Πέρα από τις σημαντικές διακρίσεις, η στρατηγική συνεργασία με την Koolworks αποτέλεσε ένα ακόμα κομβικό σημείο στην πορεία της Liquid Media, όπως άλλωστε και η ανάληψη της Γενικής Διεύθυνσης της εταιρείας από τον Παναγιώτη Γεωργόπουλο, ένα ιδιαίτερα έμπειρο και επιτυχημένο στέλεχος των media. Λίγο πριν εκπνεύσει το 2015 και εισέλθουμε σε μια ακόμα δύσκολη, αλλά πολλά υποσχόμενη χρονιά, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Παναγιώτη Γεωργόπουλο, για τη νέα αναπτυξιακή στρατηγική της Liquid Media, τις σημαντικότερες τελευταίες εξελίξεις που την αφορούν, αλλά και τις ευρύτερες εξελίξεις στο χώρο της ψηφιακής Επικοινωνίας, τόσο σε επιχειρηματικό, όσο και σε θεσμικό επίπεδο.

Marketing Week: Μπορεί η Liquid Media να εκπροσωπεί ορισμένα από τα πλέον δυναμικά, ανερχόμενα και πολλά υποσχόμενα web sites και portals, ωστόσο ή ίδια η εταιρεία, ως brand name, δεν είναι ευρύτερα γνωστή στην αγορά. Θα ήθελα λοιπόν, πριν προχωρήσουμε, να δούμε λίγο την ταυτότητά της και ειδικότερα σε ποιους τομείς της Επικοινωνίας και των Media δραστηριοποιείται.
Παναγιώτης Γεωργόπουλος:
Η Liquid Media στα πρώτα της χρόνια είχε επικεντρώσει τις δραστηριότητές της γύρω από ένα μόνο portal, το Gazzetta.gr, το οποίο αποτελούσε ένα τεράστιο operation από μόνο του, με ασύγκριτη παραγωγή περιεχομένου, η οποία κατέληγε σε περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο page views το χρόνο. Χαράζοντας τη νέα μας αναπτυξιακή στρατηγική, θέσαμε στόχο η Liquid Media να προσφέρει υπηρεσίες που καλύπτουν όσο το δυνατόν ευρύτερη γκάμα κοινών.
Οι προσθήκες στο portfolio της εταιρείας έγιναν με μετοχικές συνεργασίες και με πολύ επιλεκτικές συμφωνίες εμπορικής εκπροσώπησης. Σε κάθε περίπτωση, το χαρακτηριστικό γνώρισμα του εκδοτικού και συντακτικού management κάθε portal είναι η απόλυτη εξειδίκευση με το αντικείμενο και ταύτιση με το αντίστοιχο κοινό. Δείτε για παράδειγμα την ομάδα των Μιχάλη Τσόχου και Βασίλη Σαμπράκου στο gazzetta, τον Πέτρο στο ToraTora και το Koolnews, την Τζένη στο jenny.gr, τον Άκη στο akispetretzikis.gr, τον Σπύρο στο spirossoulis.com και – στο πλέον πρόσφατο λανσάρισμα -, τον Δημήτρη Πεφάνη στο insider.gr

Μας δώσατε βέβαια μια ιδέα, ωστόσο θα ήθελα να εστιάσουμε λίγο ακόμα στα σημαντικότερα web sites που εκπροσωπεί η Liquid Media και στους τομείς που αυτά απευθύνονται…
H Liquid Media, η οποία αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, εκπροσωπεί πλέον μια σειρά από Μέσα όπως τα Gazzetta.gr (ο απόλυτος αθλητικός και ανδρικός προορισμός), Koolnews.gr (το ειδησεογραφικό portal με το χαρακτήρα και την υπογραφή του Πέτρου Κωστόπουλου), Jenny.gr (το γυναικείο premium portal υψηλής αισθητικής με την υπογραφή της Τζένης Μπαλατσινού), Toratora.gr (το lifestyle portal με άποψη δια χειρός του ανθρώπου που το δημιούργησε), Meteorologos.gr (η μοντέρνα προσέγγιση στο καιρό), Sprirossoulis.com: The Home Issue (του αγαπημένου αρχιτέκτονα και παρουσιαστή Σπύρου Σούλη, με συμβουλές και νέα για το σπίτι), Akispetretzikis.com (το μόνο δίγλωσσο site μαγειρικής στην Ελλάδα), Insider.gr (η οικονομική ενημέρωση εκ των έσω). Επίσης, η Liquid Media εκπροσωπεί τα ψηφιακά περιοδικά Kool, Hope, InMotion, τον ετήσιο τουριστικό οδηγό για iPad, Cool Greece Hotels, Resorts & Villas, καθώς και τα microsites Plus (ειδησεογραφία), FourFourTwo (το περιοδικό – θεσμός για το διεθνές ποδόσφαιρο), InMotion (νέα/δοκιμές για το αυτοκίνητο) και πρόσφατα το PanoutsosDaily.

Κάθε εταιρεία είναι οι άνθρωποί της και εκείνοι που τελικά κάνουν τη διαφορά. Θα ήθελα λοιπόν να εστιάσουμε λίγο στους ανθρώπους της Liquid Media και να δούμε τα στελέχη που την αποτελούν.
Θα συμφωνήσω ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο πιο σημαντικός για την επιτυχία της κάθε εταιρείας. Δυστυχώς πολλές εταιρείες ξεχνούν αυτόν τον σημαντικό παράγοντα και δημιουργούν δυσάρεστες συνθήκες εργασίας για το προσωπικό τους. Το εσωτερικό marketing και η σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι το σημαντικότερο συστατικό στην επιτυχία και ανάπτυξη μιας εταιρείας. Η διοίκηση του Ομίλου στον οποίο ανήκει η Liquid Media πιστεύει στα στελέχη της και επενδύει σε αυτά δημιουργώντας τις κατάλληλες και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.

Ταυτόχρονα επενδύει στη συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της. Οι άνθρωποι που αποτελούν την Liquid Media είναι όλοι τους έμπειρα στελέχη, με πολυετή προϋπηρεσία και καταξιωμένα στο χώρο των μέσων. Ο στόχος μας είναι η άμεση και με υψηλό ποιοτικό επίπεδο εξυπηρέτηση των πελατών μας. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε καθετοποιημένη μορφή client service ανά site, ξεχωριστό τμήμα για AD operation και διαχείριση για όλες τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούμε, τμήμα Marketing και Επικοινωνίας, καθώς και δημιουργικό τμήμα.
 
Η Liquid Media έχει διακριθεί για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα της δουλειάς της και με σειρά βραβείων σε σημαντικούς διαγωνισμούς, όπως π.χ. στα Digital Media Awards της Βοussias Communications. Πείτε μας λίγα λόγια για τις διακρίσεις αυτές.
Τα sites της Liquid Media συγκέντρωσαν συνολικά 12 βραβεία στο θεσμό αυτό, από τα οποία 7 χρυσά και 5 ασημένια. Τις διακρίσεις αυτές τις αναγνωρίζουμε ως μία σημαντική επιβράβευση της δουλειάς και της δημιουργικότητας των συντακτικών ομάδων που εργάζονται στα sites αυτά. Μία επιβράβευση της επένδυσης στο ποιοτικό και πρωτογενές περιεχόμενο, που άλλωστε κάνει τη διαφορά στους χρήστες και προφανέστατα στους διαφημιζόμενους.

Μιλήσατε λίγο νωρίτερα για το insider.gr, το νέο σας οικονομικό portal, το οποίο ξεκίνησε μόλις πριν λίγες εβδομάδες. Θα θέλαμε δύο λόγια γι’ αυτό…
Το οικονομικό portal insider.gr το δημιουργήσαμε στο πλαίσιο της νέας αναπτυξιακής στρατηγικής. Σε μία εποχή που η ανάγνωση οικονομικών ειδήσεων φέρνει περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις και οι ψύχραιμες αναλύσεις σπανίζουν, το insider.gr θεωρούμε ότι αλλάζει τα δεδομένα στην ενημέρωση. «Παντρεύοντας» την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση, με τις αναλύσεις για τα βασικά θέματα της επικαιρότητας και την εγκυρότητα συνεργατών όπως το Bloomberg, δίνει απαντήσεις στα κρίσιμα καθημερινά θέματα της οικονομικής ζωής. Την ίδια στιγμή, χάρη στα χρηστικά θέματα, στους οδηγούς και τα αφιερώματα, οι αναγνώστες βρίσκουν όλες τις συμβουλές που χρειάζονται για να διασχίσουν το «ναρκοπέδιο» των καθημερινών οικονομικών τους συναλλαγών.

Οι διεθνείς συνεργασίες με τα μεγαλύτερα πρακτορεία ειδήσεων, αλλά και οι εμπεριστατωμένες αναλύσεις τους, καθιστούν το insider.gr «παράθυρο στον κόσμο», επεξηγώντας τις εξελίξεις αλλά και τον αντίκτυπό τους στην ελληνική πραγματικότητα. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθούμε ιδιαίτερα στη συνεργασία που έχουμε εξασφαλίσει με το διεθνές πρακτορείο οικονομικών ειδήσεων Bloomberg. Χάρη σε αυτή, το insider.gr μεταφέρει στο ελληνικό κοινό τις καλύτερες και πιο σημαντικές ειδήσεις και αναλύσεις από τη διεθνή οικονομία, προσφέροντας υψηλής ποιότητας περιεχόμενο. Το insider.gr στελεχώνεται από μια έμπειρη ομάδα συντακτών, με βαθιά γνώση της οικονομικής και πολιτικής πραγματικότητας, ενώ οι εξειδικευμένοι εξωτερικοί συνεργάτες καλύπτουν πλήρως τους πιο καίριους τομείς της οικονομίας.

Παράλληλα, φιλοξενώντας εγχώριους, διεθνείς αρθρογράφους και bloggers από όλο το πολιτικό και κοινωνικό φάσμα, το insider.gr αποτελεί σημείο αναφοράς, ψύχραιμο και εποικοδομητικό διάλογο. Τα οικονομικά εργαλεία, το ημερολόγιο, η χρηματιστηριακή πληροφορία και η παρακολούθηση των ξένων αγορών σε μετοχές, νομίσματα και εμπορεύματα, μετατρέπουν το insider.gr σε ένα λειτουργικό επενδυτικό εργαλείο.


Στις τελευταίες σημαντικές κινήσεις της Liquid Media ανήκει και η ανάληψη της εκπροσώπησης και εμπορικής εκμετάλλευσης των ψηφιακών μέσων της Koolworks. Θα θέλαμε ένα σχόλιο για την εξέλιξη αυτή και το τι σηματοδοτεί.
Η συνεργασία με την Koolworks είναι σε στρατηγικό επίπεδο και όχι μόνο σε επίπεδο εκπροσώπησης και εμπορικής εκμετάλλευσης. Πρώτα έγινε εξαγορά μετοχικών μεριδίων και κατόπιν ανέλαβε η Liquid Media την εμπορική εκμετάλλευση. Με τον τρόπο αυτό δόθηκε «ψήφος εμπιστοσύνης» στα στελέχη των sites αυτών και τις δυνατότητες που είχαν λειτουργώντας αυτόνομα μεν, αλλά στο πλαίσιο ενός ευρύτερου εκδοτικού οικοσυστήματος. Οι προσδοκίες μας είναι ότι με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα να αναπτυχθούμε ακόμη περισσότερο, εμπλουτίζοντας τα sites με επιπλέον περιεχόμενο, αξιοποιώντας συνέργειες μεταξύ των συντακτικών ομάδων και δημιουργώντας, οργανικά πλέον, νέα προϊόντα.

Βασικό ζητούμενο για τον διαφημιζόμενο σήμερα είναι να τοποθετήσει το προϊόν ή την υπηρεσία του σε ένα αξιόπιστο, ποιοτικό και αποτελεσματικό μέσο. Τα χαρακτηριστικά αυτά τα προσφέρουν τα sites της Liquid Media;
Σίγουρα το δίκτυο της Liquid Media προσφέρει το ιδανικό περιβάλλον και διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ώστε κάθε καμπάνια να πετύχει τους στόχους της. Μπορούμε να προσφέρουμε απόλυτα στοχευμένη επικοινωνία και να επιτύχουμε τα ζητούμενα των διαφημιζόμενων προϊόντων είτε με display, είτε με native μορφή. Πιστεύουμε ιδιαίτερα στο performance.

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του δικτύου της Liquid Media είναι το premium περιβάλλον που προσφέρει το κάθε site στην κατηγορία του, η πρωτογενής παραγωγή ειδήσεων και οι αποκλειστικότητες που πετυχαίνουν οι δημοσιογραφικές ομάδες, η ποικιλία των ενοτήτων και των θεμάτων που έχει το κάθε site, τα ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά των sites του δικτύου (μεγάλη επισκεψιμότητα, χαμηλό bounce rate, μεγάλη διάρκεια παραμονής κ.α.), η αμεσότητα και η δημιουργική προσέγγιση κάθε πρότασης που καταρτίζεται από τα στελέχη της Liquid Media, η συνεχής παρακολούθηση κάθε καμπάνιας ώστε να επιτευχθούν τα ζητούμενα, η πελατοκεντρική φιλοσοφία της εταιρείας μας, καθώς και η διαρκής κατάρτιση των στελεχών σε νέες τάσεις. Έτσι η Liquid Media έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό.

Ο διαφημιζόμενος θέλει πλέον πιστοποιημένα νούμερα και στοιχεία για να προχωρήσει σε μια συνεργασία. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποια βήματα προς την κατεύθυνση αυτή, ωστόσο εκτιμώ ότι υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν. Ποια είναι η δική σας αίσθηση;
Σε ένα χαοτικό περιβάλλον τα πιστοποιημένα νούμερα είναι απαραίτητο εργαλείο για την ψηφιακή αγορά. Εμείς πιστεύουμε απόλυτα στην ύπαρξη πιστοποιημένων μετρήσεων και γι’ αυτό το λόγο ως μέλη της ΕΝΕΔ, εντάξαμε στις μετρήσεις όλα τα sites που εκπροσωπούμε. Επίσης έγινε πρόσφατα ένα πολύ σημαντικό βήμα από την ΕΝΕΔ, το οποίο αφορά στην ένταξη στις μετρήσεις και του traffic από τα mobile devices. H εξέλιξη αυτή είναι πολύ σημαντική διότι το mobile traffic αυξάνεται ραγδαία και η μη μέτρησή του έδινε λάθος εικόνα για τις μετρήσεις. Το μόνο που μένει πλέον είναι να ενταχθεί και το traffic από τα apps. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να γνωρίζει η αγορά το συνολικό traffic ενός site από όλα τα κανάλια επαφής με το κοινό του.

Με τη μεγάλη διείσδυση των smart-phones και των tablets στην ελληνική αγορά, το mobile κερδίζει διαρκώς έδαφος, εις βάρος του desktop. Αυτό άλλωστε δείχνει και η ένταξη στις μετρήσεις των mobile devices. Η Liquid Media έχει προετοιμαστεί για την εξέλιξη αυτή; Με ποιους τρόπους;
Οι ομάδες ανάπτυξης των sites του δικτύου της Liquid Media ανταποκρίθηκαν έγκαιρα στην τάση της μετακίνησης των χρηστών σε mobile περιβάλλον έναντι του desktop. Επενδύθηκαν σημαντικά resources ώστε τα sites μας να εξελιχθούν με γνώμονα τη βελτιστοποίηση περιήγησης από όλες τις mobile πλατφόρμες και μέσω native applications. Η επένδυση αυτή συνεχίζεται καθημερινά.

Η μεγάλη πρόκληση για τα digital media τα τελευταία χρόνια είναι να καταφέρουν να δημιουργήσουν ένα επιχειρηματικό μοντέλο, που να αξιοποιεί ιδανικά τις υψηλές επισκεψιμότητες για εισροή σημαντικών διαφημιστικών εσόδων. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, προς το παρόν τα διαφημιστικά έσοδα στα ψηφιακά μέσα αυξάνονται μεν, ωστόσο παραμένουν δυσανάλογα μικρά σε σχέση με τη μεγάλη δυναμική τους. Πόσος δρόμος εκτιμάτε ότι απομένει ακόμα προς αυτή την κατεύθυνση;
Ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς για να αποκτήσουν τα ψηφιακά μέσα το μερίδιο που τους αναλογεί. Τα βήματα είναι αργά, αλλά σταθερά προς αυτή την κατεύθυνση. Η ψηφιακή αγορά στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμα σε φάση ανάπτυξης και δεν έχει φτάσει στην ωριμότητά της. Έχει πολλά προβλήματα και σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών δεν έχει καταφέρει να αποσπάσει το μερίδιο που της αναλογεί.

Τα παραδοσιακά μέσα και κυρίως τα έντυπα χάνουν διαρκώς και με μεγάλους ρυθμούς κονδύλια, ενώ παράλληλα τα guidelines των πολυεθνικών είναι εστιασμένα σε μεγαλύτερη επένδυση στο digital. Τα sites που επενδύουν σε πρωτογενές, ποιοτικό περιεχόμενο έχουν μεγάλα λειτουργικά κόστη. Αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από aggregators που μπορούν να είναι εύκολα κερδοφόροι με ελάχιστες επενδύσεις, διεκδικώντας διαφημιστικά κονδύλια χωρίς να επενδύουν σε προσωπικό και παραγωγή περιεχομένου. Οι διαφημιζόμενοι αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τη διαφορά και επενδύουν, εκτός από την επισκεψιμότητα, στην ποιότητα, το περιβάλλον και την αποτελεσματικότητα.

Τα sites της Liquid Media έχουν επιλέξει στρατηγικά να επενδύουν στην ποιότητα, το πρωτογενές περιεχόμενο σε όλα τα format, τις αποκλειστικότητες και τις μεγάλες συνεργασίες, με στόχο την εμπιστοσύνη και την πιστότητα του κοινού, που οδηγεί και σε μεγάλα μεγέθη επισκεψιμότητας. Με προϊόν που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις επικοινωνίας των διαφημιζομένων και με μια εξειδικευμένη ομάδα που παρέχει λύσεις σχεδιασμένες για αυτούς, είναι δυνατό το monetisation του inventory, σε συνδυασμό με την εξελισσόμενη, έστω και αργά, αγορά, να οδηγεί σε κερδοφόρα μοντέλα ψηφιακών εκδόσεων.

Native advertising και programmatic είναι δύο πολύ σημαντικές τάσεις στην digital επικοινωνία. Πώς βλέπετε να εξελίσσονται και σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν την αγορά τους προσεχείς μήνες; Έχετε εντοπίσει και άλλες αντίστοιχες τάσεις σε αυτό το πλαίσιο;
Σε ένα περιβάλλον συνεχώς εξελισσόμενο, εμφανίζονται συνεχώς νέες τάσεις για την εκμετάλλευση του inventory, κυρίως από αυτοματοποιημένες πλατφόρμες. Η display μορφή επικοινωνίας του διαφημιζόμενου προϊόντος με την παραδοσιακή μορφή (standard banners), αποδυναμώνεται συνεχώς. Συζητάμε πλέον για performance, cost per action, cost per acquisition, behavioral targeting κ.λπ. Η ανάγκη λοιπόν για performance μας οδηγεί στη native μορφή επικοινωνίας, όπου οι χρήστες έχουν μεγαλύτερο δείκτη ενδιαφέροντος και πετυχαίνουμε μεγαλύτερο engagement, σε σχέση με τα display formats. Για να το επιτύχουμε όμως αυτό είναι απαραίτητη η συμμετοχή των συντακτικών ομάδων.

Στην Liquid Media έχουμε ήδη δημιουργήσει την υποδομή με εξειδικευμένη ομάδα σύνταξης που υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο την native επικοινωνία. Όσον αφορά τώρα στο programmatic, πράγματι έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και αναλύσεις. Στην Ελλάδα μέχρι στιγμής έχουν δημιουργηθεί τρία clusters για programmatic και ταυτόχρονα πολλά από τα διεθνή δίκτυα των media agencies συζητούν να φέρουν τις δικές τους πλατφόρμες programmatic για τους πελάτες τους. Κατά την άποψή μου έχει τελείως διαφορετική κατεύθυνση το programmatic στην Ελλάδα σε σχέση με το τι γίνεται σε άλλες χώρες.

Παρόλα αυτά όμως είναι μία πραγματικότητα που έχει μπει στη ζωή μας και θα πρέπει οι publishers (γιατί ο λόγος ύπαρξης οποιασδήποτε πλατφόρμας είναι τα sites) να εξετάσουμε προσεκτικά την καλύτερη λύση. Μέχρι τώρα τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα. Όσον αφορά στις νέες τάσεις, υπάρχουν και έχουν να κάνουν κυρίως με την αύξηση του mobile traffic. Έτσι έχουμε τάσεις όπως το in article και το in read video, το header video, τα push notifications κ.α.