Στον «αέρα» βγήκε πρόσφατα η πρώτη διαφημιστική καμπάνια της νέας εταιρείας παροχής ενέργειας ΚΕΝ, η οποία ανήκει στον όμιλο Καράτζη. Η καμπάνια λανσάρει την ΚΕΝ σε τηλεόραση, ραδιόφωνο και διαδίκτυο, ως τον «ισχυρό πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος», ο οποίος ήρθε για να δώσει ρεύμα σε σπίτια, επιχειρήσεις και γειτονιές, καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των καταναλωτών. Σημειώνεται ότι, η ΚΕΝ ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2016, ως θυγατρική του ομίλου Καράτζη, με Γενικό Διευθυντή τον Γιάννη Κουναλάκη.

Η Watt+Volt επιστράτευσε το γνωστό δίδυμο των ηθοποιών Δήμητρα Παπαδοπούλου και Θοδωρή Αθερίδη για να επικοινωνήσει τη νέα της υπηρεσία smartWatt, σε μία «in-house» δημιουργίας καμπάνια. Σε επίπεδο προσφορών και εκπτώσεων, ο Ήρων και η Communication Factory επικοινώνησαν μέσα από νέα καμπάνια την παροχή 2 μηνών δωρεάν ρεύματος στους συνδρομητές, ενώ η Elpedison, με τη δημιουργική επιμέλεια της McCann Athens, επικοινώνησε την προσφορά ηλεκτρικού οικιακού ρεύματος με 1 ευρώ την ημέρα για τους 5 πρώτους λογαριασμούς, καθώς και έξτρα έκπτωση για την έγκαιρη εξόφληση λογαριασμών. Από την πλευρά της, η Protergia προσφέρει στους νέους οικιακούς πελάτες μειωμένη νυχτερινή χρέωση για όλο το 24ωρο για τους 6 πρώτους μήνες και κατόπιν, παρέχει έκπτωση για την εμπρόθεσμη εξόφληση του λογαριασμού.

Όλα αυτά, με τη δημιουργική υπογραφή της The Newtons Laboratory. Στον «χορό» των εκπτώσεων έχει μπει και η ΔΕΗ, η οποία προσφέρει δυνατότητα ρύθμισης οφειλών και έκπτωση στους συνεπείς πελάτες που πληρώνουν εγκαίρως τους τρέχοντες λογαριασμούς τους.
Οι προσφορές λειτουργούν σε πολλούς κλάδους θετικά, καταφέρνοντας να προσελκύσουν νέους πελάτες και να διατηρήσουν τους ήδη υπάρχοντες. Άραγε, συμβαίνει το ίδιο και στον κλάδο της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος ξεκίνησε με δυναμική διαφημιστική επικοινωνία και πλέον στρέφεται στη διενέργεια προσφορών;
Ο Βύρων Βασιλειάδης, Πρόεδρος Δ.Σ. της Green, αναφέρει σχετικά: «Η ηλεκτρική ενέργεια είναι ένας σχετικά νέος κλάδος που απασχόλησε τους καταναλωτές τα τελευταία έτη αναζητώντας αρχικά την αξιοπιστία-εμπιστοσύνη επιλογής και στη συνέχεια την οικονομία.

Ωστόσο, το “άνοιγμα” της επικοινωνίας ήταν δύσκολο καθώς ο καταναλωτής είχε συνηθίσει σε ένα άλλο καθεστώς και οτιδήποτε “διαφορετικό” του δημιουργούσε αβεβαιότητα. Για τον λόγο αυτό η πρώτη διαφημιστική εκστρατεία εκ μέρους των εναλλακτικών παρόχων έγινε με σκοπό την ενημέρωση του δικαιώματος μιας εναλλακτικής επιλογής. Τώρα, έχοντας ξεπεράσει αυτό το στάδιο, οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν τι θα κερδίσουν επιλέγοντας έναν εναλλακτικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με τα μερίδια των αγορών, φαίνεται ότι οι διαφημιστικές εκστρατείες έχουν αποτέλεσμα. Οι καταναλωτές ψάχνουν και ενημερώνονται για την πιο συμφέρουσα λύση με τις καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες. Ωστόσο, η εξέλιξή τους γίνεται ακόμη με αργούς ρυθμούς, κυρίως λόγω της φύσης της αγοράς».

Τη σημασία της παροχής μακροπρόθεσμου οφέλους τονίζει ο Γεώργιος Δασκαλέλος, Marketing Executive της Volterra: «Σε κάθε περίπτωση, οι προσφορές αποτελούν σημαντικό κίνητρο για τους πελάτες μας. Στρατηγική πάντως της εταιρείας μας, είναι να προσφέρουμε μακροπρόθεσμο όφελος για τον οικιακό, αλλά και εταιρικό μας πελάτη, με σαφείς και ξεκάθαρους όρους συνεργασίας, που δεν τους δεσμεύουν με ειδικές ετεροβαρής ρήτρες πρόωρης αποδέσμευσης. Θέλουμε οι πελάτες μας να είναι σίγουροι ότι έχουν κάνει τη καλύτερη επιλογή για την εκπροσώπηση τους, σε μακροπρόθεσμη χρονική βάση».

Για την ιδιαιτερότητα της εμπορικής πολιτικής και στρατηγικής στη συγκεκριμένη αγορά μιλά η Τίνα Σπανομαρκίδη, Marketing Manager της NRG: «Ο κλάδος της ενέργειας παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, κάτι όμως που απαιτεί προσεκτική διαχείριση στην ανάπτυξη του επικοινωνιακού μοντέλου που θα ακολουθηθεί. Οι προσφορές και η επικοινωνία αυτών είναι ουσιαστικά μία “πρώτη γνωριμία” μέσα από την οποία κάθε πάροχος θέλει να δημιουργήσει ένα θετικό κλίμα και που σίγουρα αποτελεί έναν τρόπο προσέλκυσης του ενδιαφέροντος του καταναλωτή. Από εκεί και πέρα, η εμπορική πολιτική ιδιαιτέρα στη δική μας αγορά, χρειάζεται συγκεκριμένη στρατηγική ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να διακρίνει και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά μιας προσφοράς, χωρίς να οδηγείται μοιραία απλώς και μόνο στο κυνήγι της καλύτερης τιμής, χάνοντας πολλές φορές τη συνολική εικόνα μιας υπηρεσίας, όπως είναι πλέον η παροχή ρεύματος».

Νέες υπηρεσίες για προσέλκυση πελατών
Η Watt+Volt λάνσαρε πρόσφατα την υπηρεσία smartWatt, συνδυάζοντας τον έλεγχο και την παρακολούθηση ενός χώρου, αλλά και τη διαχείριση της ηλεκτρικής κατανάλωσης, από μία και μόνο εφαρμογή. Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν όλες τις «έξυπνες» συσκευές, για άνεση στην καθημερινότητά τους, ασφάλεια, προστασία και εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων.

Η NRG, μέλος του Ενεργειακού Ομίλου Χανδρή, προχώρησε το 2016 σε redesign της εταιρικής της εικόνας, με νέο λογότυπο με περισσότερο χρώμα, ένταση και προοπτική. Η NRG συνδύασε την ανανέωση της εταιρικής της εικόνας με το λανσάρισμα διαφημιστικής καμπάνιας με κεντρικό μήνυμα «Ακριβώς ίδιο ρεύμα, χαμηλότερη χρέωση!». Την ευθύνη του δημιουργικού σχεδιασμού και της υλοποίησης των επικοινωνιακών δράσεων της NRG ανέλαβε η impressme creative communication. H Χρυσή Ευκαιρία, ακολουθώντας από κοντά τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, εγκαινίασε τη νέα υπηρεσία ΧΕ energy, μέσω της οποίας οι καταναλωτές μπορούν αντικειμενικά, άμεσα, εύκολα και γρήγορα να συγκρίνουν και να επιλέξουν την οικονομικότερη λύση παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος. Η νέα υπηρεσία XE energy παρέχεται αποκλειστικά από τη Χρυσή Ευκαιρία σε συνεργασία με το allazorevma.gr.

Επικοινωνία προς έναν «άγνωστο» δυνητικό πελάτη
Σε μια αγορά όπως η ηλεκτρική ενέργεια, η οποία χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό ως «αχαρτογράφητη» ως προς τον δυνητικό πελάτη της, οι πάροχοι χρησιμοποιούν ποικίλους τρόπους για να επικοινωνήσουν και να προσεγγίσουν το κοινό. Επενδύοντας σε μια 360ο ολοκληρωμένη επικοινωνία, αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας τους. Την ανάγκη για απλότητα στην εταιρική επικοινωνία επισημαίνει ο Γεώργιος Δασκαλέλος: «Καθώς η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας είναι ακόμη σε αρχικό επίπεδο επικοινωνιακής διείσδυσης, δεν έχει ακόμα χαρτογραφηθεί αξιόπιστα ένα πρότυπο προφίλ δυνητικού πελάτη. Για τον λόγο αυτό, η επικοινωνιακή στρατηγική της κάθε εταιρείας θεωρώ πως θα πρέπει να στοχεύει στη σαφή, απλή, κατανοητή και κυρίως ολιστική επικοινωνία που αξιοποιεί σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό όλα τα διαθέσιμα οχήματα εταιρικής επικοινωνίας και Marketing (σε offline και online επίπεδο)».

Τη σταθερή αξία των παραδοσιακών Μέσων σε ένα marketing mix, παράλληλα με την ανάγκη εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων που προσφέρει το digital περιβάλλον, τονίζει η Λήδα Κοτρωνάκη, Marketing Manager της Ήρων, ενώ ο Βύρων Βασιλειάδης επισημαίνει για μια επιτυχημένη επικοινωνιακή στρατηγική τον συνδυασμό του κατάλληλου προϊόντος/υπηρεσιών στην καλύτερη τιμή και με τα καταλληλότερα Μέσα, για την επίτευξη του τελικού στόχου που είναι το αμοιβαίο όφελος για τον πάροχο και τον καταναλωτή.

«Το marketing mix ως κομμάτι της στρατηγικής επικοινωνίας στη δική μας αγορά καθορίζεται άμεσα από το κοινό μας και την αντίληψη που έχει για την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος ως προϊόν και ως υπηρεσία. Βρισκόμαστε σε εκείνο το στάδιο όπου ο καταναλωτής μαθαίνει ότι η παροχή ρεύματος είναι πλέον μια υπηρεσία για την οποία μπορεί να διεκδικήσει καλύτερες τιμές με σωστούς και ξεκάθαρους όρους. Με δεδομένο λοιπόν ότι το κοινό μας πλέον αναζητά την καλύτερη πρόταση για το ρεύμα του σπιτιού αλλά και της επιχείρησής του, ένα πετυχημένο marketing mix θα πρέπει να βρίσκει τον πάροχο παρόντα σε όλες τις μεθόδους αυτής της αναζήτησης. Αναπόσπαστο μέρος αυτού, εκτός των παραδοσιακών Μέσων φυσικά, θα πρέπει να είναι και τα social media όπου παρατηρείται σημαντική άνοδος πλέον και στη δική μας αγορά», αναφέρει από την πλευρά της η Τίνα Σπανομαρκίδη.

«Η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί case study»
Δρ Γιώργος Στάμτσης, Γενικός Διευθυντής, Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ)
«Η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί case study σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού είναι μία από τις πιο κλειστές και πιο συγκεντρωτικές αγορές ηλεκτρισμού στην Ε.Ε. Αυτό που σχεδόν σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι δεδομένο για τους καταναλωτές – η ύπαρξη πλειάδας προμηθευτών ρεύματος με δυνατότητα να έχουν παρόμοια χαρτοφυλάκια και να αναπτύσσουν σημαντικά μερίδια αγοράς που ανταγωνίζονται διαρκώς μεταξύ τους, προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερο κόστος – στην Ελλάδα μόλις πρόσφατα ξεκίνησε σταδιακά να γίνεται πραγματικότητα. Η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού πάσχει από σοβαρό έλλειμμα ανταγωνισμού τόσο στην παραγωγή όσο και στην προμήθεια ηλεκτρισμού, που δεν οφείλεται ούτε στην έλλειψη επενδύσεων εκ μέρους του ανταγωνισμού, ούτε στην απουσία διάθεσης ανταγωνισμού.

Είναι κυρίως απόρροια του γεγονότος ότι υπάρχει μόνο μία εταιρεία, η ΔΕΗ, που εξακολουθεί, 17 χρόνια μετά το νομικό άνοιγμα της αγοράς, να διατηρεί πρακτικά την αποκλειστική πρόσβαση και εκμετάλλευση σε λιγνίτες και υδροηλεκτρικά. Ως αποτέλεσμα αυτού, διαθέτει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της που για δεκαετίες της επέτρεπε να διατηρεί υπό τον έλεγχό της σχεδόν το 100% της προμήθειας ηλεκτρισμού, αφήνοντας τους καταναλωτές δίχως εναλλακτικές. Οι εταιρείες-μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρισμού -Elpedison, Ήρων και Protergia- κατέβαλαν και καταβάλλουν χρόνια τώρα προσπάθειες για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την προσφορά καλύτερων τιμολογίων ρεύματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Είναι σημαντικό να καταλάβουμε στο πλαίσιο του δημοσίου διαλόγου που γίνεται για την απελευθέρωση της αγοράς, για την ασφάλεια εφοδιασμού, για την αύξηση του ανταγωνισμού μέσω της μείωσης του μεριδίου που κατέχει η ΔΕΗ κάτω από το 50% μέχρι το 2020, ότι είναι προς το συμφέρον πρωτίστως των καταναλωτών να αυξηθεί το μερίδιο των εναλλακτικών προμηθευτών στην αγορά ηλεκτρισμού. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές – ειδικά τα τελευταία χρόνια – με την προτίμησή τους δείχνουν να το αναγνωρίζουν αυτό, επιλέγοντας τους ανεξάρτητους προμηθευτές, οι οποίοι σήμερα συγκεντρώνουν περίπου το 10% της αγοράς».

– Η Watt+Volt συμμετείχε στη Διεθνή Έκθεση Ξενοδοχειακού Εξοπλισμού HOTELIA 2016 της Θεσσαλονίκης, όπου παρουσίασε τη νέα υπηρεσία smartWatt. Επιπλέον, η εταιρεία ξεκίνησε συνεργασία με την ΠΑΕ ΠΑΟΚ, αναλαμβάνοντας Επίσημος Πάροχος Ηλεκτρικής Ενέργειας του Συλλόγου για τα επόμενα δύο χρόνια. 
– Ο όμιλος ΟΤΕ και ο όμιλος Μυτιληναίος προχώρησαν σε στρατηγική συνεργασία στον χώρο της λιανικής αγοράς, εμπλουτίζοντας το χαρτοφυλάκιο υπηρεσιών των καταστημάτων Cosmote και Γερμανός με την προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος από την Protergia. 
– Η Initiative αναδείχθηκε νικήτρια σε spec της ΔΕΗ, για καμπάνια προϋπολογισμού 400.000 ευρώ. Η ανάθεση αφορά στο πρόγραμμα «Συνέπεια», το οποίο επιβραβεύει τους συνεπείς επιχειρηματικούς πελάτες, εφόσον ενταχθούν σε ρύθμιση, παρέχοντας έκπτωση 10% στην αξία του ρεύματος. Στις δράσεις του έργου περιλαμβάνονται σχεδιασμός και υλοποίηση ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σποτ, καθώς και media plan για τηλεόραση και ραδιόφωνο. 
– H Socialab ανέλαβε τoν σχεδιασμό και τη διαχείριση του λογαριασμού της εταιρείας παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος Elpedison στο Facebook, καθώς και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μετά από κλειστό διαγωνισμό. 
– Η Wind Ελλάς και ο όμιλος Ήρων σύναψαν στρατηγική συνεργασία στη λιανική αγορά. Τα καταστήματα Wind και το ευρύτερο δίκτυο πωλήσεων της Wind Ελλάς θα διαθέτουν στους καταναλωτές τα προγράμματα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας του ομίλου Ήρων. 
– Η Metka συνεργάζεται με την International Power Supply (IPS), κατασκευάστρια του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας εκτός δικτύου (off-grid), Exeron. Η Metka θα γίνει στρατηγικός επενδυτής στην IPS, με μερίδιο 10%, δίνοντας στην εταιρεία τη δυνατότητα να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα, καθώς επίσης και να αναπτύξει περαιτέρω τη θέση της στην παγκόσμια αγορά των εφαρμογών off-grid. 
– Η Volterra συμμετείχε ως εκθέτης και ως Μέγας Χορηγός στην ΕΞΠΟΤΡΟΦ 2017. Οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να δουν τα θεματικά περίπτερα της Volterra και να γνωρίσουν λύσεις οικονομίας ηλεκτρικής ενέργειας για το σπίτι ή την επιχείρηση.
– Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ολοκληρώνει το βασικό δευτερογενές ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την κύρια δραστηριότητα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, μέσω της θέσπισης του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Ο Κώδικας ΕΔΔΗΕ αποσκοπεί στην επίτευξη των θεμελιωδών στόχων της αξιόπιστης και ασφαλούς τροφοδότησης των καταναλωτών, και στη διασφάλιση της ισότιμης παροχής πρόσβασης στο δίκτυο για τη διασφάλιση, κατά τον πλέον οικονομικό, διαφανή, άμεσο και αμερόληπτο τρόπο, ισότιμης πρόσβασης των χρηστών στο ΕΔΔΗΕ.

Πρόκληση για τον κλάδο η ενημέρωση του καταναλωτή και το «χτίσιμο» εμπιστοσύνης

Βύρων Βασιλειάδης, Green
«Η κυριότερη δυσκολία που έχουν να αντιμετωπίσουν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας είναι η ίδια η αγορά, καθώς είναι ένας δυναμικά ανερχόμενος κλάδος που αντιμετωπίζει μια πληθώρα αλλαγών και τροποποιήσεων σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Η αδιάλειπτη ενημέρωση των καταναλωτών για τα πλεονεκτήματα της επιλογής εναλλακτικού παρόχου είναι μείζονος σημασίας για την υγιή εξέλιξη της αγοράς. Οι ιδιωτικοί πάροχοι θα πρέπει να παραμείνουν ενωμένοι στο πλαίσιο ενός υγιούς ανταγωνισμού και πάντα με απώτερο στόχο το κέρδος του τελικού καταναλωτή. Στην Green θέτουμε ως πρωταρχικό μας στόχο τη σωστή ενημέρωση, αλλά και ανθρώπινη αντιμετώπιση των καταναλωτών».

Γεώργιος Δασκαλέλος, Volterra
«Η βασική δυσκολία που αντιμετωπίζουμε όλοι οι πάροχοι είναι το γεγονός ότι το προϊόν-υπηρεσία που παρέχουμε, είναι ένα αγαθό που δεν έχει διακριτά γνωρίσματα διαφοροποίησης και ως εκ τούτου η δυσκολία αναγνώρισης ωφέλειας για τον πελάτη δυσκολεύει. Από πλευράς μας, αυτό που καλούμαστε να κάνουμε είναι να εστιάσουμε κυρίως σε δύο τομείς. Ο πρώτος τομέας είναι να επενδύσουμε στρατηγικά σε μακροπρόθεσμες σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πελάτη μας (από το πιο μικρό σπίτι, έως και τη μεγαλύτερη παραγωγική μονάδα της χώρας), και ο δεύτερος τομέας που συνεχίζουμε να επενδύουμε είναι η ανάπτυξη νέων συμπληρωματικών υπηρεσιών Ψηφιακής Τεχνολογίας, έτσι ώστε να μπορούμε να παρέχουμε στους πελάτες μας ένα συνολικό πακέτο υπηρεσιών ηλεκτρικής ενέργειας».

Λήδα Κοτρωνάκη, Ήρων
«Αυτή τη στιγμή καλούμαστε να ανατρέψουμε παγιωμένες αντιλήψεις δεκαετιών και να συμβάλλουμε στην διαμόρφωση της ενεργειακής παιδείας του κοινού. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως επικοινωνιακά πρέπει να επενδύσουμε στην ενημέρωση για το νέο τοπίο της αγοράς της ενέργειας και τις δυνατότητες που αυτό προσφέρει, όχι μόνο στις ανταγωνιστικές χρεώσεις της προμήθειας ρεύματος, αλλά και την ορθολογική χρήση της ενέργειας στο σπίτι ή την επιχείρηση».

Τίνα Σπανομαρκίδη, NRG
«Επικοινωνιακά, θα μπορούσε κανείς να παρομοιάσει αυτήν την περίοδο, με τις αρχές της δεκαετίας του 2000 όπου έγινε το πρώτο “άνοιγμα” της αγοράς της σταθερής τηλεφωνίας. Ο καταναλωτής σήμερα, όπως και τότε, βρίσκεται μπροστά σε μία πληθώρα επιλογών. Η πορεία του κλάδου είναι ξεκάθαρα ανοδική και η επικοινωνιακή στρατηγική της κάθε εταιρείας είναι εκείνη που θα καθορίσει τη θέση της στο perception του καταναλωτή. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το καταναλωτικό κοινό χρειάζεται σωστή και έγκυρη ενημέρωση, έτσι ώστε να είναι σε θέση να κρίνει και να αξιολογήσει την κάθε επιλογή που ανοίγεται μπροστά του. Η αγορά ενέργειας και ο τρόπος λειτουργίας της χαρακτηρίζονται από αρκετές ιδιαιτερότητες, κάτι που καθιστά την υπεύθυνη και ξεκάθαρη ενημέρωση του κοινού αναγκαία, ώστε ο τελικός καταναλωτής να έχει πλήρη κατανόηση του τρόπου που λειτουργεί η συγκεκριμένη αγορά και όλα τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μέσα από αυτή».