Σύμφωνα με στοιχεία της Συνεχούς Πανελλήνιας Έρευνας Bari/Lifestyle, από το 2010 ως το Δεκέμβριο του 2014, η έξοδος για διασκέδαση τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα έχει πέσει από το 63% στο 54%. Ακόμα πιο εντυπωσιακή πτώση παρουσιάζει η μέση εβδομαδιαία δαπάνη για διασκέδαση, από τα 57 στα 23 ευρώ Η διαχρονική εξέλιξη των παραπάνω δεικτών δείχνει ότι μεγαλύτερες μεταβολές σημειώθηκαν στη διετία 2011-2012. Κατά τα χρόνια 2013 και 2014, οι μειώσεις συνεχίζονται αλλά είναι συγκριτικά μικρότερες, ενώ οι διεισδύσεις των ποτών (κατανάλωση στους τελευταίους 12 μήνες) καταδεικνύουν την προσπάθεια του κοινού να διατηρήσει όσο μπορεί τις συνήθειές του.

Σε αυτό συμβάλλει σαφώς ο ρόλος του ποτού στη ζωή των Ελλήνων, αφού καλύπτει ανάγκες σε πολλαπλά επίπεδα. Εξάλλου, ακόμα και αν οι όγκοι κατανάλωσης έχουν μειωθεί, δεν περνά εβδομάδα χωρίς τουλάχιστον ένα ποτηράκι κρασί ή μπίρα για τους περισσότερους Έλληνες. Μέσα σε αυτά τα 5 χρόνια, σημειώνεται σημαντική στροφή των προτιμήσεων του κοινού σε ελληνικά, πιο οικονομικά ποτά. Στους κερδισμένους παίκτες συγκαταλέγονται ρακί, τσίπουρο, μπίρα (κυρίως ελληνική, αλλά και με ανάπτυξη της εισαγόμενης) και κρασί. Στον αντίποδα βρίσκεται το ουίσκι, με τη μεγαλύτερη πτώση, και τα περισσότερα «βαριά» ποτά που συνδέονται με τη νυχτερινή διασκέδαση.

Οι 5 τύποι καταναλωτών
Εφαρμόζοντας στατιστική ανάλυση συσταδοποίησης (cluster analysis) των στοιχείων της έρευνας Bari/Lifestyle (β’ εξάμηνο 2014), αναδεικνύονται 5 τύποι καταναλωτών, με διαφορετικά χαρακτηριστικά και συνήθειες διασκέδασης και κατανάλωσης ποτών:

Οι «ελεύθεροι και ωραίοι», 30%: Νέοι & μορφωμένοι, ζουν κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Είναι υψηλότερου κοινωνικο-οικονομικού προφίλ, με διαθέσιμο εισόδημα, πολλά ενδιαφέροντα, στενή σχέση με την τεχνολογία, αγαπούν την άθληση και φροντίζουν τον εαυτό τους. Βγαίνουν πολύ (το 83% τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα), ξοδεύουν αρκετά για διασκέδαση (κατά μέσο όρο 29 ευρώ την εβδομάδα) και καταναλώνουν κυρίως «νεανικά» ποτά, όπως μπίρα και κοκτέιλ.

Τα «καθαρόαιμα αρσενικά», 18%: Κυρίως άντρες που ζουν στην ελληνική περιφέρεια, με τα κλασικά ενδιαφέροντα των ανδρών (ποδόσφαιρο, αυτοκίνητα, μηχανές, online & offline στοιχήματα). Αν και ξοδεύουν το ίδιο με τους νεαρούς (28 ευρώ την εβδομάδα), ξενυχτούν περισσότερο (το 92% βγαίνει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα) και πίνουν πολύ. Στο ρεπερτόριό τους εντάσσονται διαφορετικά είδη ποτών από κρασί και ρακή ως malt whiskey.

Οι «καλοβαλμένοι αστοί», 18%: Οικογενειάρχες, άντρες, αλλά και γυναίκες, 45+ ετών, που ζουν κυρίως στην περιφέρεια. Έχουν σχετικά άνετη διαβίωση, αλλά μάλλον συντηρητικές επιλογές: βλέπουν τηλεόραση και ασχολούνται με την πολιτική οι άντρες και την μαγειρική οι γυναίκες. Οι έξοδοί τους είναι μετρημένες (το 51% βγαίνει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα), ξοδεύουν περίπου 16 ευρώ την εβδομάδα για διασκέδαση και πίνουν τα παραδοσιακά και ελληνικά ποτά, κρασί, ρακή, ρετσίνα.

Οι «νηφάλιες νοικοκυρές», 22%: Γυναίκες, 35+ ετών, που ζουν κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Η καθημερινότητά τους κινείται γύρω από την οικογένεια, τα παιδιά, τη μαγειρική και τα τηλεοπτικά δρώμενα. Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρονται και ενημερώνονται για μόδα, ομορφιά και για τη διατήρηση της γραμμής τους. Βγαίνουν σποραδικά (το 84% βγαίνει λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα), ξοδεύουν μόλις 10 ευρώ την εβδομάδα για διασκέδαση και, όντας νηφάλιες, ένα ποτήρι μπίρα ή κρασί είναι αρκετά.

Τα «χρυσά κορίτσια», 12%: Μεγαλύτερης ηλικίας γυναίκες, 55+ ετών, empty nesters της περιφέρειας. Έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο, τον οποίο αφιερώνουν σχεδόν εξολοκλήρου στην τηλεόραση. Όπως είναι φυσικό, τις απασχολούν θέματα υγείας και οι έξοδοί τους για διασκέδαση είναι σπάνιες. Ωστόσο, δεν αποποιούνται το ποτό και, όποτε έχουν την ευκαιρία, απολαμβάνουν το κρασί ή το λικεράκι τους.

Παρόλο, λοιπόν, που οι δυσκολίες συνεχίζονται, οι Έλληνες κρατάμε γερά το ποτήρι. Η μεγαλύτερη πρόκληση για την αγορά των ποτών σήμερα είναι να ανακαλύψει τις ευκαιρίες που κρύβονται σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, να συνδέσει το ποτό με το σημερινό lifestyle και να αξιοποιήσει τις νέες τάσεις και συνήθειες, Άλλωστε καμιά καλή ιστορία δεν ξεκίνησε με τη φράση: «Εκεί που έτρωγα τη σαλάτα μου!».

Drinks Conference 2015

H παρουσίαση της Έλενας Κουτούβαλη και της Κατερίνας Μοσχανδρέου, Research Directors της Focus Bari έγινε στο πλαίσιο του Drinks Conference 2015, το οποίο διοργάνωσαν το περιοδικό %Vol Drinks magazine και η Boussias Communications. Επρόκειτο για το πρώτο B2B συνέδριο για τον κλάδο του κρασιού, της μπίρας και των υπόλοιπων αλκοολούχων ποτών.

Στόχος του Drinks Conference 2015 ήταν να ενημερώσει τους συμμετέχοντες με όλες εκείνες τις έγκυρες πληροφορίες, που αφορούν στα νούμερα της αγοράς, τις προοπτικές, τους τρόπους επικοινωνίας, τις στρατηγικές marketing, τις φορολογικές εξελίξεις, τη διανομή, τη σημασία των επιδοτήσεων και τις νεότερες τεχνολογικές λύσεις, ώστε αυτοί να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις και να βελτιώσουν τα κρίσιμα σημεία του κλάδου. Περισσότερα για το συνέδριο στο www.drinksconference.gr.