Το Kool που δημιούργησε ο ίδιος, λανσάρεται ως το πρώτο ελληνικό διαδραστικό digital περιοδικό, αποκλειστικά για iOS και Android Tablets. Αυτό από μόνο του δείχνει το βαθμό της καινοτομίας του, αλλά και την τεχνολογία αιχμής στην οποία στηρίζεται. Ποιο είναι όμως το σκεπτικό του νέου εγχειρήματος;

Που στοχεύει και ποιες καινοτομίες θα δούμε να αξιοποιεί; Πώς αντιδρούν οι διαφημιζόμενοι; Ποιο θεωρεί ο ίδιος ότι θα είναι το μέλλον του περιοδικού Τύπου και πώς αισθάνεται κάνοντας αυτό το βήμα στα ψηφιακά μέσα; Μια συνέντευξη με τον Πέτρο Κωστόπουλο δεν είναι ποτέ βαρετή…

Marketing Week: Μπορεί το διαδίκτυο να έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, ωστόσο ένα ελληνικό διαδραστικό digital περιοδικό για iOS και Android Tablets δεν μπορεί παρά να αποτελεί καινοτομία, πρόκληση, αλλά και ρίσκο ταυτόχρονα. Πώς προέκυψε ως σκέψη αυτό το εγχείρημα κ. Κωστόπουλε;
Πέτρος Κωστόπουλος:
Όταν βρέθηκα σε αναγκαστική αεργία για πάρα πολύ καιρό, μελέτησα βαθιά τις εξελίξεις στα media στο διεθνή χώρο. Ξανακοίταξα επίσης την εξέλιξη του «χάρτινου» Tύπου και ειδικά των περιοδικών στην Ελλάδα και κατέληξα στο συμπέρασμα – βλέποντας και τις τάσεις των διαφημιζόμενων -, ότι πλέον βρισκόμαστε στο τέλος μιας εποχής και μάλιστα με βίαιο τρόπο.

Το ipad και τα android, τα οποία πολλαπλασιάζονται με γεωμετρική πρόοδο, σε λίγο θα βρίσκονται και στα σχολεία. Διαθέτουν δύο τεράστιες δυνατότητες. Η πρώτη αφορά στο περιεχόμενο που προσφέρουν, το οποίο κάνει το παραδοσιακό περιοδικό να φαίνεται προϊστορικής εποχής, εφόσον το digital περιοδικό ενσωματώνει στοιχεία τεχνολογίας που το μετατρέπουν και σε διαδραστικό και σε «κινούμενο» (βίντεο, apps, animation).

Κυρίως όμως το digital περιοδικό δημιουργεί μια άλλη σχέση με το χρήστη. Δεύτερον, προσφέρει ατελείωτες δυνατότητες στη διαφήμιση. Αν κοιτάξει κανείς τα δυο πρώτα μας τεύχη, θα δει ότι η διαφήμιση πλέον δεν είναι μια στατική φωτογραφία, αλλά εμπεριέχει κίνηση, ήχο, μουσική και apps. Το προϊόν έτσι, απογειώνεται.

Όσον αφορά στο ρίσκο που με ρωτάτε, πράγματι αυτό υπάρχει σε κάθε νέα δουλειά. Ωστόσο, σε επίπεδο σκέψης προτιμώ το ρίσκο στα πράγματα που έρχονται, παρά στα πράγματα που φεύγουν. Τα περιοδικά έχουν χάσει το 80% των διαφημιζόμενων και η αρνητική αυτή πορεία συνεχίζεται. Ο κόσμος αλλάζει. Δεν μπορείς να μένεις κολλημένος στα ίδια.

Όσον αφορά στο περιεχόμενο και το όλο concept του Kool, τι θα μπορούσαμε να πούμε περιγράφοντάς το; Σε ποιο κοινό απευθύνεται; Ποια τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κοινού αυτού;
Πρόκειται ίσως για το πιο προσδιορισμένο κοινό, δεδομένου ότι γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που χρησιμοποιούν κυρίως τα ipad και τα androids. Το Kool απευθύνεται σε ένα κοινό 15-45 ετών, με υψηλή μόρφωση, το οποίο είναι φιλικό με τις νέες τεχνολογίες, ενώ παράλληλα ανήκει σε ένα μέσο και ανώτερο κοινωνικό status. Με την πτώση βέβαια των τιμών των νέων προϊόντων και με την είσοδό τους στα σχολεία, σε λίγο χρόνο πιστεύω ότι το ipad θα βρίσκεται στο 60 με 70% των ελληνικών οικογενειών. 

Ποια είναι τα πρώτα στοιχεία για την αποδοχή του Kool;
Κοιτάξτε, τα πρώτα στοιχεία είναι εντυπωσιακά, δεδομένου ότι δεν προχωρήσαμε σχεδόν σε καμία διαφημιστική ενέργεια. Η προώθηση έγινε μόνο μέσα από τα social media, όπως είναι το Twitter και το Facebook. Ήδη το πρώτο τεύχος αγγίζει τα 24.000 downloads. Το δεύτερο τεύχος πήγε εξίσου καλά και τώρα που είμαστε στο τρίτο τεύχος, όσοι μας ανακαλύπτουν σε αυτό, «κατεβάζουν» και το πρώτο και το δεύτερο. Στο business plan που είχε εκπονηθεί, προβλέπαμε για το πρώτο τεύχος 5.000 -7.000 downloads. Πήγαμε 4 φορές πάνω.

Ένα περιοδικό, είτε έντυπο, είτε online, πρέπει να έχει την αποδοχή της διαφημιστικής αγοράς. Η οποία απαιτεί πέρα από ένα λογικό κόστος και ένα άριστο διαφημιστικό περιβάλλον, το οποίο θα αναδεικνύει το διαφημιζόμενο προϊόν ή την υπηρεσία. Πώς εξασφαλίζετε εσείς αυτό το ποιοτικό διαφημιστικό περιβάλλον;
Εδώ ακριβώς είναι και το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα του Kool σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μέσο. Στην τηλεόραση μπορείς να προβάλλεις ένα βίντεο. Το ίδιο και στο internet. Στα έντυπα, μια φωτογραφία κι ένα κείμενο. Εδώ, μπορείς να κάνεις ό,τι σου επιτρέπει η φαντασία. Συνδυασμό των πάντων. Είναι η πρώτη φορά που μπορείς να μετατρέψεις τη διαφήμιση σε παιχνίδι. Να είναι διαδραστική, ονειρική.

Μια ματιά στα δυο πρώτα τεύχη θα αναδείξει στον καθένα τις ατελείωτες δυνατότητες. Και επίσης, μέσα από ένα digital περιοδικό έχεις τη δυνατότητα να προσφέρεις πολύ εύκολα στον διαφημιζόμενο, πέρα από την καταχώρισή του, μια σειρά άλλων, έμμεσων υπηρεσιών. Μαγειρεύεις με το προϊόν του, έχεις σε βίντεο τα ρούχα του, παίζεις με τη συνταγή του κοκτέιλ του. Το ρολόι του μπορεί να δουλεύει σε real time.

Νομίζω ότι η αισθητική του Kool είναι υψηλότατη, συγκρινόμενη ακόμα και με τα καλύτερα αντίστοιχα περιοδικά στον πλανήτη. Αυτό είναι και η μανία μου άλλωστε. Αισθητική υψηλής στάθμης, μιας και πιστεύω ότι αυτό είναι όπως έλεγε και ο Στηβ Τζομπς, η αρχή για ένα καλό προϊόν.


Υποθέτω ότι ένα digital περιοδικό ακολουθεί διαφορετικούς κανόνες από ένα έντυπο. Θα ήθελα να επισημάνετε τους σημαντικότερους.
Πέρα από την τεχνολογία και τις ατελείωτες εφαρμογές της στα tablets, πάντα πιστεύω ότι ένα περιοδικό πρέπει να έχει ένα καλό περιεχόμενο και μια καλή γραφή. Αυτά ακριβώς προσδιορίζουν τελικά και την ποιότητα του μέσου. Εδώ παραμένουν οι ίδιοι κανόνες, αλλά με ύλη προσαρμοσμένη στην εποχή.

Πώς βλέπετε την πορεία του παραδοσιακού Τύπου σε σχέση με τον digital; Πιστεύετε ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν έντυπα περιοδικά;
Δε γνωρίζω ποιο θα είναι το μέλλον του εντύπου. Το αγάπησα πολύ για να το κρίνω αντικειμενικά. Απλά, είναι σαφές ότι γρήγορα ή μεσοπρόθεσμα, θα χάσει από τον ηλεκτρονικό Tύπο. Αυτό δεν το λέω εγώ, το λέει η αγορά από μόνη της.

Νομίζω θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι το lifestyle, όπως το γνωρίσαμε τα προηγούμενα 20 χρόνια έχει πλέον διαφοροποιηθεί ριζικά, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης. Ποια είναι τα νέα του χαρακτηριστικά; Πιστεύετε ότι θα συνεχίσει να ασκεί γοητεία στους Έλληνες αναγνώστες;
Το lifestyle της προηγούμενης 20ετίας είναι σαφές ότι έχει τελειώσει. Κάθε εποχή διαμορφώνει ένα διαφορετικό τρόπο ζωής στους ανθρώπους. Πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε μια φάση εκλογίκευσης των αναγκών μας, όπου οι «χαμηλές πτήσεις» κι ένας σαφώς πιο «συμμαζεμένος» τρόπος ζωής, είναι ανάγκη.

Καταλάβαμε, έστω και βίαια, τι είναι το αναγκαίο και τι η περιττή πολυτέλεια. Όμως οι άνθρωποι ποτέ δεν θα πάψουν να ντύνονται, να τρώνε, να βγαίνουν μια βόλτα ή να ονειρεύονται κάτι καλύτερο για το σπίτι τους και τον εαυτό τους. Μην τρελαθούμε κιόλας, δεν θα γίνουμε και η Κίνα του Μάο.

Πέρα από το Kool, η εταιρεία koolworks έχει λανσάρει και άλλα sites. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτά και την τοποθέτησή τους στην αγορά.
Καταρχήν, πιστεύω ότι το Jenny.gr που το διευθύνει η γυναίκα μου, είναι μια τομή στα γυναικεία sites στην Ελλάδα. Είναι πανέμορφο, εύκολο, προσφέρει πολύ ωραίες εικόνες και τεράστια χρηστικότητα. Δεν έχει ανάγκη από κουτσομπολιά για να αποσπάσει χρήστες. Είναι καθαρό. Προσφέρει λύσεις εύκολες, χρήσιμες, φθηνές. Φιλοξενεί αξιόλογες γυναίκες και γνωρίζει πολύ καλά να είναι φιλικό. Είναι τεράστιος ο αριθμός των e-mails που φτάνουν κάθε μέρα.

Μέσα σε 40 ημέρες έχει κάνει άλμα στις επισκέψεις. Βρίσκεται πολύ ψηλά στα γυναικεία sites και μάλιστα κι αυτό χωρίς να έχει διαφημιστεί. Από την άλλη, το koolnews.gr που το σχεδίασα εγώ, δείχνει με την ύλη του και τη δική μου άποψη για την εποχή. Πάλι πόνταρα καταρχήν στην αισθητική και στο design του, η δε ύλη του είναι καθαρά ειδησεογραφική. Δεν αρκείται όμως μόνο σ’ αυτό.

Έχοντας ένα know how δεκαετιών, μπορούμε να συμπληρώνουμε το πακέτο με σωστή πληροφόρηση για ταξίδια, τέχνη, βιβλία, φαγητό, gadgets, στιλ. Στην πολιτική του οπτική, έχει μια πολύ «cool» και «αντιτρομοκρατική» προσέγγιση για τον επισκέπτη. Θέλει και τη θετική πλευρά της είδησης. Σαν άνθρωπος δεν αντέχω τη μαυρίλα, πιστεύω ότι υποσκάπτει το ηθικό μας σ’ αυτή τη φάση. Κι αυτό ανεβαίνει ταχύτατα στα ιντερνετικά charts.

Η αγορά θεωρεί ότι το Kool αποτελεί για τον Πέτρο Κωστόπουλο μια νέα αρχή. Σχεδιάζετε άλλες, αντίστοιχες κινήσεις στο χώρο του digital;
Αυτή τη στιγμή έχω ξαναγυρίσει στα θρανία, όπως όταν ξεκίνησα πριν από 26 χρόνια στον Άρη Τερζόπουλο. Έχω και πάλι τον ίδιο ρόλο, εκείνον του δημιουργού νέων πραγμάτων. Το τι θα γίνει στο μέλλον θα κριθεί από την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος και το τι πιστεύει η εταιρεία.

Προσωπικά δεν έχω καμία μανία επέκτασης, αυτές τις ματαιοδοξίες τις πέρασα σαν παιδικές ασθένειες στο παρελθόν. Ας πάμε σιγά σιγά και βλέπουμε. Δεν είναι εποχές για μεγάλα όνειρα, προς το παρόν για τους περισσότερους είναι θέμα επιβίωσης μέσα στην κρίση.