Σύμφωνα με έρευνα της Visa του 2016 για τις ψηφιακές πληρωμές, ο αριθμός των καταναλωτών που χρησιμοποίησαν φορητή συσκευή – smartphone, tablet ή wearable – για πληρωμές έχει τριπλασιαστεί. Σε μόλις έναν χρόνο, το 54% των καταναλωτών που πήραν μέρος στην έρευνα, χρησιμοποιούν σε σταθερή βάση μία φορητή συσκευή για πληρωμές, σε σύγκριση με μόλις 18% σε αντίστοιχη έρευνα της προηγούμενης χρονιάς.
Η online έρευνα, στην οποία πήραν μέρος περισσότεροι από 36.000 καταναλωτές σε 19 χώρες, αποκαλύπτει ότι η υιοθέτηση από τους καταναλωτές ψηφιακών μεθόδων πληρωμών έχει αλλάξει δραματικά τους τελευταίους 12 μήνες. Συγκεκριμένα, πριν από ένα χρόνο, το 38% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι δεν είχαν χρησιμοποιήσει ποτέ στο παρελθόν φορητή συσκευή για να πληρώσουν για τις καθημερινές τους αγορές και δεν σκόπευαν να κάνουν κάτι τέτοιο. Σήμερα, αυτός ο αριθμός έχει πέσει στο 12%.
Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι, βασικοί αποτρεπτικοί παράγοντες για την περαιτέρω ανάπτυξη των mobile πληρωμών εξακολουθούν να είναι τα θέματα ασφαλείας. Το ποσοστό αυτό ανερχόταν το 2015 στο 62%, ενώ το 2016 παρατηρείται μία μικρή άνοδος, 65%. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες στην έρευνα δεν βρίσκουν κάποιο εξαιρετικό λόγο να αλλάξουν τρόπο πληρωμής (55%), ενώ η έλλειψη γνώσης σε σχέση με την τεχνολογία, καταγράφεται επίσης ως αποτρεπτικός παράγοντας.
Αγορές δύο ταχυτήτων
Οι χώρες κατατάσσονται σε δύο βασικές κατηγορίες, βάσει της κυριαρχίας των πληρωμών μέσω φορητών συσκευών σε αυτές. Αυτές οι 10 χώρες χωρίζονται στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Τουρκία και η Ρουμανία, οι οποίες εκτός από παραδοσιακές μεθόδους πληρωμών υιοθετούν και νέες τεχνολογίες, και οι αναπτυγμένες αγορές, ιδιαίτερα οι Σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες υιοθετούν νέες τεχνολογίες με διαφορετικούς ρυθμούς.
Mobile και για ακριβά προϊόντα
Ενδιαφέρον στοιχείο επίσης είναι ότι, οι χρήστες πληρωμών μέσω φορητών συσκευών υποστηρίζουν ότι νιώθουν άνετα να αγοράζουν μέσω φορητών συσκευών και ακριβά προϊόντα, εκτός από τις καθημερινές τους αγορές.
Ανεβαίνει το mobile banking
Σημαντική άνοδο καταγράφει η έρευνα επίσης στον τομέα του mobile banking- και μάλιστα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά, πάνω από το 50% περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους που πήραν μέρος, από όλες τις ηλικίες, κάνουν χρήση mobile banking. Οι millennials παραμένουν η πιο δραστήρια κατηγορία, ωστόσο άλλες ηλικιακές ομάδες προσαρμόζονται εξίσου γρήγορα. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι, ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης σε σχέση με το 2015 καταγράφεται στο ηλικιακό γκρουπ 55-64 ετών. Σε όλη την Ευρώπη, η αύξηση της χρήσης του mobile banking δίνει τη δυνατότητα σε περισσότερους χρήστες να διαχειριστούν τα έξοδα και τις οικονομικές τους υποχρεώσεις, με το 41% να δηλώνουν ότι ελέγχουν το υπόλοιπο του λογαριασμού τους online ή μέσω κάποιας τραπεζικής εφαρμογής.
Σύνδεση με το lifestyle
Tα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν ότι το μέλλον των ψηφιακών πληρωμών είναι εδώ, με καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη να υιοθετούν νέους τρόπους πληρωμών. Τα smartphones και τα wearables είναι η αρχή μίας νέας τάσης, με εκατομμύρια διασυνδεμένες συσκευές να κάνουν πιο απλό και ασφαλές από ποτέ για κάποιον να πραγματοποιεί καθημερινές συναλλαγές μέσα από τη χρήση οποιασδήποτε τεχνολογίας. Όπως υπογραμμίζει ο Νίκος Καμπανόπουλος, Γενικός Διευθυντής Visa Europe για Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία, «στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Αγγλία, τη Γαλλία και την Ελβετία, πραγματοποιήθηκε πρόσφατα το λανσάρισμα του Apple Pay, του Samsung Pay στην Ισπανία και του Android Pay στην Αγγλία. Επίσης, είδαμε μία νέα εποχή στις πληρωμές μέσω wearable smartwatches, βραχιολάκια, ακόμη και ρούχα. Είναι προφανές ότι αυτή η τάση θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέξουν τη συσκευή που ταιριάζει στο lifestyle τους».
Κυριαρχούν οι ανέπαφες
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, οι ανέπαφες πληρωμές είναι πλέον ο κανόνας. Συγκεκριμένα, σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι χρήστες καρτών ανέπαφων συναλλαγών είναι περισσότερο πρόθυμοι να υιοθετήσουν νέες μεθόδους πληρωμών συγκριτικά με αυτούς που δεν χρησιμοποιούν αντίστοιχες κάρτες. Η έρευνα υπογραμμίζει, επίσης, ότι οι χρήστες καρτών ανέπαφων συναλλαγών δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη χρήση φορητών συσκευών ως μέθοδο πληρωμής σε ένα κατάστημα (52% χρήστες καρτών ανέπαφων συναλλαγών σε σύγκριση με 32% με μη χρήστες), για αγορές μέσω εφαρμογών (49% σε σύγκριση με 31%) ή στη χρήση φορητών συσκευών για να πληρώσουν για ένα γεύμα (50% σε σύγκριση με 30%). Όπως λέει ο Ν. Καμπανόπουλος, «η αύξηση της χρήσης καρτών ανέπαφων συναλλαγών είχε σημαντικό αντίκτυπο στην εξοικείωση των καταναλωτών με τις ψηφιακές πληρωμές, ανεξαρτήτως ηλικίας».
H ταυτότητα της έρευνας
Ως χρήστης πληρωμών μέσω φορητών συσκευών ορίζεται κάποιος που χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, το tablet του ή το wearable του για να διαχειριστεί τα χρήματα του ή να πραγματοποιήσει πληρωμές αυτοπροσώπως, online ή μέσω κάποιας εφαρμογής. Η Visa εξουσιοδότησε την Populus για την πραγματοποίηση της έρευνας Ψηφιακών Πληρωμών. H έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ Αυγούστου και Σεπτεμβρίου 2016 σε 19 χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ισραήλ, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Το συνολικό μέγεθος του δείγματος ήταν 36.843 καταναλωτές, με σχεδόν 2.000 ερωτηθέντες ανά χώρα.
Χρήστος Γεωργακόπουλος, Συνιδρυτής, Ntynomai.gr
Επιβεβλημένη η ραγδαία προσαρμογή μας στη mobile πραγματικότητα
Οι κινητές συσκευές αντικαθιστούν τα παραδοσιακά κανάλια στην κάλυψη αρκετών αναγκών του καταναλωτή, με πολύ ταχύτερους ρυθμούς απ’ όσο μπορούμε να πιστέψουμε. Για όλους τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο -και ιδιαίτερα στην ψηφιακή του μορφή- χρειάζεται διαρκής επαγρύπνηση, επιμόρφωση, αλλά και παρακολούθηση των βασικών δεικτών κάθε επιχείρησης που δείχνουν τη συμμετοχή των κινητών συσκευών στην αλληλεπίδραση των καταναλωτών με την επιχείρηση.
Η χρήση φορητών συσκευών για πληρωμές, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Για να έχει φτάσει ο καταναλωτής σε αυτό το στάδιο ωρίμανσης, σημαίνει ότι τα κινητά έχουν γίνει το βασικό μέσο για την πραγματοποίηση των βημάτων που προηγούνται της πώλησης, όπως η ενημέρωση, η αναζήτηση, η σύγκριση, αλλά και ότι θα κυριαρχήσουν και στα βήματα που ακολουθούν, όπως η υποστήριξη μετά την πώληση. Εξαιρετικά σημαντικό και επιβεβλημένης προσοχής είναι το σημείο που αφορά στην ηλικιακή κατανομή, αφού το κοινό 55-64 ετών, εμφανίζει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, αντίθετα στην κοινή πεποίθηση όπως αυτή θα εκφραζόταν πριν από μερικά χρόνια.
Ποιος θα περίμενε για παράδειγμα, η «γιαγιά» να έχει smartphone και να πληρώνει ηλεκτρονικά; Η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία μας και μας αναγκάζει να επανακαθορίσουμε τη στρατηγική μας. Ειδικότερα για το ηλεκτρονικό εμπόριο, πολλοί παίκτες βρίσκονται πολύ πιο πίσω απ’ ό, τι θα έπρεπε με βάση την τρέχουσα mobile πραγματικότητα. Η εξέλιξη και προσαρμογή τους θα πρέπει να είναι ραγδαία, αλλιώς κινδυνεύουν να μείνουν τελείως εκτός παιχνιδιού.