original, αφαιρώντας την εικόνα του μαύρου άνδρα από τη συσκευασία, ως μια κίνηση να αποδεσμευθεί από τα προσβλητικά στερεότυπα εν μέσω της γενικότερης αντιρατσιστικής τάσης που επικράτησε στην Αμερική τη συγκεκριμένη περίοδο. Η νέα συσκευασία διατηρεί τα χρώματα της αρχικής, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να το αναγνωρίζουν από το οικείο πορτοκαλί χρώμα του brand με γραμματοσειρά σε μπλε φόντο.

«ΚΑΘΕ ΒΗΜΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ»
«Η Ωμέγα κινείται στους κεντρικούς στρατηγικούς της άξονες, όπως έχουν διαμορφωθεί με βάση το πενταετές αναπτυξιακό πλάνο. Αυτοί είναι α) η εξωστρέφεια, β) η ενίσχυση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου με νέες κατηγορίες και νέα προϊόντα και γ) η ενίσχυση του διανεμητικού δικτύου. Κάθε βήμα προσαρμόζεται στις ανάγκες των καιρών, οι οποίοι απαιτούν ελαστικότητα, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, στοιχεία τα οποία είναι στον πυρήνα της κουλτούρας μας.

Για τον λόγο αυτό το επόμενο διάστημα, που προβλέπεται να είναι ακόμα μια νέα πρόκληση τόσο για μας όσο και για όλες τις εταιρείες, στόχος μας είναι η ανανέωση της μάρκας Ωμέγα για τη διατήρηση της ηγετικής της θέσης στην αγορά και παράλληλα η διατήρηση υψηλής διαθεσιμότητας των προϊόντων στην αγορά».
Όλγα Κωνσταντακοπούλου, Marketing Manager, Ωμέγα