Η δουλειά του marketer γίνεται όλο και περισσότερο περίπλοκη και απαιτητική. Ποιες αλλαγές βλέπουν οι ίδιοι οι marketers στον ρόλο τους και πως πιστεύουν ότι οφείλουν να εξελιχθούν; Τον περασμένο Δεκέμβριο η Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA) διεξήγαγε παγκόσμια έρευνα για τους marketers, το ρόλο τους και τις διαρκώς αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σε έναν κόσμο […]

Η δουλειά του marketer γίνεται όλο και περισσότερο περίπλοκη και απαιτητική. Ποιες αλλαγές βλέπουν οι ίδιοι οι marketers στον ρόλο τους και πως πιστεύουν ότι οφείλουν να εξελιχθούν;

Τον περασμένο Δεκέμβριο η Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA) διεξήγαγε παγκόσμια έρευνα για τους marketers, το ρόλο τους και τις διαρκώς αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σε έναν κόσμο που αλλάζει ταχύτατα. Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν χθες σε ειδικό online event της WFA, δίνοντας αποκαλυπτικά στοιχεία για το μέλλον του ρόλου του CMO.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον ερευνητικό οργανισμό 2CV και 28 εθνικούς συνδέσμους διαφημιζόμενων, μεταξύ των οποίων και ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΔΕ). Στα ερωτήματα απάντησαν 683 CMOs, ενώ πραγματοποιήθηκαν και σε βάθος συνεντεύξεις με επικεφαλής marketing σε blue-chip brands. Στην Ελλάδα, η έρευνα απευθύνθηκε κατά κύριο λόγο σε στελέχη εταιριών – μελών του ΣΔΕ, με το 40% των συμμετεχόντων να εργάζεται σε μεγάλες εταιρείες, το 19% σε μεσαίες και το 42% σε μικρές (με βάση τον αριθμό των εργαζομένων).

ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Το 71% των ερωτηθέντων συμφώνησε ότι το «ευρύτερο επιχειρηματικό πνεύμα, πέρα από τις γνώσεις marketing» είναι μια σημαντική δεξιότητα για τους marketers σήμερα και το 82%, πως η πολιτισμική ευαισθησία είναι πολύ σημαντική. Σημαντικά επίσης είναι τα soft skills, με το 91% των ερωτηθέντων να προτάσσουν την περιέργεια, την ενέργεια, το πάθος και την ευελιξία.

Οι marketers έχουν σήμερα ευρύτατες αρμοδιότητες και η καθημερινότητά τους καλύπτει (κατά μέσο όρο) εννέα τομείς: από τη στρατηγική marketing (79%) έως τα data ethics (34%) και από την ανάπτυξη των επιχειρήσεων (58%) έως τη βιωσιμότητα (37%).

Πολλοί από αυτούς τους τομείς αναμένεται να γίνουν πιο σημαντικοί τα επόμενα πέντε χρόνια: Το 80% των προβλέπει σημαντική αύξηση για τη βιωσιμότητα, το 77% για τη διαχείριση του digital martech και των πλατφορμών, το 74% για τα data ethics, το 73% για τα data analytics και το 72% για το customer experience / centricity. Aξίζει να σημειωθεί ότι ένας στους πέντε πιστεύει ότι ο ρόλος του CMO δεν θα υπάρχει σε 10 χρόνια.

ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟΝ ΣΚΟΠΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
Στην έρευνα επισημαίνεται ότι το marketing έχει τη δύναμη να κινητοποιήσει εσωτερικές και εξωτερικές αλλαγές. Τo purpose των εταιριών έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και οι CMOs θεωρούνται οι πλέον κατάλληλοι για να παρακολουθούν το συναίσθημα των καταναλωτών και να βοηθούν την επιχείρηση να ανταποκριθεί σε αυτό ή ακόμη και για να ηγηθούν αλλαγών που ωφελούν την ευρύτερη κοινότητα. Το 84% πιστεύει ότι το marketing πρέπει να υπερβαίνει τους επιχειρηματικούς στόχους και να έχει θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία και το 92% συμφωνεί ότι η ηθική χρήση των δεδομένων είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του digital marketing.

ΤΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ MARKETERS
Όλα τα στοιχεία είναι διαθέσιμα αναλυτικά και θα αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης για τον ΣΔΕ. Επιγραμματικά, τα δεδομένα για την Ελλάδα δείχνουν ότι:

• 8 στους 10 Έλληνες marketers πιστεύουν ότι ο ρόλος τους εκτιμάται από την εταιρεία τους. Σχεδόν ομόφωνα απάντησαν πως το marketing είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της επιχείρησης, ότι η ηθική χρήση των δεδομένων είναι «κλειδί» για τη βιωσιμότητα του digital marketing και ότι το marketing πρέπει να υπερβαίνει τους επιχειρηματικούς στόχους και να έχει ευρύτερο αντίκτυπο στην κοινωνία.

• Οι Έλληνες marketers έχουν κατά μέσο όρο 8.8 τομείς ενασχόλησης στην agenda τους, με κυριότερους τη στρατηγική marketing, το brand purpose και τη διοίκηση ομάδων/ηγεσία.

• Η βιωσιμότητα αναμένεται να αποτελέσει τομέα ιδιαίτερης ανάπτυξης τα επόμενα 5 χρόνια, παράλληλα με το digital marketing και τα data ethics.

• Τα μεγαλύτερα κενά (και αντίστοιχα ζητούμενες δεξιότητες) εντοπίζονται σε ανάλυση δεδομένων και insights, entrepreneurialism και ευρύτερο επιχειρηματικό πνεύμα, μαζί με soft skills όπως περιέργεια, δημιουργικότητα, ενσυναίσθηση και ηγεσία.

• Οι Έλληνες marketers συμφωνούν ότι οι ομάδες τους λειτουργούν καλά σε επίπεδο diversity & inclusion, εκπαίδευσης/εξέλιξης και συνεργασίας με τα άλλα τμήμα της επιχείρησης.

ΣΔΕ: «Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ»
Η Γενική Διευθύντρια του ΣΔΕ, Νερίνα Κομιώτη, δήλωσε σχετικά «Το Δεκέμβριο, ως ΣΔΕ, καταβάλαμε κάθε προσπάθεια να συμπεριληφθεί η Ελλάδα στο μετρήσιμο δείγμα αυτής της τόσο σημαντικής παγκόσμιας έρευνας. Το καταφέραμε και νιώθουμε μεγάλη ικανοποίηση, γιατί η μελέτη των ευρημάτων μπορεί να αποτελέσει απίστευτα χρήσιμο εργαλείο για τους marketers και τον σύνθετο ρόλο τους. Στο μυαλό μας είχαμε τις αλλαγές που επέφερε στο marketing και τους marketers η δεκαετής ύφεση που είχε προηγηθεί, χωρίς, φυσικά, να φανταζόμαστε την πανδημία που ακολούθησε.

Η αίσθησή μας είναι ότι η πανδημία επιταχύνει τις αλλαγές και θα απαιτήσει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία, κάνοντας το έργο των marketers ακόμα πιο δύσκολο. Από την πλευρά μας, κάνουμε κάθε προσπάθεια να απαντήσουμε στις ανάγκες τόσο των μελών μας, όσο και της ευρύτερης αγοράς, όταν οι συνθήκες το απαιτούν. Στεκόμαστε στο πλάι των marketers με όλες μας τις δυνάμεις και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, με πίστη στις μάρκες και στην αξία του marketing και της εμπορικής επικοινωνίας».