Η Nielsen Audience Measu-rement, εταιρεία της The Nielsen Company, μετρά την τηλεθέαση σε 31 χώρες του κόσμου και έχει εγκατεστημένους μετρητές τηλεθέασης σε περισσότερα από 60.000 νοικοκυριά. Στην Ελλάδα, ξεκίνησε την ηλεκτρονική μέτρηση τηλεθέασης ως AGB Hellas τo 1988, πριν δηλαδή την έναρξη της ιδιωτικής τηλεόρασης.

Η μεθοδολογία που χρησιμοποιεί είναι η ηλεκτρονική μέθοδος people meters και μέχρι σήμερα έχει καταγράψει όλες τις σημαντικές εξελίξεις στην ελληνική τηλεόραση, όπως την είσοδο της ιδιωτικής τηλεόρασης, την έναρξη της κωδικοποιημένης μετάδοσης, τη μετάβαση στην ψηφιακή κ.λπ. Η φετινή έκδοση κυκλοφόρησε σε online μορφή.

Ημερήσια τηλεθέαση: Οι γυναίκες μπροστά
Σύμφωνα λοιπόν με το TV Yearbook 2009-2010, o μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης εμφανίζεται ιδιαίτερα αυξημένος κυρίως το τρίμηνο Απριλίου, Μαΐου, Ιουνίου, εποχή που η οικονομική κρίση στη χώρα μας ήταν στο πιο δύσκολο σημείο της. Οι σημαντικές εξελίξεις της περιόδου είχαν προκαλέσει το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού, το οποίο στράφηκε προς την τηλεόραση για την άμεση ενημέρωσή του.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο ο μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης ήταν μικρότερος από την προηγούμενη σεζόν 2008-2009 (Πίνακας 5).

 Πίνακας 5. Μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης ανά μήνα

 Μήνας  2009-2010  2008-2009
 Σεπτέμβριος  248  235
 Οκτώβριος  286  271
 Νοέμβριος  299  291
 Δεκέμβριος  302  307
 Ιανουάριος  310  314
 Φεβρουάριος  308  304
 Μάρτιος  303  296
 Απρίλιος  275  261
 Μάιος  282  259
 Ιούνιος  266  240
 Ιούλιος  195  186
 Αύγουστος  184  175
 Χρόνος σε λεπτά

Όσον αφορά στην τηλεθέαση ανά κοινό (Πίνακας 2), σύμφωνα με την έρευνα οι γυναίκες 65+ έβλεπαν κατά μέσο όρο 416 λεπτά ημερησίως τηλεόραση, όντας το κοινό με τη μεγαλύτερη μέση ημερήσια τηλεθέαση. Οι άνδρες του ίδιου ηλικιακού group ξόδεψαν 362 λεπτά ημερησίως μπροστά στην τηλεόραση. Ίδια εικόνα και στα ηλικιακά groups 15-24, 25-44, 45-64, όπου οι γυναίκες είδαν περισσότερη τηλεόραση από τους άνδρες.

 Πίνακας 2. Μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης ανά κοινό 2009-2010

 Σύνολο  271
 Παιδιά 4-14  155
 Σύνολο 15-44  216
 Άνδρες 15-24  143
 Γυναίκες 15-24  171
 Άνδρες 25-44  195
 Γυναίκες 25-44  283
 Άνδρες 45-64  272
 Γυναίκες 45-64  375
 Άνδρες 65+  362
 Γυναίκες 65+  416
 Υψηλή μόρφωση 15+  221
 Μεσαία Μόρφωση 15+  274
 Χαμηλή Μόρφωση 15+  364
 Χρόνος σε λεπτά

Ο μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης γυναικών-ανδρών, στα παραπάνω κοινά, ήταν 171 με 143 λεπτά, 283 με 195 και 375 με 272 λεπτά, αντίστοιχα. Είναι εμφανές ότι οι γυναίκες σε κάθε κατηγορία αποτελούν το γερό χαρτί της τηλεθέασης. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι εξάλλου το γεγονός ότι όσο ανεβαίνει η μόρφωση του κοινού, τόσο μειώνεται η έκθεσή του στα τηλεοπτικά προγράμματα. Οι τηλεθεατές υψηλής μόρφωσης είδαν ημερησίως κατά μέσο όρο 221 λεπτά τηλεόραση, αυτοί της μεσαίας μόρφωσης 274 λεπτά, ενώ, τέλος, οι χαμηλής μόρφωσης πέρασαν ημερησίως 364 λεπτά μπροστά στο «κουτί».


Μερίδια τηλεοπτικών σταθμών: Ίδια γεύση
Στη συνολική τηλεθέαση, αναλλοίωτη αλλά με αυξομειώσεις, παρέμεινε η πρώτη τριάδα τηλεοπτικών σταθμών τη σεζόν 2009-2010 (βλ. Πίνακες 3,4). Σταθερά στην πρώτη θέση παρέμεινε το Mega, με μερίδιο 20,2%, αυξάνοντας το ποσοστό του από την προηγούμενη σεζόν, που ήταν 19,4%. Στη δεύτερη και τρίτη θέση παρέμειναν ο Αnt1 και ο Alpha, με ποσοστά 15,1% και 12,2% αντίστοιχα, από 15,4% και 12,9% την προηγούμενη σεζόν.

Η αλλαγή ήρθε στην 4η θέση, στην οποία πέρασε το Alter με μερίδιο 10,9%, αφήνοντας στην 5η θέση το Star με 9,7%. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σταθερότητα του Σκάι, με το ίδιο μάλιστα μερίδιο (4%), αλλά και η δυναμική που εξακολουθεί να διατηρεί η ΕΤ3, η οποία έχει περάσει σε τηλεθέαση την ΕΤ1. Πρώτο κρατικό κανάλι σε τηλεθέαση παραμένει η ΝΕΤ με συνολικό μερίδιο 9,5%.

 Πίνακας 3. Τηλεμερίδια σταθμών (%) – Σύνολο κοινού

 Τηλεοπτικός σταθμός  2009-2010  2008-2009
 Mega  20,2  19,4
 Ant1  15,1  15,4
 Alpha  12,2  12,9
 Star  9,7  10,1
 Alter  10,9  10,7
 Σκάι  4,0  4,0
 Άλλα  11,8  11,1
 ΕΤ1  3,0  3,3
 ΝΕΤ  9,5  9,4
 ΕΤ3  3,6  3,7

Στο πλέον δυναμικό κοινό των 15-44, η εικόνα δεν αλλάζει δραματικά, αφού και πάλι στην πρώτη τριάδα βρίσκονται τα Mega, Αnt1 και Alpha, με μικρότερες όμως διαφορές: 19,4%, 17,5%, 14,0%, αντίστοιχα. Στην κατηγορία αυτή ωστόσο, το Star περνάει στην 4η θέση, με σημαντική διαφορά από το πέμπτο Alter: 12,6% έναντι 7,6%.

 Πίνακας 4. Τηλεμερίδια σταθμών (%) – Κοινό 15-44

 Τηλεοπτικός σταθμός  2009-2010  2008-2009
 Mega  19,4  19,6
 Ant1  17,5  17,2
 Alpha  14,0  13,1
 Star  12,6  13,1
 Alter  7,6  8,0
 Σκάι  5,0  5,0
 Άλλα  13,1  12,5
 ΕΤ1  2,2  2,6
 ΝΕΤ  6,7  6,9
 ΕΤ3  1,9  2,0

Όσον αφορά στα είδη του προγράμματος, όπως φαίνεται από τον πίνακα 1, σε άνοδο ήταν οι σειρές, η ελαφρά ψυχαγωγία, οι τέχνες και ο πολιτισμός, ενώ πτώση σημείωσαν οι κινηματογραφικές ταινίες, η ενημέρωση και τα παιδικά προγράμματα.

Δείτε τον πίνακα σχετικά με την κατανομή του προγράμματος των σταθμών ανά τυπολογία

Τέλος, σε σχετικά σταθερά επίπεδα διατηρήθηκαν τα αθλητικά προγράμματα.

Ταυτότητα έρευνας
Η έρευνα ήταν πανελλαδική και διεξήχθη με την ηλεκτρονική μέθοδο People Meter. Ο μετρούμενος πληθυσμός ήταν 10.117.421 άτομα, ηλικίας 4 ετών και άνω, μέλη νοικοκυριών με τηλεόραση και τηλέφωνο. Το μέγεθος του δείγματος ήταν 3500 άτομα περίπου, σε περισσότερα από 1300 νοικοκυριά. Η Nielsen Audience Measurement έχει πιστοποιηθεί κατά ISO 9001:2008 από τον ΕΛΟΤ, και τα στοιχεία της ελέγχονται από την ΕΕΕΤ (Επιτροπή Ελέγχου Έρευνας Τηλεθέασης).