Σήμερα, οι Έλληνες online καταναλωτές υπολογίζονται στα 3,8 εκατομμύρια και η αξία της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 4 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2019. Η τεχνητή νοημοσύνη, η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των καταναλωτών, το κοινωνικό εμπόριο και η κυβερνοασφάλεια αποτελούν σημαντικά πεδία που αναμένεται να διαμορφώσουν το e-commerce στο μέλλον.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1994, έχοντας έκτοτε αλλάξει τα πάντα: τις αγοραστικές συνήθειες, τα ταξίδια, το φαγητό, ακόμα και τον τρόπο λειτουργίας μιας επιχείρησης. Με αφορμή την 25η αυτή επέτειο, η Paypal παρουσιάζει τις πέντε προβλέψεις για τα επόμενα πέντε χρόνια του ηλεκτρονικού εμπορίου.

1. Σημασία δεν έχουν μόνο τα ίδια τα αγαθά, αλλά και οι αξίες που εκπροσωπούν: Οι καταναλωτές θα δίνουν τη δέουσα προσοχή όχι μόνο στα ίδια τα προϊόντα που αγοράζουν, αλλά και στις αξίες και το όραμα των εταιρειών που τα αντιπροσωπεύουν. Εξίσου σημαντικό στοιχείο για τους πελάτες θα αποτελεί η δυνατότητα στήριξης της εθνικής οικονομίας και της κουλτούρας ή ακόμα και των τοπικών κοινοτήτων, με τις αγορές τους.

2. ΑΙ, μια πραγματική εμπειρία: Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) κερδίζει σταθερά έδαφος στην καθημερινότητά μας. Σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ποσότητα των επεξεργασμένων δεδομένων, οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν το AI δημιουργούν μια σειρά από πρόσθετες ευκαιρίες και στον κλάδο του e-commerce. Ήδη το 78% των εμπορικών σημάτων έχει εφαρμόσει λύσεις AI και VR ή σχεδιάζει να το πράξει έως το 2020 για να εξυπηρετήσει καλύτερα τους πελάτες. Ως αποτέλεσμα, ανάμεσα σε διάφορα άλλα οφέλη και στο πλαίσιο του personalization, οι καταναλωτές θα είναι σε θέση να βιώσουν εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων.

3. Κοινωνικό εμπόριο: Το social commerce (κοινωνικό εμπόριο) δεν αποτελείται μόνο από διαφημίσεις για πώληση ή αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, αλλά παρέχει ταυτόχρονα την ευκαιρία αγοράς καινούργιων αυθεντικών ειδών απευθείας από τους εμπλεκόμενους ιστότοπους. Προτού προβούν σε οποιαδήποτε αγορά μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, 4 στους 10 διαδικτυακούς χρήστες αναζητούν και ελέγχουν τα προϊόντα της αρεσκείας τους σε μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης.

4. Το ηλεκτρονικό παράθυρο στον κόσμο για τις ΜμΕ: Το ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει διαρκώς απίστευτες δυνατότητες ανάπτυξης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, εκείνες μοιάζουν να μην επωφελούνται ακόμα πλήρως – στην Ελλάδα, μόλις το 11% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων εκμεταλλεύεται τα οφέλη των ευκαιριών που ενέχει η διαδικτυακή πώληση προϊόντων και υπηρεσιών. Η δυναμική της αγοράς είναι τεράστια, ειδικά εάν ληφθεί υπόψη η δυνατότητα προσέγγισης πελατών από κάθε γωνιά του κόσμου.

5. Συνεχής επαγρύπνηση: Η ασφάλεια των δεδομένων αποτελεί πλέον «θεμέλιο λίθο» του ηλεκτρονικού εμπορίου – και η σημασία της για τα δύο μέρη των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα εξακολουθεί να αυξάνεται με το πέρασμα των χρόνων. Παράλληλα με την αυξανόμενη γνώση για το ιδιωτικό απόρρητο, οι νομοθετικές πράξεις και οι κανονισμοί, όπως το GDPR ή το PSD2, παρέχουν στους καταναλωτές τα απαραίτητα εργαλεία για την προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, τιμωρώντας αυστηρά τα ηλεκτρονικά καταστήματα, σε περίπτωση αμέλειας σε θέματα κυβερνοασφάλειας. Εντούτοις, θα είναι εξίσου ζωτικής σημασίας η προσπάθεια για τη διατήρηση μιας σωστής ισορροπίας ανάμεσα στα υψηλά πρότυπα ελέγχων και ασφαλείας και την χαρακτηριστική άνεση των ηλεκτρονικών αγορών.