Εξέλιξη της διαφημιστικής απορρόφησης
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, η διαφημιστική δαπάνη στα περιοδικά γάμου παρουσιάζει σταδιακή μείωση από το 2009 μέχρι σήμερα.

Σε σύνολο έξι τίτλων, η διαφημιστική δαπάνη το 2009 είχε διαμορφωθεί σε 14,1 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2010 διαμορφώθηκε σε 11,4 εκατ. ευρώ, επίσης σε σύνολο έξι τίτλων. Για τους πρώτους οκτώ μήνες του 2011 (Ιανουάριος-Αύγουστος), η διαφημιστική δαπάνη σε 5 εξεταζόμενους τίτλους ανέρχεται σε 5,8 εκατ. ευρώ, ποσό που μάλλον είναι απίθανο να αυξηθεί στα επίπεδα του 2010 μέσα στο επόμενο τετράμηνο.

 Διαφημιστική Δαπάνη 01-01-11 έως 01-08-11

 Τίτλος  Αριθμός Τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Νύφη  3  2.204.156
 Diva’s Wedding  2  1.711.660
 Γάμος  1  917.860
 Mariages  1  560.763
 White Bridal  1  494.934
 Σύνολο    5.889.373

 Πηγή: Media Services

 Διαφημιστική Δαπάνη 2010

 Τίτλος  Αριθμός Τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Νύφη  4  3.307.424
 Diva’s Wedding  2  2.883.308
 Γάμος  2  2.348.400
 Mariages  2  1.478.282
 Perfect Wedding  1  996.219
 White Bridal/Έθνος  1  410.735
 Σύνολο    11.424.368

 Πηγή: Media Services

 Διαφημιστική Δαπάνη 2009

 Τίτλος  Αριθμός Τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Νύφη  4  3.950.969
 Diva’s Wedding  2  3.256.281
 Γάμος Πάνθεον  2  2.599.922
 Mariages  2  1.958.418
 Perfect Wedding  1  1.255.281
 White Bridal/Έθνος (ένθετο)  2  1.119.381
 Σύνολο    14.140.252

 Πηγή: Media Services

 Διαφημιστική Δαπάνη 2008

 Τίτλος Αριθμός  Τευχών  Δαπάνη σε ευρώ
 Νύφη  4  4.218.083
 Diva’s Wedding  2  2.674.085
 Γάμος Πάνθεον  2  2.481.986
 Mariages  2  2.020.221
 Perfect Wedding  1  1.408.598
 White Bridal/Έθνος  2  1.161.443
 Mariage Madame Figaro  1  389.529
 Σύνολο    14.353.945

 Πηγή: Media Services

Κοιτώντας λίγο πιο πίσω, το 2008, βλέπουμε ότι η διαφοροποίηση σε σχέση με το 2009 ήταν ελάχιστα καθοδική (14,3 εκατ. ευρώ το 2008, έναντι 14,1 το 2009), καθιστώντας το 2010 σημείο-καμπή για την διαφημιστική απορρόφηση των περιοδικών του κλάδου.

Σε επίπεδο τίτλων, τα πράγματα δεν διαφοροποιούνται σημαντικά.

Τα περιοδικά Νύφη, Diva’s Wedding και Γάμος (των εκδόσεων Μακνάν, Δάφνη Επικοινωνίες και ΔΟΛ αντίστοιχα), καταλαμβάνουν σταθερά τις τρεις πρώτες θέσεις σε διαφημιστική απορρόφηση τα τελευταία 4 χρόνια, ενώ μικρές αλλαγές έχουν σημειωθεί στην «είσοδο» και «έξοδο» παλιών και νέων τίτλων στην εν λόγω αγορά.


Κοινωνικό και οικονομικό «ραντάρ»
Εξ αντικειμένου, τα περιοδικά γάμου είναι ιδιαίτερα «ευαίσθητα» στις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές, οι οποίες αφορούν τη στάση του κοινού απέναντι στο ζήτημα «γάμος». Πώς έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση την τάση των Ελλήνων αναφορικά με τον γάμο; Πώς διαμορφώνεται η σχέση μεταξύ θρησκευτικού και πολιτικού γάμου;

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, το 1995 μόλις το 11% των γάμων που τελούνταν ήταν πολιτικοί, ενώ ως το 2009 ο αριθμός έφτασε το 42%. Παράλληλα, στο συνολικό ποσοστό γάμων στη χώρα υπάρχει σαφής μακροπρόθεσμη μείωση από το 1960 μέχρι σήμερα. Στην περίοδο κρίσης που διανύουμε, ο πολιτικός γάμος φαίνεται να κερδίζει έδαφος έναντι του θρησκευτικού, κυρίως λόγω του χαμηλότερου κόστους που απαιτεί.

Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο γεγονός της επιβολής ειδικού τέλους για τους πολιτικούς γάμους, ύψους από 30 έως και 160 ευρώ ανά τελετή, από πολλούς δήμους της χώρας. Οι δήμοι επικαλούνται την αύξηση των λειτουργικών εξόδων τους λόγω της κατακόρυφης αύξησης των πολιτικών γάμων σε σχέση με τους θρησκευτικούς, που είναι απόρροια και της οικονομικής κρίσης. Για να δικαιολογήσουν, μάλιστα, το «τέλος γάμου», συνοδεύουν τη γαμήλια τελετή με μια σειρά από παροχές, όπως δώρα προς τους νεόνυμφους, ζωντανή μουσική, οπτικοακουστικά εφέ κ.ά.

Η εξέλιξη προκαλεί «εξαγωγές» γάμων από τους τόπους κατοικίας των νεονύμφων σε άλλους δήμους όπου δεν υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση, πέραν των παραβόλων των 36 ευρώ που προβλέπει η νομοθεσία.

Από την άλλη, στους περισσότερους δήμους όπου έχει θεσμοθετηθεί το πρόσθετο τέλος προβλέπεται χαμηλότερη τιμή για τους δημότες και υψηλότερη για τους μη δημότες, ενώ σε άλλους υπάρχει επιβάρυνση μόνο στους μη δημότες.

Μοναδικοί και ιδιαίτεροι αναγνώστες
Όποιες όμως και αν είναι οι επιδράσεις της οικονομικής κρίσης, ο γάμος δεν παύει να είναι ένα μοναδικό γεγονός στη ζωή των ανθρώπων και στο πλαίσιο αυτό τα περιοδικά γάμου εξακολουθούν να αποτελούν μία πολύτιμη πηγή ενημέρωσης και παροχής χρήσιμων συμβουλών.

Ίσως η λειτουργικότητά τους να αυξάνεται ακόμη περισσότερο, καθώς οι μελλόνυμφοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από ιδέες και προτάσεις για λύσεις που θα τους βοηθήσουν να εκπληρώσουν τις επιθυμίες τους με τον καλύτερο αλλά και πιο οικονομικό τρόπο.

Σε πολλές περιπτώσεις, τα περιοδικά γάμου είναι αυτά στα οποία οι μελλόνυμφοι απευθύνονται τόσο για την πρώτη έρευνα αγοράς πριν το γάμο, όσο και για την τελική επιλογή. Αναζητούν λοιπόν περισσότερη ενημέρωση και  ξεκάθαρες απαντήσεις, ευέλικτες και προσωποποιημένες προτάσεις, αλλά και συμβουλές για τη διαχείριση του budget τους.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από τα περιοδικά στο εξώφυλλό τους, το οποίο αποτελεί ένα βασικό κριτήριο και επηρεάζει σημαντικά τις αγοραστικές επιλογές των αναγνωστών. Στα περιοδικά γάμου κάθε αναγνώστρια είναι εν δυνάμει καινούργια και σε αυτή την περίπτωση η «πρώτη γνωριμία» μέσω του εξωφύλλου, είναι σημαντική.

Το σύνολο πάντως της ύλης των περιοδικών γάμου εξακολουθεί να αποτελεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για μια μεγάλη γκάμα διαφημιζόμενων, οι οποίοι δεν θα πρέπει να λησμονούν ότι, ιδιαίτερα σήμερα, οι αναγνώστες ενός τέτοιου περιοδικού βρίσκονται ίσως σε μια από τις σπανίζουσες πια, καταστάσεις θετικής διάθεσης…


Περιοδικά «ευτυχίας» που μιλούν στην καρδιά του καταναλωτή
Αν υποτεθεί ότι ένα από τα δυσκολότερα πράγματα στην επικοινωνία και τη διαφήμιση είναι η δημιουργία νέων αναγκών, προκειμένου να βρουν εφαρμογή καινούρια προϊόντα και υπηρεσίες, τότε σίγουρα μπορούμε να πούμε ότι ο γάμος είναι μια …εύκολη περίπτωση δημιουργίας σημάτων «ευτυχίας» και  υπηρεσιών ευζωίας.

Και αυτό γιατί σε μια κατά βάση συντηρητική κοινωνία, όπως είναι η Ελληνική, η έννοια του γάμου δεν είναι απλά επιλογή τρόπου ζωής αλλά φυσικό επακόλουθο και εξέλιξη κάθε βίου, δή γυναικείου.

Ως εκ τούτου κάθε γυναίκα ονειρεύεται το ροζ συννεφάκι, το νυφικό που θα φορέσει, το φωτογράφο που θα καλύψει τα γαμήλια ενσταντανέ… Ο γάμος καθίσταται  ακόμη πιο εύκολη περίπτωση προσέλκυσης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος  (και κατά συνέπεια διαφημιστικού), καθώς δεν αφορά μόνο τη μονάδα, ούτε καν μόνο το ζευγάρι αλλά ένα ολόκληρο σύστημα: τους κουμπάρους, τις φίλες, το my greek fat σόι!!!

Άρα μια έτοιμη μαγιά πελατών με κοινά χαρακτηριστικά και (περίπου!) κοινές προσδοκίες είναι έξω στην αγορά και θέλει να ενημερωθεί,  να πειστεί για προϊόντα, που καλύπτουν τη σημαντικότερη πράξη της ζωής και εντέλει να αγοράσει…

Έτσι μέχρι τώρα ευνοήθηκαν περιοδικά -όπως είναι ο γάμος, η νύφη, το παντρεύομαι, το marriage ή οι ειδικές εκδόσεις του παλιού diva και πολλά πολλά άλλα (πρόσφατα αναπτύχθηκαν επίσης sites όπως: kalastefana, weddingtales, οteleiosgamos)-,  στα οποία στράφηκαν-και όχι άδικα- μικρά και μεγάλα brands μόδας, ομορφιάς, περιποίησης καθώς και εστίασης, αναψυχής και τουρισμού- όλα αναπτύσσοντας την ανάγκη και το όνειρο ενός τέλειου γάμου.

Πόσο εύκολο όμως είναι να διατηρηθούν τα περιοδικά γάμου εν μέσω κρίσης και μάλιστα έχοντας τον επιθετικό ανταγωνισμό του διαδικτύου; Προσωπικά πιστεύω ότι η ύφεση που υπάρχει στα έντυπα, κτυπά και τη θύρα του ειδικού τύπου. Ταυτόχρονα όμως έχουμε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να προσαρμόσουμε το ύφος και το περιεχόμενο των συγκεκριμένων περιοδικών στη σημερινή κοινωνία και τις ανάγκες της,  μέσα από μια απλή, ανθρώπινη, φρέσκια, μοντέρνα άποψη, «τίμια» για την εποχή της οικονομικής δυσπραγίας, «φιλόξενη» για τις «μάρκες» που θέλουν να μιλήσουν κυριολεκτικά στη «καρδιά» του καταναλωτή.

Βασιλική  Ούτσα, Σύμβουλος Διαφήμισης & Επικοινωνίας