Daily Fax: Τα Social Media Awards είναι ένας θεσμός που επιβραβεύει τις καλύτερες πρακτικές στο περιβάλλον των Social Media. Ποιες είναι πραγματικά οι ιδιαιτερότητες αυτού του περιβάλλοντος και πόσο βοηθάει ένας τέτοιος θεσμός στην καλύτερη αξιοποίησή του από τα agencies και από τους διαφημιζόμενους;

Peter Economides: Η διαφήμιση έχει αλλάξει πάρα πολύ από τα πρώιμα χρόνια των mass media. Ωστόσο η ένταση, η δυναμική και η πολυπλοκότητα των αλλαγών αυτών δεν έχουν καμία σχέση με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά των αλλαγών που προέκυψαν στην διαφήμιση από τα social media, χαρακτηριστικά που είναι πολύ πιο έντονα. Σκεφθείτε ότι ακόμα μαθαίνουμε τον τρόπο διαχείρισης των αλλαγών αυτών. Από την άλλη πλευρά, άλλαξαν και τα κοινά στα οποία απευθύνεται η διαφήμιση, αφού αυτά δεν είναι πλέον παθητικοί δέκτες διαφημιστικών μηνυμάτων, αλλά εντελώς interactive, με άποψη και ανάγκες. Κι αυτή η πραγματικότητα αλλάζει τα πάντα. Σκεφθείτε λίγο: κάθε καταναλωτής έχει πλέον τις ίδιες δυνατότητες πρόσβασης σε digital επικοινωνιακές πλατφόρμες. Ζούμε σε μια κοινωνία εντελώς παγκοσμιοποιημένη.

Πλέον η απήχηση του διαφημιστικού μηνύματος δεν εξαρτάται  από το ύψος του διαφημιστικού κονδυλίου, αλλά από την ποιότητα που αυτό έχει. Είμαστε σε μια περίοδο που επιστρέφουμε στην αναζήτηση απαντήσεων για το πώς λειτουργούσαν τα πράγματα πριν τον ερχομό των mass media. «It’s like word of mouth…on steroids». Για να ξανασκεφτούμε: κανείς δεν θέλει να κάνει συνηθισμένα πράγματα στο Facebook, αλλά αξιοσημείωτα πράγματα. Αξιοσημείωτα καλά ή αξιοσημείωτα κακά πράγματα, που μπορούν να γίνονται viral και οδηγούν στην δημιουργία engagement, με likes, comments, shares. Kαι κάπως έτσι, κατά έναν αναπάντεχο τρόπο, όλος ο κόσμος συμμετέχει και εμπλέκεται. Θυμάστε όλο το θόρυβο που έγινε πριν από δύο περίπου χρόνια με το Ice Bucket Challenge.

Μόνο στο Facebook έγιναν 17 εκατομμύρια posts, ενώ μετρήθηκαν 10 δισ. views από 440 εκατομμύρια ανθρώπους. Ήταν μια καμπάνια που συγκέντρωσε περισσότερα από 110 εκατομμύρια δολάρια για την ASL Association, σε λιγότερο από δύο μήνες. Αυτό σημαίνει «δύναμη». Και είναι το είδος της δύναμης που κάθε διαφημιστής θέλει να «διοχετεύει» στην αγορά. Αυτή η πραγματικότητα δημιουργεί συνθήκες έντονης πίεσης στους επαγγελματίες του κλάδου της Επικοινωνίας. Πιέσεις που πρώτα από όλα αφορούν στην αναγκαιότητα να καταλάβουν καλύτερα τα κοινά στα οποία απευθύνονται. Αλλά και πιέσεις που αφορούν στην ανάγκη να κατανοήσουν εις βάθος και σε κάθε τους διάσταση τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Και τέλος, πιέσεις που τονίζουν την ανάγκη να είναι περισσότερο δημιουργικοί και να μην δημιουργούν απλά χαριτωμένες διαφημίσεις για να τις θαυμάσει το κοινό τους.

Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι όλα τα παραπάνω απλά τονίζουν την ανάγκη η επικοινωνία σήμερα να είναι πολύ δυναμική, να ενισχύει το engagement με τον καταναλωτή και να φέρνει αποτελέσματα. Αυτή ακριβώς είναι και η βασική αξία του θεσμού των Social Media Awards: να αναδεικνύει και να επιβραβεύει την αποτελεσματική δημιουργικότητα, αναδεικνύοντας τα ταλέντα. Ακόμα πιο σημαντική αξία όμως των βραβείων αυτών είναι ότι «μοιράζουν» μαθήματα και εμπειρίες του νέου αυτού κόσμου των social media, με τον οποίο όλοι είμαστε δεμένοι και μαθαίνουμε διαρκώς γι’ αυτόν. Ξέρετε, στο δικό μου μυαλό δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό και σπουδαίο από το να είναι σήμερα κάποιος social media expert. Yπάρχουν εκείνοι που το έχουν καταφέρει αυτό και κάποιοι που το παλεύουν ακόμη.

Τα Social Media Awards είναι η ευκαιρία εκείνων που έχουν φτάσει στα επίπεδα του social media expert να μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες, με την ελπίδα αυτές να βοηθήσουν την ευρύτερη αγορά να μάθει περισσότερα για τα social media. Aυτό θα είναι καλό για όλους, αλλά περισσότερο θα είναι καλό για το μέλλον του κλάδου της Επικοινωνίας. «Τα social media είναι μια τάση που θα περάσει» ακούω κάποιους να λένε. Δεν υπάρχει περίπτωση! Σκεφτείτε: πρώτα ήρθε το Friendster. Στη συνέχεια το Myspace, ενώ ακολούθησαν τα Facebook, Twitter, Instagram, Tumbir και άλλα. Σήμερα έχουμε και το Snapchat. Θα προκύψουν πολλά ακόμα. Τα social media δεν θα μας «εγκαταλείψουν» τόσο σύντομα.

Daily Fax: Ο συνδυασμός Creativity και Performance μοιάζει να είναι και το Holy Grail για την επικοινωνία στο digital περιβάλλον. Πόσο δύσκολο είναι να κριθεί μία ενέργεια με βάση αυτούς τους δύο άξονες; Δεν είναι πολύ διαφορετικοί;

Peter Economides: Τα social media προσδιόρισαν εκ νέου την έννοια της δημιουργικότητας. Κι αυτό διότι η αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού μηνύματος σήμερα είναι περισσότερο άμεση και πιο ξεκάθαρα ορατή από ποτέ. Οι άνθρωποι είτε θα νιώσουν engage με το μήνυμα, είτε όχι. Τόσο απλά. Δεν εξαρτιέται πλέον από ένα έξυπνο κείμενο και μια εξαιρετική εικαστική προσέγγιση. Δεν έχει πλέον να κάνει με το budget του production, τη σκηνοθεσία, τον εξαιρετικό φωτισμό και το ακριβό κόστος του post production. Kι αυτό πουθενά αλλού δεν είναι πιο ξεκάθαρο από όσο είναι στο Snapchat. Προσέξτε: ανεβάζεις ένα μήνυμα, οι άνθρωποι το βλέπουν και αντιδρούν. Και …αυτό ήταν. Όπως ακριβώς συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο, όπου λες κάτι, οι άνθρωποι αντιδρούν και μετά …τέλος. Αυτή η πραγματικότητα αναγκάζει τους ανθρώπους του δημιουργικού να πηγαίνουν την δημιουργική σκέψη τους πιο βαθιά. Τους ωθεί στο να δημιουργούν δυναμικό περιεχόμενο που να βασίζεται σε μία δυναμική ιδέα, η οποία θα δημιουργήσει engagement στο κοινό-στόχος. Δεν αρκεί πλέον ένα δυναμικό περιεχόμενο και μια εξαιρετική υλοποίηση.

Daily Fax: Ποια θα είναι για φέτος τα KPIs σας ως Πρόεδρος;

Peter Economides: Ως Πρόεδρος των Social Media Awards 2016, θα είμαι διαρκώς εστιασμένος στο εξαιρετικό δημιουργικό. Εξαιρετικό δημιουργικό βέβαια, στις ιδανικές πλατφόρμες. Θα παραμείνω δε εστιασμένος στη δημιουργικότητα που εμπνέει και καθοδηγεί τα κοινά και χτίζει παράλληλα ισχυρό engagement. Γιατί μόνο αυτή η δημιουργικότητα μετράει πλέον σήμερα. Θυμάμαι ακόμα κάτι που είχα ακούσει πριν από πολλά χρόνια: «αν θέλεις οι άνθρωποι να μιλάνε για σένα, τότε κάνε πράγματα για τα οποία αυτοί θέλουν να μιλούν». Σε αυτό θα μείνω προσηλωμένος, στην εξαιρετική δημιουργικότητα που να «αναγκάζει» τους ανθρώπους να μιλούν γι’ αυτή.