Αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητά του, το ραδιόφωνο εξακολουθεί να κάνει αισθητή την παρουσία του, τόσο διατηρώντας ή ακόμα και αυξάνοντας τους ακροατές του, όσο και προσελκύοντας μερίδιο από τα διαφημιστικά budget εταιρειών, προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι γεγονός ότι πρόκειται για ένα Μέσο με πιστούς ακροατές, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της Statista για το 2017, αποτελεί το Μέσο ενημέρωσης που εμπιστεύονται περισσότερο οι Ευρωπαίοι πολίτες, με ποσοστό 59%. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό ακρόασης λαμβάνει χώρα όταν ο ακροατής βρίσκεται εν κινήσει, ως επί το πλείστον σε αυτοκίνητο.

Ποια είναι, όμως τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου ακροατή; Νιώθει πιο οικεία με το συγκεκριμένο Μέσο παρά με οποιοδήποτε άλλο, αλλά παράλληλα διατηρεί υψηλές προσδοκίες από αυτό. Ο σύγχρονος ακροατής είναι ένας πιστός ακροατής, καλομαθημένος, απαιτητικός, ζητά σφαιρική ενημέρωση και θέλει να έχει τη δυνατότητα της παρέμβασης σε θέματα που τον απασχολούν στην καθημερινότητά του, σημειώνει η Έφη Δουβλίδου, Υπεύθυνη Διαφημιστικού Τμήματος, Advertising Manager στον Αθήνα 984FM.

Ο σύγχρονος Έλληνας ακροατής είναι αρκετά έξυπνος και απαιτητικός στις επιλογές του και επιθυμεί να γνωρίζει τι θα ακούσει, προσθέτει ο Γιώργος Παπατριανταφύλλου, Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στον 92,9 Kiss FM. Και συνεχίζει: «Θεωρεί το ραδιόφωνο έναν καλό του φίλο, μία αξιόπιστη παρέα που θέλει να την έχει παντού μαζί του για ενημέρωση, διασκέδαση, όμορφες στιγμές. Θεωρεί το ραδιόφωνο ένα Μέσο που εκπέμπει “ζεστασιά” και μαζί του δεν αισθάνεται μόνος. Ο σύγχρονος Έλληνας ακροατής ξεχωρίζει το ραδιόφωνο από τα υπόλοιπα Μέσα Ενημέρωσης και το αγαπά.

Αυτή η σχέση αυξάνει την εμπιστοσύνη του απέναντι στο ραδιοφωνικό Μέσο με αποτέλεσμα την άμεση επιρροή του από την εμπορική επικοινωνία. Το Μέσο είναι το Μήνυμα όπως ανέφερε ο καναδός επικοινωνιολόγος Μάρσαλ Μακ Λούαν (The Medium is the Massage: An Inventory of Effects – Marshall Mc Luhan) και για τον σύγχρονο ακροατή το ραδιοφωνικό Μέσο είναι το πιο κατάλληλο μέσο, το πιο αξιόπιστο και ειλικρινές για να δεχθεί μηνύματα, συνεπώς και να επηρεαστεί από αυτά».

Αναμφίβολα, η αυξανόμενη διείσδυση του διαδικτύου στην καθημερινότητα έχει επηρεάσει το προφίλ του ακροατή, όπως επιβεβαιώνει και ο Αλέξης Καρακατσάνης, Group Program Manager του Antenna Music: «Σύμφωνα με τη μέτρηση ακροαματικότητας της Focus για λογαριασμό της ΑΕΜΑΡ, ο σύγχρονος ακροατής ραδιοφώνου στην Ελλάδα καταναλώνει με την ίδια συχνότητα ραδιόφωνο (85% καθημερινά, 95% εβδομαδιαία), ωστόσο έχει μειωθεί ο χρόνος ακρόασης. Αυτό προφανώς οφείλεται στο ότι οι ακροατές “καταναλώνουν” μουσική και από άλλες πηγές (new media)».

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗ
Ο Σεπτέμβριος, ως μήνας που σηματοδοτεί την αρχή της νέας σεζόν, βρίσκει τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να παρουσιάζουν τα νέα τους προγράμματα. Νέοι παραγωγοί, ανανεωμένες και νέες εκπομπές, καμπάνιες επικοινωνίας, επένδυση στην ειδησεογραφία ή επικέντρωση σε ένα είδος μουσικής, για απόκτηση συγκεκριμένης ταυτότητας, είναι μερικά από τα «εργαλεία» που χρησιμοποιούνται για την προσέλκυση ακροατών. Η σύνθεση ενός επιτυχημένου ραδιοφωνικού προγράμματος δεν είναι εύκολη υπόθεση, πόσο μάλλον η ένταξη του διαφημιζόμενου σε αυτό, με αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο. Για τον σκοπό αυτό, «επιστρατεύονται» διαφημιστικά διαλλείματα, χορηγίες εκπομπών, διαγωνισμοί, εκδηλώσεις και live events, τόσο μέσα όσο και έξω από το στούντιο.

Ένα επιτυχημένο ραδιοφωνικό πρόγραμμα θα πρέπει να έχει ενδιαφέρουσα θεματολογία, αντικειμενικότητα, δυναμική ροή λόγου, πολυφωνία και χαρακτηριστική μουσική, υπογραμμίζει η Έφη Δουβλίδου, ενώ στην περίπτωση που εκπέμπει και μέσω διαδικτύου το site θα πρέπει να είναι σύγχρονο και να ακολουθεί τη ροή του προγράμματος. Δύο στοιχεία είναι πολύ βασικά, σύμφωνα με τον Αλέξη Καρακατσάνη, και συγκεκριμένα η συνέπεια στην ταυτότητα και το πολύ καλό περιεχόμενο. Ένας επιτυχημένος ραδιοφωνικός σταθμός γνωρίζει το προφίλ των ακροατών στους οποίους απευθύνεται και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να μεταφέρει ένα μήνυμα με τη μεγαλύτερη δυνατή απήχηση, επισημαίνει η Κική Μαλέρδου, Διευθύντρια Διαφήμισης στον 92,9 Kiss FM.

«Ένας διαφημιζόμενος που θα ενταχθεί επιτυχημένα σε ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα, πρώτα από όλα θα εμπιστευθεί τους τρόπους επικοινωνίας, που θα προτείνει το Μέσο, το οποίο έχει γνώση του κοινού, αλλά και του προϊόντος του. Ο δημιουργικός τρόπος σύνδεσης ενός διαφημιζόμενου με τα προϊόντα του σταθμού γίνεται όχημα επικοινωνίας, που κάνει το μήνυμα οικείο στον ακροατή του σταθμού, αφού συνδέεται με το αγαπημένο του Μέσο», καταλήγει η ίδια.

Ένας συνηθισμένος τρόπος προβολής στο ραδιόφωνο, εκτός από τα διαφημιστικά διαλλείματα, είναι αυτός των χορηγιών προϊόντων και εταιρειών σε εκπομπές. Όπως αναφέρει η Δόμνικα Σκρέτα, Head of Marketing & Communications στον Antenna Music, όσο μεγαλύτερη έκθεση έχει ο παρουσιαστής/παραγωγός ενός ραδιοφωνικού σταθμού με ένα προϊόν, τόσο καλύτερα μπορεί να το πουλήσει. Και συνεχίζει: «Με αυτό το δεδομένο, μέσα από χορηγίες σε μία εκπομπή ή ζώνη, οι παραγωγοί έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν καλύτερα και σε μεγαλύτερη χρονική διάρκεια την περιγραφή του προϊόντος. Ακόμα περισσότερο, όταν έχουν έρθει προσωπικά σε επαφή/χρήση/δοκιμή, τότε η παρουσίαση γίνεται βιωματική και βρίσκει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους ακροατές του σταθμού».


ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΕΙΝΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟ
Ένα από τα ζητήματα που θα κληθεί να «αντιμετωπίσει» το Μέσο το επόμενο διάστημα, είναι η μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο και την εκπομπή από τα FM στα DAB+. Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία απαιτεί χρόνο και κεφάλαιο, τόσο από τους ίδιους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς, όσο και από τους ακροατές, και η οποία όμως αναμένεται να επιφέρει πολλαπλά οφέλη. Το ευρωπαϊκό παράδειγμα φανερώνει ότι με την αύξηση του ψηφιακού ραδιόφωνου αυξήθηκε και η ακροαματικότητα και ο αριθμός των ακροατών, όπως επισημάνθηκε σε ημερίδα που διοργάνωσε το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, σε συνεργασία με το δίκτυο WorldDab και το European Broadcasting Union (EBU), τον περασμένο Μάρτιο, με τίτλο «The Future of Broadcast Radio in Europe with DAB+».

Στην ημερίδα μίλησαν εκπρόσωποι ξένων χωρών που έχουν ήδη μεταβεί στην ψηφιακή εποχή και μετέδωσαν στο ελληνικό κοινό τις εμπειρίες τους από την ψηφιακή μετάβαση στο DAB. Όπως ειπώθηκε, στα οφέλη που προκύπτουν συμπεριλαμβάνεται η αύξηση του φάσματος, η μείωση της ακτινοβολίας, η απουσία παρεμβολών, η υψηλή ποιότητα σήματος. Ελαφρώς «θολό» παραμένει το τοπίο ως προς το κόστος της ψηφιακής μετάδοσης, καθώς σύμφωνα με κάποιους εμφανίζεται «απαγορευτικό», ενώ σύμφωνα με άλλους «προσιτό».

Οι ακροατές θα χρειαστούν νέους οικιακούς δέκτες, οι οποίοι λαμβάνουν και τα FM και τα DAB+, ενώ όσον αφορά στην ακρόαση στο αυτοκίνητο, στο οποίο πραγματοποιείται μεγάλο ποσοστό της καθημερινής ακροαματικότητας, τα πιο καινούργια οχήματα διαθέτουν ήδη λειτουργία για τα DAB+. Για τα παλιότερα, θα χρειαστεί είτε καινούργια συσκευή ή ένα ειδικό stick εφόσον η υπάρχουσα συσκευή έχει θύρα USB. Σύμφωνα με τον Αλέξη Καρακατσάνη, η ψηφιακή εποχή στο ραδιόφωνο στην Ελλάδα, θα αργήσει πολύ, αλλά όταν έρθει, μόνο καλό θα κάνει στο Μέσο γενικότερα.

«Θα έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν όντως δοθούν πανελλήνιες άδειες σε ιδιωτικούς σταθμούς, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή του τοπίου όπως το γνωρίζουμε σήμερα», υπογραμμίζει ο ίδιος. Ως προς τα οφέλη της ψηφιακής μετάβασης, η Έφη Δουβλίδου επισημαίνει ότι «με την μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο θα παρουσιαστούν νέες δυνατότητες και νέες ευκαιρίες. Με καθαρότερο σήμα θα είναι καλύτερη η προβολή των διαφημιστικών προϊόντων, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και θα δημιουργηθούν νέοι τρόποι διάδρασης με τους ακροατές».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Γιώργος Παπατριανταφύλλου αναφέρει: «Το ψηφιακό ραδιόφωνο είναι μία τεχνολογία γνωστή στον Kiss, καθώς την εισήγαγε στην Ελλάδα πριν από αρκετά χρόνια. Είναι η εξέλιξη της ραδιοφωνικής μετάδοσης που θα αυξήσει την ποιότητα της ακρόασης και θα μεγιστοποιήσει την απόλαυση αυτής. Παράλληλα, θα δοθεί η ευκαιρία για ραδιοφωνική επιλογή σε ακόμα περισσότερες στιγμές της καθημερινότητάς μας».

ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ENGAGEMENT ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΟΥΣ
«Συνέργειες με άλλα Μέσα και πραγματοποίηση θεματικών εκδηλώσεων»
«Ένα σύγχρονο ραδιόφωνο προσφέρει νέες πλατφόρμες επικοινωνίας, συνέργειες με άλλα Μέσα και πραγματοποίηση θεματικών εκδηλώσεων μέσα και έξω από τα studios».
Έφη Δουβλίδου, Υπεύθυνη Διαφημιστικού Τμήματος, Advertising Manager, Αθήνα 984FM

«Διαδραστικά live events, διαγωνισμοί και outdoor ενέργειες»
«Το ραδιόφωνο είναι το πιο άμεσο και πιο ευέλικτο από όλα τα παραδοσιακά Μέσα. Ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής, έχουν ενταχθεί νέες μορφές επικοινωνίας με το ακροατήριο. Η εμφάνιση και ραγδαία ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έρχονται να διαμορφώσουν νέους διαδραστικούς τρόπους επικοινωνίας και προβολής και για το ραδιόφωνο, αλλά και τους διαφημιζόμενους που προβάλλονται συνδυαστικά. Αυτός είναι ένας τρόπος ενίσχυσης του engagement ενός διαφημιζόμενου με το ακροατήριο ενός ραδιοφωνικού σταθμού. Υπάρχουν όμως κι άλλοι τρόποι, οι οποίοι βασίζονται στην εξωστρέφεια και τη δημιουργικότητα του ραδιοφωνικού σταθμού και μερικοί από αυτούς είναι τα διαδραστικά live events, οι διαγωνισμοί και οι outdoor προωθητικές ενέργειες».
Κική Μαλέρδου, Διευθύντρια Διαφήμισης, 92,9 Kiss FM

«Χρήση όλων των εργαλεία μας, on & off air, σε όλες τις πλατφόρμες επικοινωνίας»
«Το ραδιόφωνο, αν και είναι ένα παραδοσιακό Μέσο, τα τελευταία χρόνια υποστηρίζεται και μέσα απ’ όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το διαδίκτυο, τα smartphones και τα tablet. Μέσα από τα νέα σημεία διανομής των ραδιοφώνων, μπορούμε πλέον να προσφέρουμε στους διαφημιζόμενους προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών τους και σε digital περιβάλλον. Εκεί όπως γνωρίζετε, το engagement είναι απόλυτα μετρήσιμο και προσθέτει επιπλέον επικοινωνιακές διόδους, απόλυτα στοχευμένες στα κοινά του κάθε διαφημιζόμενου. Ιδανικό πλάνο για τους διαφημιζομένους μας είναι όταν χρησιμοποιούμε όλα τα εργαλεία μας, on & off air, σε όλες τις πλατφόρμες επικοινωνίας που διαθέτουμε, έτσι ώστε το εκάστοτε μήνυμα, να προωθηθεί “natively” στους καταναλωτές τους».
Δόμνικα Σκρέτα, Head of Marketing & Communications, Antenna Music

ΑΚΡΟΑΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΑΤΤΙΚΗΣ, TOP 10, 23/04-15/07/2018

23/04-15/07/2018 15/01-22/04/2018
Σταθµός Μέσο Ηµερήσιο Ποσοστό Ακροατών Μέση Διάρκεια Ακρόασης ανά Ακροατή (σε λεπτά) Μέσο Ηµερήσιο Ποσοστό Ακροατών Μέση Διάρκεια Ακρόασης ανά Ακροατή (σε λεπτά)
95,2 Athens Dee Jay 8,9 79,9 8,2 73
Σκάι 100,3 8,7 98,8 8,8 94
Ρυθμός 9 49 8,7 69,5 8,5 73,5
Real FM 97,8 8,6 127,1 9 120,3
Μελωδία FM 99,2 8,6 92 8,6 92,6
9 69 Rock 7,6 68,2 7,2 65
Red 96,3 7,5 67,8 7,2 67,7
89.8 Δρόμος FM 7,4 69,5 6,5 62,5
Δίεση 101,3 7,3 90,9 7,1 91,4
Sfera 102,2 7,2 84,1 6,9 84,5


ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΚΥΕΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας Spotmonitor, η οποία καταγράφει τα διαφημιστικά σποτ στο ραδιόφωνο, σε πραγματικό χρόνο, την περίοδο 27/08 έως 02/09/2018, οι top 10 κατηγορίες διαφημιζομένων στο ραδιόφωνο πανελλαδικά ήταν οι: Εκπαίδευση, Κατ. Ποτών-Τροφίμων, Διασκέδαση, Ταξίδια, Κατ. Προσωπικών Ειδών, Κινητή Τηλεφωνία, Κατ/τα Ειδών Σπιτιού, Οικονομικοί Οργανισμοί, Δημόσιο και Εξοπλισμός Οικοδομής. Όπως είναι αναμενόμενο, σε ένα Μέσο με τόση αμεσότητα όπως το ραδιόφωνο, οι διαφημιζόμενοι και η βιομηχανία από την οποία προέρχονται επηρεάζονται άμεσα από την εποχικότητα και την εκάστοτε χρονική συγκυρία. Τα ραδιοφωνικά σποτ αξιοποιούν τις τάσεις και τα γεγονότα της εποχής, προκειμένου να παραμένουν διαρκώς «φρέσκα», να τραβούν την προσοχή του καταναλωτή και να μιλούν τη γλώσσα του.

TOP 10 ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ, ΕΒΔΟΜΑΔΑ 27/08-02/09/2018

Διαφηµιζόµενος

Αρ.Μεταδόσεων

Αρ.Θεµάτων

Σ_Sec

Μ.Δ.Spot

ΣΧΟΛΕΣ ΔΕΛΤΑ ΑΘΗΝΑΣ ΕΚΠ.ΑΕ

3.154

2

110.237

34,8

ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ & ΣΙΑ ΟΕ

3.203

7

87.815

27,5

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΕ

1.735

10

85.797

49,5

ΜΑΣΟΥΤΗΣ

3.017

8

80.473

26,6

COSMOTE (Κ.ΤΗΛΕΠΙΚ.ΑΕ)

1.981

14

76.626

38,7

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

1.421

10

65.321

46,0

WIND HELLAS

1.555

5

54.446

35,0

ΟΠΑΠ Α.Ε.

3.177

5

53.147

16,7

VODAFONE

932

8

51.806

55,7

ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ

1.832

2

51.293

28,0