Εναρκτήριους χαιρετισμούς στο συνέδριο απηύθυναν ο Γρηγόρης Αντωνιάδης, Πρόεδρος του ΣΔΕ, ο Γιώργος Ζαλοκώστας, Πρόεδρος του IAB Hellas, και ο Αλέξης Δρυμιώτης, Γενικός Γραμματέας του ΣΕΚΕΕ. Αναφέρθηκαν στους ρυθμούς με τους οποίους το Mobile διεισδύει στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων αναφέροντας το 53% των Ελλήνων διαθέτει πλέον smartphone. Παρά το γεγονός ότι το eBay θεωρεί το Mobile ως τον νέο τρόπο συναλλαγών, το μέσο αυτό, ως σχετικά νέο, εξακολουθεί να έχει ακόμα κάποιες δυσκολίες, όπως η έλλειψη στοιχείων αποτελεσματικότητας, τα περιορισμένα διαθέσιμα formats, η δυσκολία σχεδιασμού και δημιουργικότητας.

Ωστόσο, η θέση του Mobile στην παγκόσμια αγορά ισχυροποείται διαρκώς και το Smartphone είναι πλέον δεύτερο σε διάδραση μετά την τηλεόραση.
Πρώτος ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο Christophe Dane, μέλος του ΔΣ της IAB France, ο οποίος μίλησε για τα δέκα πράγματα που δεν πρέπει να ξεχνούν οι Marketers σχετικά με το Mobile. Τόνισε πως στην AT.AW.AD εποχή (anytime-anywhere- any device) που το multitasking και το multiscreening είναι ισχυρές τάσεις, η παρουσία μιας εταιρείας στο Mobile είναι υποχρεωτική καθώς έτσι της παρέχεται η δυνατότητα να βρίσκεται κυριολεκτικά στην τσέπη του πελάτη, να είναι παρούσα σε κάθε γεγονός της επικαιρότητας, να αξιοποιεί την επανάσταση του real-time Marketing και του Programmatic. Σύμφωνα με τον C.Dane το Mobile διαθέτει «υπερδυνάμεις» οι οποίες εντοπίζονται στο Social κομμάτι, στις εναλλακτικές επιλογές που προσφέρει η τεχνολογία του Geolocation, στην άμεση αλληλεπίδραση με τον χρήστη και στο m-commerce.

Στη συνέχεια ανέβηκε στη σκηνή ο Gian Mario Boncoddo, Vice President in Advertising Operations της Beintoo, ο οποίος άρχισε την ομιλία του λέγοντας πως «φεύγοντας από το σπίτι μας είναι πιθανό να ξεχάσουμε το πορτοφόλι μας αλλά ποτέ το κινητό μας» περιγράφοντας έτσι το βαθμό διείσδυσης του Μobile στην καθημερινότητα του σύγχρονου καταναλωτή. Μίλησε για το “device ID”, ένα αναγνωριστικό αντίστοιχο με τα cookies, που χρησιμοποιείται προκειμένου να συλλέξουμε δεδομένα από mobile συσκευές διαφυλάσσοντας την ανωνυμία των χρηστών, και ανέφερε ότι ο μέσος χρήστης mobile ξοδεύει το 84% του χρόνου του σε apps και μόλις το 10% σε browsing. Ο ομιλητής χαρακτήρισε «χρυσωρυχείο» τα data που μπορούμε να εξαγάγουμε από το Μobile και υπογράμμισε ότι οι εταιρείες στην εποχή του mobile πρέπει να έχουν τους ακόλουθους τρεις στόχους:

Να υιοθετήσουν το cross-device targeting ώστε να καταφέρουν να χτίσουν μια γέφυρα μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου, να κάνουν στόχευση in-store καθώς το 90% των συναλλαγών γίνεται ακόμα σε φυσικά καταστήματα από καταναλωτές οι οποίοι έχουν μαζί τους mobile συσκευές και να εκμεταλλευθούν τις δυνατότητες του location-based targeting προκειμένου να προσφέρουν στους καταναλωτές διαφήμιση βασισμένη στην εκάστοτε γεωγραφική τους τοποθεσία. Ο G.M.Boncoddo πιστεύει ότι το πρόβλημα του Mobile Advertising είναι ότι ακόμα οι εταιρείες δεν μπορούν να συλλέξουν πραγματικά δεδομένα για την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών. Γι’ αυτό συνιστά στους marketers να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία των beacons και του GPS, προκειμένου να αρχίζουν να μελετούν το geobehaviour των χρηστών και να βασιστούν σε αυτό για την εξαγωγή στοιχείων.

Context για εξατομικευμένη εμπειρία
Τη δεύτερη ενότητα του συνεδρίου άνοιξε ο Ben Doran, Head of Technology EMEA της Lowe Profero, λέγοντας ότι η τεχνολογία είναι ένας χώρος που διαμορφώνεται συνεχώς αλλά δε χρειάζεται να ανησυχούμε για το ποιο θα είναι το επόμενο τεχνολογικό trend καθώς είναι μάταιο να προσπαθούμε να προβλέψουμε το μέλλον. Επιπλέον, προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα «γιατί είναι τώρα η εποχή να αναπτυχθεί το Mobile», αναφέροντας ότι η πρόσβαση στο διαδίκτυο γίνεται όλο και ευκολότερη με όλο και χαμηλότερο κόστος, η ύπαρξη του cloud διευκολύνει σημαντικά εταιρείες και χρήστες, και το Mobile έχει ταυτιστεί πλέον με τον ψηφιακό εαυτό του χρήστη. Για τον B.Doran το μέλλον είναι η δημιουργία context με απλό αλλά ταυτόχρονα πολυποίκιλο νόημα προκειμένου να προσφερθεί στον καταναλωτή μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία.

Για την επανάσταση του m-commerce και για τις ευκαιρίες του Mobile στις αναπτυσσόμενες αγορές μίλησε ο Γιώργος Κολύβας, Promotions Strategy Director της Upstream. Θεωρεί πως υπάρχει άφθονο περιεχόμενο να προσφερθεί στις χώρες αυτές, μέσω του Mobile, σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η υγεία, οι τράπεζες, ενώ ο τομέας του carrier billing (χρέωση υπηρεσιών ή εκπτώσεων μέσω των παρόχων κινητής τηλεφωνίας) αναπτύσσεται ραγδαία καθώς προσανατολιζόμαστε προς έναν συνδρομητικό κόσμο. Στόχος των εταιρειών θα πρέπει να είναι πρωτίστως η δημιουργία περιεχομένου και έπειτα η διανομή του στους χρήστες με ποικίλους τρόπους όπως SMS content, τα mobisites και οι Mobile apps.

Στη συνέχεια, η Βιολέτα Ξανθούλη, Senior Marketing Director της Globo, μίλησε για τα mobile apps. Και εκείνη συμφώνησε με προηγούμενους ομιλητές στο ότι τα brands οφείλουν πλέον να βρίσκονται συνεχώς εκεί που είναι οι πελάτες τους, να παίρνουν πληροφορίες σχετικά με την συμπεριφορά τους, τις προτιμήσεις και τις ενέργειές τους, και να εξατομικεύουν το περιεχόμενο που παρέχουν. Επιπλέον αναφέρθηκε στους παράγοντες που έχουν σημασία για το χρήστη και που πρέπει να λάβουν υπ όψιν τους οι εταιρείες προκειμένου να «τρέξουν» με επιτυχία ένα app: αναβαθμισμένο design, UI/UX optimization, λειτουργικότητα, αλλά και δυνατότητα βελτίωσης και αναβάθμισης, για applications με μεγάλο χρόνο ζωής. Από τη δική της πλευρά η εταιρεία θα πρέπει να χαράξει σωστή Mobile στρατηγική, να έχει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, και να διαθέσει χρόνο και χρήμα για το app της.

Ενδιαφέροντα case studies της εγχώριας και διεθνούς αγοράς παρουσίασε ο Χρήστος Λάτος, Γενικός Διευθυντής της OgilvyOne Worldwide Athens, μιλώντας για την αξιοποίηση της Mobile τεχνολογίας με στόχο την αύξηση του engagement. Τόνισε πως το Mobile έχει την πρώτη θέση στη στρατηγική της εταιρείας, η οποία δημιουργεί ήδη, εδώ και αρκετό καιρό καμπάνιες αποκλειστικά για αυτό το κανάλι. Ως παραδείγματα, παρουσίασε τις καμπάνιες της Coca-Cola Zero στη Νέα Υόρκη, το Lacta Message app στην Ελλάδα, και τα KFC QR codes στην Κίνα.

Ανέφερε πως οι marketers οφείλουν να σέβονται την αξία των πελατών τους, αναφέροντας ως παράδειγμα το Marathon app του ΟΠΑΠ, ενώ τόνισε πως ο χώρος του Μobile θα έπρεπε να ταυτίζεται με την απλότητα, καθώς αρκούν απλές αλλά διαφορετικού concept εφαρμογές για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των χρηστών. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ένα πολύ απλό app που ανέπτυξε η OgilvyOne για λογαριασμό του Nescafe Frappe, το οποίο έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες απλά να «κλείσουν» την ξαπλώστρα της προτίμησης τους σε παραλίες της Αττικής. Τέλος, σύμφωνα με τον Χ.Λάτο, το Mobile αφήνει περιθώρια να αναπτυχθούν και να παρουσιαστούν καινοτομίες που συναρπάζουν το κοινό και αυξάνουν εντυπωσιακά το engagement, όπως έγινε με την καμπάνια SmartBowl για την προώθηση τροφής για σκύλους στη Γερμανία.

Για την καινοτομία στον χώρο του Μobile marketing μίλησε και η Στέφανι Εμμανουήλ, General Manager-Connected Customer Marketing της Somo. Ανέφερε πως θα καταφέρουν να ξεχωρίσουν οι εταιρείες που θα μπορούν να μεταφράζουν το επίκαιρο context σε δημιουργικές ενέργειες, όπως η διαφήμιση του Samsung S5 εμπνευσμένη από το Ιce Βucket Challenge. Επιπλέον, παρουσίασε το app της βρετανικής εταιρείας very.co.uk που ανάλογα με την τοποθεσία του χρήστη δείχνει τον καιρό και του προτείνει κατάλληλα προϊόντα, καθώς επίσης και τα επιτυχημένα case studies “Sing with a band” της Coca Cola, “I am an Athenian too”, και την περίφημη καμπάνια της Nivea στη Βραζιλία που βοηθούσε τους γονείς να εντοπίζουν τα παιδιά τους στην παραλία.

Με παρουσίαση επιτυχημένων case studies συνέχισε και ο Cedric Caudelier, ιδρυτής της του agency Mountainview, το οποίο ειδικεύεται στο Digital Strategy. Έχοντας ως αφετηρία το case study του European Motor Show, τόνισε ότι μια εταιρεία κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της digital στρατηγικής της πρέπει να υπολογίζει τον ακριβή ρόλο που θα παίξει το Mobile application, να εξετάσει τι στοιχεία θα ζητά από τους χρήστες να μοιραστούν, να στοχεύει στη αποκλειστικότητα, να προσθέτει στο app emotional content, και να φροντίζει να είναι optimized. Επίσης, επεσήμανε τον ρόλο που παίζει η χρήση της κατάλληλης πλατφόρμας σε κάθε στάδιο ενός project και τη σημασία της δημοσίευσης του σωστού υλικού για κάθε πλατφόρμα.

Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με τον ομιλητή Steffen Krabbenhoft, Head of Mobile EMEA της MediaCom Mobile. Ο τελευταίος ανέφερε πως οι εταιρείες εξακολουθούν να προτιμούν τη διαφήμιση στην τηλεόραση παρόλο που ο χρόνος που αφιερώνουν οι χρήστες σε αυτό το μέσο έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ ο χρόνος που περνούν οι χρήστες σε Mobile συσκευές αυξάνεται ραγδαία, ανοίγοντας νέες και σπουδαίες ευκαιρίες διαφήμισης στο κανάλι αυτό. Επιπλέον, μίλησε για τη σημασία του “live audience targeting” μέσω του geolocation technology και του Programmatic, καθώς είναι πολύ σημαντικό να μπορούν οι εταιρείες να προσφέρουν την κατάλληλη διαφήμιση μέσω των δεδομένων που έχουν συλλέξει για τους καταναλωτές τους. Τέλος, προέτρεψε τις εταιρείες να προσπαθήσουν να πετύχουν το engagement μέσω των apps, καθώς το κανάλι του Mobile είναι ιδανικό για τη δημιουργία διαλόγου, ενώ αναφέρθηκε και στην αναδυόμενη τάση της απευθείας αγοράς προϊόντων με Mobile scanning, χαρακτηρίζοντάς την «το μέλλον του m-commerce».

Τα στατιστικά λένε…
– 95% των Ελλήνων διαθέτει κινητό τηλέφωνο
– το 53% χρησιμοποιεί smartphone
– το 24% χρησιμοποιεί tablet
– το 62% χρησιμοποιεί ταυτόχρονα περισσότερες από μία οθόνες
– το 93% θεωρεί πολύ σημαντική την προστασία των προσωπικών δεδομένων
– το 90% χρησιμοποιεί ακόμα το desktop για online αγορές
– το 64% τραβάει φωτογραφίες και βίντεο, το 53% ακούει μουσική, το 41% παίζει παιχνίδια και το 37% διαβάζει ειδήσεις σε Mobile συσκευή
– σε εβδομαδιαία βάση το 43% χρησιμοποιεί μηχανές αναζήτησης, το 41% επισκέπτεται τα κοινωνικά δίκτυα, το 33% παρακολουθεί online video και το 32% κοιτάει τα emails

Τάσεις και τεχνολογίες
Στο συνέδριο αναφέρθηκε από αρκετούς ομιλητές η σύνδεση μεταξύ του mobile και του Ιnternet of Τhings στον χώρο του Retail. Καθώς το 90% των αγορών πραγματοποιούνται ακόμα σε φυσικά καταστήματα, όπου οι καταναλωτές έχουν το κινητό στην τσέπη τους, η χρήση νέων τεχνολογιών όπως τα ibeacons, έχει τη δυνατότητα να αλλάξει δραστικά και να εμπλουτίσει σημαντικά την εμπειρία που προσφέρουν πλέον τα καταστήματα στους πελάτες τους. Έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε ότι μετά από ειδοποιήσεις μέσω ibeacons προς καταναλωτές ενόσω αυτοί βρίσκονταν μέσα στα καταστήματα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του conversion rate σε ποσοστό που έφθασε ακόμη και το 35%.