Ο Ολλανδός Pol Hoenderboom βρίσκεται πίσω από πολλές βραβευμένες με Golden Lion καμπάνιες. Μεταξύ αυτών, το μουσικό βίντεο «Live Looper» που βοήθησε το agency να ανέλθει στην no1 θέση της κατάταξης της WARC και να ονομαστεί Agency of the Year σε D&AD, One Show και Webby’s.

    MW: Ποιος ήταν ο μεγαλύτερος φόβος σας στο ξεκίνημα της καριέρας σας;

Pol Hoenderboom: Δεν θα το ονόμαζα φόβο, αλλά αναρωτιόμουν αν ήμουν αρκετά καλός για να αναλάβω μια θέση στη διαφήμιση. Θαύμαζα τις βραβευμένες δουλειές που έβγαζαν τα μεγάλα agencies και αγόραζα όλες τις ετήσιες εκδόσεις art-directors club για να μάθω από τους καλύτερους. Αλλά πάντα συνειδητοποιούσα ότι είχα πολλά να μάθω.

Χρόνια αργότερα, όταν ανέλαβα θέση junior creative, κατάλαβα ότι το να εργάζεσαι ως junior είναι πραγματικά η πιο «γλυκιά» θέση σε ένα agency. Αν θέλεις, μπορείς να δουλέψεις σε όλα τα briefs, ενώ παράλληλα κανείς δεν περιμένει από σένα να ολοκληρώσεις ή να «κάνεις δικό σου» κάποιο brief. Αν είναι καλό, «χτίζεις» το όνομά σου, αν είναι κακό, υπάρχει πάντα μια senior ομάδα που θα το φέρει εις πέρας.

    Περιγράψτε μια στιγμή-σταθμό της καριέρας σας.

Τον Δεκέμβριο του 2009, βρέθηκα ξαφνικά να είμαι «περιττός», εξαιτίας της απώλειας του μεγαλύτερου πελάτη μας στην Grey Amsterdam. Σε εκείνο το σημείο, δεν ήμουν σίγουρος αν το portfolio μου ήταν αρκετά καλό για να απευθυνθώ με αυτοπεποίθηση στα μεγάλα agencies, αν και λίγους μήνες πριν είχα την πρώτη μου shortlist συμμετοχή στις Κάννες. Έψαχνα για μικρά τοπικά agencies, όταν άκουσα ότι η Tribal DDB Amsterdam έψαχνε για copywriter.

Λίγες εβδομάδες μετά βρέθηκα να πίνω καφέ με έναν art director ονόματι Bart Mol (πλέον επίσης CD στην BBDO New York). Τον Ιανουάριο του 2010, δουλέψαμε το πρώτο μας brief μαζί. Δεν πέρασε πολύς καιρός μέχρι να γίνουμε Agency of the Year στην Ολλανδία. Και εκεί που νομίζεις ότι τα πράγματα δεν μπορούν να πάνε καλύτερα, μας δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψουμε στη Νέα Υόρκη και να συμβάλλουμε στο να διακριθεί η BBDO New York ως «Agency of the Year» σε πολλές διοργανώσεις βραβείων.

    Ποιο είναι το μάθημα που αποκομίσατε από το πιο αγαπημένο σας λάθος;

Το να νομίζω ότι ο χώρος της διαφήμισης είναι λαμπερός. Συχνά δεν είναι. Τον πρώτο μου μήνα στη διαφήμιση πουλήσαμε μια καμπάνια στην εταιρεία ποδηλάτων Giant και έπρεπε να πετάξω στο Κέιπ Τάουν για μια φωτογράφιση. Νόμιζα ότι ζω ένα όνειρο και ότι έτσι θα γίνεται σε κάθε καμπάνια… Κοιτώντας πίσω, βλέπω ότι πάρα πολλά πράγματα τα πήρα ως δεδομένα.

Για παράδειγμα το να παρουσιάζεις τη δουλειά σου στον πελάτη πρόσωπο με πρόσωπο. Το να πουλάς την ιδέα σου με την πρώτη προσπάθεια και να έχεις αρκετό budget για να την υλοποιήσεις όπως θέλεις. Έχω δουλέψει σε καμπάνιες στις οποίες έκανα παρουσίαση μόνο τηλεφωνικά. Έχω δουλέψει σε ένα brief για έναν χρόνο, υλοποίησα τη δουλειά και την είδα να «σκοτώνεται» από τον πελάτη λόγω εσωτερικών πολιτικών. Έχω, έχω… μακάρι να ήταν όλα τόσο εύκολα όσο στην πρώτη μου καμπάνια.

    Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας;

Πιστεύω ότι το 99% όλων των creatives θα σας δώσουν την ίδια απάντηση: τη ζωή. Ξέρω ότι είναι πολύ αόριστο, αλλά είναι τόσο αλήθεια. Όταν δουλεύεις σε ένα brief και σκέφτεσαι μια ιδέα, τον περισσότερο καιρό ανατρέχεις σε πράγματα που έχεις ζήσει στο παρελθόν. Να δώσω ένα παράδειγμα: όταν ο Bart κι εγώ δημιουργήσαμε το «Obsessed with Sound» για τη Philips, και οι δύο μπορούσαμε να σχετιστούμε πραγματικά με το brief επειδή και οι δύο παίζουμε κάποιο όργανο.

Όταν δημιουργήσαμε το «The Beauty in Motion», εμπνευστήκαμε το visual design από ένα μαρμάρινο τραπέζι που είχαμε δει πριν πολλά χρόνια στην ολλανδική εβδομάδα Design. Τι άλλο; Μου αρέσει πολύ να διαβάζω σχόλια, σε YouTube, Reddit, Twitter, παντού. Υπάρχουν τόσοι πολλοί ξεκαρδιστικοί άνθρωποι εκεί έξω με πολύ αστεία οπτική απέναντι στη ζωή.

    Συμπληρώστε τη φράση: Αν θες να πας μπροστά στη διαφήμιση σήμερα, σε ικετεύω, ποτέ να μην…

Να μην φέρεσαι σαν ηλίθιος. Στην καριέρα μου έχω συναντήσει ανθρώπους που πιστεύουν ότι έχουν το «δικαίωμα» να φέρονται σαν ηλίθιοι. Αλαζόνες, ασεβείς, που θεωρούν ότι μπορούν να είναι αγενείς απλώς επειδή είναι ανώτεροι ή έχουν κερδίσει κάποια βραβεία.

Όταν ξεκινήσαμε να μιλάμε με την BBDO New York, ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι ασχολήθηκαν με το portfolio μας πολύ λίγο. Προφανώς και είχαν δει δουλειά μας και ήθελαν μόνο να δουν τι είδους ομάδα ήμασταν. Έγινε αμέσως ξεκάθαρο ότι είχαν μια αυστηρή «no asshole policy».

    Εάν ήσασταν millennial και επιθυμούσατε να μπείτε στη διαφήμιση τώρα, θα…

Να θυμάστε μόνο να κάνετε αυτό που αγαπάτε και να δίνετε χρόνο στον εαυτό σας για να φτάσετε εκεί που θέλετε. Ήξερα ότι ήθελα να δουλέψω στη διαφήμιση, αλλά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στα οποία έκανα αίτηση με είχαν απορρίψει πολλές φορές. Τελικά, μετά από 3 χρόνια, υπήρξε ένα σχολείο που με δέχτηκε.

Όταν αποφοίτησα 4 χρόνια μετά και ήθελα να σπουδάσω τη διαφήμιση σε υψηλότερο επίπεδο, πάλι απορρίφθηκα από τη σχολή που είχα επιλέξει. Μερικές φορές χρειάζεσαι απλώς λίγη τύχη. Όταν δούλευα ως junior, σε κάποιο σημείο δεν μου ανανέωσαν το συμβόλαιο μετά από μισό χρόνο. Ο Creative Director μου τότε είχε πει «δεν δούλεψε το πράγμα». Λίγα χρόνια αργότερα βρέθηκα σε θέση όπου έπρεπε να αξιολογήσω τη δουλειά του. Να θυμάστε ότι τα πάντα μπορούν να αλλάξουν πολύ γρήγορα στη βιομηχανία μας.

    «Επίσης, θα ήθελα να δηλώσω ότι…»

Ήμουν αρκετά τυχερός ώστε η καριέρα μου να δώσει ώθηση και στην προσωπική μου ζωή. Τη στιγμή που μου πρότειναν να μετακομίσω στη Νέα Υόρκη, εγώ και η οικογένειά μου ήρθαμε πολύ πιο κοντά. Μετακομίσαμε όταν η κόρη μου ήταν 1,5 ετών, ενώ ο γιος μας γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη λίγο καιρό μετά. Ξαφνικά, βρεθήκαμε να κάνουμε βόλτες στο Central Park το σαββατοκύριακο και να πηγαίνουμε εκδρομές και να περνάμε τις γιορτές των Χριστουγέννων στο Grand Canyon. MW

QUESTIONS FOR THE WORLD’S MOST AWARDED CREATIVE DIRECTORS
To MarketingWeek παρουσιάζει κατ’ αποκλειστικότητα τη σειρά συνεντεύξεων «The World’s Most Awarded Creative Directors». Μερικοί από τους πλέον βραβευμένους Creative Directors της διεθνούς διαφημιστικής σκηνής, απαντούν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις, σκιαγραφώντας μοναδικά insights για τη δημιουργικότητα, για τις πηγές απ’ όπου αντλούν έμπνευση, για τη «ζωή» ενός Creative Director. Μέσα από τις απαντήσεις τους, δίνουν την ιδιαίτερη ματιά τους για τον χώρο της επικοινωνίας σήμερα.
(C) 2018 Best World Publicity