Το πόσο μεγάλη σημασία θα δώσει ο καθένας μας στις εκτιμήσεις του, εξαρτάται -φυσικά- και από το πόσο θέλει να πιστέψει κάτι και από τη συνολική θεώρηση πραγμάτων που συνήθως έχει. Ο υπογράφον πάντως νιώθει χρέος να θυμίσει πως ανάλογα με το πόσο θα ψάξει κανείς, είναι βέβαιο ότι θα βρει κάποιον αναλυτή που να υποστηρίζει την άποψη που ο ίδιος θεωρεί σωστή. Για να μην αναφέρω καθόλου, την πρόσφατη εμπειρία στην Ελλάδα που δίνει σαφώς ένα μέτρο του τι εστί «οικονομικός αναλυτής» και τι ρόλο μπορεί να παίξει στη διαμόρφωση όχι απλώς της τιμής μιας μετοχής, αλλά της οικονομίας μιας ολόκληρης χώρας.

Αλλά θα παραμείνω σεμνός και στα… «της στήλης» παρότι ξύπνησα με ένα δημοψήφισμα στο κεφάλι μου. Έλεγα λοιπόν για το Barrons και ομολογώ ότι το συμπαθώ ιδιαιτέρως γιατί, οι εκτιμήσεις του βγάζουν νόημα. Και βγάζουν νόημα γιατί στηρίζονται στην πιο στοιχειώδη οικονομική λογική: ότι μια εταιρεία δεν μπορεί να έχει μόνο προοπτικές -οφείλει να έχει και κάποια άμεσα αποτελέσματα. Και αυτό συχνά παραβλέπεται όταν αναφερόμαστε στις εταιρείες τεχνολογίας.

Και αυτήν τη φορά δεν αναφέρομαι στο Facebook αλλά σε έναν άλλο κολοσσό που έχει γίνει περίτρανο παράδειγμα για τους έλληνες όψιμους επιχειρηματίες. Με λίγα λόγια, αναφέρομαι στο Groupon (Χα!) και στην άποψη των αναλυτών πως καλό θα ήταν να αποφύγουν οι επενδυτές να επενδύσουν στη δημόσια εγγραφή του διάσημου site προσφορών. Και προκειμένου να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις, ας κάνουμε τις απαραίτητες διευκρινήσεις.

Είναι λογικό, για τις εταιρείες τεχνολογίας να επενδύουν στο μέλλον. Είναι επίσης λογικό, να θεωρούμε πως μία καλή ιδέα που έφτασε να υλοποιηθεί και να γίνει μια από τις δημοφιλέστερες εταιρείες του Διαδικτύου, δεν μπορεί παρά να αποδειχθεί αργά ή γρήγορα και οικονομικά επιτυχημένη. Είναι επίσης λογικό όμως, να βάζουμε και κάποιες άλλες παραμέτρους.

Όπως το γεγονός πως η έννοια της «αέναης ανάπτυξης» είναι θεωρητικό μοντέλο και ότι δεν μπορεί να έχει πρακτικό αντίκρισμα γιατί, απλώς, δεν γίνεται να έχει. Ή το πώς ακόμα και αν ένα site καταφέρει να έχει πελάτες όλους τους χρήστες του Ίντερνετ (πράγμα που αυτήν τη στιγμή δεν συμβαίνει) και ακόμα και αν κινείται βάσει ενός επιχειρηματικού μοντέλου που να του αποφέρει το μάξιμουμ των δυνατών κερδών πάλι υπάρχουν όρια -και ας είναι τα νούμερα τεράστια.

Και ναι. Οι εταιρείες τεχνολογίας δεν ξεφεύγουν από τους κανόνες των υπόλοιπων επιχειρήσεων: Αν δεν είναι όχι απλώς οικονομικά βιώσιμες αλλά και κερδοφόρες, δεν είναι επιχειρήσεις.