Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας με τον Κωνσταντίνο Σταματάκη, Διευθυντή Marketing της Praktiker Hellas. Η συζήτηση που ακολουθεί είναι ιδιαίτερα κατατοπιστική, ενώ δεν περιορίζεται σε πρωτοβουλίες της εταιρείας, αφού ζητήσαμε από τον Κ. Σταματάκη να μας καταθέσει τις απόψεις του και για άλλα ζητήματα που σχετίζονται με την εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα.

Marketing Week: H Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σαφώς και έχει διεισδύσει στρατηγικά στις περισσότερες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Ποιες ανάγκες, τόσο των καταναλωτών, όσο και των εταιρειών, έχουν οδηγήσει σε αυτήν την πραγματικότητα;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Οι καταναλωτές έχουν την ανάγκη να περιβάλλονται από εταιρείες κοινωνικά υπεύθυνες, που μεριμνούν για το περιβάλλον, αλλά και την κοινωνία σαν σύνολο, δείχνοντάς το εμπράκτως με διαρκείς πρωτοβουλίες και επενδύσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Κατακρίνουν εκείνες που απέχουν από αυτήν τη φιλοσοφία και πρακτική και στηρίζουν τις κοινωνικά υπεύθυνες, καθώς είναι εκείνες που παράγουν κοινωνικό έργο, πέρα από την εκπλήρωση των εμπορικών τους συμφερόντων.

Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες, θέλοντας να δηλώνουν συνεχώς το παρόν με ενέργειες υπέρ της κοινωνίας, υιοθετούν όλο και περισσότερες πρακτικές κοινωνικής ευθύνης που ουσιαστικά είναι πρακτικές κοινής λογικής, αυτονόητες και άκρως απαραίτητες για αυτή. Με αυτόν τον τρόπο εκπληρώνεται η ανάγκη τους για κοινωνική υπευθυνότητα, πέρα από την εμπορική τους δραστηριότητα, ανάγκη που καθιστά ολοκληρωμένη και ουσιαστική την ύπαρξή τους.

Marketing Week: Σε εταιρείες του κλάδου που δραστηριοποιείται η Praktiker, η ΕΚΕ θα έλεγα ότι έχει ακόμα πολύ δρόμο για να εξελιχθεί. Ωστόσο η Praktiker βρίσκεται μπροστά σε αυτόν τον τομέα. Είναι θέμα γενεσιουργού DNA ή άμεσης ανταπόκρισης στις ανάγκες της εποχής;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Κατά τη γνώμη μας ο τομέας της ΕΚΕ έχει όντως πολύ δρόμο, αλλά για «όλους». Τόσο ο σχεδιασμός, όσο και η εφαρμογή της ΕΚΕ θεωρούμε ότι προέρχεται από το συνδυασμό του γενεσιουργού DNA με την άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες της εποχής. Καθώς, το DNA μιας επιχείρησης είναι εκείνο που την καθιστά ικανή να αναγνωρίζει και να ενεργεί ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε περιόδου προς τις κατάλληλες κατευθύνσεις και με τα κατάλληλα μέσα.

Marketing Week: Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αγκαλιάζει πλέον όλο το φάσμα της κοινωνίας και βρίσκει ολοένα και περισσότερες εφαρμογές. Για να είναι ωστόσο εποικοδομητική, θα πρέπει η εταιρεία που την εφαρμόζει να την έχει εντάξει στρατηγικά στο Μarketing & Βusiness Ρlan της. Υποθέτω ότι αυτό ισχύει στην περίπτωση της Praktiker. Πώς εξασφαλίζετε όμως τη διάρκειά της;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Η ΕΚΕ έχει όντως ενταχθεί λειτουργικά μέσα στην εταιρεία μας, καθώς υλοποιείται από συγκεκριμένους ανθρώπους συγκεκριμένου τμήματος. Η συνέχεια και η διάρκειά της ποτέ δεν εξασφαλίζονται, αλλά πάντα εξαρτώνται από δύο παράγοντες: τις ανάγκες της εποχής, καθώς και την ανταπόκριση που έχουν οι δράσεις ΕΚΕ σε εκείνους στους οποίους απευθύνονται, που είναι και οι τελικοί αποδέκτες των αποτελεσμάτων της.


Marketing Week: Τι ακριβώς αφορά αυτή η ενέργεια;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Η ενέργεια «I Love Design by Praktiker… προωθούμε την έμπνευση» ήταν μια πρωτοβουλία που ήρθε να συνδυάσει τη νεανική έμπνευση με την πρακτική δημιουργία, αναδεικνύοντας δυναμικά τα νέα ταλέντα στο χώρο του Design. Αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη της δέσμευσης της εταιρείας μας να προωθήσει και να ενισχύσει τη δημιουργικότητα των νέων ελλήνων σχεδιαστών. Ξεκινώντας από την πόλη του Βόλου, στο πλαίσιο αυτής της ενέργειας σπουδαστές και απόφοιτοι του Δημοτικού ΙΕΚ της πόλης, κλήθηκαν να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και τέλος να παρουσιάσουν τη δική τους οπτική των χρηστικών αντικειμένων, προτείνοντας μοντέρνες προσεγγίσεις του σύγχρονου Design με απλά υλικά, αποκλειστικά από τα Praktiker.

Στο φετινό αυτό διαγωνισμό, με το πάθος και τη δημιουργικότητά τους, οι συμμετέχοντες έθεσαν πολύ υψηλά τον πήχη για κάθε μελλοντική διοργάνωση, και η πιλοτική προσέγγιση αυτής της ενέργειας ΕΚΕ ολοκληρώθηκε, με 8 διακεκριμένους συμμετέχοντες, οι οποίοι και βραβεύτηκαν από την εταιρεία μας.


Marketing Week: Ποια είναι η ανταπόκριση της ενέργειας αυτής και ποια θα είναι η εξέλιξή της;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Σε πρώτη φάση πέρα από το διοργανωτικό μέρος της ενέργειας και την υποστήριξη που παρείχαμε από την αρχή μέχρι το τέλος σε όλους τους συμμετέχοντες, πάνω από όλα αναλάβαμε να προωθήσουμε τους νέους ανθρώπους και να αναδείξουμε τη δουλειά τους. Κάτι το οποίο θα συνεχιστεί, μιας και η έκθεση θα ταξιδέψει μετά την πόλη του Βόλου, στη Λάρισα, στη Θεσσαλονίκη και τέλος στην Αθήνα, με μεγάλες προοπτικές εξέλιξης.

Marketing Week: Να περιμένουμε τους προσεχείς μήνες να δούμε και άλλες ανάλογες πρωτοβουλίες της Praktiker σε θέματα CSR;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Το CSR είναι για την Praktiker μια συνεχής φιλοσοφία και διαδικασία. Συνεπώς, αποτελεί δέσμευση για εμάς η συνέχιση παρόμοιων ενεργειών και πρωτοβουλιών.

Marketing Week: Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει ενέργειες κοινωνικής ευθύνης που είναι φανερό ότι δεν αποτελούν στρατηγική επιλογή κάποιων εταιρειών, αλλά οι τελευταίες τις εξελίσσουν ως αυτοσκοπό. Ποια στοιχεία διαφοροποιούν τη στρατηγικά επιλεγμένη και στοχευμένη ενέργεια κοινωνικής ευθύνης, από την ενέργεια που αποτελεί αυτοσκοπό;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Έχει να κάνει καθαρά με το αν καλύπτεται η πραγματική ανάγκη των αποδεκτών των ενεργειών ΕΚΕ. Για εμάς ο στόχος της ενέργειας αυτής ήταν να έχουν οι νέοι πραγματικές αναφορές για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, ενισχύοντας  τα πρώτα τους βήματα και υποστηρίζοντας την προσπάθειά τους από την αρχή μέχρι το τέλος της δημιουργίας τους. Συνεχίζουμε με το ταξίδι της έκθεσης και τη συνεχή προβολή της με όλα τα δυνατά από πλευράς μας, μέσα.

Marketing Week: Ο κλάδος του DIY τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη άνθηση. Για ποιους λόγους; Ποια είναι η θέση της Praktiker σε αυτήν την πραγματικότητα;

Κωνσταντίνος Σταματάκης: Οι άνθρωποι ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζουν τις ανάγκες τους, τις προτεραιότητές τους, αλλά και τον τρόπο ζωής τους συνολικά. Με τα νέα αυτά δεδομένα οι καταναλωτές αναζητούν έξυπνες και οικονομικές λύσεις, που παράλληλα τους δίνουν την υπερηφάνεια και την ικανοποίηση ότι κατασκευάζουν πράγματα μόνοι τους χωρίς να υστερούν σε τίποτα από πιο ακριβές εναλλακτικές. Η Praktiker ως πρωτοπόρος του DIY διεθνώς, είναι η εταιρεία που εισήγαγε τη φιλοσοφία των ιδιοκατασκευών στην Ελλάδα.

Η αλήθεια είναι πως ο κλάδος ανθεί παγκοσμίως, αλλά στην Ελλάδα έχει πολλά περιθώρια ακόμη. Εκεί ακριβώς χτίζουμε και επενδύουμε προσδοκώντας ότι όλο και περισσότεροι Έλληνες θα υιοθετήσουν την φιλοσοφία του DIY στην καθημερινή τους ζωή.