Δεν απευθύνομαι όμως σ’ αυτούς, οπότε ας μη σπεύσουν να μου στείλουν τα σχετικά e-mail πανηγυρικού χαρακτήρα με subject «τα ’λεγα εγώ, τα ’λεγα». Αντιθέτως, απευθύνομαι σε όλους όσοι πιστεύουν μεν στη δύναμη και τη δυναμική αυτών (των SNSs), αλλά προτιμούν να είναι προσγειωμένοι και να μη βλέπουν μόνο case studies.

Για το Facebook λοιπόν ο λόγος, καθώς οι αναλυτές σχολιάζουν ένα γεγονός που δεν είναι πολύ ενθαρρυντικό για την εταιρεία, τη στιγμή που έχει μπει στην τελική ευθεία πριν τις πύλες της Γουόλ Στριτ. Όμως η πραγματικότητα, όσο κι αν δικαιολογείται από τις αυξήσεις προσωπικού, τις αλλαγές γραφείων και την εξαγορά της Instagram, δεν αλλάζει: Η οικονομική ανάπτυξη της Facebook φέτος, σε σχέση με πέρυσι, είναι χαμηλότερη. Πιο συγκεκριμένα, και ως προς τον τζίρο και τα καθαρά κέρδη, η εταιρεία φέτος ανέβασε τον τζίρο της κατά 12%, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο τον είχε ανεβάσει κατά 20% και τα κέρδη της κατά 45%, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο είχε φτάσει το 55%. Φυσικά σε απόλυτους αριθμούς η εταιρεία δεν κινδυνεύει ακριβώς και από πτώχευση, καθώς ο τζίρος της ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια, όμως με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο επιχείρημά της ως τώρα ήταν η ραγδαία ανάπτυξή της, η εν λόγω επιβράδυνση έχει προκαλέσει σκέψεις σε κάποιους μελλοντικούς επενδυτές.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Η στήλη δεν συνηθίζει να απομονώνει μία μόνο είδηση για να δείξει μία τάση και δεν σκοπεύει να αλλάξει τακτική. Όμως προ δύο μηνών είχαμε εκφράσει ένα ερώτημα που ξέρουμε ότι συζητιέται ιδιαίτερα στους κύκλους της αγοράς του Internet: «Πόσοι χρήστες του Facebook είναι πραγματικά ενεργοί και, άρα, η εταιρεία έχει δικαίωμα να τους χρησιμοποιεί ως απόδειξη της παντοδυναμίας της;». Και παρότι ακόμα δεν έχουμε βρει κάποια ικανοποιητική απάντηση, οι εκλεκτοί συνάδελφοι του Read Write Web θέτουν το ίδιο ακριβώς ερώτημα για το Foursquare, αφορμής δοθείσης από τον εορτασμό της «μέρας του 4sq» (τη 16η Απριλίου) και των στοιχείων που δίνει η εταιρεία σχετικά με τους αριθμούς χρήσης της υπηρεσίας της.

Το RWW εκφράζει επιφυλάξεις για τον αριθμό των ενεργών χρηστών από τα 20 εκατομμύρια που δηλώνει η Foursquare και επικαλείται κάτι που έχουμε δει και στην Ελλάδα, ότι τα check-in μειώνονται όλο και περισσότερο και ότι οι συνεργασίες που θα έκαναν τα badge λίγο πιο ελκυστικά (π.χ. δωρεάν προϊόντα, εκπτώσεις κ.λπ.) δεν υλοποιήθηκαν. Όχι τουλάχιστον όσο θα έπρεπε…