Tελευταία θετικού πρόσημου μεταβολή στη συνολική διαφημιστική δαπάνη –σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services– ήταν το 2007-2008, της τάξης του 0,53%. Από κει και πέρα, αρχίζει η πτωτική πορεία: Το 2009 η διαφημιστική δαπάνη σημείωσε πτώση 17,10% και το 2010 στο ποσοστό αυτό προστέθηκε άλλο ένα 14,69%. Το 2011 έκλεισε με αρνητική μεταβολή 15,55% και αν αθροίσει κανείς τα εν λόγω ποσοστά, αντιλαμβάνεται ότι από το 2009 μέχρι και το τέλος του 2011 η διαφημιστική δαπάνη έπεσε κατά 47,34%. Αυτό σημαίνει ότι η διαφημιστική αγορά έχει απoλέσει σχεδόν το 50% των πόρων της, γεγονός που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αισιόδοξα σενάρια. Ή μήπως όχι;

 Διαφημιστική δαπάνη 2009-2011

 Μέσο

 Δαπάνη σε ευρώ

 Δαπάνη σε ευρώ

 Δαπάνη σε ευρώ

   2009  Ποσοστά %  2010  Ποσοστά %  2011  Ποσοστά %
 Τηλεόραση  714.783.627  32,31%  583.161.818  30,90%  566.303.741  35,53%
 Περιοδικά  889.805.032  40,22%  746.009.155  39,52%  579.919.160  36,38%
 Εφημερίδες  441.723.560  19,96%  434.131.644  23,00%  359.907.549  22,58%
 Ραδιόφωνο  166.191.984  7,51%  124.237.490  6,58%  87.815.214  5,51%
 Σύνολο  2.212.504.203  100,00%  1.887.540.107  100,00%  1.593.945.665  100,00%

 Εξέλιξη διαφημιστικής δαπάνης 2007-2011

 Μέσο

 Μεταβολή %

      2007-2008  2008-2009  2009-2010  2010-2011
 Τηλεόραση  -8,44%  -17,08%  -18,41%  -2,89%
 Περιοδικά  6,24%  -20,07%  -16,16%  -22,26%
 Εφημερίδες  -4,24%  -7,70%  -1,72%  -17,10%
 Ραδιόφωνο 29,82%  -22,69%  -25,24%  -29,32%
 Σύνολο  0,53%  -17,10%  -14,69%  -15,55%

 Πηγή: Media Services


«Πόλεμος» πατήρ πάντων…
Είναι αυτονόητο ότι δεν ασπαζόμαστε την αξία του πολέμου, σε καμιά μορφή και σε καμιά περίπτωση. Είναι όμως γεγονός ότι, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, τότε οι δημιουργικές δυνάμεις κινητοποιούνται εντονότερα. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι από την αρχή της κρίσης το ρητό που έχει κυριαρχήσει –όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς– είναι το γνωστό «κάθε κρίση κρύβει μέσα της μια ευκαιρία».

Εκτός από μεγάλα προβλήματα, η κρίση δημιούργησε και το έδαφος για νέες επιχειρηματικές κινήσεις και την τελευταία διετία ο χάρτης των ελληνικών εταιρειών επικοινωνίας έχει μπει εμφανώς σε φάση ανακατάταξης. Ως επί το πλείστον, τα νέα σχήματα που δημιουργούνται υιοθετούν μία περισσότερο ευέλικτη μορφή, επενδύοντας κυρίως στην εξειδίκευση και στις νέες τεχνολογίες.

Επίσημα στοιχεία για το πόσες και ποιες εταιρείες έκλεισαν το διάστημα 2009-2011 και πόσες καινούργιες δημιουργήθηκαν δεν υπάρχουν. Σε πολλές περιπτώσεις, η παύση λειτουργίας μιας εταιρείας περνά κάτω από τα «ραντάρ» της επικαιρότητας, καθώς μπορεί για αρκετό διάστημα να τελεί υπό ένα μεταβατικό καθεστώς. Σε κάθε περίπτωση, εδώ καταγράφουμε συνολικά όσα είδαν το φως της δημοσιότητας στις σελίδες του DailyFax την τελευταία διετία, αποτυπώνοντας έτσι το νέο πρόσωπο του χάρτη της επικοινωνίας στην Ελλάδα.

Οι σημαντικότερες εξελίξεις
Υπό το βάρος της υπόθεσης Alter, που απείλησε να πάρει μαζί της ένα μεγάλο μέρος της διαφημιστικής αγοράς, η πλέον «εκκωφαντική» πτώχευση διαφημιστικής εταιρείας ήταν αυτή της Leo Burnett. Η ιστορική εταιρεία που ίδρυσε ο Μαρσέλ Γιοέλ το 1982 κατέθεσε αίτηση για το άρθρο 99 και από κει και πέρα ξεκίνησε ένας κύκλος αντεγκλήσεων και αλληλοκατηγοριών μεταξύ του διεθνούς δικτύου της Publicis και των επικεφαλής της ελληνικής εταιρείας.

Άλλες γνωστές εταιρείες της διαφήμισης που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «βγήκαν» από την ενεργό δράση είναι οι D’ Arcy, UpSet!, Ashley & Holmes, Mass, Dot. Αυτό όμως που ίσως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεν είναι ποιοι έφυγαν, αλλά ποιοι ήρθαν. Οι σημαντικότερες αφίξεις στη διαφημιστική αγορά, ή τουλάχιστον αυτές που απασχόλησαν περισσότερο τη δημοσιότητα, ήταν της The Newtons Laboratory και της Soho Square.

 «New Entries» 2010-2011

 A Priori  Έρευνα Αγοράς
 Avakon+  Digital & Social Media
 Bakers Digital Communication  Ψηφιακή Επικοινωνία
 Black Light Production  Παραγωγή
 Bonus Creative  Creative Shop
 Digi 8 Ψηφιακές  Υπηρεσίες Παραγωγής
 Digilex  Web Εφαρμογές
 Fatfree Productions  Παραγωγή
 IntelligentPrize  Brand Strategy
 MIG Media  Media Specialist
 Music Essentials  Παραγωγή-Μουσική
 PPZ Invest  Επενδυτικές Υπηρεσίες
 Reprise  Digital Μάρκετινγκ
 S&F Agenda  Διαφήμιση
 Social Lab  Social Media Μάρκετινγκ
 Soho Square  Διαφήμιση
 Sponsor Value  Αθλητικές & Πολιτιστικές Χορηγίες
 Street  Υπαίθρια Διαφήμιση
 Tenfour  Διαφήμιση
 The Newtons Laboratory  Διαφήμιση
 Wizzard  Υπηρεσίες Μάρκετινγκ
 Yes Positive Communication  Δημόσιες Σχέσεις

 Πηγή: DailyFax

Η The Newtons Laboratory δημιουργήθηκε από στελέχη της Leo Burnett, με τη συμμετοχή της πλειονότητας των δημιουργικών της Leo. Έχοντας τον χώρο του digital στο DNA του, το νέο agency ως βασικό διαφοροποιό στοιχείο του προέβαλε τη στενή συνεργασία μεταξύ ανθρώπων του δημιουργικού με αυτούς του digital. Χρέη Προέδρου ανέλαβε ο Στέλιος Ζωντός, Διευθύνων Σύμβουλος ο Ανδρέας Γρηγοριάδης και μέλος του Δ.Σ. ο Χρήστος Βαλταδώρος. Η εταιρεία στεγάσθηκε στα γραφεία της DDB στον Γέρακα, όπου νοικιάζει συγκεκριμένο χώρο, χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε μετοχική ή άλλη σχέση. Από την πρώτη στιγμή η The Newtons Laboratory έδειξε τις δυνατότητές της, αναλαμβάνοντας μεγάλους και σημαντικούς λογαριασμούς, όπως Wind, Media Markt, Johnnie Walker, Βερόπουλος, μπίρα Μύθος, ΟΠΑΠ κ.ά.

Το έτερο νέο σχήμα που έκανε την είσοδό του στη διαφημιστική αγορά και συζητήθηκε αρκετά, καθώς το δημιουργικό του προήλθε από την UpSet! η οποία μπήκε σε φάση παύσης λειτουργίας, ήταν η Soho Square. Η Soho Square εντάχθηκε στο δίκτυο του WPP και κύριος μέτοχος είναι η Ogilvy, ενώ με μικρό ποσοστό συμμετέχει και ο Γιώργος Σαλλιάρης Φασσέας, Executive Director του Ogilvy Group.

Ο ίδιος έχει αναλάβει επίσης καθήκοντα Προέδρου και CEO στη νεότευκτη εταιρεία. Επικεφαλής Δημιουργικού είναι η Γιόλα Γύφτουλα, προερχόμενη από την UpSet!, όπως και τα υπόλοιπα μέλη του δημιουργικού. Η Soho Square έχει ήδη ένα ευρύ roster πελατών, μεταξύ των οποίων οι Aegean Airlines, Seat, Neoset, La Senza, Accessorize, Κορρές, Feelgood Entertainment, Galerie de Beaute, MTV, Public, Κάμπος Χίου. Όπως αναφέρεται στο site της, η Soho Square είναι ένα multi-discipline, integrated agency, το οποίο απαρτίζεται από πολυτάλαντους ανθρώπους και συμπυκώνει τη φιλοσοφία της στη φράση «Wise Radicalism».

Η «διάλυση» όμως της UpSet! προκάλεσε τη δημιουργία ενός ακόμη δυνατού σχήματος, της Tenfour. Ο Γενικός Διευθυντής της UpSet!, Βασίλης Βάσσος, είχε νωρίτερα αποχωρήσει και προχωρήσει στη δημιουργία της Tenfour σε συνεργασία με τους Παύλο Νομικό και Ζωζέτα Μηλιοπούλου. Ο Παύλος Νομικός προέρχεται από τον συμβουλευτικό χώρο και την ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών και η Ζωζέτα Μηλιοπούλου εργάζεται στον τομέα του δημιουργικού και της ανάπτυξης περιεχομένου, ενώ παράλληλα διδάσκει σχετικά μαθήματα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Η Τenfour δραστηριοποιείται στον χώρο της διαφήμισης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιακή επικοινωνία και στα μετρήσιμα αποτελέσματα.

Παραμένοντας στον αστερισμό των νέων εταιρειών αλλά και του ρόλου που παίζει πλέον η digital επικοινωνία, συναντάμε τη δημιουργία της avakon+ από τον όμιλο Ι.Ν. Λεούσης. Η avakon+ προήλθε από την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της Avakon Media και αποτελεί εξειδικευμένο digital & social media agency που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Το πελατολόγιό της αποτελείται από εταιρείες όπως Cytamobile-Vodafone, Volkswagen Cyprus, Triumph International, Sloggi, Activia Greece, Post-it της 3Μ κ.ά. και η δημιουργία της σηματοδότησε τον εορτασμό των 70 χρόνων της ιστορικής Ι.Ν. Λεούσης.
Κλείνοντας τον κυρίως κορμό των διαφημιστικών λανσαρισμάτων, αναφέρουμε τη δημιουργία του media shop MIG Media από τον όμιλο MIG, καθώς και την εταιρεία συμβουλευτικής ολιστικού Μάρκετινγκ από την Έλενα Μαθιού και τον Πέτρο Κωνσταντινίδη, Wizzard – From Wisdom to Magic.


Άλλες συγχωνεύσεις και συνεργασίες
Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2010, τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών ΑΔΕΛ και Big Issue παρουσίασαν προς έγκριση σχέδιο συγχώνευσης, με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη. Στο πλαίσιο αυτό, το πελατολόγιο της Big Issue ανέλαβε η AΔΕΛ. Προς το τέλος του μήνα, ανακοινώθηκε η αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της attp, με την εξαγορά από την attp του ποσοστού 35% που κατείχε σε αυτήν η Bold Ogilvy. Η συνεργασία ωστόσο μεταξύ των εταιρειών των δύο ομίλων συνεχίζεται, καθώς η attp διατηρεί το δικό της ξεχωριστό τμήμα στη Mindshare.

Νωρίτερα ακόμα, τέλη Ιουλίου του 2010, ανακοινώθηκε η αλλαγή στο σχήμα της διαφημιστικής Arrow. Συγκεκριμένα, η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Arrow, Νίκη Μπουτάρη, προχώρησε σε εξαγορά του ποσοστού πλειοψηφίας που κατείχε η BBDO Athens στην εταιρεία τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και ξεκίνησε την ανεξάρτητη πορεία της.

Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης των εταιρειών Media του IPG στην Ελλάδα, στις αρχές του 2010 ανακοινώθηκε η συγχώνευση των εταιρειών Universal Media και Brand Connection. Η νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε ονομάσθηκε Universal Media και τη διοίκηση ανέλαβε η Λίτσα Μέγγουλη.

Σε αντίστοιχη λογική, ο όμιλος DDB ανακοίνωσε τη νέα δομή στο CRM του, ενοποιώντας σε ένα ενιαίο σχήμα τα units Rapp και Tribal DDB. Το Μanagement του νέου σχήματος ανέλαβε η Αγάθη Πλώτα, Managing Director της Tribal DDB Athens.

Σημαντικές εξελίξεις είχαμε και στο εταιρικό σχήμα Win/Scholz & Friends Athens. Μέσα στο 2010, ο Ιωσήφ Πάρσαλης μεταβίβασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Win σε νέο επενδυτή και αποχώρησε με την ομάδα της Scholz & Friends από τη Win Communications, ακολουθώντας ανεξάρτητη πορεία και δημιουργώντας την S&F Agenda. Πρόκειται για εταιρεία ολικής επικοινωνίας, μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου Scholz & Friends.

Δημόσιες σχέσεις
Στον χώρο των εταιρειών δημοσίων σχέσεων, μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις ήταν η αποχώρηση της Ζωής Μπελούκα από την εταιρεία Beluga του ομίλου Fortune και η συνεργασία της με την Advocate/Burson-Marsteller. Η Ζωή Μπελούκα υπήρξε ιδρύτρια της εταιρείας δημοσίων σχέσεων Beluga, η οποία ξεκίνησε τις δραστηριότητές της το 1997.

Επίσης είχαμε την ενοποίηση της εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων The PR Team με την εταιρεία ανάπτυξης ψηφιακών υπηρεσιών On N Up και τη διατήρηση της επωνυμίας On N Up. Στη νέα της μορφή, η On N Up προσφέρει υπηρεσίες Reputation Management, Web Relations, Social Media Activation, Web Presence, Communication Issues and Crisis Management, online και offline Integrated Corporate και Marketing Campaigns. Στο πελατολόγιό της περιλαμβάνονται εταιρείες όπως Colgate-Palmolive, ManpowerGroup, Kingston Technology, Energizer Ελλάς, Coca-Cola 3E, Danone, Friesland Campina, JetOil, Misko Barilla, International Life, Music for Ads, Treasure Lab, LeasePlan και Nikas.

Επικεφαλής του νέου σχήματος είναι η Άννα Καρακατσάνη, πρώην Διευθύνουσα Σύμβουλος της The PR Team. Από την επιχειρηματική δραστηριότητα στον χώρο των Δημοσίων Σχέσεων προέκυψε επίσης η δημιουργία της Bakers Digital Communication από την V+O Communication, ενώ σημαντικό «new entry» ήταν και η δημιουργία της Yes. Positive Communication.

Η τελευταία είναι εταιρεία ολοκληρωμένων υπηρεσιών στρατηγικής επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων και παρέχει εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα πολιτικής και εταιρικής στρατηγικής και επικοινωνίας. Δημιουργήθηκε από ομάδα ανθρώπων με εμπειρία στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, μέσα από τη δραστηριοποίησή τους σε διαφορετικούς κλάδους της πολιτικής και του επιχειρείν.

Έρευνα αγοράς
Εξελίξεις είχαμε όμως και στον χώρο της έρευνας αγοράς. Η Research International Ελλάδας μετονομάσθηκε σε Millward Brown RI, μετά την ένταξή της στον όμιλο της Millward Brown. Tα τμήματα Ποιοτικής Έρευνας και Καινοτομίας της Research International εντάχθηκαν στο εξειδικευμένο παγκόσμιο δίκτυο ποιοτικής έρευνας της Millward Brown που ονομάζεται Firefly.

Στη Θεσσαλονίκη, λανσαρίσθηκε η νέα εταιρεία ερευνών A Priori Research από τον Πάνο Τράντο, στέλεχος με πολυετή εμπειρία στον χώρο της έρευνας αγοράς και του Μάρκετινγκ. Η εταιρεία προχώρησε επίσης σε στρατηγική συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων 3C ΕΠΕ.

Τέλος, το φως της δημοσιότητας είδε η εξαγορά της Synovate από την Ipsos, εξέλιξη που επηρέασε και την ελληνική αγορά, με την είσοδο και στην Ελλάδα του brand Ipsos. Επικεφαλής της Ipsos στην Ελλάδα ανέλαβε η Τίνα Τρίψα ως Country Manager, η οποία ήταν επίσης επικεφαλής του γραφείου της Synovate στην Ελλάδα.


Στον χώρο της παραγωγής
Ένας από τους κρίκους της επικοινωνίας που επλήγησαν ίσως περισσότερο από την κρίση είναι αυτός των εταιρειών παραγωγής. Τρεις μεγάλες εταιρείες, οι Kino, Max και Cinegram, ανέστειλαν τη λειτουργία τους, ενώ και νέα σχήματα δημιουργήθηκαν. Συγκεκριμένα για τη Cinegram αξίζει να σημειωθεί ότι πολύ πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Χάρης Παδουβάς, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία συνεχίζει τελικά τη λειτουργία της, μετά από αγώνα δύο ετών.

Στις νέες εταιρείες παραγωγής, η ειδησεογραφία του DailyFax κατέγραψε τη Fatfree Productions από τον Γιώργο Αλεξανδρή και την Τζίνα Περιμένη, τη Music Essentials με ειδίκευση στον χώρο των events και της παραγωγής και ιδιαίτερα στη μουσική επένδυση από τον Ανδρέα Γιαννά και την Black Light Productions από τους Αναστάσιο Κατσάρη και Ευάγγελο Πυρπύλη.

Νέες υπηρεσίες προς διαφημιστικές και Μέσα
Μέσα στο 2010 λανσαρίσθηκε η Digi 8, με στόχο την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς ψηφιακού υλικού. Η Digi 8 συστάθηκε από 8 εταιρείες παραγωγής, τις Boo, Cinegram, Foss, Le Spot, Modiano, Pan Entertainment, Stefi και Top Cut και καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου ανέλαβε ο Κωνσταντίνος Μωριάτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Pan Entertainment.

Και νέα εταιρεία outdoor
Νέα εταιρεία με την επωνυμία Street δημιούργησε ο Κώστας Καστανάς, μετά την αποχώρησή του από τη θέση του Γενικού Διευθυντή της Affichage Hellas. Κρατώντας κάποιες θέσεις της La Strada στην Αττική Οδό, τις ενέταξε στη νέα εταιρεία Street, «μέσω της οποίας δραστηριοποιείται πλέον ατομικά στο ποιοτικό, γιγαντιαίο αλλά και νόμιμο outdoor, εξετάζοντας προσεκτικά την δημιουργία συμπληρωματικών θέσεων, για κάλυψη των αναγκών των πελατών» ανέφερε η σχετική ανακοίνωσή του.

Αθλητικό Μάρκετινγκ με νέα φιλοσοφία
Στον χώρο των αθλητικών και πολιτιστικών χορηγιών, είχαμε τη δημιουργία της SponsorValue Hellas. Την εταιρεία δημιούργησαν ο Γιώργος Διαμαντόπουλος, πρώην Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής της Kraft Foods Hellas, και ο Γ. Μπόλος, στέλεχος με μακρόχρονη εμπειρία στον χώρο του Mάρκετινγκ.
H SponsorValue Hellas ιδρύθηκε το 2010 με σκοπό να προσφέρει υψηλού επιπέδου αξιολόγηση χορηγικών προγραμμάτων, ιδιαίτερα αυτών που πραγματοποιούνται στον χώρο του αθλητισμού, αλλά και στον ευρύτερο χώρο των εκδηλώσεων/παραγωγών και έχουν τηλεοπτική κάλυψη.

Η εταιρεία έχει αποκλειστική συνεργασία με την παγκοσμίου φήμης εταιρεία IFM, ηγέτιδα στον χώρο του Sports Marketing, της Έρευνας και των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών. Στόχος της SponsorValue Hellas είναι να καλύψει ένα μεγάλο κενό στη συστηματική μέτρηση της αξίας μίας χορηγίας.

Επενδυτικές υπηρεσίες προς διαφημιστικές
Στην αποκορύφωση της οικονομικής κρίσης, ένα νέο επενδυτικό σχήμα έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία PPZ Invest δημιουργήθηκε με βασικό επιχειρηματικό στόχο την εξαγορά μέρους ή του συνόλου των μετοχών εταιρειών που βρίσκονται σε δυσμενή θέση, την αναδιάρθρωση των λειτουργιών (management re-engineering) και των χρεών τους και τη δημιουργία πρόσθετης αξίας σε αυτές ώστε να ξαναγίνουν κερδοφόρες το ταχύτερο δυνατό και να εξέλθουν από την κρίση ισχυρές και υγιείς.

Η εταιρεία βασίζεται σε ίδια κεφάλαια των μετόχων της αλλά και στη δυνατότητα συγκέντρωσης μεγαλυτέρων κεφαλαίων από επενδυτές, όπου απαιτείται. Μέτοχοι/partners είναι οι Γιάννης Παπαγιαννακόπουλος, με μακρόχρονη καριέρα στη διαφήμιση (υπήρξε Διευθύνων Σύμβουλος της Βates Hellas Advertising για πολλά χρόνια και υψηλόβαθμο στέλεχος της Τράπεζας Πειραιώς), Βασίλης Ζαχαριουδάκης (πρώην στέλεχος της Ernst & Young, Διευθύνων Σύμβουλος της Hellas Flying Dolphins, Διευθύνων Σύμβουλος της Vegas Oil and Gas του ομίλου Βαρδινογιάννη) και Γιώργος Παπαθανασίου, με επίσης μακρόχρονη πολυεθνική καριέρα (Μobil Oil Europe, Bates).

«Φως» από την online διαφήμιση;
Στα 76 εκατ. ευρώ ανήλθε η ονομαστική online display διαφημιστική δαπάνη για το 2011, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το IAB Hellas. Η αγορά του display advertising κινήθηκε ανοδικά και στο τελευταίο τρίμη νο του έτους, με τις διαφημιστικές επενδύσεις να κινούνται γύρω στα 20 εκατ. ευρώ. Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών παραμένει πρώτος στη σχετική διαφημιστική απορρόφηση, αντιπροσωπεύοντας λίγο περισσότερο από το 25% της δαπάνης, ενώ σε όμοια επίπεδα κινείται και ο κλάδος των χρηματοοικονομικών προϊόντων.

Τα καταναλωτικά αγαθά διατηρούν ένα σχετικά υψηλό, σε σχέση με την περσινή χρονιά, μερίδιο, απορροφώντας το 16% της δαπάνης του τελευταίου τριμήνου και περίπου 18% της συνολικής ετήσιας δαπάνης. Η συλλογή των στοιχείων από το IAB Hellas πραγματοποιείται σε ονομαστικές τιμές και δεν αντικατοπτρίζει εκπτώσεις ή άλλες συμφωνίες συνεργασίας.


Η άποψη του διαφημιζόμενου
Ο Κώστας Θεοφιλόπουλος, Marketing Manager της Άμβυξ, δίνει το στίγμα από πλευράς διαφημιζόμενου. Όπως λέει, η διαφημιστική εταιρεία του μέλλοντος πρέπει να συνδυάζει πολλές και διαφορετικές δεξιότητες…

Η εικόνα της αγοράς
H αγορά της επικοινωνίας στην Ελλάδα διέρχεται θεμελιωδών αλλαγών, οι οποίες προκαλούνται από τρεις κυρίως παράγοντες:
1) Τη βαθιά ύφεση και τα αποτελέσματα που έχει για τα budget των διαφημιζόμενων,
2) Την αυξημένη δυσπιστία των καταναλωτών απέναντι στα μηνύματα που δέχονται,
3) Τη ραγδαία αύξηση της διείσδυσης και της απήχησης των Social Media.

Η μείωση των διαφημιστικών budget, η οποία είναι αποτέλεσμα της πτώσης των πωλήσεων και της μεταφοράς πόρων σε below the line ενέργειες που έχουν πιο άμεσο αποτέλεσμα στις πωλήσεις, έχει οδηγήσει σε οξύ πρόβλημα βιωσιμότητας τους κλάδους των Μέσων και των διαφημιστικών εταιρειών, που αποτυπώθηκε στη διακοπή των δραστηριοτήτων του Alter, της Leo Burnett και της ΙΜΑΚΟ. Ιδιαίτερα σε Μέσα όπως τα έντυπα και το ραδιόφωνο, που σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνται συμπληρωματικά της τηλεόρασης, καταγράφονται μεγάλες μειώσεις της διαφημιστικής δαπάνης.

Στην τηλεόραση η μείωση της δαπάνης είναι πολύ πιο ήπια, καθώς πολλοί διαφημιζόμενοι που διατηρούν ενέργειες brand building στα πλάνα τους κατευθύνουν το μεγαλύτερο μέρος του budget τους στην τηλεόραση. Για τους διαφημιζόμενους που έχουν το budget γα να πετύχουν ικανοποιητικά efficiencies, η τηλεόραση αποτελεί –και θα συνεχίσει να αποτελεί– ευκαιρία λόγω της σημαντικής μείωσης του CPR.

Όσον αφορά στα social media, η τάση αύξησης του διαφημιστικού budget σε αυτά θα προσδιορίσει την αγορά της επικοινωνίας στο μέλλον. Επειδή όλες οι προσπάθειες δραστηριοποίησης στα social media δεν είναι επιτυχημένες, η μεγάλη ευκαιρία των διαφημιζόμενων είναι να κατανοήσουν επαρκώς πώς τα social media σχετίζονται με την επίτευξη των στόχων Μάρκετινγκ του οργανισμού και να τα χρησιμοποιήσουν για να φτάσουν στους καταναλωτές σε στιγμές και σημεία επαφής που επηρεάζουν την αγοραστική τους συμπεριφορά.

Επίσης, η βαθιά κατανόηση του πώς δρουν τα social media για να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητα της μάρκας, να αυξήσουν τις πωλήσεις και την κερδοφορία και να ενισχύσουν την πιστότητα, θα βοηθήσει τους marketers να παρουσιάσουν πιο τεκμηριωμένες προτάσεις ως προς της απόδοση της επένδυσης (ROI) στα social media, η οποία θα διευκολύνει την απόφαση για αφιέρωση μεγαλύτερων πόρων από το top management σε μια εποχή που η οικονομική απόδοση είναι το ζωτικό κριτήριο αξιολόγησης.

Η νέα διαφημιστική εταιρεία
Οι παραπάνω εξελίξεις δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τη δομή και τις δεξιότητες που πρέπει να έχει μια διαφημιστική εταιρεία. Η διαφημιστική εταιρεία του μέλλοντος δεν αρκεί να είναι ικανή να συμβάλει στη διαμόρφωση της στρατηγικής και να κάνει καλές τηλεοπτικές ταινίες. Πρέπει να συνδυάζει γνώσεις και δεξιότητες από διάφορους τομείς, να έχει ιδέες που προάγουν τον διάλογο της μάρκας με τον καταναλωτή στα social media και να προτείνει καινοτόμους τρόπους δημιουργίας νέων καναλιών για αλληλεπίδραση με τον καταναλωτή on & off line.