Από όλους. Επιχειρηματίες, πολιτικούς, οικονομολόγους, δημοσιογράφους. Το ωραίο είναι πως οι παρατηρήσεις και τα σχόλια όλων αυτών ήταν απόλυτα σωστές. Όλοι τους είχαν εντοπίσει τις πραγματικές αιτίες του κακού. Το επόμενο ερώτημα ήταν, «καλά, αφού ήξεραν τα προβλήματα, γιατί δεν προσπαθούσαν να τα λύσουν; Γιατί συμμετείχαν σε αυτές τις παραδοξολογίες; Γιατί επέλεξαν να γίνουν μέρος του συστήματος αυτού;». Την απάντηση στα ερωτήματα αυτά τη δίνει η απλή λογική. Την οποία όλοι όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές, την έχουν.

Σήμερα ωστόσο, το ζητούμενο είναι η «επόμενη μέρα». Και το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι ποιοι θα οδηγήσουν τη χώρα, την αγορά, τις επιχειρήσεις, τους Έλληνες, σε αυτήν; Ίσως οι περισσότεροι να μην έχουν στο μυαλό τους συγκεκριμένα πρόσωπα, ωστόσο σίγουρα ξέρουν ότι δεν μπορούν να είναι οι ίδιοι που οδήγησαν τα πράγματα στο σημερινό αδιέξοδο. Όσοι επί πολλά χρόνια λειτουργούσαν ανορθόδοξα, εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα, σήμερα δεν μπορούν να πάνε κόντρα σε αυτά, ώστε να εξυγιανθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον.

Αναγκαστικά ότι διορθώσεις γίνουν -εάν γίνουν-, θα είναι ημίμετρα και απλά θα βάζουν το πρόβλημα «κάτω από το χαλί». Η μόνη λύση είναι οι άνθρωποι αυτοί να κάνουν πέρα και να αποχωρήσουν από το προσκήνιο. Όσο «μεγάλα» ονόματα κι αν είναι, όσο δίκαιο ή άδικο είναι γι’ αυτούς. Και στη συνέχεια, να αναδυθούν ορθολογικά, νέοι άνθρωποι, χωρίς αμφιλεγόμενες «υποχρεώσεις» σε συγκεκριμένα συμφέροντα, αλλά με όρεξη και αγάπη γι’ αυτό που κάνουν. Αυτοί και μόνο αυτοί, μπορούν να δώσουν τη λύση.

Και όλοι μας πρέπει να διευκολύνουμε αυτήν τη μετάβαση, αν θέλουμε να δούμε την αγορά να ανακάμπτει ορθολογικά και επί της ουσίας. Διαφορετικά τη λύση θα μπορέσει να δώσει μόνο ένας νέος… κατακλυσμός, όπως εκείνος του Νώε. Και στη νέα Κιβωτό θα μπουν όσοι θέλουν και μπορούν να δώσουν λύσεις. Δύσκολο εγχείρημα, αλλά η ελπίδα δεν πρέπει να σβήσει.

Ελπίδα, που δείχνει να αναπτερώνεται από τις τελευταίες εξελίξεις στον χώρο της Τηλεόρασης, με βασικότερη την αναβολή της φορολόγησης 20% των τηλεοπτικών διαφημίσεων. Το σχετικό ρεπορτάζ που ετοιμάσαμε είναι κατατοπιστικό. Στο ίδιο τεύχος, διαβάστε ένα αφιέρωμα στην 25η διοργάνωση των Epica Awards, όπου για μια ακόμη φορά το Marketing Week εκπροσώπησε την Ελλάδα, ως μέλος της κριτικής επιτροπής. Σας μεταφέρουμε όλα όσα έγιναν, από πρώτο χέρι.