Τα video και τα story ads φαίνεται να αποτελούν τα πιο πρόσφατα δυνατά «χαρτιά» στα χέρια των marketers, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν την πολυπόθητη προσοχή του καταναλωτή.

Τα video και τα story ads φαίνεται να αποτελούν τα πιο πρόσφατα δυνατά «χαρτιά» στα χέρια των marketers, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν την πολυπόθητη προσοχή του καταναλωτή. Με μόλις λίγα δευτερόλεπτα στη διάθεσή τους, τα νέα digital ad formats «επιστρατεύουν» ένταση, δημιουργικότητα, πρωτοτυπία και στοιχεία διαδραστικότητας, μαζί με πληθώρα νέων τεχνολογιών, με απώτερο στόχο το click του χρήστη.

Το μέσο attention span των καταναλωτών αντιστοιχούσε το 2000, σύμφωνα με έρευνες, σε 12 δευτερόλεπτα. Το 2015 έπεσε στα 8 δευτερόλεπτα και πιθανότατα να έχει μειωθεί κι άλλο μέχρι σήμερα. Φανταστείτε λοιπόν, να θέλετε να τραβήξετε την προσοχή των online «περιηγητών» τόσο ώστε να καταλήξουν να κάνουν click στη διαφήμισή σας. Ακούγεται αρκετά δύσκολο και όντως είναι! Παράλληλα, έχουμε εισέλθει στην post-text εποχή, με την προσοχή να στρέφεται πλέον, από το κείμενο στο video περιεχόμενο.

Αποστολή των marketers είναι να συνδυάσουν αποτελεσματικά ήχο και κινούμενη εικόνα, με στόχο να «αγγίξουν την κατάλληλη χορδή» στο μυαλό του καταναλωτή, παραδίδοντας βέβαια το μήνυμα ιδανικά προσαρμοσμένο στην εκάστοτε πλατφόρμα.
Και κάπου εδώ έρχεται η τεχνολογία, ένας από τους «καλύτερους φίλους» του marketer, να παρέχει εργαλεία για να διευκολύνει το έργο του.

Τα συνηθέστερα formats ψηφιακής διαφήμισης είναι, ενδεικτικά, τα photo ads, video ads, story ads, τα shopping post ads, οι διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησεις, το banner advertising και τα mobile ads. Μια εργαλειοθήκη που δεν σταματά να ανανεώνεται, να εξελίσσεται, να εμπλουτίζεται, να καινοτομεί. Με νέες δυνατότητες, μορφές και τεχνολογίες, με έναν βασικό στόχο: να προσελκύσει την προσοχή του χρήστη/καταναλωτή.

Για παράδειγμα, ένα νέο format, που ξεκίνησε ως digital art και κάνει την είσοδό του και στον χώρο του marketing, είναι τα cinemagraphs. Πρόκειται για φωτογραφίες ή video hybrids που χαρακτηρίζονται από μια πολύ ελαφριά κίνηση που παίζει σε λούπα, με την υπόλοιπη εικόνα να παραμένει σταθερή. Είναι ένα οπτικό εφέ που δίνει στον θεατή την εντύπωση του animation.

Παράλληλα, έδαφος φαίνεται να κερδίζει και το outstream video, ένα νέο είδος ad format που επιτρέπει στους publishers να προβάλλουν video ads έξω από το πλαίσιο των video players, για παράδειγμα σε κενά σημεία μέσα σε κείμενο ή στις γωνίες μιας ιστοσελίδας. Μέχρι τώρα, τα brands είχαν τη δυνατότητα να τρέξουν video ad καμπάνιες πριν ή κατά τη διάρκεια ενός video, εντός του video player, πράγμα που σήμαινε ότι μόνο publishers με video content (όπως τα YouTube και Vimeo) μπορούσαν να τρέξουν τις διαφημίσεις αυτές.

Οι outstream ads παίζουν μόνο όταν βρίσκονται σε πλήρη θέαση στην οθόνη του χρήστη, ο οποίος μπορεί εύκολα να τις αγνοήσει, αν το επιθυμεί. Αρκετά outstream formats προβάλλονται με ήχο, ο οποίος όμως σταματά όταν η διαφήμιση βρεθεί εκτός οθόνης.

ΑΝΘΙΣΗ ΤΟΥ MOBILE AD SPEND ΠΑΡΑ ΤΟΝ COVID
Την ίδια στιγμή, η προσοχή στρέφεται στο mobile και στα σχετικά ad formats, τη στιγμή που το διεθνές mobile ad spend αυξήθηκε κατά 71% το β΄ τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, σύμφωνα με το Q2 Quarterly Mobile Index της PubMatic, ενώ, παράλληλα, εμφανίζεται κατά 8% υψηλότερο σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2020.

Συγκεκριμένα, ενώ το mobile advertising μειώθηκε τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας του Covid-19, ανέκαμψε πολύ γρηγορότερα συγκριτικά με την desktop εκδοχή του, παρουσιάζοντας εμφανή ενίσχυση έως το τέλος του β΄ τριμήνου. Επίσης, το in-app advertising σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση -της τάξης του 26%- σε σχέση με το περασμένο έτος, ξεπερνώντας το mobile web, που αυξήθηκε κατά 18%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα Adex Hellas του IAB Hellas για το 2019, η display διαφήμιση κατέγραψε αύξηση της τάξεως του 4% έναντι του 2018, με το video να αθροίζει στο μερίδιό του 7,2% (4.677.473 ευρώ) συμβάλλοντας σημαντικά στη συνολική ανοδική πορεία του κλάδου.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ 
Ποια χαρακτηριστικά, λοιπόν, μπορούν να κάνουν ελκυστική μια διαφήμιση, σε εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο; Ένα από αυτά, όπως ειπώθηκε και παραπάνω, είναι το video, το οποίο μπορεί να επικοινωνήσει πολλές πληροφορίες σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό όμως που φαίνεται να αναδεικνύεται ως «κυρίαρχος του digital ad παιχνιδιού» είναι η διάδραση, η ενεργή συμμετοχή του χρήστη σε αυτό που βλέπει, παράλληλα με την πρωτοτυπία και τη δημιουργικότητα.

Ένα παράδειγμα είναι η διαφήμιση σε μορφή quiz, με ενδιαφέρουσες ερωταπαντήσεις, ένα video teaser με call-to-action, ένα γρήγορο, εύκολο και διασκεδαστικό mini game ή μια διαφήμιση στην, οικεία για τον χρήστη, μορφή των social media stories. Αρκετά formats που ενσωματώνουν τέτοιου είδους interactive χαρακτηριστικά, αλλά και πολλές άλλες καινοτομίες, κυκλοφόρησαν φέτος και στην ελληνική αγορά, εξελίσσοντας το digital advertising και στην Ελλάδα.

Ας δούμε μερικά από αυτά. Μετά από ένα πρόγραμμα beta που έτρεξε πέρυσι με τη συμμετοχή εταιρειών όπως η Adidas, η Belvedere Vodka και η Nissan, η Google ανακοίνωσε ότι το Swirl, το νέο της τρισδιάστατο ad format είναι πλέον διαθέσιμο σε όλους τους πελάτες Display & Video 360 σε όλο τον κόσμο. Το Swirl δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αλληλεπιδρούν με το δημιουργικό της καμπάνιας περιστρέφοντας, κάνοντας ζουμ και επεκτείνοντας το εικαστικό.

Τον εμπορικό του προσανατολισμό ενίσχυσε το YouTube, εισάγοντας ένα νέο διαφημιστικό format το οποίο δίνει τη δυνατότητα χρήσης browsable προϊοντικών φωτογραφιών που οδηγούν με link από το video απευθείας στην αντίστοιχη σελίδα του brand. Με αυτόν τον τρόπο, η πλατφόρμα διαφοροποιεί την προσφορά της από τα αντίστοιχα εργαλεία που λάνσαραν πρόσφατα Facebook και Instagram, τα οποία επίσης επιτρέπουν τη δημιουργία ψηφιακών βιτρινών με δυνατότητα απευθείας αγοράς, αναγκάζοντας ωστόσο τον χρήστη να παραμείνει εντός εφαρμογής.

H Butterfly λανσάρει το Apocalypse ad format, ένα ολοκαίνουργιο διαδραστικό format, όπου ο χρήστης καλείται να «ανακαλύψει» τον διαφημιζόμενο. Το συγκεκριμένο format τοποθετείται ως ιδανικό για λανσαρίσματα καινούργιων προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς λειτουργεί σαν teaser πριν την… αποκάλυψη. Το Apocalypse υπόσχεται μία μοναδική εμπειρία στον χρήστη τόσο στο desktop όσο και σε mobile συσκευές. Σε ένα νέο διαφημιστικό format για το open web μετατρέπει η Verizon Media τα Brand Stories, το δημοφιλές format των social media.

Συγκεκριμένα, μέσα από τα ψηφιακά κανάλια και πλατφόρμες της Verizon Media, καθώς και σε δημοφιλή ελληνικά websites, η Verizon δίνει τη δυνατότητα στα brands να μεταμορφώσουν τα Brand Stories σε μια διαδραστική εμπειρία για τον χρήστη. Τα brands μπορούν να ενσωματώσουν απεριόριστα visual elements (video, polls, quizzes, forms, shoppable tags κ.ά.) και να μοιραστούν με τους χρήστες την ιστορία τους ενισχύοντας την εμπειρία θέασης και το engagement. Αποκλειστικός συνεργάτης της Verizon Media σε Ελλάδα & Κύπρο είναι η Acrossmedia241.

Η BGM/OMD και η Fast River δημιούργησαν νωρίτερα φέτος για τις φρυγανιές Elite, μία Rich Media καμπάνια που καλούσε τον χρήστη να σύρει με το mouse σε desktop ή με το δάχτυλο σε smartphone, διάφορα υλικά για να φτιάξει σε πραγματικό χρόνο ένα τελειωμένο σνακ σε πιάτο, με βάση τις νέες φρυγανιές Elite. Πρόκειται για την πρώτη συνεργασία στην Ελλάδα με την τεχνολογία Rich media που φέρνει η Fast River, μέσω της νέας συνεργασίας της με την Eskimi.

Η Adweb παρουσίασε το νέο διαφημιστικό format #ADαποδίδουμε, ως μια άμεση, εύκολη και διαφορετική κοινωφελή προσφορά στις πολλές ανάγκες που έχει δημιουργήσει o Covid-19. Δίνοντας τη δυνατότητα στα brands να αναδείξουν την ευαισθησία τους και να σταθούν δίπλα σε αυτούς που το έχουν ανάγκη, στοχεύει στη στήριξη των ευαίσθητων ομάδων, αλλά και στην υποστήριξη των Ελλήνων digital publishers.

Μέσω της πρωτοβουλίας αυτής, το 50% των διαφημιστικών εσόδων από τις καμπάνιες με αυτό το συγκεκριμένο format, θα πηγαίνει στο Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο Δεσμός για να ενισχύσει τις δράσεις του για τον Covid-19. Στους επισκέπτες των sites ζητείται να βοηθήσουν, παρακολουθώντας ολόκληρη τη διαφήμιση που εμφανίζεται.

Το Project Agora λάνσαρε τα Social Cards, ένα ad experience format που αξιοποιεί τα social media posts των brands στο περιβάλλον τοπικών Μέσων. Συγκεκριμένα, τα Social Cards -τα οποία είναι σχεδιασμένα αποκλειστικά για κινητά- προσφέρουν στα brands τη δυνατότητα να επαναχρησιμοποιήσουν στα sites με τα οποία συνεργάζεται το Project Agora, τα ήδη δημοσιευμένα posts τους στα Social Media, αυτούσια.

Επιπλέον, το Project Agora λάνσαρε το «One Video», μια νέα υπηρεσία διαφήμισης video για όλες τις οθόνες, με χρέωση αποκλειστικά βάσει αποτελεσμάτων (Cost per Completed Video View). Οι καμπάνιες One Video προσαρμόζουν τo ίδιo δημιουργικό asset σε κινητό, tablet και desktop, ενώ το video παίζει μόνο όταν βρίσκεται σε πλήρη προβολή στην οθόνη.

«ΑΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ… ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΞΑΝΑ»
«Αναμφίβολα ζούμε σε μια εποχή όπου οι καταναλωτές δίνουν λιγότερη προσοχή στη διαφήμιση κι αυτό πρέπει να μας “θορυβήσει“. Γι’ αυτό σήμερα είναι πιο σημαντικό από ποτέ να δημιουργήσουμε διαδικτυακές διαφημίσεις που να είναι ελκυστικές και επιτέλους δημιουργικά διαφορετικές. Οι χρήστες εκτίθονται καθημερινά σε διαφημιστικά formats “κονσέρβες” με αποτέλεσμα στο τέλος της ημέρας να συγκρατούν το είδος της διαφήμισης, αλλά δυστυχώς όχι τον διαφημιζόμενο, κάτι που προφανώς δε σε χαρακτηρίζει ως επιτυχημένο format. Η στοχευμένη διαφήμιση και η εμμονή με τα data, αρχίζει να εξαλείφει τη δημιουργικότητα και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει τα agencies αλλά και τα brands να επαναπροσδιορίσουν. Στην Butterfly επενδύουμε στη δημιουργία μοναδικών creative ad formats βάσει των αναγκών του κάθε διαφημιζόμενου, με κύριο γνώμονα τη συμμετοχή του χρήστη. Τα διαδραστικά -mobile κυρίως- ad formats έχουν εξαιρετική αποτελεσματικότητα σε επίπεδο καμπάνιας, αλλά κυρίως προσφέρουν μία μοναδική εμπειρία στον χρήστη».
Μιχάλης Κούρτης, Managing Director, Butterfly the ad effect

«ΜΙΚΡΟΤΕΡΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ VIDEO, INTERACTIVE ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ SOCIAL MEDIA POSTS»
«Τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στον τρόπο με τον οποίο το online advertising industry αντιλαμβάνεται τη σχέση του με τον καταναλωτή ως προς τα ad formats, σε μια προσπάθεια βελτίωσης της εμπειρίας του.
Οι τάσεις που βλέπουμε για το επόμενο χρονικό διάστημα είναι:

  • Μεγαλύτερη στροφή σε μικρότερης διάρκειας video (6-15”), που είναι πιο συμβατά με τον σύγχρονο τρόπο κατανάλωσης περιεχομένου
  • Εμπλουτισμός με interactive στοιχεία που θα κατευθύνουν τον καταναλωτή από το στάδιο της ανακάλυψης στη δράση, διευκολύνοντας την αγορά προϊόντων (π.χ. shoppable ads, sponsored product listings)
  • Αξιοποίηση social media posts, με τα οποία ο καταναλωτής είναι εξοικειωμένος, στο περιβάλλον του Open Web (π.χ. social display).

Το βασικό ζητούμενο είναι η προσέλκυση της προσοχής του χρήστη. Έχοντας πάντα υπόψη ότι ο χρήστης επισκέπτεται το διαδίκτυο, όχι για να δει διαφημίσεις, αλλά για να διαβάσει/παρακολουθήσει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει».
Παναγιώτης Γιαννακούρας, Product Director, Project Agora

«Η ΛΕΞΗ-ΚΛΕΙΔΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΔΡΑΣΗ»
«Βρισκόμαστε σε μια εποχή που το clutter των διαφημίσεων στο digital ecosystem είναι τεράστιο. Προσπαθώντας σε μια κορεσμένη αγορά να προσελκύσουμε την προσοχή των χρηστών προκειμένου να τους οδηγήσουμε στο επιθυμητό brand, η λέξη κλειδί είναι η διάδραση. Τα Rich Media αποτελούν μια καινοτόμα λύση για το παραπάνω!

Ο συνδυασμός Rich Media με τη στόχευση συγκεκριμένων κοινών μέσω τεχνολογίας programmatic, αυξάνει θεαματικά την αποτελεσματικότητα της εκάστοτε καμπάνιας και μειώνει σημαντικά το ad clutter ανά χρήστη. Η Fast River παρουσίασε πρόσφατα στην Ελλάδα την τεχνολογία της Eskimi, η οποία προσφέρει πληθώρα εντυπωσιακών Rich Media format, παρέχοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα στόχευσης σε programmatic επίπεδο, με χρήση proprietary DMP. Η απήχηση σε επίπεδο agencies, αλλά και η αποτελεσματικότητα σε επίπεδο users μας αφήνει πολύ αισιόδοξους».
Σόνια Τζερμπίνου, Head of Sales, Fast River

«ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ»
«Με εκατοντάδες -αν όχι χιλιάδες- μάρκες να διεκδικούν την προσοχή του καταναλωτή ανά δευτερόλεπτο, σε πλήθος ψηφιακές πλατφόρμες, η ανάγκη για καινοτομία και δημιουργικότητα είναι εντονότερη από ποτέ. Στο σημερινό digital περιβάλλον, οφείλουμε να δώσουμε πεδίο δράσης στην πρωτότυπη και δημιουργική σκέψη, που τόσο έχει καταπιεστεί τα τελευταία χρόνια, κυρίως εξαιτίας της ανάπτυξης των μαζικών μορφών αγοραπωλησίας διαφήμισης (i.e. Programmatic). Τα δημιουργικά μυαλά και η έμπνευση περισσεύουν σε διαφημιστικές και agencies.

Αυτό που χρειάζεται, είναι να διευκολύνουμε τα στοιχεία αυτά να απελευθερωθούν, με τρόπο που να απαντά ταυτόχρονα στις ανάγκες, αλλά και στις ταχύτητες που επιβάλλουν η εποχή και η φύση του μέσου.Η πρόκληση είναι να αξιοποιήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση τα “όπλα” της τεχνολογίας, ένα στοίχημα που στη Phaistos Networks κερδίζουμε διαρκώς. Στόχος μας είναι να αναπτύσσουμε συνεχώς τεχνολογικές λύσεις, που εξυπηρετούν τη δημιουργία καινοτόμων digital ad formats και την ίδια ώρα να εξασφαλίζουμε τη διάθεσή τους με κάθε σύγχρονο τρόπο. Πολύ σύντομα, μάλιστα, πρόκειται να ανακοινώσουμε μια νέα λύση, που δίνει σημαντική διέξοδο στη δημιουργικότητα!»
Ιωάννης Χαρκιωτάκης, Chief Commercial Officer, Phaistos Networks AE