Σε μια χρονιά, που σημαδεύτηκε από την πανδημία του Covid-19, καθιστώντας την υγεία εξαιρετικά εύθραυστη, η ατομική υγιεινή και τα προϊόντα που προσπαθούν να την προστατεύσουν, αναδείχθηκαν ως ένα από τα ισχυρότερα και πιο επιτακτικά trends. Το 2020, προϊόντα όπως τα αντισηπτικά υγρά και τα μαντιλάκια για τα χέρια εκτοξεύτηκαν στις προτιμήσεις των καταναλωτών με τις εταιρείες να πολλαπλασιάζουν την παραγωγή τους με γνώμονα τις αξίες και το purpose τους.
Σε είδος πρώτης ανάγκης ανέδειξε τα αντισηπτικά και τα μαντιλάκια για τα χέρια το 2020, τάση η οποία, όχι απλώς συνεχίζεται, αλλά φαίνεται να ενισχύεται, και το 2021. Οι εταιρείες διεθνώς, ανταποκρινόμενες στις ιδιαίτερες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του Covid-19, προχώρησαν ακόμη και στο άνοιγμα νέων γραμμών παραγωγής, εφοδιάζοντας τα καταστήματα λιανικής με μεγάλες ποσότητες των συγκεκριμένων προϊόντων, τόσο για το σπίτι, όσο και για την ατομική υγιεινή των καταναλωτών.
Στο ίδιο πνεύμα, και οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες, αλλά και εταιρείες καλλυντικών, με την υποστήριξη της Πολιτείας, ενεργοποιήθηκαν άμεσα -από το πρώτο κιόλας τρίμηνο του 2020- παράγοντας αντισηπτικά προϊόντα για την εγχώρια αγορά. Η πρωτοβουλία, μάλιστα, εγκρίθηκε με fast track διαδικασίες από το Υπουργείο Ανάπτυξης, με αλλαγές που προωθήθηκαν με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που ανέστειλε την ισχύ διατάξεων που ρυθμίζουν τις αρμοδιότητες του ΕΟΦ για μία σειρά από φαρμακευτικά και συναφή προϊόντα.
Παράλληλα, τα brands προσάρμοσαν και τη στρατηγική τους σχετικά με δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας, δωρίζοντας, μεταξύ άλλων, μεγάλες ποσότητες αντισηπτικών σε νοσηλευτικές μονάδες και στο προσωπικό των νοσοκομείων που βρίσκεται στην «πρώτη γραμμή» της αντιμετώπισης της πανδημίας.
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΜΕ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Η προηγούμενη χρονιά έδωσε «χώρο» για το λανσάρισμα νέων προϊόντων ατομικής υγιεινής για την προφύλαξη από τον Covid-19, αλλά και την επέκταση των υπαρχόντων σειρών, σε δεκάδες επιχειρήσεις στη χώρα μας, με τις Fresh Line, Famar, Korres, Παπουτσάνης και πολλές άλλες, να υποβάλλουν ήδη από το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με το Capital.gr, αιτήσεις στον ΕΟΦ για να παράξουν αντισηπτικά για τη λιανική.
Από την πλευρά της δε, η Dettol, η οποία δραστηριοποιείται εξ ολοκλήρου στην παραγωγή αντισηπτικών προϊόντων ποικίλων χρήσεων, διεύρυνε, στην αρχή της χρονιάς που πέρασε, τη γκάμα των σαπουνιών με δύο νέα αρώματα στις αντλίες, καθώς και με τις νέες οικολογικές και οικονομικές συσκευασίες ανταλλακτικών σε αγαπητά αρώματα, οι οποίες ήρθαν να απαντήσουν στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών για ένα αντιβακτηριδιακό σαπούνι που παρέχει προστασία και ασφάλεια. «Στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, στο Dettol, προτεραιοποιήσαμε την ανάγκη για προσφορά. Θέσαμε ως πρωταρχικό στόχο να ανταποδώσουμε την εμπιστοσύνη που μας δείχνει ο Έλληνας καταναλωτής, τα τελευταία χρόνια, πόσο μάλλον το 2020.
Μια μεγάλη ενεργοποίηση, μεταξύ άλλων, ήταν η συνεργασία μας με τον ΕΟΔΥ και η υποστήριξή μας στο έργο του ελέγχου της εξάπλωσης του Covid-19. Και ταυτόχρονα εστιάσαμε στην ανάγκη για εκπαίδευση», σημειώνει η Τζώρτζια Λιάσκου, Marketing Manager, Greece, RB Healthcare Hellas.
ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Παράλληλα, από τον Μάρτιο του 2020, εταιρείες, όπως η Korres, προχώρησαν στην τροποποίηση των παραγωγικών μονάδων τους, προκειμένου να προσφέρουν στην αγορά επαρκέστερες ποσότητες για την κάλυψη μιας ανάγκης, η οποία αυξανόταν με γεωμετρική πρόοδο. «Όταν, τον Μάρτιο 2020, διαπιστώθηκε η ανάγκη εξασφάλισης επάρκειας αντισηπτικών και μέσω της ταχείας διαδικασίας αδειοδότησης από τον ΕΟΦ, τροποποιήσαμε άμεσα την παραγωγική μονάδα μας, θέτοντας ως προτεραιότητα τα αντισηπτικά προϊόντα, με δυνατότητα παραγωγής έως 80.000 τεμάχια ημερησίως», επισημαίνει η Korres.
Εξάλλου, σύμφωνα με την εταιρεία, στόχος ήταν να καλύψει επαρκώς τις ανάγκες του φαρμακείου, προσφέροντας αποτελεσματικά αντισηπτικά προϊόντα υψηλών προδιαγραφών στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Πρόκειται δε για μια προϊοντική κατηγορία, η οποία συνεχίζει να εξελίσσεται με νέα πρακτικά και ασφαλή προϊόντα, για την ενίσχυση των μέσων άμυνας στις παρούσες υγειονομικές συνθήκες, αλλά και για τη φροντίδα των χεριών. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία διαθέτει στην αγορά το fragrance-free, αντισηπτικό υγρό χεριών σε μορφή spray και πρακτική on-the-go συσκευασία, τα αντιβακτηριακά μαντηλάκια χεριών εμποτισμένα με δραστικό αντισηπτικό διάλυμα και το υγρό σαπούνι με εκχυλίσματα αλόης και αλθαίας.
Παράλληλα, η Korres προχώρησε στην κάλυψη των αναγκών των επιχειρήσεων και των ξενοδοχείων. «Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, παρουσιάσαμε τo Korres Care Κit -μία πρωτοβουλία της μάρκας που απευθύνεται σε επιχειρήσεις και ξενοδοχεία, προσφέροντας μία αποτελεσματική, αλλά και εξαιρετικά προσιτή ασπίδα προστασίας και φροντίδας για το προσωπικό και τους πελάτες», δηλώνει ο Παναγιώτης Δρόσος, Global Business Development Director της Korres. «Το Care Κit περιλαμβάνει αντισηπτικό προϊόν, είτε σε μορφή gel, είτε σε μορφή spray, υγρό σαπούνι και κρέμα χεριών, αλλά και προστατευτική μάσκα τριών στρωμάτων 3ply -ένα σημαντικό μέσο προστασίας, σύμφωνα με τις οδηγίες των αρμόδιων εθνικών και διεθνών φορέων», προσθέτει.
ΥΓΡΑ ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΑ, GEL ΚΑΙ ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΕΣ;
Οι εταιρείες διαθέτουν στην ελληνική αγορά αντισηπτικά σε διάφορες μορφές, όπως υγρά αντισηπτικά, σε μορφή gel και μαντιλάκια. Η Fresh Line διαθέτει στην αγορά αντισηπτικό gel χεριών, με περιεκτικότητα 75% v/ν ισοπροπυλικής αλκοόλης, με υψηλού επιπέδου προδιαγραφές, εμπλουτισμένο με γλυκερίνη, το οποίο δεν χρειάζεται ξέβγαλμα, ενώ η Παπουτσάνης αξιοποίησε μέρος της μονάδας παραγωγής της για την αποκλειστική παραγωγή βιοκτόνων και απολυμαντικών με χρήση οινοπνεύματος σε περιεκτικότητα 80% κατ’ όγκο.
Ωστόσο, εντύπωση έκανε η διεξαγωγή μελετών -οι οποίες, αυτήν τη στιγμή, βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο- από την Colgate, σύμφωνα με τις οποίες οδοντόκρεμες που περιέχουν ψευδάργυρο ή κασσίτερο και στοματικά διαλύματα με χλωριούχο κετυλπυριδίνιο (CPC) ενδέχεται να εξουδετερώνουν τον ιό κατά 99,9%. Στις εργαστηριακές μελέτες -τις πρώτες που περιλαμβάνουν οδοντόκρεμα- οι οδοντόκρεμες Colgate Total και Meridol εξουδετέρωσαν, σύμφωνα με την εταιρεία, το 99,9% του ιού μετά από δύο λεπτά επαφής, ενώ τα στοματικά διαλύματα Colgate Plax και Colgate Total είχαν αντίστοιχη αποτελεσματικότητα μετά από 30 δευτερόλεπτα.
ΚΑΜΠΑΝΙΕΣ, SOCIAL MEDIA ΚΑΙ E-COMMERCE
Για την επικοινωνία και την προώθηση των προϊόντων τους, αλλά και της ευρύτερης ανάγκης για προσαρμογή στις νέες συνθήκες και προστασίας τόσο των ιδίων των καταναλωτών, όσο και του κοινωνικού συνόλου, οι εταιρείες προχωρούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση καμπανιών και στην αξιοποίηση τόσο των social media, όσο και του e-commerce. «Το lockdown δίδαξε σε όλους μας να εκτιμούμε τα μικρά πράγματα στη ζωή που θεωρούσαμε δεδομένα. Υπάρχουν όμως και άλλα μικρά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να διατηρήσουμε τους εαυτούς μας, τις οικογένειές μας, την κοινωνία μας ασφαλή», υπογραμμίζει η Τζώρτζια Λιάσκου.
Σε ευθυγράμμιση με τη συγκεκριμένη φιλοσοφία, το Dettol δημιούργησε την καμπάνια «Συνεχίζουμε να προστατεύουμε», μέσω της οποίας ενθαρρύνει το κοινό να θυμάται αυτά τα μικρά πράγματα, όπως είναι το πλύσιμο των χεριών, η απολύμανση μιας επιφάνειας ή η χρήση αντισηπτικού. «Το Dettol μας υπενθυμίζει ότι αυτές οι μικρές συνήθειες είναι στην πραγματικότητα τεράστιες πράξεις φροντίδας και προστασίας, επειδή βοηθούν όχι μόνο στην πρόληψη της εξάπλωσης του ιού, αλλά και στην επιστροφή μας στα άλλα «μικρά» πράγματα που έχουμε χάσει, τις προηγουμένως ασήμαντες στιγμές της καθημερινής μας ζωής», προσθέτει. Από την πλευρά της και στο πλαίσιο προώθησης του Korres Care Kit, η Korres, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Δρόσο, προχώρησε στη δημιουργία του νέου e-shop, που απευθύνεται σε επιχειρήσεις και ξενοδοχεία.
«Επιθυμούμε να συμμετέχουμε στη συνολική προσπάθεια και να υπενθυμίζουμε την ανάγκη συχνού πλυσίματος των χεριών και χρήσης αποτελεσματικών αντισηπτικών προϊόντων κυρίως μέσα από τα δικά μας social media. Επιπλέον, δημιουργήσαμε μία Β2Β ενημερωτική εκστρατεία, στοχευμένη στις ανάγκες λειτουργίας των επιχειρήσεων και ξενοδοχείων, αναδεικνύοντας την ολοκληρωμένη λύση που προσφέρει το Korres Care kit», δηλώνει.
ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΚΑΙ TRUST
Η παρατεταμένη περίοδος κρίσης έφερε τα brands αντιμέτωπα και με μια μεταμόρφωση της καταναλωτικής συμπεριφοράς, καθώς το κοινό άλλαξε συνήθειες, προκειμένου να προστατεύσει την υγεία του. Παράλληλα, η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, η αίσθηση αβεβαιότητας και η προτεραιότητα σε προϊόντα απαραίτητα για την υγεία και την ασφάλεια περιόρισαν τα shopping trips και αύξησαν τις διαδικτυακές αγορές. «Οι πωλήσεις σαπουνιών αυξήθηκαν κατακόρυφα, παρουσιάζοντας ακόμα και ανάπτυξη της τάξης +330%, κατά τη διάρκεια εβδομάδας του Μαρτίου, ενώ τα αντισηπτικά gel και τα πανάκια για τα χέρια εκτοξεύθηκαν», παρατηρεί η Τζώρτζια Λιάσκου.
Επισημαίνει δε ότι πολλοί παράγοντες που επηρέασαν την αγοραστική συμπεριφορά, θα συνεχίσουν να την επηρεάζουν και την επόμενη χρονιά, ενώ κάποιες συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι, σε περιόδους κρίσης, το καταναλωτικό κοινό στρέφεται σε brands, τα οποία του ενισχύουν το αίσθημα εμπιστοσύνης, μέσω της αξιοπιστίας τους και της συνέπειάς τους. «Το τελευταίο έτος, σε όλες τις προϊόντικες κατηγορίες, παρατηρήθηκε ότι οι καταναλωτές στρέφονται στα brands που εμπιστεύονται περισσότερο.
Ιδιαίτερα σε μια περίοδο κρίσης, άμεσα συνδεδεμένη με την αναγκαιότητα της ατομικής υγιεινής, ήταν εμφανής η προτίμηση σε brands που είναι αξιόπιστα και προσφέρουν ασφάλεια, σιγουριά και προστασία. Με τη σωστή στρατηγική και με μια επικοινωνία που εστιάζει στις ανάγκες του καταναλωτή και απαντά γρήγορα στις αλλαγές, τα brands αυτά θα είναι σε θέση να διατηρήσουν το momentum», εξηγεί η Τζώρτζια Λιάσκου.
PURPOSE, ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΚΩΔΙΚΟΙ
Στις αξίες και τον σκοπό τους εστιάζουν οι εταιρείες, στο πλαίσιο της πανδημικής κρίσης, προκειμένου να προσφέρουν τόσο στην κοινωνία, όσο και στους συνεργάτες τους. Με αίσθηση σκοπού θα συνεχίσει να δρα το Dettol και το 2021, με την Τζώρτζια Λιάσκου να σημειώνει: «Σε αυτήν την ιδιαίτερα απαιτητική περίοδο για όλους μας, θα κινηθούμε με γνώμονα τις αξίες του brand και θα συνεχίσουμε να προφέρουμε στο κοινωνικό σύνολο και να εκπαιδεύουμε για τη σημαντικότητα της προστασίας. Παράλληλα, θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες ευθύνης, οι οποίες θα έχουν μακροχρόνιο αντίκτυπο στην προάσπιση της υγείας».
Επιπλέον, το brand πρόκειται να διευρύνει το κωδικολόγιό του με προϊόντα Dettol που παρέχουν ασφαλή προστασία και διευκολύνουν τον καταναλωτή στις σύγχρονες καθημερινές ανάγκες. Με υπευθυνότητα απέναντι στις ανάγκες τόσο του καταναλωτή, όσο και των επιχειρήσεων για τις νέες συνθήκες και συνήθειες, με τις οποίες ζούμε και εργαζόμαστε, σκοπεύει να κινηθεί η Korres.
«Η συμμετοχή μας στη συνολική προσπάθεια ανάδειξης της σημασίας του συχνού πλυσίματος των χεριών και της χρήσης αποτελεσματικών αντισηπτικών προϊόντων τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και στο πλαίσιο ασφαλούς λειτουργίας των επιχειρήσεων, αποτελεί ανάγκη που καλύπτουμε με βάση τις αξίες του brand», υπογραμμίζει ο Παναγιώτης Δρόσος. Παράλληλα, κάνει ιδιαίτερη μνεία στα ξενοδοχεία, που καλούνται, για άλλη μια σεζόν, να διατηρήσουν τα υψηλά standards της ελληνικής φιλοξενίας, τα οποία και πρέπει να υποστηριχθούν. «Η ποιότητα και η ασφάλεια ενός branded αντισηπτικού προϊόντος παραμένει ζητούμενο και αυτή είναι η δική μας συμβολή σε αυτή τη συγκυρία», καταλήγει ο Παναγιώτης Δρόσος.
«ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΕΥΑΛΩΤΟΥΣ»
«Η φιλοσοφία του brand Dettol, να δημιουργήσει έναν πιο υγιή κόσμο, κάνοντας την καλή υγιεινή μια συνήθεια, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Το Dettol, συνώνυμο της προστασίας, χρησιμοποιείται από εκατομμύρια καταναλωτές σε όλον τον κόσμο για την πρόληψη της εξάπλωσης μικροβίων και τη μείωση ασθενειών. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας και σπάζοντας την αλυσίδα μόλυνσης, να προστατεύσουμε τους πιο ευάλωτους. Το Dettol θα συνεχίσει να εξελίσσεται για να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: να συνεχίσει να προστατεύει, σήμερα και στο μέλλον».
Τζώρτζια Λιάσκου, Marketing Manager, Greece, RB Healthcare Hellas
«ΔΕΔΟΜΕΝΗ Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΑ»
«Η κατηγορία των αντισηπτικών προϊόντων αναπτύχθηκε ταχύτατα, κατά το προηγούμενο διάστημα, λόγω των άμεσων αναγκών της αγοράς και των πολιτών. Μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ως δεδομένη την ανάγκη της αγοράς για αποτελεσματικά, ποιοτικά αντισηπτικά προϊόντα, καθώς και για προϊόντα που φροντίζουν και ενυδατώνουν την επιδερμίδα των χεριών».
Παναγιώτης Δρόσος, Global Business Development Director, Korres
«ΘΡΑΥΣΗ» ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΑ ΧΕΡΙΩΝ
- Η παγκόσμια αγορά αντισηπτικών χεριών άγγιξε τα 2,7 δισ. δολάρια παγκοσμίως, το 2019, και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί με μεικτό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 22,6% έως το 2027, γεγονός το οποίο αποδίδεται στη στροφή των καταναλωτών στα απλά στη χρήση προϊόντα υγιεινής και την επέλαση της πανδημίας του Covid-19. (Πηγή: Grand View Research)
- Η πρόβλεψη για τα υγρά αντισηπτικά χεριών εκτιμά ότι η αξία τους θα φτάσει, την πενταετία 2020-2024, τα 2,12 δισ. δολάρια, διεθνώς, με μεικτό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 9,96%. (Πηγή: Research and Markets)
- Υψηλότερη ενίσχυση αναμένεται ότι θα παρουσιάσει η αγορά της Κίνας, η οποία, μέσα στο 2021, εκτιμάται ότι θα αγγίξει σε έσοδα τα 1,227 εκατ. δολάρια. (Πηγή: Statista)
- Για την Ευρώπη, οι αναλύσεις διίστανται, καθώς κάποιες εταιρείες μελετών -όπως για παράδειγμα, η Graphical Research- υποστηρίζει ότι τα έσοδα από την αγορά υγρών αντισηπτικών χεριών στην Ευρώπη άγγιξαν, το 2019, τα 338,25 εκατ. ευρώ, ωστόσο, προβλέπεται σταδιακή μείωση με μεικτό ετήσιο ρυθμό -3% έως το 2026. Την ίδια στιγμή, η VynZ Research εκτιμά ότι, την περίοδο αναφοράς, η αξία των πωλήσεων θα σημειώσει αύξηση με ρυθμό CAGR 17,7%.