Ως ελπιδοφόρα χρονιά για τον τομέα του παγωτού χαρακτήρισαν το 2012 παράγοντες της αγοράς, ελπίζοντας σε ανάλογο κλίμα και για το 2013. Ιδιαίτερα σημαντική ανάπτυξη εμφάνισαν οι πωλήσεις παγωτών μέσω των super market, ενώ η ενίσχυση της τάσης για ψυχαγωγία στο σπίτι λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής ύφεσης, στάθηκε ιδιαίτερα ωφέλιμη.

Από κει και πέρα, η καινοτομία, η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών με νέα λανσαρίσματα αλλά και οι οικονομικές προτάσεις εκ μέρους των εταιρειών, οδήγησαν σε οριακή, αλλά αξιοσημείωτη ανάπτυξη. Η αύξηση σε όγκο πωλήσεων το 2012 σε σχέση με το 2011, ξεπέρασε το 20%, με την αύξηση σε αξία πωλήσεων να κυμαίνεται στο 4,8%. Κατά τη διετία 2009-2010 η αγορά παγωτού παρουσίασε μείωση της τάξης του 3,8%, ενώ το 2011 παρουσίασε μείωση σε όγκο και αξία περίπου κατά 15% σε σχέση με το 2010.

Διείσδυση 72,6% του συσκευασμένου παγωτού
Σύμφωνα με στοιχεία της TNS Icap, η αγορά του συσκευασμένου παγωτού για την εντός σπιτιού κατανάλωση εμφανίζεται ιδιαίτερα ανοδική, γεγονός που θα μπορούσε να αποδοθεί στο ότι οι Έλληνες καταναλωτές περνούν περισσότερο χρόνο μέσα στο σπίτι. Έτσι λοιπόν για την αγορά παγωτού παρατηρείται αύξηση στον αριθμό των νοικοκυριών που αγοράζουν την κατηγορία. Η διείσδυση έχει φτάσει στο 72,6% κερδίζοντας 3 ποσοστιαίες μονάδες από πέρυσι. Επιπρόσθετα, τα νοικοκυριά ενίσχυσαν και τη συχνότητα με την οποία αγοράζουν την κατηγορία, καθώς ο μέσος όρος αυξήθηκε από 4,5 φορές σε 5, υποδηλώνοντας ότι η κατηγορία γίνεται πιο σημαντική για τους αγοραστές της.

Κυρίαρχος παίχτης στην αγορά του συσκευασμένου παγωτού είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη θέση τους στην αγορά, φτάνοντας το 55% των συνολικών πωλήσεων και το 61% των συνολικών πακέτων. Από την άλλη μεριά, ανάμεσα στους επώνυμους παίχτες κερδισμένοι ήταν αυτοί που μέσω έντονων προωθητικών ενεργειών κατάφεραν να μειώσουν σημαντικά τις τιμές τους.

Ανερχόμενο το κανάλι του super market
Το μεγαλύτερο μερίδιο ανά κανάλι διανομής στο παγωτό, το έχει η παραδοσιακή αγορά (περίπτερα, mini markets-ψιλικά και γενικά μικρά σημεία), όπου διατίθεται κυρίως ατομικό παγωτό. Όπως όμως επισημαίνει ο Δημήτρης Χατζηγιάννης, Διευθυντής Marketing της Κρι Κρι, ανερχόμενο είναι το κανάλι των super market, μέσω του οποίου διατίθενται κυρίως οικογενειακό παγωτό και πολυσυσκευασίες.

«Άλλη μια τάση που γίνεται εντονότερη τελευταία είναι η αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι σε αντιδιαστολή προς την παραδοσιακή μορφή κατανάλωσης παγωτού»,  λέει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι αυτό το γεγονός πριμοδοτεί τις οικογενειακές συσκευασίες και τις πολυσυσκευασίες. «Το νεανικό κοινό, που αποτελεί και τους κυρίως καταναλωτές παγωτού, περνάει περισσότερο χρόνο στο σπίτι, όπως άλλωστε και ο μέσος καταναλωτής / οικογένεια».

Η αύξηση πέρυσι στις πωλήσεις οικογενειακών παγωτών έφτασε το 38,4% σε όγκο και το 17,5% σε αξία, σε σχέση με τις πωλήσεις του 2011. Όσο για τις πολυσυσκευασίες των μίνι παγωτών, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες για μεγαλύτερη πρακτικότητα και έλεγχο στην κατανάλωση, παρουσίασαν αύξηση όγκου πωλήσεων σε ποσοστό 29% και αύξηση σε αξία 6%. Τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία του κλάδου έχει δώσει ειδική σημασία στη συγκεκριμένη υποκατηγορία, προσφέροντας μεγάλη ποικιλία γεύσεων και συνδυασμών, σε ανταγωνιστικές τιμές.

«Τα ξυλάκια και οι πύραυλοι είναι παραδοσιακά “τα αφεντικά” ανάμεσα στις υποκατηγορίες του παγωτού και αυτό δεν έχει αλλάξει», αναφέρει η Διεύθυνση Marketing της Nestle στον τομέα του παγωτού και επισημαίνει: «Αυτό που ειδικά στις μέρες μας εμφανίζει αυξανόμενη ζήτηση είναι προϊόντα που διατηρούν υψηλή ποιότητα σε προσιτή τιμή, όπως, για παράδειγμα, η οικονομική σειρά παγωτών της Nestle “και τα ρέστα παγωτό”».

Παγωτό: Η καινοτομία του πάει πολύ
Η καινοτομία αποτελεί μέρος της στρατηγικής που ακολουθούν όλες οι εταιρείες στον τομέα του παγωτού. Ο καταναλωτής κάθε χρόνο ζητά νέες γευστικές απολαύσεις, ψάχνει τις πλούσιες και εμπλουτισμένες γεύσεις χωρίς να αισθάνεται ενοχές, αναζητά πρωτοτυπία και ιδέες. Πολλές φορές απαιτεί όλα αυτά να είναι σε οικονομικότερες τιμές χωρίς συμβιβασμό στην ποιότητα.

« Όλα αυτά στην Κρι Κρι προσπαθούμε να τα προσφέρουμε, πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα και πραγματοποιώντας σημαντικές επενδύσεις κάθε χρόνο σε εξελιγμένες τεχνολογίες, φιλικές στο περιβάλλον, ενισχύοντας παράλληλα την τοπική κοινωνία και οικονομία του νομού Σερρών και στοχεύοντας στη μέγιστη απόλαυση των καταναλωτών», επισημαίνει ο Δημήτρης Χατζηγιάννης.

Ως αδιαμφισβήτητη στη σημερινή οικονομία και κοινωνία, κρίνει τη σημασία της καινοτομίας η Διεύθυνση Marketing της Nestle στον τομέα του παγωτού. «Προσπαθούμε συνεχώς να επενδύουμε σε αυτό τον τομέα, τόσο σε νέες τεχνολογίες στη γραμμή παραγωγής, όσο και σε επίπεδο δημιουργίας προϊόντων που ακολουθούν τις γευστικές προτιμήσεις του αγοραστικού κοινού και τις τάσεις όπως διαμορφώνονται. Οι καταναλωτές συνεχώς αναζητούν νέες οικονομικές προτάσεις που δεν υστερούν σε φαντασία, απόλαυση και εμπειρία. Από εκεί και πέρα, όταν η καινοτομία συνδυάζεται και με την καλύτερη ποιότητα τότε η συνταγή σίγουρα θεωρείται επιτυχημένη», επισημαίνουν τα στελέχη της Nestle.


Κρι Κρι: Βασικά νέα λανσαρίσματα 2013
H Κρι Κρι εμπλουτίζει το portfolio της στην κατηγορία του παγωτού, με νέες γεύσεις που, όπως επισημαίνει, « ταυτίζονται απόλυτα με το ελληνικό καλοκαίρι και θα γίνουν η πιο γλυκιά συνήθεια για όλους τους φίλους των παγωτών». Συγκεκριμένα, η οικογένεια των προϊόντων Master μεγαλώνει και εμπλουτίζεται με το Master ION Noisetta (η κλασική Noisetta με φουντούκια και επικάλυψη πραγματικής σοκολάτας σε ξυλάκι και κυπελλάκι) και το Master ION Αμυγδάλου με πραγματική σοκολάτα σε κυπελλάκι.

Σημειώνεται ότι τα νέα κύπελλα Master ΙΟΝ Αμυγδάλου και Master ΙΟΝ Noisetta, εκτός από ατομικές συσκευασίες διατίθενται και σε οικογενειακές. Επίσης, η Κρι Κρι παρουσιάζει τα γνωστά παιδικά κυπελάκια με τον ήρωα Tweety και την παρέα του, σε συνδυασμό βανίλιας και σοκολάτας προσφέροντας 100 διαφορετικά δώρα. Για τα παιδιά που προτιμούν το ξυλάκι, η εταιρεία τοποθετεί το Double Bubble με γεύση τσιχλόφουσκα.

Nestle: Βασικά νέα λανσαρίσματα 2013
Όπως κάθε χρόνο, η εταιρεία ανανεώνει τις σειρές παγωτών της, που περιλαμβάνουν τις γνωστές μάρκες Boss, Magnum, Nirvana, Aloma. Στη σειρά Nirvana, δημιουργήθηκε νέα κατηγορία με ελληνικό γιαούρτι και κρεμώδη υφή σε συσκευασία των 470ml σε δύο γεύσεις: Nirvana Yogurt Forest Fruits και Nirvana Yogurt Dark Cookies. Επίσης στη γκάμα του Nirvana προστέθηκε και το νέο Nirvana Pleasures of the World, New York Cheesecake. Επίσης, η γκάμα του Magnum ανανεώθηκε με το νέο πύραυλο Magnum Cookie.

Στο οικογενειακό Aloma προστέθηκε το Aloma Sorbet Φράουλα και Σαντιγύ, συνδυασμός παγωτού κρέμας και σορμπέ φράουλας με σιρόπι και κομμάτια φράουλας. Νέες αφίξεις είχαμε και στα παιδικά παγωτά της Nestle, με τα νέα Pirulo Watermelon, γεύση καρπούζι και «κουκούτσια» από κακάο συνδυασμένα σε ένα νέο σχήμα. Τέλος, η οικονομική γκάμα διατίθεται και φέτος στα πράσινα ψυγεία με την ειδική σήμανση «και τα ρέστα παγωτό», καθώς και οι τρεις νέες πολυσυσκευασίες Magnum και Boss, που εμπλουτίζουν τη σειρά.

Διάσημοι chefs στην υπηρεσία του παγωτού
Αξιοποιώντας την τάση της εποχής που έχει να κάνει με τη γαστρονομία, είδαμε σχετικές συνεργασίες και στον τομέα του παγωτού. Η ΕΒΓΑ, «επιστράτευσε» τον διάσημο ζαχαροπλάστη Στέλιο Παρλιάρο, λανσάροντας δύο νέα παγωτά Scandal που φέρουν την υπογραφή του, το «The Gianduia Story» για τους λάτρεις της σοκολάτας και το «The Parfait Story» για τους οπαδούς του παγωτού παρφαί κρέμα.

Το λανσάρισμα ξεκίνησε με media event που διοργανώθηκε στο χώρο του Στέλιου Παρλιάρου «Γλυκές Αλχημείες» στην Κηφισιά. Ακολούθησε teaser διαφημιστικό σποτ που προηγήθηκε της main ταινίας, η οποία αναδεικνύει την αυθεντικότητα των πρώτων υλών, τα μεγάλα τραγανά κομμάτια ξηρών καρπών, τη βελούδινη υφή και τον gourmet χαρακτήρα των δύο νέων Scandal, «αντάξιων της υπογραφής του Στέλιου Παρλιάρου».

Η καμπάνια εξελίχθηκε στη συνέχεια σε όλα τα κύρια Μέσα, καθώς και με digital εφαρμογές. Τη συσκευασία και ονοματολογία των νέων παγωτών επιμελήθηκε το τμήμα εταιρικής ταυτότητας της Solid, επιλέγοντας να κινηθεί στη λιτότητα και παράλληλα στο contrast του μαύρου-λευκού. Για το όνομα, εστίασε στην αναζήτηση «ονόματος – ορισμού» το οποίο εμπνέεται από την τέχνη του Στέλιου Παρλιάρου και την ιστορία – story, η οποία χαρακτηρίζει κάθε γεύση που υπογράφει.

Με μήνυμα «Θεϊκό παγωτό» και κεντρικό πρόσωπο τον chef Γιάννη Αποστολάκη, κινήθηκε η καμπάνια των παγωτών Δωδώνη, παρουσιάζοντας νέες γεύσεις που δημιουργήθηκαν από τον συγκεκριμένο chef για τη Δωδώνη: Παστέλι, Παρφέ Φιστίκι και Σοκολάτα Λεμόνι με Sweete, Καλοκαιρινά Φρούτα και Τριαντάφυλλο με Sweete. Ιδιαίτερη σημασία έχει εδώ και η έμφαση που δόθηκε στη χρήση του Sweete, φυσικού γλυκαντικού από το φυτό της στέβιας, με τη μάρκα να χτίζει πάνω στην τάση της υγιεινής διατροφής και στον τομέα του παγωτού.

Το ολοκληρωμένο πλάνο επικοινωνίας που δημιούργησε η jnl+ για τα παγωτά Δωδώνη, υποστηρίζεται σε επίπεδο b-t-l με ενέργειες δημοσίων σχέσεων, ενώ έμφαση δίνεται και στην ανανέωση της επικοινωνίας Δωδώνη στα social media σε συνεργασία με την Avakon+. Επιπλέον, τονίζοντας το γεγονός της χρήσης Sweete, δημιουργήθηκε έντυπο υλικό για εξειδικευμένα Μέσα.

«Ραντεβού» επικοινωνίας
Ο σχεδιασμός της εταιρείας Κρι Κρι για τη νέα χρονιά στον τομέα των παγωτών, στηρίζεται στο λανσάρισμα νέων προϊόντων, στην αύξηση των σημείων πώλησης και στη δημιουργία τριών βασικών sub brands: Πύραυλοι Rodeo, ξυλάκια και κυπελλάκια Master και οικογενειακά προϊόντα Dolce Vita. Η βασική επικοινωνία των παγωτών Κρι Κρι για το 2013, διαδραματίζεται μέσα από δύο νεανικές ιστορίες που είναι ήδη στους τηλεοπτικούς δέκτες από την περίοδο του Πάσχα. Η πρώτη, παρουσιάζει μία ροκ μπάντα, τα μέλη της οποίας απολαμβάνουν τα παγωτά, συζητούν και κάνουν όνειρα για τις επιτυχίες που θα έρθουν.

Το ίδιο συμβαίνει και στην δεύτερη ιστορία με ένα ζευγάρι στην παραλία, όπου ο νεαρός τρώγοντας το ξυλάκι από πραγματική σοκολάτα, κάνει όνειρα για σχέση, για συγκατοίκηση, για γάμο, ακόμα και για παιδιά που θα έρθουν. Ωστόσο και στις δύο ιστορίες, η απόλαυση και τα όνειρα σταματούν στην τελευταία μπουκιά του παγωτού που θα σημάνει και την επιστροφή στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με το concept, τα ξυλάκια Master με επικάλυψη από πραγματική σοκολάτα «πάνε την απόλαυση πολυυυύ μακριά!».


Ο Δημήτρης Χατζηγιάννης, επισημαίνει: «Η διαφημιστική μας δαπάνη, παρά το νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, δεν θα κινηθεί σε μειούμενα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αλλά αντιθέτως θα είναι σταθερή και σε συνδυασμό με όλες τις ενέργειες, θα είναι ελαφρά ενισχυμένη όπως άλλωστε κάθε χρόνο, ενισχυμένα κινούνται όλοι οι δείκτες στα παγωτά μας (πωλήσεις, μερίδια, διανομή, αναγνωρισιμότητες, κλπ)».

Παγωτά που «φτιάχνουν τη διάθεση»
Η Διεύθυνση Marketing της Nestle στον τομέα του παγωτού, επισημαίνει ότι η φιλοσοφία κάτω από την οποία απευθύνεται φέτος στους καταναλωτές, συμπυκνώνεται στο μήνυμα «Φτιάξε Διάθεση». Βασικό στοιχείο του DNA της εταιρείας είναι και η καινοτομία, με διαρκή αναζήτηση για τη δημιουργία κάτι του διαφορετικού, αλλά ταυτόχρονα απολαυστικού. Σημαντικό στοίχημα φέτος της εταιρείας είναι το λανσάρισμα της νέας κατηγορίας Nirvana Yogurt, μίας κατηγορίας που η Nestle πιστεύει ότι θα στηρίξει τη γενικότερη προσπάθεια του κλάδου για μία θετική πορεία μέσα στο 2013.

Στον πυρήνα της στρατηγικής της Nestle στον κλάδο του παγωτού βρίσκεται επίσης η προσφορά στην ελληνική οικονομία και την τοπική κοινωνία, με την εταιρεία να εξακολουθεί να επενδύει συστηματικά τα τελευταία χρόνια, παρά την οικονομική κρίση. Αξίζει να σημειωθεί πως ένα σημαντικό μέρος των επενδύσεων αφορά στο περιβάλλον, στηρίζοντας και την τοπική κοινωνία του Ταύρου.

Παγωτό χύμα & παγωμένο γιαούρτι
Η τελευταία καταναλωτική τάση που από πέρσι έχει εμφανιστεί δυνατά στον τομέα του χύμα παγωτού, είναι αυτή του παγωμένου γιαουρτιού. Ωστόσο, δεν ακολουθούν όλοι όσοι δραστηριοποιούνται στην αγορά του χύμα παγωτού τη συγκεκριμένη τάση. Ο Βασίλης Ροδόπουλος, Διευθυντής Marketing της αλυσίδας Ζαχαροπλαστεία Κωνσταντινίδης επισημαίνει ότι η εν λόγω αλυσίδα δεν μπήκε στην αγορά αυτή, διότι «θέλει να κρατήσει την ταυτότητα ενός αμιγούς παραδοσιακού ζαχαροπλαστείου, χωρίς να ακολουθεί απαραιτήτως όλες τις τάσεις της αγοράς».

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πωλήσεις του παγωτού Κωνσταντινίδη κινούνται σε πολύ καλά επίπεδα, καθώς αποτελεί τον 2ο πιο ταχυκίνητο κωδικό μετά το μιλφέιγ. Μιλώντας επίσης για τον ανταγωνισμό μεταξύ των επώνυμων συσκευασμένων brands παγωτού και του χύμα παγωτού, ο ίδιος επισημαίνει: «Το παγωτό Κωνσταντινίδης φτιάχνεται από φρέσκο θεσσαλικό αγελαδινό γάλα με 3,5% λιπαρά, σε αντίθεση με τα συσκευασμένα παγωτά που περιέχουν ως επί το πλείστον σκόνη ή υποκατάστατα γάλακτος με φυτικά λιπαρά και συνεπώς θεωρούνται παγωμένα γλυκίσματα, όχι παγωτά». Αξίζει να σημειωθεί ότι το παγωτό Κωνσταντινίδης κατέκτησε την πρώτη θέση στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Παγωτού 2012/2013, διαγωνιζόμενο με οκτώ διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες.

Οι τάσεις της αγοράς
• Η αγορά παγωτού στην Ελλάδα έχει εισέλθει σε στάδιο «ωριμότητας», παρουσιάζοντας περιορισμένες ετήσιες διακυμάνσεις. Τα τελευταία χρόνια η τάση είναι γενικά φθίνουσα, εξαιτίας των συνεπειών της οικονομικής ύφεσης.
• Μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους στην αγορά και να διευρύνουν το δίκτυο διανομής τους, πραγματοποιούν εξαγορές ή στρατηγικές συνεργασίες. Τελευταίο παράδειγμα είναι η συμφωνία μεταξύ της Ελαΐς – Unilever Hellas A.E. και της ΕΒΓΑ Α.Β.Ε.Ε. για μεταβίβαση των σημάτων παγωτού ΕΒΓΑ.
• Η ζήτηση παγωτού στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και επηρεάζεται άμεσα από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν. Σημαντικός προσδιοριστικός παράγοντας είναι και η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης.
• Οι συνολικές πωλήσεις των κυριότερων παραγωγικών επιχειρήσεων παρέμειναν ουσιαστικά στάσιμες την περίοδο 2010/2011, ωστόσο η κερδοφορία τους μειώθηκε δραστικά.
• Από την χρηματοοικονομική ανάλυση βάσει αριθμοδεικτών προκύπτει μείωση του περιθωρίου μικτού κέρδους την τελευταία πενταετία και πτώση της αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων, για τις παραγωγικές εταιρείες του κλάδου.

Preview από τη νέα κλαδική μελέτη Icap για τον τομέα του παγωτού