Η όραση είναι η αίσθηση που απασχολεί περισσότερο από κάθε άλλη τον εγκέφαλό μας. Καθημερινά διαχειρίζεται εκατομμύρια πληροφορίες με εξαιρετική ταχύτητα. Φανταστείτε ότι μπαίνετε σ’ ένα πολυσύχναστο μπαρ και ψάχνετε την παρέα σας. Πώς καταφέρνετε να εντοπίσετε με μια γρήγορη ματιά δύο πρόσωπα ανάμεσα σε τόσα άλλα; Το έχετε σκεφτεί;

Η γρήγορη αναγνώριση προσώπων ήταν ανέκαθεν μια πολύ κρίσιμη δεξιότητα για την επιβίωσή μας. Πριν από 50.000 χρόνια, οι πρόγονοί μας έπρεπε να ξεχωρίσουν πολύ γρήγορα το κεφάλι ενός λιονταριού ανάμεσα στα δέντρα, ή ένα οικείο πρόσωπο από ένα άγνωστο, προτού πλησιάσει απειλητικά. Το ασυνείδητο τμήμα του εγκεφάλου μας έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα σε αυτό. Οτιδήποτε οικείο, τραβάει αμέσως την προσοχή της περιφερειακής μας όρασης και ενεργοποιεί αυτόματα την εστιακή μας όραση. Ο εγκέφαλός μας δεν αναγνωρίζει απλά πρόσωπα ή αντικείμενα μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου, αλλά αξιολογεί και την αξία τους για τη δεδομένη στιγμή, ασυνείδητα. Αν η αξία είναι μεγάλη, ο εγκέφαλος δίνει εντολή στους μυς των ματιών να εστιάσουν.

Αυτό σημαίνει ότι ο πιο βασικός παράγοντας της προσοχής μας είναι η σχετικότητα. Στην ουσία βλέπουμε αυτό που θέλουμε. Αν οδηγούμε και ανάψει το λαμπάκι της βενζίνης, ο εγκέφαλός μας θα αρχίσει ασυναίσθητα να ψάχνει για σχήματα και χρώματα σχετικά με εταιρίες πετρελαιοειδών. Αν ψάχνουμε την Coca Cola μέσα σ’ ένα σούπερ μάρκετ, ο εγκέφαλός μας θα ενισχύσει την οπτική επεξεργασία του κόκκινου χρώματος αυξάνοντας τη νευρωνική ευαισθησία γι’ αυτό το συγκεκριμένο χρώμα. Έτσι, θα επεξεργαστούμε όλες τις κόκκινες συσκευασίες με μεγαλύτερη προσοχή και θα τις εντοπίσουμε γρηγορότερα από τις μπλε, για παράδειγμα.

Το 98% της όρασής μας είναι περιφερειακή, η οποία έχει ιδιαίτερα «χαμηλή ανάλυση» (φανταστείτε ότι έχετε 2 βαθμούς μυωπίας). Στην πραγματικότητα, είναι σαν να κοιτάμε συνεχώς μέσα από κιάλια, λαμβάνοντας ειδοποιήσεις για το πού θα εστιάσουμε, από ένα ραντάρ το οποίο βρίσκεται συνεχώς σε επαγρύπνηση για κινδύνους και σχετικά ερεθίσματα, ανάλογα με την περίσταση.

Που οδηγούν όλα αυτά σε σχέση με το brand; Στη συνέπεια. Το χρώμα, το σχήμα, το βασικό εικαστικό ενός προϊόντος είναι η περιουσία του και θα πρέπει να διαχειρίζονται με προσοχή σε περιπτώσεις επαναλανσαρίσματος ή νέων κωδικών. Πέρα από τα «οικεία» χαρακτηριστικά ενός προϊόντος όμως, θα πρέπει να δώσουμε προσοχή και στα χαρακτηριστικά της κατηγορίας. Αν ψάχνω για γάλα με χαμηλά λιπαρά η περιφερειακή όραση θα εξαιρέσει αυτόματα όλες τις συσκευασίες που δεν έχουν ευδιάκριτη πράσινη σήμανση, όσο ωραίες κι αν είναι εικαστικά!