Το αναπτυξιακό νομοσχέδιο που η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή για συζήτηση, περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις προς τη σωστή κατεύθυνση, με τις οποίες δύσκολα μπορεί κάποιος να διαφωνήσει. Αρκεί βέβαια να μην «πνίγεται» από ιδεοληψίες και στερεότυπα προηγούμενων δεκαετιών, οι οποίες απευθύνονταν σε μια άλλη επιχειρηματική και οικονομική πραγματικότητα.
Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες παρεμβάσεις που θα πρέπει να συζητηθούν περαιτέρω και να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις από την Πολιτεία για τους λόγους για τους οποίους αυτές θεωρούνται αναπτυξιακές. Ένα από τα άρθρα του νέου νομοσχεδίου, το οποίο έχει συζητηθεί πάρα πολύ και εξακολουθεί να αποτελεί μείζον θέμα για την διαφάνεια στα ΜΜΕ, είναι το άρθρο 158, το οποίο με μια πρώτη ανάγνωση απελευθερώνει τους μετόχους και ιδιοκτήτες ΜΜΕ από την ονομαστικοποίηση των μετοχών σε επίπεδο φυσικού προσώπου.
Σύμφωνα με την αντιπολίτευση, η συγκεκριμένη διάταξη ουσιαστικά επιτρέπει τον περιορισμό του ελέγχου και της διαφάνειας στον χώρο. Θυμίζουμε ότι η υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών και η ύπαρξη «πόθεν έσχες» για τους μετόχους των ΜΜΕ είχε καθιερωθεί με τον Νόμο 2328/1995 του Ευάγγελου Βενιζέλου. Στα χρόνια που ακολούθησαν η συγκεκριμένη διάταξη δεν άλλαξε από τις κυβερνήσεις, αφού θεωρήθηκε μέτρο που συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην διαφάνεια.
Το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα κατά την πρώτη προσπάθεια αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, διαδικασία που όπως όλοι γνωρίζουμε αντιμετώπισε δεκάδες προβλήματα και ακυρώθηκε. Εκείνη την περίοδο δε, η ΕΙΤΗΣΕΕ είχε προσφύγει κατά του συγκεκριμένου διαγωνισμού στο σκέλος υποχρέωσης του ελέγχου του «πόθεν έσχες» των ιδιοκτητών τηλεοπτικών σταθμών.
Σύμφωνα με την αντιπολίτευση, αν τελικά η διάταξη αυτή ψηφιστεί και εφαρμοστεί, το ΕΣΡ δεν θα έχει τη δυνατότητα ουσιαστικής αξιολόγησης της διαφάνειας της διαδικασίας αδειοδότησης, αφού ο έλεγχος θα είναι ελλιπής, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ορθολογική και αντικειμενική αξιολόγηση. Είναι όμως έτσι; «Οι μέτοχοι δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών ούτε από υποβολή πόθεν έσχες. Οι μόνοι που απαλλάσσονται είναι τυχόν μεριδιούχοι που θα επενδύσουν στην ψηφιακή τηλεόραση που έχει πάρει ήδη άδεια», απάντησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων.
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ως Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργό, αρμόδιος για θέματα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, τόνισε ότι ο στόχος της κυβέρνησης είναι με τη συγκεκριμένη ρύθμιση να εξομοιώσει τους συλλογικούς οργανισμούς με τις εισηγμένες εταιρείες που απαλλάσσονται ήδη από την ονομαστικοποίηση των μετοχών τους.
«Είναι επιβεβλημένη η ρύθμιση γιατί η πολυμετοχική σύνθεση και το πλήθος των συναλλαγών και η διασύνδεση χρηματιστηρίων παγκοσμίως καθιστούν ανέφικτη την ονομαστικοποίηση των μετοχών τους (…) Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα διευκολύνει την προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ήδη υφίστανται αντίστοιχες ρυθμίσεις για απαλλαγή ονομαστικοποίησης στις εισηγμένες εταιρείες σε κράτη μέλη της Ε. Ε. Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια στη νέα πραγματικότητα», καταλήγει η δήλωση του Σ. Πέτσα.
Σε έναν κλάδο όμως όπως είναι αυτός των ΜΜΕ, που έχει ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από ζητήματα αδιαφάνειας, η παραπάνω απάντηση μάλλον δεν ικανοποιεί. Πρέπει να αναλυθεί περαιτέρω ώστε να είναι απόλυτα ξεκάθαρο σε όλους το ποιος είναι ο στόχος. Το πρώτο που θα πρέπει να απαντηθεί είναι εάν στα άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε., η ρύθμιση αυτή βοήθησε πράγματι στην προσέλκυση επενδυτών, αλλά και εάν ενίσχυσε την διαφάνεια.
Όσο οι απαντήσεις αυτές δεν έρχονται ή δεν είναι πειστικές, τόσο οι αμφιβολίες για τα ορθά κίνητρα μιας τέτοιας διάταξης θα παραμένουν. Και θα είναι κρίμα να υπάρχουν τέτοιες αμφιβολίες, για μια κυβέρνηση που στους πρώτους 3 μήνες ζωής, έχει δώσει τόσα θετικά δείγματα γραφής. Γνωρίζετε όλοι το ρητό για τη γυναίκα του Καίσαρα…